بازدید 8423

دلایل ترافیک سنگین معابر چیست؟

رییس پلیس راهور ناجا با تشریح برخی از دلایل منجر به افزایش ترافیک در تهران بر ضرورت انجام اقدامات اصولی برای حل مساله ترافیک تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 21 November 2021

به گزارش «تابناک»، سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ترافیک تهران اظهارکرد:‌ درباره ترافیک کلانشهرها و به خصوص تهران آن هم در ساعات شبانه چند نکته حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اول اینکه همواره در نیمه دوم سال و با آغاز مهرماه یک افزایش حجم ترافیک داریم که ناشی از بازگشایی مراکز آموزشی و تغییر ساعت رسمی و ... است. البته تازه در شرایطی هستیم که مدارس هم به طور کامل باز نشده است.

وی ادامه داد:‌ نکته دوم ورود خودرو به معابر است، در واقع روزانه تعداد زیادی خودرو تولید شده و به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود، اما خروجی تحت عنوان اسقاط و خودروی فرسوده وجود ندارد و به عنوان مثال در حد ۳ تا۵ هزار دستگاه بوده که عمده آن هم به شکل حواله بوده است.

هادیانفر سومین موضوع را مرتبط با کرونا دانست و گفت:‌ شیوع کرونا، پروتکل‌ها و محدودیت‌های مربوط به آن سبب کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شد و علاوه بر آن بخشی از مردم هم تمایلی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند چرا که تصور می‌کنند احتمال ابتلا به کرونا در این فضاها بیشتر است. نتیجه هم مشخص و افزایش استفاده از خودروی شخصی است. به طوریکه طبق جدیدترین آمارهای ما در تهران و کلانشهرها، از هر ۱۰ دستگاه خودرو، هفت دستگاه تک سرنشین هستند، دو خودرو دو سرنشین بوده و تنها یک خودرو سه سرنشین یا بیشتر را حمل می‌کنند به همین دلیل هم مردم هم باید رعایت کنند. اگر هرفردی ماشینش را به خیابان بیاورد دیگر اسم آنجا معبر و خیابان نیست، بلکه پارکینگ است.

وی عامل بعدی را شرایط جوی اعلام کرد و گفت:‌ در هنگام بارش باران یا سرما برخی از شهروندان ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از مترو، اتوبوس، تاکسی یا حتی تاکسی‌های اینترنتی، در همان پارکینگ سوار بر خودروی شخصی خود شده و از خانه خارج شوند که این موضوع در ترافیک موثر است.

هادیانفر درباره تغییر ساعت طرح ترافیک نیز گفت:‌ شورای ترافیک کلانشهرها در هر شهری از جمله تهران به ریاست شهرداران برگزار می‌شود که پلیس هم عضوی از آن است. در مورد تهران در آنجا یکسری موارد مطرح شد که بعضی از آنها در قانون هوای پاک هم آمده است. مثلا در مورد اصلاح وسایل و نوسازی ناوگان و ... مواردی وجود دارد که یک مطالبه است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد:‌ در آن شورا درباره ساعات اجرای طرح ترافیک و بازگشت آن به شرایط عادی؛ یعنی از ۶:۳۰ تا ۱۹ هم بحث شد. همچنین تاکید شد که شهرداری تهران طبق مصوبه روزانه برای ورود ۱۰۵ هزار خودرو به این محدوده مجوز بدهد.

وی درباره اینکه آیا تغییر در ساعت اجرای طرح ترافیک در کاهش ترافیک موثر بوده است، گفت:‌ما در آن جلسه هم گفتیم که این موضوع ۱۰ تا ۱۵ درصد در ترافیک اثر دارد.

هادیانفر به موضوعی دیگر در مورد مدیریت ترافیک نیز اشاره کرد و گفت:‌ نکته دیگر بحث مدیریت زمان است. الان بانک‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... همگی در یک زمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند. کارمندان آنها هم با هم از خانه خارج می‌شوند و تقریبا هم همه با هم به خانه برمی‌گردند. لذا ضرورت دارد این موضوع در شورای ترافیک شهرها مطرح شده و متناسب با کارکرد دستگاه‌ها، ساعت کاری آنها هم تقسیم شود. مثلا بعضی از دستگاه‌ها می‌توانند در ساعت ۶:۳۰ فعالیت خود را آغاز کنند و بعضی دیگر هم در ساعت ۹:۳۰ شروع به کار کنند. این پیشنهاد در شورای ترافیک مطرح شده و اعضا هم بر آن واقفند و بر روی آن کار می‌کنند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید برای ترافیک تهران تصمیمات اساسی گرفته شود، گفت:‌ اگر در گام‌های بعدی به این نتیجه برسند که اجرای چنین طرح‌هایی کارکرد ندارد، باید به سمت راهکارهای دیگر مانند زوج و فرد و ... رفت. اما به شرطی که ترس از کرونا در مردم بریزد و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی درباره اینکه از اول آذر ماه و همزمان با بازگشایی بخشی دیگر از مدارس وضعیت ترافیک در تهران چه تغییری خواهد کرد، گفت:‌ از ابتدای آذر مدارس به صورت صددرصدی باز نمی‌شود و شاید خیلی باری اضافه نکند، اما پیش‌بینی این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد بار صبحگاهی را به ما تحمیل خواهد کرد.

هادیانفر در پایان تاکید کرد که باید کارهای اساسی در قانون هوای پاک سریعتر انجام شود و خروج خودروهای فرسوده به طور جدی در دستور کار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
همه این مشکلات و عقب موندگیها بخاطر قطع ارتباط ما با دنیای مدرن و عدم سرمایه گذاری در همه بخشها میباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
سیستم حمل نقل فرسوده و قدیمی و ناکارآمد ، به همراه مدیران و مسئولان سفارش شده و پارتی دار ، در کنار مجوز های بی مورد و عدم توجه به استاندارد های شهرسازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اتفاقا بخش عمده اي از اين مشكلات ناشي از تقليد كوركورانه از دنياي به اصطلاح مدرن مي باشد.
ما سعي كرده ايم ظاهر دنياي مدرن را براي خود كپي كنيم ولي غافل از اينكه تكنولوژي با كپي كردن منتقل نخواهد شد بلكه شرايط زيربنايي آن بايد آماده باشد.
مهمترين عامل در حوزه زيربنا هم فرهنگ و دانش توسعه يافتگي است كه كپي بردار نيست و نياز به همت داخلي دارد.
بخش زیادی از ترافیک به دلیل رعایت نکردن حق تقدم و سعی در رد شدن از ترافیک به هر طریقی می باشد. عدم رعایت حق تقدم و صبر کافی نداشتن در ترافیک باعث ایجاد 6 خط ماشین در اتوبانهایی که دارای 3 خط تردد هستند می گردد و همین موضوع ترافیک سر سام آور در همه مسیرها ایجاد می کند.
مهمترین دلیل ترافیک در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر حتی شهرهای کوچک اهمیت ندادن به کوچکترین اصول شهر سازی است. در معابر احداث شده حتی پل ها و بزرگراهها هیپچگونه برنامه ای برای زهکشی و بارندگی انجام نشده. پیش بینی پارکینگ برای مراکز تجاری و مسکونی کلا فراموش شده. و در آخر بلاتکلیفی خودرو شخص که آیا معابر با توجه به جمعیت و تردد با آن در نظر گرفته شده اند یا وسایل نقلیه عمومی.
یکی از دلایل ترافیک شهر تهران ، عدم انجام وظیفه نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی میباشد . کافیه نگاهی کوتاه در معابر داشته باشید اکثر نیروهای پلیس در حال بازی و کارکردن با موبایل هستند و اصلا ترافیک و رفت و آمد شهر وندان برایشان مهم نیست چرا که آنها اعتقاد دارند بالاخره مردم یک جوری به رکارشان میروند و یا به خانه شان میرسند . مسئله دیگر عدم وجود سیستم حمل و نقل سریع و مطمئن است من چند روز اخیر بردلیل الودگی هوا ماشین نمیارم برای مثال : من یکساعت روز پنجشنبه منتظر ماندم که اتوبوس فلکه سوم مطهری بیاد . مانیتور زمان رسیدن اتوبوس خراب بود و دکه مدیریت خط هم بسته و درش قفل بود . بنظرم شهرداری اصلا نظارت ندارد . امروز صبح خط شهرک ژاندارمری انقلاب هم حدود یکساعت منتظر اتوبوس ماندم اخرش با متروی شهرک ازمایش و با کلی تاخیر به محل کار رسیدم . دوست دارید این گلایه ام را پخش کنید و یا خیر ولی من بعنوان شهروند از اینکه پلیس و شهرداری ها بابت راهنمایی و رانندگی پول بگیرند شخصا راضی نیستم . یا علی مدد
فقط و فقط ناتوانی پلیس و بکارگیری از روشهای مضحک و آزاردهنده!!!!
نمونه اش حوالی ساعت ۵ و ۶ عصر کافیه گذرتون به از شرق همت به غرب بیفته ..‌ ۱ کیلومتر قبل از تقاطع مدرس ترافیک سنگین شروع میشه بعد از یکساعت انتظار و در حالی که هیچ راه گریزی نیست به تقاطع مدرس به همت غرب میرسی و در کمال ناباوری میبینی که پلیس یه مانع بزرگ گذاشته و ۹۰ درصد مسیر رو مسدود کرده و اون حجم بالا باید از یه راه کوچک که فقط یه ماشین میتونه ازش رد بشه تخلیه میشه!!!! من نمیدونم این کار ناشیانه که اسامی دیگری هم میتوان براش متصور شد رو کی باب کرده!!!!! مثل همه ماجراها که فقط مردم مقصر مشکلاتن موضوع ترافیک هم به گردن مردم میفته حالا یه عده هم این وسط فرهنگ ترافیک رو ندارن و هرج و مرج درست میکنن به جای خودش ولی نیروی انتظامی واقعا ضعیف عمل میکنه
چرا فقط در جاهایی که چند ورودی یا بعضا چند خروجی داریم ترافیک هست چون پلیس وجود ندارد و مردم هم رعایت نمیکنند اگه همه در خط خود عبور کنند ترافیک خیلی کمتر میشود
چرا هنگام ورود به تونل نیایش ترافیک زیاد است و بمحض داخل شدن در آن خیلی کمتر میشود چون بحای دو خودرو چهار خودرو میخواهند وارد تونل شوند اگه پلیس آنجا باشد و حودروها را متوقف و جریمه کند چنین اتفاقی نمیافتد
پارگ دوبله و سوبله در تهران پر است و اگر پلیس جدی باید و جریمه زیاد کند مثل کشورهای پیشرفته چنین معضلی نداریم
جالب است در زمانی که ترافیک بیداد می کند و در مکانی که ارتباط به محدوده ترافیک ندارد بازهم توصیه بر افزایش زمان طرح کهنه و منسوخ ترافیک است. واقعا آقایان نمی دانند تهران نسبت به 45 سال پیش گسترش پیدا کرده و دیگر مرکزیت شهر به لطف اقدامات این چنینی و سایر مشکلات ایجاد شده توسط ایشان برای حل مسئله ای موهوم ، تغییر یافته و قسمت اعظم مجموعه طرح ترافیک در شبها کسی زندگی نمی کند و شهر به حساب نمی آید؟ چقدر باید صبر کرد تا مسئولین بدانند که وقتی مرکز شهر را با طرحهای مختلف قفل می کنند ترافیک از مسیر طولانی تری برقرار و موجب قفل شدن دیگر معابر می شود؟ واقعا نباید از متخصصین ترافیک در جلساتشان دعوت کنند و صحبت های آنها را به عنوان مشاوره بشنوند؟ کاش ...
یکی از دلایل ترافیک سنگین در بزرگراه شهید سلیمانی از تونل رسالت تا پل سید خندان ،نامناسب بودن عرض خیابان است بدین معنی که بعد ازتونل تعداد لاین ها به 8 تا 9 مورد هم میرسد ولی در کنار پل سیدخندان به سه لاین کاهش می یابد و حالت قیف ایجاد می شود من یکی از فامیل هام در اروپا تحصیل میکند و اتفاقا روی موضوع ترافیک ، ایشان میگویند در علم ترافیک وقتی در انتهای کار قیف ایجاد میشود همان سه لاین هم مورد استفاده قرار نمیگیرد و بدلیل عدم رعایت قانون همه میخواهند از یکدیگر سبقت بگیرند و در نتیجه این لاین به 2.5 لاین کاهش می یابد !!! راه حل : بعد از تونل خطوط بهینه سازی شود و بصورت همان سه لاین تا آخر ادامه پیدا کند . البته لازم نیست هزینه زیادی انجام شود کافیه از دیوارهای بتنی و یا پلاستیکی به صورت موفق بهره گرفت و در صورت موفقیت طرح انرا بصورت مداوم اجرا کرد . خیلی سخت نیست کمی فکر باید کرد
راهکار دیگر افزایش سرعت عبور ماشین ها به 70 در داخل تونل هاست در تونل رسالت سمت غرب اینکار انجام شده ولی شرق به غرب اجرا نشده است .
یکی از مشکلات بزرگراه شهید سلیمانی شرق به غرب بعد از خیابان کرمان ، بلافاصله بعد از دور برگردان خیابانی در سمت راست قرار دارد که تعداد قلیلی ماشین در آنجا می پیچند !!!! راه حل : این خیابن موقت بسته شود و ماشین ها مجبور به عبور از خیابان مجیدیه شوند !!
راه حل دیگر اینکه تعداد زیادی افسر پلیس و سرباز در ورودی خط ویژه شرق به غرب اتوبوسرانی مشغول نظارت هستند که هیچ کاری انجام نمی دهند راه حل : یا خط اتوبوسرانی را کاملا از مسیر ماشین ها جدا کنید و دوربین نظارت بگذارید تا مردم تکلیفشان را بدانند و یا اینکه در ساعت اوج ترافیک دست سرباز و پلیس باز باشد و با صلاحدید خودش و تنظیم با زمان عبور اتوبوس ،تعدادی از ماشینها را اجازه عبور بدهد چراکه تعدادی از راننده ها اصرار به عبور از این خط ویژه را دارند و اصرار راننده و جلوگیری پلیس و در نهایت ورود مورب به مسیر معمولی بزرگراه باعث ایجاد ترافیک بیشتر میشود
با سلام
اگر در وقوع سیل، زلزله، آلودگی هوا،بی آبی ،کمبود برق، طوفان ، گرانی، مشکل مسکن، ترافیک و ... و همه بلایای سماوی و ارضی مردم مقصرند و باید هم رعایت کنند هم درمان کنند پس دیگر به وجود چندین وزارتخانه و سازمان و دستگاه عریض و طویل که از بیت المال ارتزاق می کنند نیازی نیست . دوزخ و روز حساب از انچه در تصور مان می بینیم به ما نزدیکتر است.
من راضی ام با گوشی بازی کنند ولی کاری به کار این چراغ بیچاره نداشته باشند. مثلا در میدان امام رضا (ع) در خیابان گلبرگ مامورین وقتی چراغ سبز هست ماشین ها را کمی بعد ار چراغ دستور توقف میدهتد. این چراغ قرمز می شود مجددا سبز می شود مجددا قرمز می شود ترافیک هم که تا نزدیکی خیابان کرمان کشیده می شود و تا صدای بوق ماشین ها درنیاد انگار نه انگار. اگر این مامورین محترم منزل بمانند و به استراحت بپردازند و یا حتی با گوشی هاشون بازی کنند ولی چراغ این قسمت را چشمک زن کنند یا لااقل همان سبز و قرمز طبق زمانبندی خودش انجام شود مردم خودشان بهتر راه را باز می کنند و کلی از ترافیک این قسمت کم می شود.
شما فقط يك پليس بذارين خروجي كاوه به صدر شرق كه جلوي كساني كه با زرنگ بازي ورودي رو مسدود ميكنن من قول ميدم بار ترافيك كاوه يك دهم بشه، همش كه نبايد اين و اونو مقصر بدونين خودتون چكار كردين؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار