بازدید 5112

علی اکبری: مواد معدنی شرق فولاد را در کمتر از 2 سال به تولید می رسانیم

مدیر عامل شرکت تجلی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان مزیت اصلی این پروژه را تولید محصول استراتژیک کنستانتره سنگ آهن اعلام کرد و آن را از بهترین پروژه های ومعادن خواند که در کمتر از 2 سال آینده تولید 2.5 میلیون تن خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵ 18 December 2021

به گزارش روابط عمومی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، برنامه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان در روز چهارشنبه 24 آذرماه امسال برگزار شد .

در این بازدید که با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه بورس و معدن خبرگزاری و مطبوعات در محل پروژه مواد معدنی فولاد شرق خراسان در منطقه سنگان از توابع شهرستان خواف انجام شد. مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی مهیار خداپرستی معاون طرح و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و غلامرضا شیرازی رستمی عضو هیات مدیره شرکت به تشریح اقدامات انجام شده در این پروژه پرداختند و برنامه های آتی شرکت را بازگو کردند.

در ابتدای این دیدار مرتضی علی اکبری گفت: با توجه به قولی که برای بازدید از پروژه ها در زمان عرضه اولیه تجلی داده شده بود، برنامه بازدید از پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان به عنوان اولین پروژه اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت تجلی در سخنانی تشریح کرد: این پروژه یکی از بهترین پروژه های ومعادن بود که ما به تجلی آوردیم تا ریسک سهامدران را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مزیت های پروژه اضافه کرد: پروژه مواد معدنی شرق پروژه تولید کنستانتره با ظرفیت 2.5 میلیون تن است و با حق بهره برداری که ایمیدرو به پروژه داده است این ظرفیت تا 5 میلیون تن نیز قابل افزایش است.

علی اکبری کنستانتره را یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد دانست و توضیح داد: در تجلی ما محصولی را تولید کردیم (کنستانتره) که همین الان هم کمبود آن احساس می شود و در سال های آینده نیاز به این محصول افزایش پیدا خواهد کرد و پیش بینی ها حاکی از آن است است که در سال های آینده ممکن است وارد کننده کنسانتره آهن شویم .

او افزود: با توجه به این حجم از تقاضا، پروژه مواد معدنی تجلی از معدود پروژه های کشور است که امتیاز معدن، تولید و فروش آن تضمین شده است. کارخانه فولاد خراسان که با فاصله کمی از این پروژه قرار دارد همین الان و پیش از این که پروژه به تولید هم برسد نیاز به کنستانتره تولیدی این پروژه دارد که این موضوع یکی از مزیت های کم نظیر پروژه است.

علی اکبری: مواد معدنی شرق فولاد را در کمتر از 2 سال به تولید می رسانیم

مواد اولیه فولاد خراسان با این طرح تامین می شود

در ادامه ، مهیار خداپرستی معاون طرح و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در برنامه بازدید از سایت احداث کارخانه 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان با طرح توسعه تا 5 میلیون تن در جمع خبرنگاران گفت:

کارخانه 2.5 میلیون تن کنسانتره فولاد شرق خراسان ، با طرح توسعه تا ۵ میلیون تن ، جهت تامین مواد اولیه فولاد خراسان در حال احداث است. فولاد خراسان یک واحد فولادی از گندله‌سازی تا مقاطع فولادی شامل میلگرد، شمش، آهن اسفنجی و برکت ( صادراتی و داخلی) (واقع در نیشابور خراسان رضوی ) است.

وی گفت:احداث این واحد کنسانتره صرفا جهت تامین مواد اولیه مجتمع فولاد خراسان است که ، درحال حاضر حدود 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. از این رقم، حدود ۳۴ درصد مربوط به بخش مهندسی ، حدود ۲۸ درصد مربوط به بخش اجرایی و الباقی هم مربوط به بخش تامین است. در فاز اول بهره‌برداری2.5 میلیون تن کنسانتره به فولاد خراسان تحویل می‌دهیم. در ادامه با تکمیل ظرفیت به 5میلیون تن ، 30 درصد خط دوم برای فولاد خراسان و مازاد تولید قابل فروش به واحدهای دیگر است.

وی در خصوص موضوع تامین آب این پروژه گفت: موضوع تامین آب برای کوتاه مدت و در دوره احداث ، از طریق خرید چاه‌های کشاورزی (که تغییر کاربری پیدا کردند ) به صورت ۵۰ درصد برای بخش صنعت و ۵۰ درصد برای بخش کشاورزی پایدار است.

زمین‌هایی که خریداری کرده‌ایم حدود ۴۰۰ هکتار است و در ۵۰ کیلومتری همین کارخانه کنسانتره در شهر سلامی ۵ حلقه چاه وجود دارد و با تغییر کاربری‌هایی که انجام شده ، کمتر از ۵۰ درصد آن را با مسیر خط لوله به کارخانه انتقال می دهیم. مسیر خط لوله ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عمده کارهای آن انجام شده است و مخزن ۵ هزار متر مکعبی برای جمع‌آوری آب‌های چاه احداث شده است، حجم آب مورد نیاز برای دوره اول راه‌اندازی (چون به ظرفیت اسمی نمی‌رسد،) کمتر از ۱ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب در سال است.این حجم ، برای راه‌اندازی حدود ۲میلیون تولید در سال اول است و از ۵۶ کیلومتر مسیری که خط لوله داریم، ۴۶ کیلومتر آن اجرا و وارد سایت شده است .

پروژه تا ۲ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد، با ۵ میلیون تن توان تولید

خدا پرستی گفت: این پروژه طی 24 ماه آینده به بهره برداری می رسد که در حال حاضر یک ماه از این زمان سپری و ثبت سفارش ها برای تجهیزات اصلی کارخانه انجام شده است.

در بخش دیگری پیمانکار پروژه شرکت کیسون است ، بحث فنی و قراردادی و مالی از طریق پیمانکار نهایی شده و تا ۲ هفته آینده قرارداد و پیش‌پرداخت آن انجام می‌شود. همچنین ثبت سفارش و سایر تجهیزات هم به تناسب پیشرفت پروژه بعد از تجهیزات اصلی از ۳ ماه آینده (احتمالا از ۱۵ فروردین ) اجرایی می‌شود.

وی در خصوص سازه های گنبدی و یا انبار محصولات شرکت گفت: همچنین سازه گنبدی برای انبار سرپوشیده محصول تولیدی در حال ساخت است که تنها سازه فضایی ایران و خاورمیانه با ظرفیت 5 میلیون تن بصورت سبک اجرا شده و برای خط دوم هم از همین انبار استفاده می‌شود.

علی اکبری: مواد معدنی شرق فولاد را در کمتر از 2 سال به تولید می رسانیم

مرحله دوم افزایش سرمایه ؛ ابتدای 1401

به گفته وی، تا کنون برای این پروژه بالغ بر 280 میلیارد تومان و 7 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. برای تامین نقدینگی در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. برنامه افزایش سرمایه معادل 750 میلیارد تومان به زودی انجام و پس از آن مرحله دوم تامین مالی از طریق افزایش سرمایه در ابتدای سال 1401 حدود 1000 میلیارد تومان انجام خواهد شد و همه مخارج پروژه را پوشش می دهد.

خدا پرستی گفت : صنعت با وجود ذخایر معدنی و باتوجه به افزایش تولیدات فولادی و طرح‌های برنامه‌ای تا ۵۰ میلیون تن ، تا 30سال آینده در بحث تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی دچار مشکل می‌شود، راهکار این است که واحدهای فولادی و مقاطع متناسب با محصولات صادراتی و مصرف داخلی توسعه پیدا کنند که در این صورت به همان میزان تامین خوراک اولیه تامین راحت‌تر خواهد بود. در کلان ، صنعت با توجه به صادرات ، نباید دچار مشکل شود، چرا که متناسب با افزایش قیمت‌ها، درآمد هم افزایش خواهد داشت، از طرفی بخش عمده تولیدات صنایع صادراتی است که به نفع صنایع خواهد بود.

مذاکرات برای استخراج معادن افغانستان

معاون طرح و توسعه شرکت مواد معدنی شرق فولاد خراسان با اشاره به میزان ذخایر بالغ بر 1.2میلیارد تنی سنگ آهن سنگان افزود: در اکتشافات اولیه پیش بینی شده معادن سنگان تا 50 سال آینده بالغ بر 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن دارد. یکی از مزایای معادن سنگان، مجاورت با معادن سنگ آهن افغانستان است.

باتوجه به اینکه افغانستان فعالیت بهره‌برداری در معادن انجام نمی‌دهد، تا به امروز نیز، بیشتر بهره برداری با کشورهای روسیه ، چین و انگلیس بوده‌ است . درحال حاضر با توجه به ارتباطات بین ایران و افغانستان ، مذاکراتی انجام شده و با احداث خط راه آهن خواف- هرات ، این ظرفیت وجود دارد که از سنگ معادن افغانستان با خلوص بسیار بالا و حجم ذخایر بیشتر (80درصد ذخایر در این کشور است) بتوانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.

خدا پرستی افزود: عمدتا به دلیل اینکه سرمایه‌گذار‌های بزرگی در این پروژه ورود کرده اند و زیرمجموعه‌های مجتمع‌های فولادی هستند، مشکل داخلی وجود ندارد . موضوعاتی همچون گاز و برق حل شده است و در مورد طرح آب هم با نهایی شدن فاز سوم انتقال آب از طریق خلیج فارس ، فاز چهارم آن برای خراسان جنوبی و رضوی اجرایی خواهد شد.

غلامرضا شیرازی رستمی، عضو هیات مدیره تهیه و تولید مواد فولاد شرق خراسان با اشاره به دو نکته مهم در خصوص زیر ساخت های لازم برای پیشرفت و توسعه پروژه ها گفت: نکته اول این است که باید حتما پهنه های اکتشافی جدید بررسی شود، که توسط برخی از شرکت های اکتشافی در ابعاد کوچکتری انجام می شود‌.

نکته دوم این است که، دنیا برای حل این مشکلات ، اکتشافات را در اعماق زیاد تا ۳ هزار متر انجام می‌دهد اما در ایران از روی سطح برداشت انجام می شود ،معادن گل گهر و یا چادر ملو در حال حاضر در اعماق ۳۰۰ و ۴۰۰ متر اکتشاف انجام می‌دهند. که دلیل اصلی آن نیازمند بودن به تجهیزات و تکنولوژی است که البته ما برای اکتشاف و نمونه برداری تا ۲ هزار متر، تجهیزات را خریداری کرده ایم.

علی اکبری: مواد معدنی شرق فولاد را در کمتر از 2 سال به تولید می رسانیم

ذخیره معدن تا نیم قرن پاسخگو است

وی گفت: به طور کلی، پاشنه آشیل شرکت در بلند مدت تامین خوراک و مواد اولیه است. منطقه سنگان به دلیل اینکه ذخیره خوبی، معادل ۱.۲ میلیارد تن در اختيار دارد ممکن است تا نیم قرن آینده هم پاسخگوی نیاز باشد. همچنین عیار این معدن بسیارقابل قبول است. به طور کلی، اگر بخواهیم به اهداف ۵۵ میلیون تن فولاد ۱۴۰۴ دسترسی پیدا کنیم، این موارد که اشاره شد از جمله تامین مواد اولیه پارامتر های مهمی هستند.

شیرازی رستمی گفت: برای ایجاد این طرح ها مشکل زیر ساختی وجود دارد، شرکت های بزرگ مانند گل گهر، چادر ملو؛ فولاد مبارکه در حال حاضر روی زیر ساخت برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند، چرا که بزرگترین پارامتر برای طرح های فولادی ، آب است. به همین خاطر بیشتر طرح‌های فولادی در دنیا در کنار دریا و یا رودخانه ها هستند.که البته در کشور ما به دلایل مختلف، اقتصادی، فرهنگی، اقلیمی و... انتقال آن بیشتر با حمل و نقل ریلی و یا جاده ای انجام می‌شود. .

تلاش سهامداران شرکت، برای حل مشکلات زیر ساختی

به گفته وی، همانطور که گفته شد، نیاز به آب، برق و حمل و نقل ریلی و جاده به عنوان زیر ساخت باید توسط دولت حمایت شوند و بخش های خصوص مانند فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و شرکت های دیگر در برخی موارد تامین این زیر ساخت ها را متقبل شده اند، به طور مثال انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور با مشارکت چادر ملو و گل‌گهر و شرکت های بزرگ فولادی اتفاق افتاد.که این پروژه شامل چهار فاز بوده و فاز سوم و چهارم طبق برنامه با کمک شرکت هایی مانند غدیر ، فولاد مبارکه، گل گهر، چادر ملو و ... در حال انجام است .

اصلی‌ترین و مهمترین عامل رشد سود، دسترسی به مود اولیه کم هزینه...

وی افزود: تاثیر یارانه انرژی در هزینه ها آنقدر زیاد نیست که سود اوری را دچار چالش کند،هزینه اصلی محصولات فولاد، مواد اولیه است، در نتیجه اگر هزینه ها در زنجیره تامین کاهش یابد و استخراج معادن درست، با کیفیت مناسب انجام شود با استفاده از تکنولوژی های مدرن روز، سود اوری افزایش خواهد داشت. البته یکی از محاسن بزرگ شرکت، خط نوار نقاله است که با وجود ۵ کلیومتر فاصله با معدن، انتقال به راحتی انجام می‌شود و هزینه حمل و نقل کاهش خواهد داشت.

شیرازی رستمی در پایان گفت: با حمایت مالی و تفکر مدیریتی سهامداران پروژه و همچنین در نظر گرفتن زیرساخت های موجود برای تولید 5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در کمتر از دو سال آینده مرحله اول طرح به بهره برداری می رسد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار