بازدید 4900

طرح ایلهان‌عمر برای‌جلوگیری از فروش‌موشک به‌عربستان

قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا طرحی ارائه داده که خواستار جلوگیری از فروش موشک به عربستان سعودی است.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴ 13 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «ایلهان عمر»، قانونگذار آمریکایی در مجلس نمایندگان این کشور امروز جمعه طرحی ارائه کرد که خواستار جلوگیری از فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا به عربستان سعودی است.

وزارت خارجه آمریکا هفته پیش با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرد. این نخستین فروش سلاح به عربستان سعودی در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شد.

ایلهان عمر گفته او این طرح را که به «قطعنامه مشترک منع جواز» شهرت دارد به دلیل نقش عربستان سعودی در جنگ یمن ارائه کرده است.

ایلهان عمر در بیانیه‌ای گفت: «ما هیچ‌گاه نباید به ناقضان حقوق بشر سلاح بفروشیم و خصوصاً نباید این کار را در بحبوحه یک بحران انسانی که آن‌ها مقصر آن هستند انجام دهیم. کنگره از اختیار برای متوقف کردن این فروش برخوردار است و ما باید از این اختیار استفاده کنیم.»

خبرگزاری رویترز نوشته شانس این طرح در جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی اندک است، چرا که نسخه موازی این طرح بایستی در سنا هم به تصویب رسیده و سپس از وتوی احتمالی رئیس‌جمهور هم عبور کند.

با وجود این، ارائه این طرح نشان‌دهنده مخالفت رو به رشد در میان نمایندگان کنگره آمریکا از فروش سلاح به عربستان سعودی است.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده پایان دادن به جنگ یمن روی کار آمده فروش این تسلیحات سند دیگری برای تردید در ادعا‌های آمریکا به شمار می‌رود.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل