بازدید 14213
آخرین تحولات خاورمیانه

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر/ مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص/ کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه / مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر، مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص، کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه، مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن و لغو نشست خبری سه شنبه شب گروسی در ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ 24 November 2021

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر/ مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص/ کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه/ مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر، مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص، کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه، مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن و لغو نشست خبری سه شنبه شب گروسی در ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر

مردم ترکیه سه‌شنبه شب به دنبال سقوط لیر در برابر دلار در شهرهای استانبول و آنکارا زیر باران علیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور و حزب حاکم تظاهرات کردند.

به گزارش رسانه‌های عربی، فعالان در رسانه‌های اجتماعی، با انتشار تصاویری از تظاهرات اعلام کردند که مردم آنکارا در اعتراض به وضعیت اقتصادی تجمع کرده و خواستار دست کشیدن حزب اردوغان از قدرت شدند.

همچنین فعالان در رسانه‌های اجتماعی، از تظاهرات در خیابان‌های استانبول نوشتند و اعلام کردند پلیس نیز اقدام به بستن میدان "تقسیم" کرده است.

از سوی دیگر پلیس استانبول مسیر راهپیمایی معترضان در کادیکوی را بسته و تظاهرات کنندگان مجبور شدند در مسیر مخالف به مسیر خود ادامه دادند.

از آغاز سال میلادی جاری تاکنون، ارزش لیر مقابل دلار آمریکا بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته و از آنجایی که اقتصاد ترکیه بشدت به واردات کالا وابسته است، ادامه کاهش ارزش لیر افزایش بشتر قیمت‌ها در این کشور را به دنبال خواهد داشت.

«شهاب کاواجی‌اوغلو» رییس جدید بانک مرکزی ترکیه در سه ماه اخیر در پیروی از سیاست‌های پولی اردوغان سه بار میزان بهره بانکی را کاهش داد و در پی آن سقوط ارزش لیر شتاب بیشتری گرفت.

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر/ مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص/ کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه/ مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

رییس جمهوری ترکیه در سال‌های اخیر، سه رئیس کل بانک مرکزی را به دلیل همراهی نکردن با سیاست‌های او بویژه در مورد کاهش بهره بانکی برکنار کرده است. بانک مرکزی ترکیه از استقلال خود دفاع کرده اما رجب طیب اردوغان مکرر خواستار کاهش نرخ‌های بهره برای تقویت اقتصاد از جمله صادرات و اشتغال شده است.

در سال ۲۰۱۸، عده‌ای در توئیتر پیش‌بینی کرده بودند که ارزش لیر در مقابل دلار بشدت سقوط خواهد کرد و به ۱۰ لیر می‌رسد که سقوط لیر از این رقم هم فراتر رفته و قیمت هر دلار آمریکا از ۷ لیر در آن زمان هم‌اینک به بالای ۱۱ لیر رسیده است.

در واکنش به سقوط آزاد ارزش لیر، اپوزیسیون ترکیه خواستار انتخابات زودهنگام در این کشور شده است. رهبران حزب جمهوری خلق، با انتقاد شدید از عملکرد رئیس جمهوری ترکیه برگزاری فوری انتخابات را خواستار شدند.

مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص

رسانه های رسمی سوریه بامداد امروز چهارشنبه از مقابله پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف متخاصم در آسمان شهر حمص خبر دادند.

خبرگزاری رسمی سوریه"سانا" اعلام کرد، رژیم اسرائیل برخی نقاط در مرکز سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.

این خبرگزاری گزارش داد: پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم مقابله و تعدادی از موشک‌ها را سرنگون کرد.

یک منبع نظامی ارتش سوریه نیز گفت: حوالی ساعت ۱:۲۶ بامداد دشمن اسرائیلی با شلیک چند موشک از سمت شمال شرق بیروت، نقاطی از جنوب حمص را هدف قرار داد.

وی افزود: پدافند هوایی ما توانست بیشتر موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کند.

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر/ مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص/ کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه/ مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

اسپوتنیک گزارش داد که منبع مذکور گفته در حمله بامداد امروز، شش سرباز زخمی شدند و خسارات مادی نیز به بار آمد.

همچنین خبرنگار اسپوتنیک در حمص گفت: بر اثر اصابت ترکش موشک‌های اسرائیلی در نزدیکی یک ساختمان غیرنظامی در ضلع غربی شهر حمص، دو غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

هفدهم همین ماه نیز اسرائیل با دو موشک از سمت جولان اشغالی سوریه، یک ساختمان خالی در جنوب دمشق را هدف قرار داد.

طرف سوری تاکید کرد که یکی از دو موشک متخاصم سرنگون شده و هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه

به گزارش آناتولی، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای از کشته شدن یک نظامی این کشور در شمال سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یک نظامی این کشور در منطقه عملیات نظامی «چشمه صلح» در شمال شرقی سوریه کشته شد.

وزارت دفاع ترکیه افزود که این نظامی با نام «مته یلدریم» در حادثه مسلحانه زخمی و فوراً به بیمارستان منتقل شد؛ اما تلاش‌ها برای نجات جان وی نتیجه نداد و جان باخت.

مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

یک رسانه انگلیسی زبان از مخالفت دولت آمریکا با درخواست ریاض از واشنگتن برای پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی از عربستان در جنگ یمن پرده برداشت.

روزنامه انگلیسی وال استریت ژورنال، در گزارشی فاش کرد که مقامات عربستان سعودی از دولت آمریکا درخواست کردند، برای هدف قرار دادن مواضع مورد استفاده انصارالله یمن برای حمله به عمق خاک عربستان، از ریاض حمایت اطلاعاتی و نظامی کند.

تظاهرات در ترکیه علیه اردوغان پس از سقوط ارزش لیر/ مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص/ کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه/ مخالفت آمریکا با درخواست فوری عربستان درباره یمن

طبق این گزارش، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با درخواست کمک عربستان مخالفت کرده است و این مساله واقعیت "گدایی" محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دوره دولت فعلی آمریکا را نشان می‌دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت که ریاض در حال بازنگری مجدد استراتژی داخلی یمن است و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که عربستان درحال کاهش حضور نظامی خود در یمن به منظور تقویت حفاظت از مرزهایش است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش داد که این تصمیم با پیش‌بینی تسلط نیروهای انصارالله بر مأرب اتخاذ شده است و عربستان شمار اندکی از نیروهایش را در تعداد اندکی از پایگاه‌ها در داخل حفظ کرده است.

لغو نشست خبری سه شنبه شب گروسی در ایران

نشست خبری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار بود سه شنبه پس از بازگشت از تهران در وین برگزار شود، لغو شد.

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که نشست خبری سه شنبه شب گروسی پس از بازگشت از تهران لغو شده است.

آژانس اتمی همچنین افزود که نشست خبری گروسی، روز چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ به وقت وین برگزار خواهد شد.

گفتنی است، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در تهران با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رافائل گروسی با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی وارد تهران شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۹
صدا و سیما ترکیه :عناصر فریب خورده بر اساس تحریک شبکه های معاند دست به تخریب اموال مردم نموده اند.
آیا در ایران هم امکان تظاهرات بعد از پودر شدن اموال مردم هست؟
باز ترکیه لیر که پایین میاد صنعت گردشگری رونق میگیره
اصلاً بعید نیست که سقوطها عمدی باشه برای جذب گردشگران پسا کرونا!!!
ولی پانفارسا چه غوغایی کردن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
بحثتون منطقی بود اما دوباره پان راه انداختید. بحث یک بحث منطقی است و البته قطعا اوضاع تورم اونها خیلی بهتر از ماست. لازم به ذکر است که بنده یک هموطن غیر ترک شما هستم.
مرگ بر روسیه
شرم بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
بقیه کشور ها را چکار کنیم. همه بفکر خود هیتند!؟
مردم ترکبه اعتراض می کنن که به حقه مردم ما تو صف می ایستادن که به گرانی دلار توسط دولت کمک کنن
ماه عسل اردوغان خیلی زود تموم شد
برو به جهنم ای حامی داعش
ای تروریست یهودی الاصل
اردو غان ملت ترکیه گیر عمالشان افتاده اند عوامل به وجود امدن داعش جنگهای سوریه عراق لیبی تما م زیر سر ترکیه بود اگر ترکیه ملت خوبی داشت چرا دولتش دخالت داعش جا ساپرت می کرد ملتشان صداشون در نمی شد حالا لیر سقوط کرده است دادشان بالا رفته است مردم اروپا امریکا برای داعش اعتراض کردند ولی ملت ترکیه زیر سرشان صداشون در نشد برا ی جنایت داعش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
نه فقط پانکردها خوبن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
ملتش نهایتاً دو سال بعد میتونه دولتو عوض کنه،
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
بدنه داعش از پان کردها تشکیل شده و ترکیه در حال مبارزه با آنها است. با دروغ های شاخدار نمی توانید واقعیت های آشکار را پنهان کنید.0
کشوری که تولید کننده و صادر کننده است کاهش منطقی ارزش پول بنفعش هست برای همینه که چین افزایش ارزش پولش رو به توطئه امریکا نسبت میده کاهش ارزش پول برای کشورهایی مشکل بوجود میاره که وارد کننده هستن و تولید آنچنانی ندارن توریست موریست هم گردشان نمی گردد.
یک کشور غیر دموکراتیک است و بر اساس اصول انسانی برقرار نشده و این اردوغان حامی داعش و طالبان است، باید بندازنش بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
ما ۲۵۰۰ سال دموکراسی داریم
اونها چه می فهمند دموکراسی رو
بهتر نیست سقوط ارزش لیر رو رها کنید
و در مورد سقوط ارزش ریال تیتر بزنید؟؟؟
اردوغان نرخ بهره بانک‌هاراپایین آورده تا لیردرمقابل دلارضعیف شودواین اولاباعث ورودگردشگران میشودکه بخاطرکرونامتوقف شده بودودوماترکیه صادرات زیادی داردوازاین پایین آمدن ارزش لیرسودبیشتری خواهدبردشمابفکرریال کاغذی وتورم صعودی واقتصادویران ایران باشیدنه ترکیه!
اردوغان یک دیکتاتور خونخوار هست. باید برود ولی مخالفین اردوغان هم آدم‌های درستی نیستند.
پلیس ترکیه مردمو تو نیزارهای آنتالیا به دوشکا بست
آیا واقعا شما رسانه های پان فارس ضد ترک توان انتشار یک خبر مثبت در باره ترکیه را ندارید!؟ یعنی ترکیه اینقدر وضعیت بدی دارد که مجبور می شوید هر روز حداقل یک یا دو خبر ضد ترکی بگذارید!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار