بازدید 6409
منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبر:

چندشغله ها؛ مشکل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر: ۱۰۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵ 13 July 2010
بیشتر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اشتغالات فراوان آن وقت و جدیت لازمی را که برای تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی باید داشته باشند، متاسفانه ندارند و این نقیصه اصلی ما است.

به گزارش خبرآنلاین بعد از گذشت هشت سال از ماموریت رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تهیه نقشه مهندسی فرهنگی در اتاق فکر فرهنگی نظام یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه تنها خبری از پیش‌نویس و طرح و آماده‌سازی نیست بلکه گویا این مهم از دستور کار شورا هم خارج شده است.

 منیره نوبخت به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این باره با دفاع از عملکرد شورا، حرف‌های خوبی برای گفتن دارد:

«برای نقشه مهندسی کشور هنوز جلسات کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی دارد برگزار می‌شود اما ما هنوز به سندی برای ارایه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیدیم. من در مورد آن نمی‌توانم پیش بینی داشته باشم چون هنوز به یک پیش‌نویس واحد که در شورا مطرح شود هم نرسیده‌ایم.

حداقل کاری که شورای عالی درباره نقشه فرهنگی کشور باید انجام دهد این است که راجع به این موضوع پیگیری کند و هیچوقت موضوع را کهنه نشمارد. چون کمیته تخصصی تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه تشکیل می‌شود و تشکیل این کمیته تخصصی فراز و نشیب‌هایی را هم طی کرده است اما آن چیزی که ما جای آن را خالی داریم این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جد پیگیر موضوع باشد. اگر خود شورای عالی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت پیگیر موضوع باشند و این نگرانی و دغدغه را داشته باشند که برای ارایه نقشه مهندسی فرهنگی تاخیر اتفاق افتاده و این تاخیر نوعی ضعف است و مشکل ایجاد می‌کند، می‌تواند در کار تاثیر داشته باشد و روند کار را سرعت ببخشد.»

آیا هنوز این اختلاف نظر میان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که فرهنگ قابل مهندسی کردن نیست؟

این نظر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار بسیار در اقلیت قرار دارد مثلا می‌توانم بگویم یک یا دو نفر بیشتر نیستند که روی اصل موضوع حرف داشته‌باشند. این مباحث خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی شاید دو سه سال پیش مورد بحث و استدلال قرار گرفت و مراتب خودش را طی کرده است که کمیته تخصصی آن در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و اکنون هم دارد کار می‌کند منتها ما یک مشکل اساسی داریم و طی تمام این سال‌هایی که من در شورای انقلاب فرهنگی من حضور داشتم هم این مشکل حس می‌شد، آنهم اشتغالات فراوان هر یک از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خیلی‌ها معتقدند که بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاستگذاری کلان فعالیتش معطوف به کارهای روزمره شده است و این اشتغال زیاد اعضا باعث اختلال در فعالیت اصلی آن شده است؟

اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوعات جزئی و فرعی و اجرایی روزمره می‌پردازد را رد می‌کنم بخاطر اینکه شاید در یک زمانی این طور بود ولی بعد از اینکه در دیدارهای مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تاکید شد که شورا قطعا وظیفه سیاستگذاری خود را تعقیب کند، تغییراتی صورت گرفت حتی ما در آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تنظیم دستور کارها تجدید نظر کردیم و اگر آن اتفاق نمی‌افتاد در حال حاضر موضوعاتی که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد از همین دست موضوعات کلان نبود.

اما نکته دوم را کاملا با شما موافق هستم؛ بیشتر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اشتغالات فراوان آن وقت و جدیت لازمی را که برای تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی باید داشته باشند، متاسفانه ندارند و این نقیصه اصلی ما است. در اینجا دو نظر هم وجود دارد یکی اینکه بعضی‌ها معتقدند ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید عوض شود و این ترکیب تا هر زمانی که باشد این نقیصه هم وجود دارد. بعضی‌ها هم که من هم جزء همین گروه دوم هستم، معتقدند نخیر ترکیب خیلی اندیشمندانه چیده شده است؛ اما اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خودشان را تطبیق بدهند و اوقاتی را برای این شورای مهم و گرانیگاه فرهنگی کشور، آزاد کنند.

خاطرم هست در آخرین ملاقاتی که سه سال پیش خدمت مقام معظم رهبری بودیم این موضوع مطرح شد که شاید لازم باشد ما یک مرکزی را پیش بینی کنیم برای اینکه به جد موضوعات فرهنگی را تعقیب کند؛ من دقیقا خاطرم هست رهبری قریب به این معنا و مضمون  - حالا عین جملات ایشان خاطرم نیست - ولی فرمودند ما جای دیگری را لازم نداریم همان جایی که باید آن جدیت را به خرج بدهد همین شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به عبارتی می‌خواهم بگویم رهبری هم معتقد هستند و من از بیاناتشان استنباط کردم که همین ترکیب را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسب می‌دانند چون وقتی می‌خواهد در سطح کلان کشور برای امور فرهنگی تصمیم گیری شود مگر می‌شود بدون حضور روسای سه قوه تصمیم گرفت و مگر می‌ شود بدون حضور شخصیت‌های مسئول در عرصه فرهنگی تصمیم گرفت؟!

اگر یک عده افرادی که مسئولیتی ندارند، تصمیم‌گیری کنند آنجا هم یک نقیصه دیگر داریم. در هر صورت تاکید می‌کنم که من جزء آن دسته افرادی هستم که با تجربیاتی که با حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتم، معتقدم ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درست دیده شده یک چنین ترکیبی که متشکل از افراد مسئول در حوزه فرهنگ از سطوح عالی روسای سه قوه تا سایر وزرا و تعدادی از شخصیت‌های حقیقی که دقیقا صاحبنظران و کارشناسان امور فرهنگی هستند، می باشد بهترین ترکیب است منتها باید در واقع همان نکته که به تجربه برایم ثابت شده را محقق کنیم یعنی اگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این مسئله ـ انجام و تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ جدیت بیشتری داشته باشند و وقت بیشتری را بگذارند، می‌توانیم نتایج بهتری را بدست بیاوریم.

× عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار