بازدید 6270

افزایش جزئی موارد ابتلا به کرونا در کشور

یک اپیدمیولوژیست با تشریح روند کشوری کرونا، در عین حال واکسیناسیون را بازوی کنترل کننده افزایش موارد بیماری دانست و گفت: مردم نباید نگران نوع واکسن باشند و باید هر واکسنی که در اختیار بود را تزریق کنند.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳ 05 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،‌ با اشاره به منحنی‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درباره روند اپیدمی کرونا در استان‌ها، گفت: با توجه به اینکه خیلی از مردم اکنون واکسن تزریق کردند، اگر ساده انگاری صورت نگیرد، علی‌رغم اینکه اندکی افزایش موارد را داریم، اما این افزایش موارد نگران کننده و در حد و شدت پیک پنجم نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سرعت پوشش واکسیناسیون را افزایش دهیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم به نظر می‌رسد که افزایش موارد چندان زیاد نشود و فقط مقداری بالا رفته و سپس تدریجا کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه روند ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها ثابت و در برخی دیگر نیز کاهشی است، بیان کرد: البته سرعت کاهش مقداری کند شده است و این موضوع مقداری ما را نگران می‌کند. روند کاهشی کل کشور خیلی جزئی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران از یک ماه قبل حدس می‌زدیم که افزایش مواردی از اواخر مهر تا اوایل آبان داریم که همین اتفاق هم افتاد؛ اما در کنار آن نمی‌توان از افزایش پوشش واکسیناسیون غافل شد که تاثیرات مثبتی داشته است. با تاکید بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه تهویه هوا و فاصله گذاری فیزیکی، انتقال ویروس در جامعه کاهش می‌یابد.

وی درباره پیش‌بینی از شرایط کرونا در استان تهران در روزهای آتی، تصریح کرد: تهران برای ما تصویری کلی از کشور است؛ وقتی روند کشوری بالا برود، تهران هم به همان سرعت روند افزایشی به خود می‌گیرد و با کاهش موارد کشوری هم مجددا تهران همین الگوی رفتاری را دارد. فکر نمی‌کنم با لغو دورکاری‌ها هم تاثیر چندانی در آمار ابتلا در تهران را شاهد باشیم.

عشرتی با تاکید بر اینکه منحنی اپیدمی هر منطقه، خاص و منحصر به همان منطقه است، اظهار کرد: منحنی نقاط مختلف کشور از نظر زمانی بر هم منطبق نیست؛ مثلا منحنی استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها اندکی دیرتر از سایر استان‌ها تغییر می‌کند؛ زیرا رفتار مردم آن منطقه بر این موضوع و تغییر سرعت انتقال ویروس اثرگذار است. به طور مثال استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به دلیل مسافرت‌هایی که به آنجا می‌شود سرعت انتقال بیشتری دارند و منحنی‌هایشان از سایر نقاط کشور جلوتر است.

وی با اشاره به آغاز فصل سرد سال و شیوع آنفلوآنزا نیز گفت: در مورد پیشگیری از بیماری، کرونا و آنفلوآنزا تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ بویژه زدن ماسک و شست دست‌ها بسیار اهمیت دارد. اما در مورد تشخیص و درمان باید گفت عمده بیماران کرونا و آنفلوآنزا درمان‌های نگه‌دارنده برایشان انجام می‌شود؛ فقط یک درمان متفاوت داریم که همکاران متخصص عفونی این درمان را آغاز می‌کنند. لزومی ندارد مردم نگران شوند؛ تنها کافی است رفتارهایی را انتخاب کنند که از بروز بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنند.

او در خصوص روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران،‌ افزود: بیش از ۶۶ درصد گروه هدف نوبت اول واکسن و بیش از ۴۵ درصد هم نوبت دوم واکسن را دریافت کردند که از میانگین کشوری هم بالاتر است. مردم نباید نگران نوع واکسن باشند و هر واکسنی که در اختیار بود را تزریق کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی