بازدید 13346
بررسی آخرین روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در استان‌های مختلف تا نهم آذر

افزایش فاصله «گیلان» در واکسیناسیون کرونا با دیگر استان‌ها و وخامت اوضاع در «قم»

استان گیلان با اختلاف صدرنشین است و با ۸۰ درصد، بهترین نرخ واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان را به نام خود ثبت کرده و فاصله چشمگیری با دیگر استان‌ها ایجاد کرده است؛ وضعیتی که تقریبا قرینه آن را می‌توان در قم و سیستان و بلوچستان دید که با فاصله از دیگر استان‌های کشورمان جا مانده اند؛ با این یادآوری که وضعیت قم پسرفت نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 01 December 2021
تابناک اجتماعی
شمار واکسن‌های تزریق شده در کشورمان در حالی از مرز یکصد و شش میلیون دوز گذشته که کماکان وضعیت وخیم واکسیناسیون در برخی استان‌ها ادامه دارد و حتی در یکی از این استان‌ها یعنی قم وخیم‌تر هم شده است.
 

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان‌های کشورمان، تا عصر دیروز بالغ بر ۱۰۶ میلیون دوز انواع واکسن به گروه‌های مختلف واجد شرایط تزریق شده که از این میزان، نزدیک به ۵۸ میلیون دوز اول بوده و بیش از ۴۷ میلیون دوز دوم یا به عبارت بهتر، تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری؛ اعداد و ارقامی که حکایت از روند مطلوب واکسیناسیون در کشورمان دارد.

آن گونه که گزارش واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشورمان تا نهم آذرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، تا ساعاتی پیش ۴۷ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۴۰۹ تن از ۶۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۴۸ هزار شهروند بالای دوازده سال در کشورمان با دریافت دو دوز واکسن کامل علیه این بیماری واکسینه شده‌اند که معنای آن، نرخ واکسیناسیون ۷۰ درصدی در کشورمان است؛ عددی بسیار قابل توجه و حتی غرورآفرین چون در زمان کوتاهی از واردات انبوه واکسن به کشورمان رقم خورده است.

 

 آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های مختلف - برای دیدن تصویر با کیفیت‌ بالاتر و در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های مختلف - برای دیدن تصویر با کیفیت‌ بالاتر و در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
 

این در حالی است که دقت در آمار‌های تفکیکی، نشان از وضعیت متفاوت واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان دارد، به گونه‌ای که اگر آمار‌ها را بر اساس تزریق دوز اول واکسن در هر استان مرتب کنیم، استقبال از برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان گیلان با روندی پرشتاب از ۹۲ درصد فراتر رفته و فاصله این استان را با دیگر استان‌ها افزایش داده است و در نقطه مقابل در استان قعرنشین جدول یعنی قم، تنها ۶۹.۵ درصد جامعه هدف، دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و بالغ بر ۳۰ درصد مردم هنوز به برنامه ملی واکسیناسیون نپیوسته‌اند!

فاصله ۲۳ درصدی استان‌های صدر و قعرنشین جدول، بهترین نشانه برای اثبات وجود مشکلاتی جدی در روند واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان است؛ اما اگر بدانیم میانگین نرخ تزریق یک دوز واکسن در کشور بالغ بر ۸۵ درصد است و استان‌های قعر جدول و در صدر آن‌ها قم، فاصله بسیار بزرگی با این نرخ میانگین کشوری دارند، جاماندگی این استان‌ها بهتر خودنمایی می‌کند.

 
افزایش فاصله «گیلان» در واکسیناسیون کرونا با دیگر استان‌ها و وخامت اوضاع در «قم»
 

اما آیا وضعیت کلی واکسیناسیون در کشورمان خوب و قابل قبول است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، باید از نمودار دیگری کمک بگیریم که بر مبنای نرخ واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان ترسیم شده (نمودار پایین) و در آن هم به مانند نمودار قبلی، استان گیلان با اختلاف صدرنشین است و با ۸۰ درصد، بهترین نرخ واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان را به نام خود ثبت کرده و فاصله چشمگیری با دیگر استان‌ها ایجاد کرده است.

وضعیتی که تقریبا قرینه آن را می‌توان در قم و سیستان و بلوچستان دید که با فاصله از دیگر استان‌های کشورمان جامانده اند، با این یادآوری که قم پسرفت نشان می‌دهد تا جایی که احتمالا به زودی از سیستان و بلوچستان هم سبقت خواهد گرفت و به تنهایی در قعر جدول جای خواهد گرفت؛ استانی که در شاهراه ارتباطی انبوهی از استان‌های کشورمان قرار دارد و موقعیتش قابل قیاس با سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها نیست.


 
افزایش فاصله «گیلان» در واکسیناسیون کرونا با دیگر استان‌ها و وخامت اوضاع در «قم»

البته جز این دو استان، کردستان و خوزستان هم وضعیت مطلوبی ندارند و با فاصله، جامانده های واکسیناسیون در کشورمان هستند؛ استان هایی که باید برای افزایش سرعت واکسیناسیون در آنها و رفع جاماندگی شان اقداماتی اتخاذ و اجرایی کرد، به ویژه آنکه سویه جدیدی از ویروس در جهان شناسایی شده و در حال تکثیر و گردش است که اگر راهش را به کشورمان باز کند، این استان های جامانده از واکسیناسیون کانون بسیار مناسبی برای تکثیرش خواهند بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
فاصله چشمگیر؟؟؟؟
اختلاف دو سه درصدی گیلان با خیلی استانهای دیگه چشمگیر محسوب میشه؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
حالا چرا اینقدر بهت فشار اومده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
همون سه درصد ّاعث میشه خیلی ها فوت نکنند
برای مقایسه درست تر، لطفا درصد ابتلاها، یا نمودار سری زمانی ابتلاها را هم در استان ها نشان دهید تا بفهمیم از نظر شما "وخامت اوضاع" یعنی چه!!
فقط تزریق واکسن یا عدم آن معیار تعیین وخامت اوضاع است؟؟ یا اینکه شهر و استانی، ابتلای پایین و فوتی نزدیک به صفر دارد هم نشان از وخامت اوضاع است؟؟
قمی ها کرونا رو‌ به ایران وارد کردند با واکسن هم مخالفند!!!
پاسخ ها
اما
| - |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
قمی مرز مشترک آبی دارند و بزرگترین فرودگاه کشور را هم دارند برای همین هم وارد کردهاند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
نهضت انتشار کرونا در قم همچنان ادامه دارد!!
ناشناس
| Romania |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
بی کلاسی بد دردیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
جالبه که قمی ها بزرگترین فرودگاه کشور رو واقعا کنار دستشون دارند و انکارش می کنن!!!
فرودگاه امام خمینی به اون بزرگی پس برا چی اونجا درست شده؟! از هموجا طلبه های چینی اومدن و ویروسشون رو با خودشون آوردند و دو ساله که ما رو بیچاره کردند
عبداللهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
قمی ها کرونا رو به ایران آوردند؟؟!! باشه قبول باقی کشور چطور با موضوع کرونا برخورد کردند؟ همه مسافرتهای شمال قمی ها بودن...قمی ها بودن که کرونا رو بردن آنتالیا و از ترکیه دوباره وارد کردندقمی ها مسوول شیوع کرونا در آمریکا و اروپا بودن، اصلا جنگ جهانی دوم و اول رو قمی ها راه انداختن... همه بدبختی های دنیا از ازل تا ابد به خاطر قمی ها بوده راحت شدی؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
اینها بیشتر دنبال روغن بنفشه هستند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
من از خراسانم همیچین میگن قمی ها کرونا رو‌وارد کردند که انگار اگه قمی ها وارد نمی کردن ...هیچ وقت کرونا به ایران نمی اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
اصن واردات کرونا به آمریکا و اروپا هم کار قمی ها بوده
چرا ملت ساده این دروغ رو باور کردن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
قمی ها اعلام کردند برخلاف شما که به دروغ کتمان کردید شجاعت صفت مردان بزرگ هست که بعضی ندارند
بهتر هست ورودی و خروجی شهر قم رو کامل ببندند و ایزوله شوند همون کاری که ورود ویروس از شهر قم شروع شد و این کار را نکردند و تمام ایران را آلوده کردند...
یک ساعت تفکر بهتر از 1000 سال عبادت هست...!
نه که قمی بزرگترین فرودگاه را دارند و بیشترین مرز مشترک آبی و خاکی با سایر کشورها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
بله که داره فرودگاه بزرگ امام خمینی در حد فاصل تهران و قم !!!!
!
درود‌ بر‌ گیلان‌ سربلند‌ !
پرچم‌ همچنان‌ بالاست‌ ..
ولی‌ خوب قمی ها هم اگر‌ واکسن‌ نمی زنند و کرونا‌ هم نمی گیرند‌ لابد‌ بجایی‌ قوی تر از بنیانهای‌ زمینی و مای‌ متصلتد‌ و لذا‌ ایول‌ دارتد‌ ... !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
به نکته بسیار هوشمندانه ایاشاره کردید دوست عزیز درود بر شما
همون اول کرونا رو توو کل کشور پخش کردن حالا هم واکسن نمیزنن. اینا که میخواستن یه کشور جدا باشن الان جداشون کنین ورود و خروج به قم رو هم ممنوع کنین، خدماتی هم خواستن بگین مطابق هزینه های بین المللی بدین. والا عقل هم خوب چیزیه.
ووهان ماهان سوهان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار