بازدید 12276

آمریکا: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین صورت گرفته

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ اذعان کرد که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ 29 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست خبری تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن، درعین حال در تداوم فضاسازی‌ها و بکارگیری تاکتیک‌ها برای فشار بر ایران در میز مذاکرات مدعی شد: ما اکنون در حال ارزیابی این امر هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار مسائل جدید یا راه حل‌های مقدماتی برای مسائلی که قبلا ارائه شده بود، به مذاکرات بازگشته اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تداوم هراس غرب و آمریکا از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام در پی نقض این توافق بین المللی از سوی واشنگتن و اعمال تحریم‌های یکجانبه ضد ایرانی ادعا کرد که تا امروز وضعیت اساسی تغییر نکرده است. ایران در بهترین حالت، در مذاکرات تاخیر ایجاد می‌کند و در عین حال برنامه هسته‌ای خود را سرعت می‌بخشد. ما کاملا واضح اعلام کرده ایم که این کار نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ند پرایس بدون اشاره به زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه و نیز آمریکا اتهام پراکنی‌های همیشگی آمریکا علیه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را تکرار، اما در عین حال اذعان کرد در هفته‌های اخیر پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است.

در همین حال، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به ضرب الاجل‌های «خودخوانده» وقعی نمی‌نهد و در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم.

این مقام وزارت خارجه ایران به خبرنگاران گفت: توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزار‌های رسانه‌های برای ما مهم نیست.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در گفتگو‌های وین نیز تصریح کرد که شانس دست‌یابی به توافق برای احیای تعهدات سال ۹۴ بسیار زیاد است.

به گزارش ایرنا، اولیانوف در گفتگو با نشریه فارن پالسی گفت: صادقانه بگویم، من در این مرحله نسبتاً خوشبین هستم و هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه نمی‌تواند در این زمینه ضمانتی بدهد، اما افزود: معتقدم که شانس بسیار زیاد است، زیرا پیش نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. همه کشورها، همه شرکت کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده، به دنبال احیای توافق هسته‌ای هستند

اولیانوف در همین حال تصریح کرد که اکنون زمان تهدید ایران به رغم پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور نیست. وی در واکنش به فشار‌های غرب بر روند مذاکرات وین تصریح کرد که رسیدن به توافق برای احیای تعهدات سال ۹۴ ضروری است، اما نباید ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کرد.

هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی از روز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرنگار ایرنا گفت که به نتیجه گفتگو‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد خوش‌بین است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ از صبح سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین گردهم آمده و سخت مشغول بررسی سازوکار‌ها و چارچوب‌هایی شده اند که بر اساس آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران راستی آزمایی شود.

آن‌ها همچنین در حال تبیین و تدوین شاخص‌ها و ملاک‌هایی هستند که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند. موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی و بانکی هم قرار است در یکی دو روز آینده از سوی مذاکره کنندگان پیگیری شود.

در نشست روز گذشته (دوشنبه) کمیسیون مشترک برجام همه نمایندگان کشور‌های شرکت کننده بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند. «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکار‌های مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

وی بر همین اساس تاکید کرد که در صورت حصول توافق وین، طرف نقض کننده برجام باید تحریم‌ها را بردارد، این اقدام توسط ایران راستی آزمایی و سپس اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام انجام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل