بازدید 16558
۷

مشاور امنیت ملی امارات در تهران به دنبال چیست؟

طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات روز دوشنبه به ایران سفر کرد و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همچنین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات در دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و این دیدار گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵ 06 December 2021

مشاور امنیت ملی امارات در تهران به دنبال چیست؟

بین الملل تابناک: طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات روز دوشنبه به ایران سفر کرد و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همچنین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات در دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و این دیدار گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است.

وی گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت های امارات متحده عربی است.

شیخ طحنون بن زاید ظرفیتهای اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه های ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروههای تخصصی ضمن احصاء دقیق زمینه های همکاری مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو شناسایی و رفع شود.

در این دیدار دریابان شمخانی با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفتگوی مستمر وهمکاری کشورهای منطقه بر قرار می شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیتهای اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری اصلی ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات ضرورت تاثیر ناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست های مداخله گرانه کشورهای فرامنطقه ای را مورد تاکید قرار داد وخاطرنشان ساخت: کشورهای حوزه خلیج فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت های خود به عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند.

وی تلاش مشترک برای پایان دادن به برخی بحران های نظامی و امنیتی که ملتهای مسلمان منطقه را با شرایط سخت زیستی و معیشتی مواجه کرده مورد تاکید قرار داد و افزود: باید گفتگو و مفاهمه جایگزین رویکردهای نظامی برای رفع اختلافات شود.

شمخانی اظهار امیدواری کرد سفر همتای اماراتی وی به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط فی ما بین و بستر ساز تحکیم و گسترش همه جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در ادامه برنامه سفر یک روزه به تهران با آیت الله سید ابراهیم رییسی ،رییس جمهوراسلامی ایران نیز دیدار و گفتگو کرد.

هدف از سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران

انور قرقاش مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی اهداف سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به ایران را فاش کرد.

انور قرقاش مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی با انتشار توییتی اعلام کرد: سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در راستای تلاش های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد که امارات متحده عربی به دنبال تقویت ثبات و شکوفایی منطقه است و در این راستا تلاش می کند که این هدف را با «توسعه روابط مثبت» از طریق گفتگو و اقدامات مشترک و مدیریت دیدگاه های یکسان دنبال می کند.

در همین رابطه، علیرضا مجیدی کارشناس مسائل امارات در گفتگو با تابناک در رابطه با سفر این مقام اماراتی به ایران عنوان کرد: در مباحث راهبردی که در امارات مطرح می‌شود یا اصطلاحا در ادبیات راهبردی امارات، چند بحث جدی داریم که سابقه طولانی هم دارد. یک، بحث موازنه راهبردی مثبت است که امارات در این زمینه خیلی موفق بوده ولی معطوف به ابرقدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده است؛ مانند موازنه ای که این کشور در روابط با چین و آمریکا ایجاد کرده است.  امارات استاد موازنه راهبردی مثبت در روابط با قدرت های فرامنطقه‌ای بوده است. در دوره جدید با این تفاسیری که گفته شد امارات به سمتی آمده که این موازنه راهبردی مثبت را به قدرت‌های منطقه‌ای هم تسری بدهد. یعنی در سطح منطقه و میان قدرت‌های منطقه‌ای هم چنین موازنه راهبردی مثبتی را برقرار کند. از این منظر همان عاملی که ابوظبی را به سمت کاهش تنش و گسترش همکاری با آنکارا کشانده، به سمت گسترش همکاری با تهران نیز می‌کشاند؛ البته این همکاری به معنای از بین رفتن رقابت خصومت آمیز نخواهد بود.

وی افزود: محور دوم بحث این است که در ادبیات امارات موضوعی به صورت خاص نسبت به ایران وجود دارد و سابقه آن به دو دهه یعنی ۲۰۰۵_ ۲۰۰۶ و قبل از آن می‌رسد؛ اگر بصورت خیلی ساده بخواهند بگویند، می‌گویند ما در برابر تهدیدی که از ناحیه ایران حس می‌کنیم باید یک‌سری مزیت‌هایی ایجابی برای تهران ایجاد کنیم که آن مزیت های ایجابی قیودی بر رفتار تهران شود و همین باعث مهار سطح تنش شود. البته این نافی آن نیست که در مواجهه با تهدیداتی که از ناحیه ایران حس کنند به سمت موازنه قوا هم بروند. ولی این نکته برای آن‌ها خیلی مطرح است که برای ایران یک‌سری مزیت‌های ایجابی ایجاد کنند تا ایران خودش از افزایش تنش صرف‌نظر کند. 

این کارشناس مسائل امارات ادامه داد: محور سومی که می توان اشاره کرد همزمانی این سفر با مذاکرات وین است. امارات قصد دارد به فضای این مذاکرات ورود کند؛ چرا که این مذاکرات به صورت بالقوه می تواند روابط ایران و غرب و همچنین روابط ایران با کشورهای عربی و از جمله امارات را تحت تاثیر قرار دهد.

مجیدی در پاسخ به این پرسش که ارتباط سفر همزمان مشاور امنیت ملی امارات و وزیر خارجه سوریه به تهران چیست؟ اظهار داشت:  نمیشود گفت ارتباطش صفر است ولی علت نیست، مزیت جانبی می‌تواند باشد. تفاوت این دو هم روشن است؛ یعنی برنامه اش به صورت پیشنهادی گسترش روابط با ایران است تا از ایران بازخورد بگیرد و پیش بيايد. زمانی که بخواهند برنامه سفر را تنظیم کنند اگر در آن‌زمان آقای فیصل مقداد هم باشد چه بهتر که امکانش برایشان فراهم باشد. ولی اینکه علت باشد نه.

وی در نهایت افزود: اینکه این مقام اماراتی حامل پیامی از سوی آمریکا باشد نیز خیلی دور از ذهن است؛ اتفاقا امارات در این مقطع می‌خواهد حسابش را جدا کند و کانالی مجزا و موازی باشد. از سوی اعراب قاعدتا حامل پیام است ولی علت سفر درون‌زاست. بسته‌ پیشنهادی که امارات در ادبیات کلی که گفتم به آن علل می‌خواهد ارائه دهد قطعا بخشی از آن ناظر به مواضع جهان عرب است. چون بحث رئالیسم تدافعی مطرح است و نظم عمومی منطقه. امارات بالاخره یکی از بازیگران منطقه‌ است لذا حامل پیام است، ولی به علل درون‌زا از ناحیه ابوظبی آمده. اگر حامل پیامی هم باشد ناشی از ابتکاراتی است که ابوظبی در سیاست خارجی اش دنبال می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
آفرین به امارات..با همه کشورهای دنیا در ارتباط هست.
متاسفم که به یک مقام اماراتی به مراتب پایین تر، وقت ملاقات با رییس جمهور داده شده.
ایشان قطعا حامل یک پیام جدی و اخطار بزرگ و پیشنهاد

سازنده از طرف بلینکن وزیر خارجه آمریکا ست

و خدا کند که عقلانیت بر انتخاب راه حل منطقی ، حاکم گردد
دوستان دشمنان ما نمی‌توانند پیام آور دوستی برای کشور داشته باشند
عینک دودیش مادر زادیه! دودش خفه مون کرد :-)
امارات کشور عدس پیکر ، نیاز به ایران دارد . چه اقتصادی و چه امنیتی ، فقطکمی پرو تشریف دارد که رجز خوانی می کند در آینده کوتا ه نیاز به بغل گرم ایران پیدا خواهد کرد
آرزوی دیرین و تاریخی اغراب حذف ایران و اسراییل است و چه بهتر بدست خودشان باشد و به جان هم بیفتند. بعضی در تکاه بلند مدت و استراتژیک اوضاع را به این سمت سوق می دهند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار