بازدید 7233

ناتو به دنبال برگزاری نشست مشترک با روسیه است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در چندین نوبت پیشنهاد از سرگیری گفتگو با مسکو از طریق شورای ناتو-روسیه را داده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳ 27 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از فرانس ۲۴، در حالی که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در چندین نوبت پیشنهاد از سرگیری گفتگو با مسکو از طریق شورای ناتو-روسیه را داده است، روز یکشنبه نیز سخنگوی ناتو گفت: دبیرکل ناتو به دنبال برگزاری نشست شورای ناتو-روسیه در ماه آینده است و با مسکو در این ارتباط تماس گرفته است.

در این ارتباط گفته شده است که استولتنبرگ به دلیل درگیری در اوکراین پیشنهاد برگزاری چنین نشستی را با روسیه ارائه کرده، هرچند مقامات روسیه هنوز واکنش مثبتی به این پیشنهاد نشان نداده اند.

سخنگوی ناتو همچنین گفت: «ما با روسیه در ارتباط هستیم»

ناتو پیوسته الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ را محکوم می‌کند و از مسکو خواسته است که به حاکمیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.

غرب مدت‌هاست کرملین را به حمایت نظامی مستقیم از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین متهم می‌کند، هرچند روسیه چنین اتهاماتی را رد می‌کند.

کرملین همچنین تاکید دارد که غرب و ناتو به طور خطرناکی به مرزهای روسیه نزدیک شده اند.

در اوایل ماه جاری، مسکو پیشنهادهای امنیتی را به غرب ارائه کرد و در آن‌ها از آمریکا و کشورهای غربی خواست که ناتو اعضای جدید در شرق اروپا را نپذیرد.

روز یکشنبه نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که گزینه‌های متفاوتی پیش روی مسکو نسبت به گسترش ناتو به سمت شرق وجود دارد و این مسئله به پیشنهادات ارائه شده توسط کارشناسان نظامی روسیه بستگی دارد. رئیس جمهور روسیه افزود که کشورش حهت دستیابی به راه حلی دیپلماتیک، پیشنهادات تضمین‌های امنیتی راهبردی را به آمریکا و ناتو ارائه کرده است.

پیشتر منابع خبری اعلام کردند که نشست شورای روسیه و ناتو ممکن است در ۱۲ ژانویه سال میلادی جدید برگزار شود.

قبل تر نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که روسیه مایل است هر چه سریع‌تر پاسخی در مورد پیشنهادات تضمین‌های امنیتی که به آمریکا و ناتو ارائه کرده است، دریافت کند و ضرب الاجلی در این باره وجود ندارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز پس از اینکه وزارت خارجه این کشور مفاد پیشنهادات مسکو به واشنگتن و ناتو را منتشر کرد، گفته بود که غربی‌ها هر چه سریع‌تر در این باره پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است.

درخواست از ناتو برای عدم گسترش به سمت شرق و عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در کشورهای همسایه روسیه مانند اوکراین و گرجستان، از جمله خطوط قرمزی است که مسکو برای غرب در پیشنهادات امنیتی خود مطرح کرده است.

منابع آمریکایی در این باره گفته اند که مذاکرات امنیتی بین روسیه و ایالات متحده قرار است در اوایل سال ۲۰۲۲ انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار