بازدید 10009
۶
نتیجه تشتت مسئولان در حل یک مشکل مهم؛

مرگ تعدادی از «مادران باردار» و جاماندن شمار زیادی از ایشان از واکسیناسیون کرونا!

در شرح وضعیت موجود همین بس که بدانیم «متاسفانه تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌ایم!» این را رییس کمیته علمی کشوری کرونا می‌گوید و در ادامه تاکید می‌کند که «پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد». وضعیتی که این مقام مسئول تلاش می‌کند عاملش را هم توضیح دهد، اما به نظر همه ماجرا را نمی‌گوید.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹ 23 November 2021
تابناک اجتماعی
در روز‌هایی که زنگ پیری جمعیت در کشورمان به صدا در آمده و تکاپو‌هایی را موجب شده است، گزارش‌ها حکایت از خطر بزرگی دارد که نادیده گرفته شده بود؛ کرونا بیخ گوش مادران باردار!

به گزارش «تابناک»، از جمله موضوعات محوری امروز کمیته علمی کشوری کرونا، بحث واکسیناسیون مادران باردار بود؛ بحثی که چندی پیش با اظهارنظر‌های برخی مسئولان مورد توجه عمومی قرار گرفت و کمی بعد با چرخش عجیب و ناگهانی وزارت بهداشت، شگفتی بسیاری را به دنبال داشت و به کانون توجه افکار عمومی سنجاق شد و حالا می‌شود آثار و تبعات بی توجهی به آن را به وضوح دید.

در شرح وضعیت موجود همین بس که بدانیم «متاسفانه تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌ایم!» این را رییس کمیته علمی کشوری کرونا می‌گوید و در ادامه تاکید می‌کند که «پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد» وضعیتی که اگر بدانیم پوشش واکسیناسیون در این گروه می‌بایست از پوشش کلی واکسیناسیون هم بالاتر باشد، به شدت بغرنج جلوه می‌کند.

درک ماجرا زمانی ساده‌تر می‌شود که بدانیم قریب به ۸۴ درصد جامعه هدف واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران (جمعیت بالای ۱۲ سال کشور که قریب به ۶۸ میلیون نفر است) یک دوز واکسن را دریافت کرده و ۶۷ درصد این جامعه هدف، با دریافت دو دوز واکسن، به طور کامل علیه این بیماری واکسینه شده اند، اما شمار مادران باردارِ واکسینه شده حتی از یک سوم میزان واکسینه شده در کشورمان هم کمتر است!

وضعیتی که نشان از جاماندگی شدید مادران باردار در کشورمان از واکسیناسیون کرونا دارد. جاماندگی گروهی که به شدت در معرض خطر هستند تا جایی که می‌بینیم شماری از ایشان در نتیجه واکسینه نشدن و ابتلا به کووید ۱۹، جان به جان آفرین تسلیم کرده و راهی دیار باقی شده اند. ضایعه‌ای غیرقابل جبران و به شدت سنگین که موجب شدت رییس کمیته علمی کشوری کرونا استدعا کند که همه برای رفع آن وارد عمل شوند.
 
«مادران باردار»، جامانده بزرگ واکسیناسیون کرونا در ایران!

دکتر جان بابایی در این باره می‌گوید: «خواهش می‌کنیم همه کسانی که می‌توانند کمک کنند تا خانم‌های باردار به هدف مورد انتظار واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد برسند. استدعای ما این است که این گروه هدف که بسیار مهم هستند، هرچه زودتر واکسینه کنیم. برنامه‌ای برای ایجاد کمپین واکسیناسیون مادران باردار داریم که با روش اقناعی و آگاهی که به مادران باردار داده و آموزش‌هایی که به همکاران خودمان ارائه می‌دهیم، ان‌شاءالله بتوانیم عقب ماندگی در حوزه واکسیناسیون مادران باردار را جبران کنیم.»

اما دلیل این جاماندگی شدید و شکاف عمیق ایجاد شده در واکسیناسیون این گروه چیست؟ آن گونه که معاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید، «واکسن‌هراسی که در کشور به خصوص برای زنان باردار ایجاد کردند»، موجب فاصله زیاد میان پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه شده است. عاملی که البته می‌تواند درست هم باشد و می‌بایست تدابیر لازم برای مقابله با آن به کار بسته شود، اما به نظر همه ماجرا نیست.

این را می‌شود از مرور ماجرایی دریافت که پیشتر به آن اشاره کردیم. ماجرای واردات واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون که تاکید شده بود یکی از اهداف اصلی از واردات آنها، واکسیناسیون مادران باردار است و بعد از آنکه به شدت مورد توجه عموم قرار گرفت، وزیر بهداشت از لغو واردات فایزر سخن گفت و تاکید کرد که واکسیناسیون این گروه با واکسن سینوفارم به انجام خواهد رسید، بی آنکه درباره واردات جانسون اند جانسون سخنی بگوید یا توضیح دهد که چرا واردات فایزر تولید بلژیک لغو گردید.

البته کمی بعد از آن غائله، گفته شد که واکسیناسیون مادران باردار با هرنوع واکسنی که مجوز دارد قابل انجام است و حتی این موضوع در پروتکل کشوری کرونا هم مورد اشاره قرار گرفت، اما اکنون مشخص شده که این گروه، بزرگترین گروه جامانده از واکسیناسیون کرونا در کشورمان هستند و لذا پر بیراه نیست اگر بگوییم یکی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه، تشتتی است که مسئولان به جامعه تزریق کردند. ایرادی که اگر قرار باشد به سرعت رفع شود، شاید یکی از راه‌های جبران این جاماندگی، واردات جانسون اند جانسون‌های تولید اروپا باشد که با تزریق تک دوز، ایمنی بالا و قابل قبولی ایجاد می‌کند و برای تزریق به مادران باردار گزینه خوبی خوانده شده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
متاسفانه سنگی را در چاه انداخته اند که هزار عاقل نمی‌تواند آن را بیرون بیاورد!!!! از همان اول با صداقت با مردم برخورد نکردند و نتیجه آن شد جانهای عزیزی که پر پرشد و آلان هم نمی‌توانند حرف خودشان را نقض کنند و ظاهرا قرار است با لجبازی عده زیادتری را راهی دیار عدم کنند!!!
بروید یک واکسن درست ودرمان وارد کنید این بندگان خدا گناه دارند! اگر از مردم خجالت می‌کشید!!! ( که البته فکر نمی‌کنم شما اهل این حرفها باشید و بخواهید خجالت بکشید) ما هم قول می‌دهیم که خودمان را به آن راه بزنیم و بگوییم فایزر است!! با مردم این کار را نکنید! در سایه همین رفتارهای شما مردم خیلی از عزیزانشان را از دست داده اند! بس است دیگر!
مردم را به چه روزی انداخته اید!!؟ دست بردارید!! به هر قیمتی شده می‌خواهند بگویند حرف ما از اول درست بوده و ما از خطا مبرا!! و هر خطایی هست از دیگران است!! باشد، شما درست می‌گوید!! ما خطا کار!!؟ شماها که از هر خطایی به دور هستید یک واکسن قابل قبول وارد کن تا مردم بیشتر از این از بین نروند!!
آقا تورو خدا بس کنید. از یک آنفولانزای ساده با قدرت رسانه و ایجاد ترس و تجویزهای نادرست، یک غول ساخته شده و متاسفانه شما هم ساده لوحانه حرف استکبار را تکرار می کنید؟
خدا از همه تصمیم گیرانی که واکسن را سیاسی کردند نگذرد
چه اصراری هست واکسن نامرغوب تزریق شود؟!!!!
چرا واکسن تایید شده وارد نمی شود؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار