بازدید 7756
گزارش

گام دوم استقلال با آجورلو؛ یورش به حق پخش سیما

کد خبر: ۱۰۸۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 23 November 2021

مصطفی آجورلو از زمانی که برای ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شد و از ایجاد تحول اقتصادی در فوتبال سخن گفت، به موضوعاتی مثل تبلیغات محیطی، حق پخش تلویزیونی، اقتصادی‌سازی، خصوصی‌سازی و در یک کلام تحصیل ثروت فوتبال اشاره کرد.

شاید در آن روزها باور تحقق یافتن همه این شعارها عجیب و بعید به نظر می‌رسید و شاید هنوز هم تضمینی برای تحقق آن وجود نداشته باشد، اما آنچه مسلم است آجورلو اراده حرکت به‌سمت این اقدامات سخت و ماموریت‌های غیرممکن را نشان داده است.

در این بین و بعد از اینکه آجورلو به‌عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد، این باشگاه، گام بلندی را به‌سوی تبلیغات محیطی برداشت. هرچند هنوز مقاومت‌ها و مخالفت‌ها ادامه دارد و البته شنیده‌ها حاکی از این است که این پایان راه استقلال و آجورلو نخواهد بود. مدیرعامل فعلی استقلال که در انتخابات فدراسیون مدعی شده بود می‌توان سالانه ۲۰۰۰ میلیاردتومان برای فوتبال درآمدزایی کرد، با قرارداد کارگزاری ۵۰۰ میلیاردتومانی وارد استقلال شد که ۱۵۰ میلیارد از این مبلغ حق تبلیغات محیطی است. ابتدا گفته می‌شد این بخش قطعا محقق نمی‌شود و استقلال هیچ درآمدی از این ۱۵۰ میلیارد نخواهد داشت اما با توجه به استفاده از تبلیغات در بازی خانگی هفته سوم و اقدامات استقلالی‌ها برای ارائه ضمانتنامه، احتمالا بخشی از این مبلغ محقق خواهد شد که به خودی‌خود، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود؛ چراکه در سال‌های گذشته عملا باشگاه‌ها از این محل درآمدی نداشته‌اند و ارقام ۳ یا ۴ میلیاردتومانی به اندازه مبلغ قرارداد یکی از بازیکنان معمولی تیمی مثل استقلال هم نیست!

گام دوم استقلال با آجورلو؛ یورش به حق پخش سیما

دومین پیش‌بینی برای درآمدزایی باشگاه‌ها، محتوای مسابقات لیگ است، گزینه‌ای که به شکل معنی‌داری در این سال‌ها مورد استفاده قرار نگرفته، اما براساس الگوهای جهانی و بین‌المللی می‌تواند محل ارزشمندی برای کسب درآمد باشد. گفته می‌شود باشگاه استقلال ۱۰۰ میلیاردتومان از این قرارداد را به بخش محتوا اختصاص داده که حداقل بخشی از آن را نیز محقق خواهد کرد و باقی‌مانده رقم قرارداد ۲۵۰ میلیاردتومان است که از تبلیغات روی پیراهن، اپلیکیشن اوانو، رستوران‌های استقلال، برخی پروژه‌های مالی دیگر و مواردی از این‌دست تحقق خواهد یافت.

 گام اول برای تحقق گام دوم

استقلال پس از تبلیغات محیطی و محتوا به‌سمت دستیابی به حق پخش تلویزیونی حرکت خواهد کرد. این باشگاه که نشان داده در این فصل اراده جدی برای تغییر ساختار اقتصادی حاکم بر فوتبال دارد، در این راستا پیش‌‍‌بینی‌هایی داشته که چندان دور از تحقق به نظر نمی‌رسد و درصورتی‌که مثل ماجرای تبلیغات محیطی هوادارانش را در کنار خود ببیند، درآمدزایی از محل پخش مسابقات استقلال هم در این فصل کلید می‌خورد، اتفاقی که بدون تردید تحولی بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ فوتبال و ورزش کشور به شمار می‌رود.

پیش از این گفته می‌شد باشگاه‌های دولتی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند نمی‌توانند مدعی دریافت حق پخش از تلویزیون دولتی باشند اما حالا سال‌هاست که پرسپولیس و استقلال عملا از کارگزاران و اسپانسرهای خود کسب درآمد می‌کنند و براساس این، پافشاری این دو باشگاه برای دریافت حق پخش، منطقی و حتی قانونی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر گسترش شبکه‌های پخش اینترنتی و برخی بسترهای موجود موجب می‌شود درصورت ادامه مقاومت صداوسیما، دو باشگاه پرطرفدار در این بخش هم اقدامات دیگری را انجام بدهند و با حمایت هواداران‌شان از بسترهای موازی برای درآمدزایی از محل حق پخش استفاده کنند.

به نظر می‌رسد استقلال در این فصل علاوه‌بر نبرد در داخل زمین برای رسیدن به قهرمانی و موفقیت در بیرون از زمین با هدایت و راهبری آجرلو برای رسیدن به ثروت موردنیاز می‌جنگد و البته تاکنون هم در این میدان عملکرد قابل‌قبولی داشته است، هرچند نمی‌توان فراموش کرد که پرچمدار شکسته شدن تابوی کسب درآمد تبلیغات محیطی توسط سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و رسیدن این موضوع به باشگاه‌ها از باشگاه استقلال استارت خورده و حالا نیز تجربه نشان می‌دهد اگر باشگاه‌ها برای گرفتن حق پخش هم یک مشت واحد بشوند، می‌توانند در این خصوص موفق عمل کنند. یکی از مدیران باشگاه استقلال در رابطه با این موضوع که آیا این باشگاه به‌دنبال حق پخش تلویزیونی هم هست یا خیر، تاکید کرد: «فعلا تابوی تبلیغات محیطی را شکسته‌ایم ولی قطعی بدانید که حق پخش تلویزیونی گام دوم محسوب می‌شود و برداشته شدن موفقیت‌آمیز گام اول برای تحقق گام دوم خواهد بود.»

نویسنده: شاهرخ عبدالرزاق/فرهیختگان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر