بازدید 5867

رئیس مجلس فلسطین خواستار عذرخواهی انگلیس شد

رئیس موقت مجلس قانونگذاری فلسطین با تاکید بر این‌که اعلامیه بالفور سرآغاز توطئه بین المللی علیه کشور و سرزمین ما است خواستار عذرخواهی انگلیس از فلسطینی‌ها شد.
کد خبر: ۱۰۸۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲ 02 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «احمد بحر» رئیس موقت مجلس قانونگذاری فلسطین امروز (سه شنبه) به مناسبت فرا رسیدن صد و چهارمین سالگرد اعلامیه ننگین بالفور در گفتگو با خبرنگار ایرنا در غزه، اظهار داشت: انگلیس باید رسما" از اشتباهی که مرتکب شده است عذرخواهی و غرامت‌های اخلاقی، سیاسی، مالی و اقتصادی را به مردم فلسطین پرداخت کند.

رئیس موقت مجلس قانونگذاری فلسطین همچنین خواستار ایجاد راهبرد ملی فلسطین برای مقابله با پیامد‌های اعلامیه ننگین «بالفور» و همه توطئه‌هایی که علیه مردم مظلوم فلسطین از جمله معامله قرن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، شد.

وی با یادآوری بیانیه بالفور بر ضرورت توجه به پروژه ملی فلسطینی و اتحاد صفوف فلسطینی‌ها در مقابله با پروژه‌های نابود کننده آرمان فلسطین تاکید کرد.

احمد بحر با بیان این‌که بیانیه بالفور سرآغاز توطئه بین المللی علیه آرمان فلسطین و آغاز طرح‌های انحلال آرمان ما بود، افزود: بیانیه بالفور راه را برای بسیاری از طرح‌هایی که هدفشان ضربه زدن به حقوق فلسطینی‌ها است و عادی‌سازی روابط با اشغالگران اشغال بخشی از آن می‌باشد را هموار کرد.

وی خواستار تشکیل یک تیم سیاسی و حقوقی متشکل از کارشناسان حقوق بین الملل و حقوق بشر برای طرح شکایت از انگلیس در مجامع مختلف محلی، منطقه‌ای و بین المللی با هدف مسئول دانستن ظلم و بلایای تاریخی که بر فلسطین وارد شده است، شد.

رئیس موقت مجلس فلسطین با تاکید بر اینکه ملت فلسطین صرف نظر از افزایش دسیسه ها، بدبختی‌ها و توطئه‌ها به حقوق و اصول ملی خود پایبند خواهند ماند و برای آزادی سرزمین و مردم خود و تلاش برای شکست محاصره تحمیل شده بر نوار غزه و مقابله با طرح‌های نابود کننده مساله فلسطین به ویژه معامله قرن و مصوبات الحاق و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به مقاومت در همه اشکال آن پایبند خواهند ماند.

در این پیوند، یکی از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که انگلیس مسئولیت اشتباه اعلامیه «بالفور» و ظلم تاریخی که بر مردم فلسطین تحمیل شده است را برعهده دارد.

«اسماعیل رضوان» اظهار داشت: انگلیس باید تاوان این اشتباه و ظلم تاریخی را بدهد و از اشتباه خود عذرخواهی کند و سعی کند خطای ناشی از این جنایت تاریخی و سیاسی علیه مردم فلسطین را اصلاح کند.

وی تاکید کرد: پیام فلسطینی‌ها در یکصد و چهارمین سالگرد اعلامیه ننگین بالفور این است که این وعده مردود است و چیزی را از واقعیت‌های تاریخ تغییر نمی‌دهد و امت عربی و اسلامی باید از این رژیم عجیب و غده سرطانی (رژیم صهیونیستی) خلاص شوند.

این فرمانده حماس افزود: ما می‌گوییم رژیم صهیونیستی برآمده از بیانیه بالفور، شر مطلقی است که برای ویرانی و خونریزی تشکیل شد.

وی تاکید کرد: ملت فلسطین تسلیم وعده‌های انگلیس، آمریکا و کشور‌های ظالم نمی‌شود و به جهاد، مبارزه و مقاومت تا پایان دادن به اشغالگری و بازگشت به آغوش گرم وطن خود ادامه خواهد داد.

رضوان از انگلیس خواست تا برای جبران خساراتی که مردم فلسطین بر اثر این جنایت متحمل شده‌اند و بازگشت آن‌ها به سرزمین خود که از آن آواره شده اند، تلاش کند.

وی با تاکید بر اینکه حق بازگشت یک حق فردی و جمعی و مقدسی [ برای فلسطینی‌ها]است که با تدابیر اشغالگران از بین نمی‌رود، افزود: بیت المقدس پایتخت ابدی فلسطین است و از دریا تا رودخانه‌اش عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و مقاومت، کوتاه‌ترین و بهترین گزینه برای آزادی تمام سرزمین فلسطین است.

این رهبر جنبش حماس به سازشکاران با رژیم صهیونیستی پیغام فرستاد و گفت: ما به سازشکاران می‌گوییم که از خیانت دست بردارید، زیرا شما همچنان از پشت به مردم ما خنجر می‌زنید و اشغالگران را برای ارتکاب جنایاتشان علیه مردم فلسطین تشویق می‌کنید.

دوم نوامبر ۱۹۱۷ میلادی مصادف با ۱۱ آبان ۱۲۹۶ ه. ش روز صدور نامه تاریخی بود که از سوی «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه که به «بیانیه بالفور» (Balfour Declaration) شهرت یافت وزیر خارجه انگلیس از «موضع مثبت» دولت اش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد.

در میان فلسطینیان و ملت‌های عرب از بیانیه بالفور و وعده واگذاری سرزمین فلسطین به یهودیان به «پیمان شوم» و «وعده کسی که مالکیتی ندارد به کسی که استحقاق آن را ندارد» یاد می‌شود.

سه دهه پس از صدور این بیانیه، رژیم جعلی اسرائیل به طور رسمی اعلام موجودیت کرد و بدین ترتیب پروژه استعماری اشغال سرزمین فلسطین به بار نشست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار