بازدید 6969

رویترز: تورم ترکیه از ۳۰ درصد فراتر می‌رود

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نرخ تورم سالانه ترکیه همزمان با کاهش ارزش پول ملی این کشور انتظار می‌رود در ماه دسامبر (آذر- دی) به رقم ۳۰.۶ درصد برسد.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶ 29 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این رقم بر اساس یکی از نظرسنجی‌های خبرگزاری رویترز به دست آمده و برای اولین بار از نرخ ۳۰ درصد سال ۲۰۰۳ بالاتر رفته است.

میانگین پیش بینی ۱۳ اقتصاددان از نرخ تورم ترکیه ۳۰.۶ درصد است که این پیش بینی‌ها از محدوده ۲۶.۴ درصد تا ۳۷.۳ درصد پیش بینی می‌شود.

نرخ تورم در ماه‌های اخیر در ترکیه به علت کاهش ارزش لیر، حدود ۲۰ درصد بوده و این مساله به دنبال فشار رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای کاهش ناگهانی نرخ بهره بانکی اتفاق افتاد.

بانک مرکزی اعلام کرده که عوامل موقتی باعث افزایش قیمت‌ها شده و پیش‌بینی کرده که تورم در کوتاه مدت روندی پرنوسان را دنبال خواهد کرد.

بر اساس گزارش کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه، قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر (آذر- دی) ۲۵.۷۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که نشان دهنده بیشترین افزایش تورم مواد غذایی از سال ۱۹۸۷ است.

گزارش رویترز از تورم بالای ۳۰ درصدی ترکیه در حالی است که در گزارشی در اواخر ماه اکتبر (آبان ماه)، بانک مرکزی تورم پایان سال را ۱۸.۴ درصد و دولت ترکیه تورم سالانه در پایان ۲۰۲۱ را ۱۶.۲ درصد پیش بینی کرده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل