بازدید 19979
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به تابناک اقتصادی

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد/ بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج وارد شد/ خرید برنج با قرعه کشی، انتخاب مردم است تا پول بیشتری بپردازند

یزدان سیف گفت: عده‌ای اخباری را جهت گیرانه منتشر و پخش می‌کنند برای اینکه در بازار نابسامانی‌هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می‌کنند تا وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و با قیمت‌های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند، در حالی که واقعیت امر این گونه نیست.
کد خبر: ۱۰۸۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 08 November 2021

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی؛ دکتر یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نشستی خبری، با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی برای تامین کالا‌های اساسی مردم اظهار داشت: خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم امروز سربازان شما در حوزه امنیت غذایی کشور، یکپارچه در تلاشند در رفتار مصرف کننده ما هیچ نگرانی ایجاد نشود؛ به ویژه در بحث گندم، آرد و نان که از سوی مقامات عالی نظام در دوره‌های مختلف بسیار مورد تاکید بوده است و ما این قول را به مردم شریف و عزیزمان می‌دهیم تا آرامش را در سفره‌های آن‌ها و در حوزه تامین غذایی مردم فراهم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص میزان واردات برخی کالا‌های اساسی در سال جاری گفت: در هفت ماه اول امسال تا پایان مهرماه، با رشد هفت درصدی نسبت به سال گذشته، ۲۱۰ هزار تن برنج به عنوان کالای اساسی مورد نیاز مردم در بازار تامین شده که از این رقم، حدود ۱۵۰ هزار تن در دوره ممنوعیت قانونی برای واردات برنج، در بازار مصرف مردم تامین شده است. وی تاکید کرد: در خصوص برنج، ۷۳۷ هزار تن در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، وارد کشور شده است که رشد ۲۷ درصدی دارد.

سیف افزود: در خصوص شکر هم از ابتدای سال تا پایان مهرماه به جهت ایجاد اطمینان از تامین شکر مورد نیاز مردم، ۴۳۷ هزار تن شکر از محل ذخایر راهبردی تامین و جایگزین شده است. معاون جهاد وزیر کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه از جمله مهمترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید شکر، افزایش سطح زیر کشت پاییزه چغندر قند به منظور صرفه جویی در منابع آب بوده است، اظهار داشت: تحویل چغندر پاییزه از سوی کشاورزان به کارخانجات قند و شکر نسبت به سال گذشته، حدود ۵۵ درصد و تحویل چغندر قند بهاره ۱۱ درصد رشد داشته و در سال جاری، مجموع تولید شکر از محل چغندرقند و نیشکر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن می‌رسد و با توجه به وارداتی که برای تأمین ذخایر استراتژیک انجام گرفته، پیش بینی می‌شود تا خرداد سال آینده، مشکلی در تأمین این کالای اساسی نخواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران یادآور شد: در حوزه روغن خام هم به جهت ماموریتی که وزارت صمت در اسفندماه سال گذشته ابلاغ کرد تا روغن مورد نیاز بخش خانوار با اطمینان بیشتری تامین شود، سهم واردات بخش دولتی در این بخش افزایش پیدا کرد و همین امر هم موجب شد که آرامش خوبی را در بازار روغن به لطف پروردگار و تلاش همه همکاران شاهد باشیم. وی افزود: بنابراین، از ابتدای سال تا پایان مهر ماه ۷۰۵ هزار تن انواع روغن خام توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران برای کارخانجات تأمین شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به چهار میلیون و ۵۳۴ هزار تن رسید، گفت: این رقم به دلیل خشکسالی بی سابقه سال گذشته ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، تدارک گندم محل واردات از اردیبهشت ماه آغاز شد و تاکنون نیاز کشور کامل تأمین شده است. وی تاکید کرد: ۱۰ فروند کشتی گندم در حال تخلیه و ۳۰ فروند کشتی هم در انتظار تخلیه است.

سیف در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی نسبت به نرخ تورم افزایش چندانی نداشته و متعادل بوده است، گفت: عده‌ای اخباری را جهت گیرانه منتشر و پخش می‌کنند برای اینکه در بازار نابسامانی‌هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می‌کنند تا وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و با قیمت‌های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند، در حالی که واقعیت امر این گونه نیست. بنده فکر می‌کنم با واردات برنج و عرضه‌ای که در بازار انجام شد، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از نرخ تورم بوده، چون بازار در کنترل دولت است.
 
به نقل از مهر، وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بهترین نوع برنج شمال بدون شکستگی بین ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: این رقم سال گذشته عددی بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان بوده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر میانگین قیمت برنج هندی نیز بین ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان است.

سیف توضیح داد: برخی شرکت‌ها برای برنج‌هایی که عرضه می‌کنند قرعه کشی می‌گذارند و این قرعه کشی جزو هزینه‌های تمام شده برنج محسوب می‌شود که البته ما این کار را منع نمی‌کنیم، اما وقتی مصرف کننده‌ای تصمیم می‌گیرد از برنجی که قرعه کشی دارد، خرید کند، این انتخاب خود اوست که پول بیشتری را برای این کار بپردازد.

وی درباره تهاتر کالا با کالا با پاکستان نیز گفت: امکان تهاتر برنج با کشور‌های مختلف داریم، به طوری که امروز در قبال صادرات برق به پاکستان، برنج وارد می‌شود.
 

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد

یزدان سیف در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک اقتصادی، مبنی بر اینکه گمانه زنی‌ها از احتمال بسیار بالا برای حذف ارز ۴۲۰۰ کالا‌های اساسی از جمله روغن و گندم در ادامه سال حکایت دارد، تاکید کرد: تا این لحظه که در خدمت شما هستم، هیچ تصمیمی در خصوص تغییر ارز ۴۲۰۰ گرفته نشده است. هر آنچه اتفاق افتاده، فقط بررسی و مطالعه در این حوزه بوده است. البته این امر نیاز به یکسری تجهیزات لازم از نهاد‌های قانونگذار دارد که این اتفاقات هم در حال اجراست که به عبارتی نظر سایر مقامات و نهاد‌های تصمیم گیر لحاظ شود. نکته دوم این که ارز ترجیحی برای واردات گندم به واسطه ملاحظات حاکمیتی به هیچ عنوان در این مطالعه نبوده است. یعنی هیچ تصمیم و مطالعه‌ای فعلا در خصوص بحث گندم، آرد و نان انجام نشده است و ارز دولتی برای گندم، آرد و نان همچنان پابرجاست.
 
وی ادامه داد: در خصوص بقیه اقلام نیز مطالعه انجام شده است و در حال مذاکره و برگزاری جلسات کارشناسی جهت ارائه گزارش های تصمیم سازی برای مقامات تصمیم‌گیر است. بنده فکر می‌کنم این اتفاق جزو موضوعاتی است که در حال بررسی است و هیچ کسی امروز نمی‌تواند بگوید که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر یا اینکه این اتفاق در چه تاریخی خواهد افتاد؟! از لحاظ کارشناسی هم شاید به واسطه اینکه ما در ماه‌های پایانی سال هستیم و مدت کوتاهی تا پایان سال مانده، این یکی از موضوعاتی است که در حوزه‌های تصمیم‌گیر مطرح است تا ببیند این مساله امسال اتفاق بیفتد یا خیر، ولی تاکید می‌کنم که ارز ۴۲۰۰ برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
به اعتقاد ارز۴۲۰۰ تومانی بهتر است برای هیچ کالایی حذف نشود چون اقتصاد سالم و زندگی آرام مردم در زیر سایه ارز ۴۲۰۰ تومان تداوم پیدا میکند
پس آن همه ادعا کجا رفت می گفتند ارز ۴۲۰۰ جهانگیر ی اخ و تخ بود یادش بخیر
اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به نان و گندم اختصاص دارد، پس چرا در این چند سال، مرتبا قیمت نان بالا میرود؟ شما تصور نمیکنید که با این حرفها، عملا به شعور یک ملت نوهین میکنید؟
بجای حذف ارز 4200 تومانی که باعث نابودی کامل 90درصد مردم میشود نظارت و کنترل شبکه واردات و توزیع انرا درست کنید.
شما هم نتوانستید از مزایای دلار 4200 تومانی صرف نظر کنید . به سر ملت منت نگذارید . منافعش زیاده و برای رانت باید باشه ، وگرنه برای خرید نان به هر قیمتی که باشد میتوان راه حل پیدا کرد
با سلام
خواهشند دلار 4200 در چرخه زندگی مردم باشد چون مردم تاب توان بسته قرص سرماخوردگی 50 هزار تومان نان5 هزار تومان را ندارند انهای که تاکید می کردند باشد درست می گفتند در کجا این رانت صورت می گیرد توضیع داده شود از طرف مخالفین دلار 4200
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
اسمش هست می تونی استفاده کنی!
ولی اونا کالاهائی که قرار بوده با ارز 4200 تومانی عرضه بشن هر روز دارن گرونتر میشن و به مردم تحمیل میشن
حالا میشه بگی کدوم کالا رو تو بار این ارز می خری؟
دیروز در استان ایلام۳۵درصد نان گران شد مسولین محترم رسیدگی کنند استان ایلام تمام ۸سال جنگ تحمیلی مردمش زیر بمباران ارتش بعثی عراق بود و مردمش آواره کوه و بیابان
انگار گندم و آرد و نان با هم فرق دارند ارز فقط به گندم تعلق میگیره
برای همین وضعیت مملکت اینه
دو نرخى و يا چند نرخى بودن ارز به معنى فساد و رانتخوارى ميباشد، تمام.
استثنا كردن ان براى گندم و ارد ( نان ) هم يعنى باز گذاشتن دريچه براى رانتخوارى .
اميد أست افراد تصميم گير و جسور يكبار و براى هميشه با تك نرخى كردن ارز اين غده چركين را از ريشه بخشكانند. با اين كار كالاها و خدمات قيمت واقعى خود را پيدا ميكنند و زمينه لازم براى سرمايه گذارى هاى مطمئن و پايدار فراهم ميشود.
در ضمن مابه التفاوت نرخ ارز ( ٤٢٠٠ تومانى با ٢٨٠٠٠ تومانى) بجاى جيب واسطه ها به خزانه دولت واريز ميشود و دست مسولان را براى تخصيص يارانه هاى هدفمند ( نه فله اى ) باز ميگذارد. براى كنترل واردات و تنظيم بازار هم مانند همه كشور هاى پيشرفته ميتوان از تعرفه هاى گمركى استفاده نمود. تصميم بزرگ تك نرخى كردن ارز نياز به افراد شجاعى دارد كه اعتقاد و ايمان داشته باشند كه بدون تحقق اين امر نمى توان اقتصاد ملى را نجات داد. اين تصميم بعنوان يك نقطه عطف در حافظه تاريخى ايران باقى خواهد ماند.
گندم .آرد.نان یک کالا هستن
.
ارز بدید ولی به واردکنندش نه خودی و آقازاده ها.به شرکتهای درست بدید ببینید چطور مدیریت میکنن
ایشون در بخشی از صحبت هاشوندر مورد روغن پالم گفته اند:
« وی در پاسخ به ادعای کارخانجات صنایع غذایی مبنی بر کمبود روغن پالم گفت: ۳۴۰ هزار تن روغن پالم به کشور آمده است در حالی که کل واردات روغن خام ۴۰۰ هزار تن است.»

یعنی خداوکیلی هرچی داریم میخوریم نصفش روغن پالم هست.
پس یا ما خیلی جون سختیم یا اینکه روغن پالم اصلا ضرری نداره و سرطانزا نیست.
این سخن "با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی برای تامین کالا‌های اساسی " با چه قیمتی خودتان واردات برنج را ممنوع می کنید تا قیمت ها افزایش پیدا کند وقتی پاکستان حاضر از برنج ما را تامین کند با یک قرار داد بلندمدت با انها فشار آبی بر زمین های خوزستان و فارس اصفهان و ... بردارید
حذف ارز 4200 تومانی باید همراه با رفع تحریم ها، جذب سرمایه گذار خارجی، ورود تکنولوژی های نو، بازسازی صنایع، مبارزه با رانت و فساد و اختلاس، شایسته سالاری، افزایش اعتماد عمومی، عادی سازی روابط با همه دنیا و .... باشد و الا تا وقتی تحزیم هستیم، حذف 4200 و عدم نظارت میشود تورم بیشتر و دلال بازی...!!!
با این شیوه مدیریتی نه اقتصاد درست خواهد شد تا رانت خواران که از شرایط استفاده فراوانی بردهاند سر جای خود خواهند نشست در شرایطی که اقتصاد جهانی هر لحظه راهکار جدیدی می پیماید ورقابت با سرعت نور در این عرصه پیش می تازد چطور مدیران ما این اقتصاد بیمار را علاج خواهند کرد را خدا میداند بی شک روش وشیوهای این چنینی دردی از مشکلات رو به فزون مردم را علاج نخواهد
دولت روحانی هرچه بود رفت همونطور که احمدی نژاد رفت و‌ همینطور که من و شما هم خواهیم رفت
تنها راه نجات اقتصاد کشور تقویت ریال به عنوان عمود خیمه هست و هر کاری که ریال رو تضعیف کنه بنزین روی آتش خواهد بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار