بازدید 17041

در بازار ‌روغن موتور ‌تقلبی چه خبر است؟

صاحب اتوسرویس بزرگ شهر با خوش‌رویی درخواست مصاحبه را می‌پذیرد و به اتاق پذیرایی می‌رویم تا صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸ 11 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، درباره صحت وجود مقادیر وسیعی روغن تقلبی و فیلترهای خودرو در بازار سؤال می‌کنم. تأیید می‌کند و می‌گوید در هر صنفی الان جنس تقلبی زیاد است و صنف ما هم مستثنا نیست. درباره فیلتر که ما مطمئنیم بعضی در تهران تولید می‌شود اما برچسب کالای خارجی می‌خورد. فیلتر استاندارد اجباری ندارد. می‌پرسم برای سلامت ضرر ندارد؟ می‌گوید با ارگان‌های بالادستی صحبت کنید که چرا استاندارد ندارد!

درباره تشخیص روغن تقلبی می‌گوید کاملا مشخص است و ما می‌فهمیم. روغن‌هایی هست که تصفیه دوباره می‌شود و به بازار می‌آید حتی مهر استاندارد می‌خورد. اما ما استفاده نمی‌کنیم چون تکنولوژی تصفیه را ما نداریم. برخی که اصلا روغن بشکه‌ای را در بسته‌بندی برندها می‌ریزند. بعضی پیشرفته‌تر هستند کلا سیستم بسته‌بندی درست می‌کنند در کارگاه‌های شهری و پخش می‌کنند. جنس را ما می‌فهمیم که چیست ولی تشخیص آن برای مردم ممکن نیست. ما هم عمدتا از طریق منبع به جنس اعتماد می‌کنیم. پخش آن باید از محل معتبر باشد. روزی نیست که برای ما کاتالوگ نیاورند و ادعای نمایندگی فلان برند را نکنند. روغن نامطلوب ممکن است هزینه بسیار سنگینی به صاحب خودرو وارد کند و به محیط‌زیست بسیار آسیب می‌زند.

فساد ریشه دوانده، با تغییر دولت نمی‌رود

به اتوسرویس دیگری سر می‌زنم که می‌دانم در صنف شناخته‌شده و معتبر است. درباره قاچاق می‌پرسم که ظاهرا برخی کالاها وارد می‌شوند و برند می‌خورند. تأیید می‌کند و می‌گوید همه از درگاه‌های رسمی وارد می‌شود و بخشی از بدنه دولتی با این تخلفات همکاری دارند. ما چیزی از جهان توسعه نباید کم داشته باشیم. متریال ایران در سطح کیفی ۲۰دبلیو۵۰ در خاورمیانه یک است! اینها که واردات می‌شود، ما خودمان فناوری‌اش را داریم. اما دلالی ما را بیچاره کرده است؛ دلال چسبیده به دولت. من در اتحادیه که بودم شخصی آمد در رأس یکی از شرکت‌های مادر و گفت می‌خواهم فساد را ریشه‌کن کنم. دوام نیاورد. یک اسم قرآنی قشنگی هم داشت اما مافیا زمینش زد. امروز اصلا دیگر اسمش را نمی‌شنوید! دولت جدید و قدیم ندارد، فساد ریشه دوانده است. این‌قدر نفوذ کرده‌اند که با تغییر دولت هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مسئله دیگری هم هست. مشکل ما امروز نوسان شدید قیمت و ترس از آینده است. به ما می‌گویند چرا دپوی کالا دارید؟ چرا ندارد؛ در این بازار از آینده‌ام می‌ترسم. خود شرکت دولتی با برچسب قیمت قدیم کالا را به قیمت روز به ما می‌دهد. چه کار کنیم خب؟ این وضع بازار ما شده دستمان هم به هیچ کجا بند نیست، آخرش هم تعزیرات زورش به ما می‌رسد با ۱۴۰، ۱۵۰ درصد تورم در یک سال. ما چنین چیزی به چشم ندیده بودیم. آن‌وقت زمانی که کمبود روغن بود شرکت دولتی (اسم می‌آورد) باید انبارش را می‌دیدید! جنس را تا سقف چیده بود.
اما اصل ماجرا را با آقای چراغی، رئیس انجمن فیلترسازان ایران، در میان می‌گذاریم که با حوصله پاسخ می‌دهد.

استنشاق چسب رزین در خودرو!

درباره وجود روغن موتور تقلبی می‌پرسیم. آقای چراغی می‌گوید قضیه فراتر از این حرف‌هاست. مردم به روغن حساس‌اند که درست است و توضیح خواهم داد. اما اهمیت فیلتر مغفول مانده و باید آگاهی‌سازی کرد. ببینید! تا یک سال، یک سال‌ونیم پیش جنس از چین وارد می‌شد و اینجا برند اروپایی می‌خورد. می‌پرسم به سفارش ایران؟ تأیید می‌کند و می‌گوید مردم برندهای پرفلکس و فلیتگارد را عمدتا تقلبی می‌خریدند. اما همین هم در یک سال گذشته روندش عوض شد و رو به وخامت بیشتری گذاشت. به‌دلیل سخت‌شدن واردات در این مدت همین کار را دارند در کارگاه‌های زیرپله‌ای انجام می‌دهند.

می‌پرسم که شرکت‌ها خودشان نمایندگی دارند؟ این مقام صنفی می‌گوید اصلا نمایندگی وجود ندارد. برندهایی مثل پرفلکس، مان و فلیتگارد برای ماشین‌های سنگین و سواری هیچ نمایندگی ندارند و نمایندگی هم تاجر می‌تواند بیاورد اما خیلی گران می‌شود. اما چه کار می‌کنند؟ همین برندها را با قیمت سنگین از زیرپله‌ای‌ساز می‌خرند و به مردم می‌دهند. مردم هم می‌خرند و حق هم دارند. قیمت خودرویشان در این مدت خیلی سنگین شده و عملا بعد از خانه مهم‌ترین سرمایه فرد است. به همین خاطر نگهداشت آن را مهم می‌دانند. حالا یک چیزی مانند فیلتر که حکم کبد ماشین را دارد و کارش تصفیه روغن است تقلبی باشد، روغن تقلبی هم موتور ماشین را می‌سوزاند و با این هزینه‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد یک خانواده می‌زند.

امروز پراید ۱۰ تا ۲۰ میلیون هزینه تعمیر موتور دارد. مشکل اینجاست که ایران‌خودرو برند مشخصی برای ماشینش تعیین نکرده و بازار سوداگری و تقلب را برای متخلف هموار کرده است. یک مثال بزنم. فیلتر پرلکس مختص خانواده پژو است و امروز به‌وفور در کشور موجود است. ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. اما ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود هیچ ضابطه و نظارتی هم ندارد. می‌پرسم نمایندگی‌های رسمی چطور؟ چراغی می‌گوید نمایندگی‌ها از برند خوب ایرانی استفاده می‌کنند اما کار تعویض روغن و فیلتر را عموما مردم به نمایندگی نمی‌برند و البته نمایندگی‌ها هم در راندن مشتری بی‌تقصیر نیستند.

خب تا اینجا اقتصادی بود. اما مشکل بغرنج‌تر هم می‌شود. فیلتر کابین را در نظر بگیرید. وقتی کولر یا بخاری را روشن می‌کنید بادی که وارد اتاق می‌شود از این فیلتر می‌گذرد. حالا در ساخت این فیلتر از لایه چسب استفاده می‌کنند. تازه اگر معرفت داشته باشند! و شما چسب استنشاق می‌کنید. بدتر از آن از کاغذ فیلتر هوا که پر از رزین است در ساختش استفاده می‌کنند. این یکی دیگر فاجعه است. این مسئله را باید به مردم گفت و هشدار داد. می‌پرسم مردم اصلا قادر به تشخیص آن هستند؟ می‌گوید نه اما با هشدار شاید بتوانیم حساسشان کنیم و حساسیت مردم عکس‌العمل نهادهای نظارتی را برانگیزد. به انبار تعویض روغنی‌ها سرکشی کنند چون تشخیص و شناسایی کارگاه‌ها بسیار دشوار است. اما می‌شود به مردم این را منتقل کرد که جنسی که می‌خرند استاندارد شده باشد. آن استاندارد یک کد دارد که با پیامک می‌شود شماره سریال آن را چک کرد که واقعی است یا نه. مشکل تعزیرات این است که فقط می‌رود سراغ قیمت و در قیمت هم فقط کالای ایرانی چون قیمتش مشخص است. تعزیرات تخصصی ندارد که بپرسد پرفلکس را با کدام برگ سبز منتشر کردی؟ از کدام شرکت معتبر خریدی؟ سؤالات درست نیست و جا برای تقلب باز می‌شود.

تعویض روغن ۲۰۶، الان بسیار به نسبت واقعی بالاست. نکته مهم‌تر اینکه با فیلتر استاندارد تا ۲۰درصد از آلودگی هوا می‌شود کاست. می‌پرسم چنین حجمی از تخلف بدون فساد دولتی و رسمی ممکن است؟ با کمال تأسف تأیید می‌کند که چنین چیزی هست. اما با اطلاع‌رسانی می‌شود این تخلفات را اقلا سخت کرد. می‌پرسم با این قیمت‌ها اصلا انگیزه واردات کالای اصل وجود دارد؟ می‌گوید مردم که پول جنس اصل را دارند می‌دهند مشکل از سودجویی بیش از حد عده‌ای است. فیلتر پورشه هم چیز پیچیده و عجیبی نیست و تولید داخل کاملا تأمین می‌کند.

مشکل در فیلتر ماشین‌های سنگین است که پیچیده هستند و آسیبشان هم بالاتر است. از گردش مالی این بازار سؤال می‌کنم. چراغی می‌گوید سالانه ۳۴۰ میلیون تعویض داریم با میانگین ۳۵۰ هزار تومان! ببینید چه عددی است اما هیچ توجهی به آن نشده تا امروز. مسئله‌ای که هم به اقتصاد خانواده، هم آلودگی هوا و هم اضافه مصرف سوخت مرتبط است و مغفول مانده. تازه این نوک کوه یخ است و می‌شود بیشتر هم از آن گفت. تا چه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
اینطوری می خواستند اسلام را پیاده کنند!
پس اینهمه سازمانهای عریض وطویل مثل استاندارد.اتحادیه های صنفی.تعزیرات.ستاد مبارزه با قاچاق کالا.وووووو با این همه هزینه حقوق ومزایا وامکانات ادرای ولجستیکی .چه میکنند.راستی اگر این نهادها وجود نداشتند وضع بد تر میشد؟ یا تفاوت چندانی نمیکرد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
اتحادیه و صنوف که نگو رانت خالی
اگر نباشند وضع بهتر میشه
بد بخت مردم به چی و کی باید اعتماد کنند یعنی اینهمه تقلب و بازی کردن با جان و مال مردم اوج ظلمه
هر وقت ماشین رو جهت تعویض روغن و باطری به نمایندگی ها بردم برعکس روغن بعد مدت کمی سیاه و عین رزین به بدنه گیف چسبیده و روغن های استفاده شده در نمایندگی ها متاسفانه بدتر زا بیرون هستند فیلترها هم همینطور یعنی مرکز فساد در نمایندگی های رسمی رسوخ کرده ضمن اینکه هزینه خدمات در انها بالا بوده و خودرو مشتری به امان خدا سپرده می شود و چون مشتری حق ندارد در کنار خودرو خود بماند و وقت تعیین می کنند قطعات خودرو هم تعویض و اجناس اصلی را سرقت و جنس قلابی و فیک سرهم می کنند.
مدیریت جهانی
باید فاسدان را اعدام کرد تا فسادزایی از بین برود
پس حالا ما چه غلطی بکنیم؟
به عنوان کسی که از سال 80 در صنف روانکارهای صنعتی فعالیت می کنم خدمتتون عرض می کنم که این وضعیت در بازار روغن های صنعتی علی الخصوص برندهای معروف خارجی به مراتب بدتر و بغرنج تر است به طوریکه به احتساب خودم بالای 95 درصد محصولات صنعتی خارجی تقلبی است و جالبه هیچ ارگانی متولی رسیدگی به این آشفته بازار نیست! قیمت محصولی که حدود 1000 یورو در مبدا قیمت دارد در بازار ایران با قیمت 20-15 میلیون فروخته می شود! شرکت های خریدار هم این وسط مستاصل مانده اند.
سلام من خودم تعویص روغن دارم درشهرگرگان.. دنبال مقصرنگردین درسته نطارت نیست امانردم هم مقصرهستن وشرکتها.. بهترین روغن روغن های شرکت نفت وکاسپین هست امابخاطرگرانی وکمبودروغن که سهمیه ایی شده روغن تقلبی زیادشده وهم سودبالا وهم ارزان‌تر... 40سال کارما اینه فقط هم روغن شرکت نفت بهران پارس ایرانول واسپیدی.. الان بااین تورم وگرانی وبازاربد وکم شدن مشتری مگه من چقدردرانددارم که سودتعویص روغنی 15درصد خوب روغن 140میخری بایدبدی 160تومان خوب مگه چندتاماشین عوص میکنم روزی 100تومان درنمیاد.. اماکسی به این نگاه نمیکنه من خودم روغن اصل با30تا50سود بستگی به درجه ونوع روغن.. فیلترم برند سرکان امان ویونیک 10تا20تومان سود و ومردم دنبال مال مفت می‌گردن روغنی که 30تونان سودداره میگن 20تهفیف بده یاکه انواع جنس زیاده من جنس خوب میارم 50تومان مشتری میادمیگه فلان حاخریدم 35تومان حالا بیافلسفه چینی کن که جنس خوب وبد داره تقلبی هست ووو میرن دنبال اون جنس ارزان تعویص روغنی هم محبورنیشخ جنس تقلبی یااشغال بیاره که هم سددخوب بخوره هم تخفیف خوب بده چون همه دنبال ارزانی هستن بابامم کاسبم الان یک 206بخادروغن خوب ایرانی بافیلتر بریز نهایت 350تومان حتی تا 280هم درمیاد شما سود تعویص روغن بالابر نسبت به تورم سودروبکن 50درصد که لاقل توشهرک چیک بتونم 300تا500دربیارم خوب دیگه برای چی تقلبی بیارن یعنی هم دولت هم صنف هم مردم مقصزن
من در دو مرحله با مشکل مواجه شدم. اول اینکه سواری چینی خود را به نمایندگی بردم برای سرویس. بعد از چند روز بعلت گاز نخوردن به نمایندگی دیگری بردم، با اطمینان گفتند قطعه مربوط به دریچه گاز برقی را برداشته اند و بجای آن قطعه خراب گذاشته اند.با مراجعه به نمایندگی اولی بدهکار هم شدم وشانس آوردم کتک نخوردم.
مورد دوم پژو ۲۰۶ دخترم را بردم برای تعویض روغن ، بعد از چند روز ، اشکال در موتور و اویل پمپ و حدود سه میلیون تومان هزینه و یک هفته اتلاف وقت.تعویض روغنی هم در جواب اعتراض بنده میگفت بعضا ما هم قادر به شناسایی روغن موتور تقلبی نیستیم.بنظر من اصلا تمام سازمان‌های نظارتی را تعطیل کنند چون این سازمان‌ها و اتحادیه و سایر دستگاه ها با دریافت انواع و اقسام وجوهات و حق و حساب.دست خلاف کاران را باز گذاشته.این بندگان خلافکار خدا هم برای جبران هزینه ها جیب خلق اله را خالی می‌کنند. چندی قبل همه از سیما دیدند که چند نفر با ترکیب گازوئیل و روغن فوق تقلبی ، روغن هیدرولیک فرمان تقلبی درست می‌کردند. متاسفانه در دادگاه ها بقدری آسان برخورد می‌شود که مجازات ها بازدارنده نبوده بطور معمول با تبدیل زندان به جریمه نقدی تازه خلافکار تشویق می‌شود به گسترش و وسیع نمودن مسیر خلاف خود. تجربه و تاریخ ثابت کرده که فقط وفقط شدت عمل و برخورد قاطعانه با خلافکار راه حل این موضوع است.بقیه هر چه باشد سر کار گذاشتن ملت زجر کشیده و فلاکت زده این کشور است . والسلام
خدایا یعنی جایه دیگری هست مثل ایران؟این همه فساد ودزدی وتقلب وکلاه برداری
متاسفانه شما هم تحت عناوین مصلحت طلبانه ازجمله توهین و افترا از انعکاس نظرات مردم خودداری می‌کنید.مصداق شریک دزد و رفیق قافله.
برای تعویض روغن خودرو سمند، به اتوسرویسی در مرکز شهر رفتم، ابتدا با قیمت گرفتن چند مدل روغن خودرو، شخص تعویض کار که صاحب مغازه هم بود کلی غر زد و از گران شدن روغن گفت، در این موقع فرصتی پیدا کردم با گوشی موبایل قیمت ها رو با برخی سایت ها چک کردم، سپس متوجه شدم بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت روغن ها را گران می گوید، به عرضشان رساندم، ایشان با عصبانیت گفتند؛ انها تقلبی هستند !!! سپس برای تعویض روغن شاگردش رو به چال فرستاد و خودش روغنی که خواستم را باز نمود و شروع به ریختن کرد، شاگرد در چال هنوز پیچ کارتر را نبسته بود !!! گفتم شاگردت پیچ زیر موتور مربوط به روغن را نبسته، بلند گفت باید می بست، خلاصه چند نکته را در ادامه به شرح زیر به عرض تان برسانم .
۱ - از فروشند ظرف خالی روغن موتور را بگیرید ، حتی اگر لازم ندارید آن را با خود ببرید سوراخ کنید و درون سطل زبال بیندازد، که دیگر قابل استفاده برای سودجویان قابل استفاده و عرضه روغن تقلبی نباشد.
۲- فیلتر بنزین کهنه خود را با خود ببرید ، در برخی موارد امکان شستشو و عرضه مجدد آن توسط اتو سرویس می باشد
۳ - فیلتر هوای قدیمی و کهنه را سوراخ کنید و کارتن آنرا پاره کنید ، در برخی موارد امکان بادگرفتن و عرضه مجدد به مشتریان می باشد.
۴- فیلتر روغن کهنه و قدیمی را با پا له کنید یا آنرا از تعویض کار بگیرد، در برخی موارد آنرا شستشو و تمیز می کنند و مجدد به مشتریان عرضه می نمایند ،
در پایان من و شما هستیم (مردم) که عرصه را برای سودجویان عرضه روغن تقلبی ، فیلتربنزین بی کیفیت، فیلتر روغن بی کیفیت و فیلتر هوای بی کیفیت، مهیا می سازیم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست