بازدید 5807

توافق نخست وزیر برکنار شده سودان با کودتاچیان

مشاور رئیس جمهوری سودان جنوبی از توافق احتمالی «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان که رهبر کودتا در این کشور را برعهده داشت، خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹ 04 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از شبکه‌های خبری عرب زبان منطقه، «توت قلواک» مشاور رئیس جمهوری سودان جنوبی امروز (پنجشنبه) از برگزاری نشست احتمالی خبر داد که قرار است در آن عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده با عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا در این کشور، برای دست‌یابی به راه حل بحران سیاسی در سودان به توافق برسند.

وی با اشاره به اینکه در این نشست، دو طرف درباره حل بحران سیاسی در سودان بحث و تبادل نظر خواهند کرد، افزود: انتظار می‌رود که توافق آن‌ها امروز در یک خبر فوری اعلام شود.

این میانجی تاکید کرد که عبدالفتاح البرهان رهبر کودتا در سودان، با آزادی برخی از زندانیان سیاسی و برخی مقامات، در مرحله بعد موافقت کرده است.

وی این موضوع را حسن نیت و اقدامی خوب برای حرکت به مرحله بعدی در سودان توصیف کرد و افزود: این اقدام به دستیابی به ثبات از طریق گفتگو بین طرف‌های نظامی و غیرنظامی در کشور با هدف تفاهم مجدد کمک می‌کند.

قلواک با اشاره به اینکه ما درباره بازگشت به قبل از ۲۵ اکتبر صحبت نکردیم، اما دیدگاه‌های نزدیکی وجود دارد، افزود: توافقنامه «صلح جوبا» تعیین صلاحیت‌ها برای مناصب جنبش‌های مسلحانه امضا شده را پیش بینی نکرده است.

وی با بیان اینکه نامگذاری دولت با صلاحیت‌های خالص و به دور از شخصیت‌های حزبی چشم اندازی است که می‌توان بر سر آن توافق کرد، گفت: می‌توان در این خصوص راه حل‌هایی بین احزاب ارائه کرد.

مشاور رئیس جمهوری سودان جنوبی تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر مهم است، رفع اختلافات و فضاسازی به سمت توافق در سودان است.

تحولات جاری سودان که از آن به عنوان «کودتای خزنده» یاد می‌شود، درست زمانی رخ داد که تا انتقال قدرت از ریاست شورای حاکمیتی به غیرنظامیان، یک ماه دیگر بیشتر باقی نمانده بود. در حالیکه برای همگان روشن است ارتش سودان به فرماندهی البرهان این کودتا را با هدف ممانعت در فرآیند انتقال قدرت به اجرا درآورده است، اما اینکه ارتش در مرحله پساکودتا چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه الگویی را برای پیشبرد این اهداف بر می‌گزیند، محل بحث ناظران است.

تاریخ سودان نشان می‌دهد که این کشور همیشه بستر تحولات و کودتا بوده است. در زمان «عمر البشیر» که از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک بود.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» (آزادی و تغییر) تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

اکنون باید دید که در تحول کنونی آیا توافقی میان حمدوک و ارتش حاصل می‌شود و تشکیل دولت جدید روز‌های آرامی را برای این کشور آفریقایی به همراه خواهد داشت یا روز‌های پرالتهاب دیگری در انتظار آن خواهد بود؟.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان