بازدید 34837

پیشنهاد حذف بودجه حوزه‌های علمیه و موسسات خاص

لزومی ندارد درباره دولت‌هائی که مرتکب این تخلف شدند سخن بگوئیم، مهم اینست که غیرمنطقی بودن این تحمیل درک شود و این ردیف‌ها از لایحه بودجه کل کشور حذف گردند.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 21 November 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: مسئولان دولتی این روزها درباره چگونگی بودجه سال آینده سخنان زیادی می‌گویند ولی جای یک موضوع در این سخنان خالی است. این موضوع به ردیف‌هائی مربوط است که تأمین آنها از وظایف ذاتی دولت نیست ولی متأسفانه از یک مقطع زمانی خاص به بودجه کل کشور تحمیل شد و تا امروز ادامه دارد.

لزومی ندارد درباره دولت‌هائی که مرتکب این تخلف شدند سخن بگوئیم، مهم اینست که غیرمنطقی بودن این تحمیل درک شود و این ردیف‌ها از لایحه بودجه کل کشور حذف گردند.

حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آنها و همینطور بنیادها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند، در سال‌های اول انقلاب ردیفی در بودجه کل کشور نداشتند. اختصاص یافتن ردیف به این مجموعه، بار اضافی سنگینی بر دوش بودجه و در واقع ملت بود که متأسفانه اتفاق افتاد و به تدریج گسترش پیدا کرد.

حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آنها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شد. همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.

متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام خمینی مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آنها و مردم نیز فاصله انداخته است. نباید اجازه داده شود این فاصله زیادتر شود و باید با قطع کردن بودجه دولتی حوزه‌ها زمینه‌ برای از بین رفتن فاصله ایجادشده فراهم گردد.

نباید عده‌ای تصور کنند پیشنهاد قطع شدن بودجه دولتی حوزه‌ها نوعی مخالفت با روحانیت و حوزه‌های علمیه است. واقعیت کاملاً عکس این تصور است. وابستگی حوزه‌ها به بودجه دولتی علاوه بر خطرهائی که اشاره کردیم، زیان‌های زیاد دیگری نیز دارد که بر اهل فن پوشیده نیست. کسانی که با وابسته بودن حوزه‌های علمیه به بودجه دولتی مخالفند دلسوزان روحانیت و حوزه‌ها هستند و باید به نگرانی‌های آنها توجه شود.

دستگاه‌هائی با عناوین خدمت به فرهنگ اسلامی، بنیادهائی که برای ترویج اشخاص تأسیس شده‌اند و مؤسساتی که با عناوین و نام‌های گوناگون و بهانه‌های رنگارنگ از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند، پدیده‌هائی هستند که به بودجه دولتی آویزان شده‌اند ولی خاصیتی ندارند. بسیاری از این دستگاه‌ها که خود را مروج فرهنگ می‌دانند یا مثلاً مدعی پاسداری از زبان فارسی هستند، نه‌تنها خدمتی به فرهنگ نمی‌کنند بلکه فقط مقادیری ساختمان و وسیله نقلیه و سایر امکانات را معطل نموده و مبالغی حقوق به افرادی پرداخت می‌کنند که بود و نبودشان تفاوتی ندارد و در مواردی حتی بودجه نظام جمهوری اسلامی را می‌خورند و به خود نظام فحاشی می‌کنند!

دولت سیزدهم باید شجاعت قطع کردن بودجه این دستگاه‌ها و حذف ردیف‌های آنها را داشته باشد، از ملامت‌ها نهراسد و در برابر فشارها مقاومت کند. دولتمردان ما به‌ویژه بودجه‌نویسان به این واقعیت تلخ توجه کنند که آموزش و پرورش کشور سالهاست دچار کمبود امکانات و کسری شدید بودجه است. همواره شعار می‌دهیم که آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ بنیانی و زیرساختی است ولی هرگز به الزامات این شعار کاملاً صحیح پای‌بندی نشان نمی‌دهیم.

اکنون وقت آنست که دولت بودجه دستگاه‌هائی که دارای ردیف‌های تحمیلی هستند را قطع کند و آن را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص بدهد. این اقدام شجاعانه را دولت سیزدهم باید از همین اولین بودجه‌ای که تدوین می‌کند انجام دهد. بودجه کل کشور نیازمند جراحی عمیق است. این جراحی را اگر امروز انجام ندهید، فردا قطعاً دیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۷۳
دو کلمه حرف حساب . واقعا عالی نوشته دستش درد نکند . حرف دل ما مردم را با شجاعت بیان کرد . امیدوارم بودجه حوزه های علمیه حذف شود .
پاسخ ها
ایوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
مگه چقدر حقوق میگیرن درماه؟؟
من یه رفیق دارم طلبست ماهی ۷۰۰ تومن بیشتر بهشون نمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
پس اول بودجه دانشگاه ها با بودجه کلان را باید حذف کنند
چطور است قربان؟ ولی ما که می‌دانیم شما و این روزنامه دنبال چی هستید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
جناب مسیح مهاجری پیشنهاد خوبی است
لطف کنید اموال حزب جمهوری و ساختمان روزنامه جمهوری را به بیت المال بر گردانید !
شما خود محصول حرام خواری در دولتهای مختلف هستید !!!
اگر راست می گویید یارانه های گرفته از دولتها را گزارش کنید !!!
یه حرف درست
حرف درستیه. و بیان آن نیاز به شهامت داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
تا زمان خاتمی هیچ بودجه ای به حوزه ها داده نمیشد
الان هم بودجه تمام حوزه های کشور به اندازه یک دانشگاه تهران هم نیست.
در حالی که دانشگاه تهران طبق همین تابناک پس از آستان قدس رضوی بالاترین موقوفه را دارد
مرحبا به عقلانیت و شجاعت نویسنده مطلب بالا .
نه بابا. خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی یا کسی هم کمکت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
من هم کمکش کردم تا چشم تو در بیاد
حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آنهاچه سودی برای کشور دارند؟..اصلا یک سال تعطیلشان کنید..چه زیانی به مردم و کشور وارد میشود؟هیچ...!واقعا هیچ...بودجه میگیرند چون زورشان زیاد است و به کار نکردن و پول گرفتن و طلبکار شدن عادت کرده اند!
یک گزارش از عملکرد این مراکز طی 40 سال گذشته ارائه شود تا مردم در جریان خدمات انها قراربگیرند بعد مجدد بودجه برایشان قراربدهند......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
امیدوار نباش اخوی
شاید بودجه اموزش پرورش و بهزیستی و اتش نشانی و ... قطع بشه اما هیچوقت بودجه این مراکز فرهنگی قطع نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
ناشناس 11:08 گفتی مراکز فرهنگی؟!!!...خیلی خندیدم دمت گرم :)))))))
خب طلبه ها هم بروند کار کنند آخه من نمی دونم آخوند بودن یا حتی کشیش بودن مگر شغل است اگر طلبه ها را مجبور به کار کردن و زحمت کشیدن کنید خواهید دید چقدر حوزه های علمیه ریزش خواهند داشت.
هرچند این نظر رو منتشر نمی کنی تابی جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کارشان همین و درکت بیشتر از این نیست ضد دین که باشی!
همگی برن کار کنند
روز نامه جمهوری اسلامتی بدلیل تشویش اذهان و توهین به مقدسات توقفی شد/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
:))
معنی واقعی خبر این است. لزومی ندارد مردم بداند چقدر بودجه به حوزه های علمیه اختصاص داده می شود بلکه می شود این را در قالب ردیف های غیر شفاف انتقال داد.
اگر هم بودجه ای دادشود در جهت فرهنگی و اشتغالزی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
بله بخاطر همین فرهنگ در کشور ما طی 40 سال اخیر رو به رشد بوده و از سوئیس جلو زدیم
ببینیم و تعریف کنیم!البته بسیار بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد!
معضلات ریشه ای تر هستند ساختار ایراد دارد نه فقط در آموزش (مدرسه، حوزه یا دانشگاه) بلکه بطور کلی کیفیت نادیده گرفته می شود برای مشکلاتی که ریشه های دیگر دارد راه حل های نامربوطی پیاده سازی شده که خودشان بواقع معضل هستند.
به آثار معماری ایرانی نگاه کنید وسواس طراح و مجری را می توانید ببینید... با ایرانی ها چه کرده اید.
چرا از جیب من باید بودجه حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آنها و همینطور بنیادها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند پرداخت شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
و البته همینطور دانشگاههای دولتی؟ فرصت مطالعاتی برای اساتید دولتی از جیب من؟
قرار به حذف بودجه‌ی ناچیزه حوزه باشه باید بودجه‌ی دانشگاه رو هم جمع کرد که، هر کسی یه بار مسیرش به حوزه بخوره میفهمه که سطح علمی حوزه خیلی بالاتر از دانشگاه هاست و در مقابل کمترین بودجه رو دریافت میکنند... همونطور که دانشگاه برای مملکت نیروی کار تربیت میکنه حوزه هم (در ابعاد خیلی وسیع تر) برای مملکت داره نیرو تربیت میکنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دانشگاه ما برای مملکت نیروی کار تربیت نمی کند
سیستمش تربیت نیروی کار برای خارج از مرزها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
ای داد من از طرف بقیه از شما عذر می خوام که باعث زحمت تون شدیم مجبور شدید یک پیام بدید ولی خواهشا چند تا مزایای مفید حوزه ها را عنوان کنید چون چیزی که ما داریم می بینیم در سطح جامعه حتی فرهنگ و ادب و اخلاق هم سقوط کرده شماها دقیقا چکار می کنید که به خودتون حق میدید حوزه رو با دانشگاه مقایسه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
این نیروهای تربیت شده توسط حوزه کار مفیدشان چیست ؟؟
در کارخانه و بیمارستان و آموزش پرورش و راهسازی و پل سازی و علوم دریایی و ... کارید دارند ؟؟
دانشگاهها به درد نمی خورند ولی سطخ دانش حوزه بالاست ؟؟
کدام دانش ....؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
بودجه ناچیز؟!! مشکل اینجاست که جیب آنها ته نداره...اعتقاد همه مردم این هست که آنها پول مفت میگیرند ....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اشکال ندارد به شرطی که اولاً بروند زیر نظر دولت و دولت هم مثل دانشجویان برای آنها شرایط و ضوابط تعیین کند. چون دولت نماینده مردمی است که این بودجه را می دهند. ثانیاً خمس مال هم به حساب دولت واریز شود. ثالثاً آزمون ورودی آنها زیر نظر یکی از نهادهای آموزشی باشد. رابعاً دریافت شهریه آنها مثل دانشجویان وام تلقی شود نه اینکه دهها سال شهریه بگیرند. خامساً در ادارات، مساجد و نهادها که می روند با هماهنگی دولت و طبق قوانین مجلس باشد. سادساً حتماً سربازی بروند..... از اینها گذشته با همین توهم خود برتر دانی بود که پدر مملکت را درآوردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
آنقدر روحانی زیاد تربیت کردند که نمیدونن کجا بفرستن.دارن میفرستن مدارس درس تاریخ و دینی و شاید فردا ریاضی و فیزیک هم بدهند
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
سطح علمی؟ نیرو تربیت میکنه؟ ای که وَگفتی یعنی چَ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
این نیرو که میفرمایید کجا به کار میاد؟
میثم
| Germany |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
حوزه دقیقا چه نیروی تربیت می کنه ؟
اگر پاکبان ها و سوپرمارکتی و نانواها و ... یک روز اعتصاب کنند مملکت فلج می شود حالا حوزه علمیه و نیروهاش صد سالم اعتصاب کنن هیچی نمیشه ....
تو فیلمها وقتی میخوان نشون بدن طرف خیلی با خداست و حلا ل و حروم سرش میشه رو حانی نشون میدن که کاری در کنار روحانیت داره ،اصلش هم همینه ،ولی در عمل طرف بخاطر نماز جماعت پول میگیره باید بساط این کارها رو جمع کرد اعتماد مردم دوباره به این قشر برگرده ،الان ببینید شرکت نفت چقدر روحانی داره واقعیت ها رو نمیشه انکار کرد
بنظر باید حقوق قضات کشور هم کاش یافته و با توجه به ریاضت اقتصادی به اقشار کم در آمد جامعه پرداخت گردد الان حقوق قضات از سطح بالایی برخوردار است که نیاز به بازنگری دارد
عمرن بذارن بودجه هاشون قطع بشه .. قیامت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اره بابا
وا اسلاما و ...امام حسین را می کشند وسط
با انتشار این مطلب باعث زحمت طلبه ها شدید امتیازهای منفی رو ببینید خخخخ
با کلیت مطلب موافقم حوزه ها بنیادها موسسات شخصی مثل مصاف و اموزشی امام خمینی و دانشگاه عدالت وامام صادق و امثالهم
اما برای حمایت از زبان ملی در همه کشورها مثل ترکیه چین و...نهادهایی هستند که مسول حفظ و حراست زبان ملی هستند
الآنه که مراجع وااسفا سر بدن که کجایید که اسلام به خطر افتاد.
اگر دولت آقای رئیسی واقعا انقلابی و مردمی باشد، بودجه های این قبیل موسسات را بررسی و در برخی از آنها تجدید نظر میکند
دولت اگربخواهد هم نمیتواند وارد این حوزه ها شود
همانطور که با آمدن دولت انقلابی، هیچ رویه مفسده آمیزی درست نشد، بودجه این موسسات هم نه تنها کاهش بلکه بیشتر از قبل افزایش خواهد یافت
دوزار بده اش بهمین خیال باش...
در این مدت تولید آنها چه بوده ، حوزه زمانی ارزش داشت که روحانی تربیت می کرد که هم درد مردم بود ....
آقا حوزه ها بودجه ی مارو خذف نکنن، نمیخاد شما بودجه ی اونا رو حذف کنین....!
قرارنیست چیزی در ایران درست بشه حاجی جون
با همین فرمون بریم جلو کاملا به قهقرا میریم
چیزی نمونده با همین فرمون بریم جلو دیگه نه دین میمونه نه دیندار
زمان سابق کلی که میگشتی یکی دوتا آخوند درباری میدیدی الان درست برعکس شده واین برای اعتبار روحانیت فاجعه باره.
کاملا صحیح! اظهر من الشمس ولی هیچ وقت این ردیف بودجه ها نه حذف می شن و نه محدود. زهی خیال باطل
حرفشون حسابه ، ولی زورشون نمیرسه
تا حالا از هیچ نشریه ای اینقدر جرئت و جسارت ندیده بودم از امروز مشتری پرو پاقرص نشریه روز نامه جمهوری اسلامی شدم و ایکاش به تفکیک سالها و مراکز دریافتی و بودجه های تخصیص یافته منتشر بشه و اونوقت چه شود از شرمندگی آب خواهند شد..
اول از همه باید ردیف بودجه خودت حذف شود!
آن هم با این عنوان دهن پر کنی که داری ولی حرف های....!
بودجه های حوزه های علمیه و موسسات و افراد خاص دقیقا نصف بودجه کل کشور است انها را باید حذف کنید تا مردم نفسی بکشنند
اول بودجه خود تو و دانشگاه های دنیا پرست رواج کن قطع بشود زندگی ها آرامش خواهند داشت!
از جمهوری اسلامی حقوق دریافت می کنی نفرت پراکنی هم می کنی؟
زمان پاک سازی این روزنامه از افراد نامحرم فرا نرسیده؟
ما که می‌دانیم دنبال درست بودن نیستید از وقتی روزنامه افتاده دست شما و از روال درست خارج شده
افرین مردم موافقند
خواست کل ملت ایران حذف کلیه بودجه های نهادهایی که اصلن هیچ‌گونه بودن و نبودنشان در ملمکت تاثیری ندارد از جمله حوزه های علمیه وووووو
در بیمارستانی که من کار می کنم یک روحانی هست که شغلش برگزاری نماز جماعت سر ظهره
جالب اینکه انتظار داره در نهار خوری و جاهای دیگه بدون رعایت نوبت خدمات بگیره و خلاصه از صف خوشش نمیاد و اخیرا مورد اعتراض کارکنان قرار می گیره و بهش بی احترامی می شه
چون کادر درمان که شاهد بیکاری و علافی ایشون و حقوق و توقع بالای ایشون هستند و زیر بار کار دارن له می شوند او را تحمل نمی کنند
جالب اینکه در پاسخ اعتراضها کادر بیمارستان را بی دین و اسلام ستیز و ضد انقلاب معرفی می کنه !
اسلام گفت که تو فقط سر ظهر نماز بخوانی و حقوق بگیری ؟
پیامبر و ائمه اینطور بودند ؟؟
کار حوز که درس نیست کارها ی مهمتری انجام می دهند اردوها امداد زلزله کارهای فرهنگی دینی شما پزشک جان است پزشک دل روح همان روحانیت هستند
راستی در زمان احمدی نژاد موسسات شخصی را در بودجه سنواتی و پایدار گنجانده همچون بنیاد چی چیک یک ایرانی امریکایی بنام پروفسور مولانا که معلوم نبود کی بود و الان چه می کند.لعنت بر پایه گذار چنین بریز و بپاش هایی که امروز شده مدعی
چرا طلاب بابت درس خواندن حقوق می گیرند و به سربازی هم نمی روند ؟
فایده این جماعت برای جامعه کنونی چیست ؟
این همه طلبه با بودجه های هنگفت تربیت شده آیا جامعه دین مدار تر شده ؟
نه اصلا !
جامعه از دین گریزی داره به سمت دین ستیزی می ره !
جوانان را در خیابان ببین !
فقط بودجه دولتی که نبوده، کارخانه ها را هم به حوزه ها واگذار کرده اند!!! برای همین است که صدای مخالفی کمتر از حوزه بلند می شود...حوزه ها و مراجع اعتبار خود را از دست داده اند
حرف درستيه ، مگر قبل از انقلاب حوزه ها و غيره از بودجه دولتى ارتزاق مى كردند ؟ اما محاله كه چنين اتفاقى بيفته ، اگر بودجه انها بيشتر نشه كمتر نخواهد شد ،
با بودجه دولتی حوزه علمیه لوکس در شمال شرق تهران میسازند و با هزینه بالا نگهداری میشود و جمعه ها در نماز جمعه صحبت از ساده زیستی می کنند.مملکتی داریم
پیشنهاد خوبیه
بهتر نبود ابتدا مشخص می کردید بودجه های کل حوزه های علمیه چقدره بعد این پیشنهاد رو می دادی . بهتره بودجه حوزه های علمیه را در کنار سایر نهادها و دانشگاهها قرار بدید معلوم شود در مقایسه با اونا بودجه حوزه ها چقدره؟ بودجه ورزش ؟ پول بیت المال که هزینه باشگاه های پرسپولیس و استقلال می شه؟ پول هایی که خرج مربیان خارجی شده؟ و....
کفگیر بالاخره خورد به ته دیگ
اول اینکه روزنامه جمهوری جان کارت تمومه. دوم اینکه ببینید هم وطنان عزیز حرف و خواسته کاملا حقه اما اکه این کار انجام بشه مطمئن باشید هزینشون به طور نا محسوس از جاهای دیگه تامین میشه . مثلا دریافت درصدی از درآمدهای کارخانه ها و .... که باز هم فشارش می افته به ملت. تنها راهش تقلیل این مراکز در دو یا سه شهر برای عده ای محدود از روی آزمون گزینشی سخت و یا برچیده شدن این مدارس هست. چون به حد کافی در دانشگاهها رشته های علوم دینی و قرآنی هست
من حدود ۴ سال در یکی از این موسسات بوده ام واقعا خروجی و نفعی برای جامعه ندارند و تنها سفره ای پهن است برای عده ای معدود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی