عرضه اولیه جدید در راه است؟

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به منظور جبران کسری بودجه در کشور، سهام پالایشگاه شازند طی ماه جاری در بازار بورس درج نماد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴ 06 December 2021

به گزارش بورس تابناک، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان خصوصی سازی قرار است که سهم باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را واگذار کند. برای این اقدام دو حالت وجود دارد، نوع اول بدین صورت که ۱۸ درصد سهم باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به بصورت یکجا به دو سهامدار عمده‌ی فعلی خلیج فارس واگذار شود و نوع دوم که برخی از اعضای هیئت واگذاری مطرح کردند این است که به صورت سه بلوک ۶ درصدی واگذار شود؛ البته واگذاری به صورت سه بلوک ۶ درصدی باعث ایجاد فضای رقابتی می‌شود.

با توجه به ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس، این بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ سهام دولت خواهد بود. از همه فعالان حوزه صنعت پتروشیمی، صنایع مرتبط، مجموعه‌ها و شخصیت‌های حقوقی که توان شرکت در این مزایده را دارند، درخواست می‌شود که برای خرید آن اقدام کنند.

عرضه اولیه ۱۰درصد از سهام پالایشگاه شازند

قربانزاده از عرضه اولیه سهام پالایشگاه شازند خبر داد و گفت: عرضه اولیه سهام پالایشگاه شازند در آذرماه وعده داده شده بود، اما اکنون همه تکالیف هیئت پذیرش آن در بورس انجام شده و درج نماد آن این روز‌ها در تابلو بورس صورت می‌گیرد.

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، در جلسه امروز هیات واگذاری با وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری مشخص شد ۱۰درصد از سهام پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه به طریق حراج یا ثبت سفارش واگذار شود. زمان عرضه پالایشگاه شازند در اختیار وزیر اقتصاد و احتمالا پایان آذرماه خواهد بود. زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس هم هفته آینده مشخص خواهد شد

اثر مزایده پالایشگاه شازند بر بازار سرمایه

وی در مورد مزایده بزرگ پالایشگاه شازند و اثر بر بازار بورس، گفت: این واگذاری، چون که خرد و تدریجی نیست، بلکه به صورت بلوکی عرضه می‌شود، در این زمینه نگرانی نیست و سهام به صورت بلوکی عرضه می‌شود، اما در مورد عرضه اولیه پالایشگاه شازند با  توجه به عرضه اولیه بودن و تخفیف قائل شده برای آن احتمالاً استقبال خوبی از آن انجام شود، اما زمان عرضه اولیه مشخص نیست و باید به گونه‌ای باشد، به بازار لطمه‌ای وارد نشود.

چه میزان از کسری بودجه  از طریق عرضه شرکت‌ها تأمین می‌شود؟

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه دولت چه میزان از کسری بودجه خود را از طریق عرضه شرکت‌ها تأمین می‌کند، اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال جاری ۲۵۰ هزار میلیارد  تومان تکلیف قانون از محل واگذاری‌ها مشخص شده است که از این رقم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون دولت به دستگاه‌ها و سازمان‌ها است و ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام پیش‌بینی شده است که البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال کمتر از ۹۰ هزار میلیارد  تومان سهام شرکت‌های دولتی عرضه کنیم.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها