چرا بورس قرمزپوش بود؟

امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۰ بورس با صحبت‌هایی که رئیس جمهور و معاون اقتصادی وی روز گذشته داشتند، جلسه‌ای که وزیر اقتصاد برگزار کرد و صحبت‌های رئیس سازمان بورس مثبت شد، اما پرسش این است که چرا در مدت اخیر بورس قرمزپوش بود؟ دولت چگونه می تواند اعتماد را به بازار باز گرداند؟ در گفتگو با هلن عصمت پناه به این پرسش ها پاسخ داده ایم.
کد خبر: ۱۰۸۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 01 November 2021

به گزارش بورس تابناک، بورس امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در حالی کار خود را آغاز کرد که سرانجام با حمایت دولتی ها قبای سبز بر تن کرد. 

رئیس جمهور و معاون اقتصادی وی روز گذشته صحبت هایی را در حمایت از بورس مطرح کردند و متعاقب آن امروز نیز وزیر اقتصاد جلسه ای را با مدیران هلدینگ ها، تامین سرمایه ها و برخی شرکت های بزرگ برگزار کرد. همچنین مجید عشقی رئیس سازمان بورس در تلویزیون ملی حضور پیدا کرد و با سهامداران سخن گفت. 

اما پرسش این است که چرا در روزهای گذشته به صورت مداوم بورس قرمزپوش بود و سهام سقوط می کردند؟

چرا بورس قرمز پوش بود؟

هلن عصمت پناه کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: بعد از تعیین تکلیف انتخابات و حذف یکی از ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه، در شرایط رشد قیمت های جهانی کامودیتی ها و‌ حفظ سطوح بالای آن و رشد قیمت ارز به سبب محدودیت ها و تحریم ها،‌ بازار سرمایه شروع به رشد کرد.

وی ادامه داد: حرکت شاخص کل از کف ۱٫۰۸۵٫۰۰۰ واحد در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۳ آغاز شد و تا تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶ تا سقف ۱٫۵۷۵٫۰۰۰ افزایش یافت و ما شاهد یک‌ روند صعودی و رشد ۴۵٪، حدود سه ماه، در شاخص کل بودیم. این رشد و منفعت مناسب آن، شرایط را برای برخی صندوق ها، شرکت های سرمایه گذاری و معامله گران میان مدتی جهت سیو سود فراهم کرد. به تدریج با خروج‌ آن ها و ایجاد فشار فروش در برخی نمادها، روند صعودی بازار به سمت توقف رفت و روند اصلاح زمانی بازار آغاز گردید. این روند ادامه یافت و شاخص کل را اکنون در محدوده پایین تر از ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ واحد می بینیم.

عصمت پناه گفت: با استقرار دولت جدید و تشکیل تیم اقتصادی، بازار بر اعلام نظرات و برنامه های دولت جدید تمرکز دارد، اعلام‌ سیاست های کلی مبنی بر جلوگیری از رشد قیمت ها، کنترل تورم و تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق، اخبار نامناسبی را در بازار سرمایه منتشر کرده است و علیرغم گزارشات مالی نسبتا خوب برخی شرکت ها، متاسفانه همچنان جو هیجان و منفی در بازار حکم فرماست و کم‌ تجربگی و عدم مهارت برخی سهامداران، این فضای هیجان و جو‌ منفی بازار را تشدید کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: لازم به ذکر است در این راستا ابهامات صورت های مالی برخی شرکت ها و زیانده بودن برخی دیگر در کنار اثرات منفی برخی ریسک های اقتصادی بر سودآوری و درآمدزایی عده ای از شرکت ها و بلاتکلیفی ادامه دار در مباحث حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت گذاری های دستوری، این فضا را با رعب، ترس و عدم اعتماد سهامداران همراه کرده است.

امکان اتمام روند اصلاح بورس وجود دارد؟

وی افزود: اما با توجه به مسایل کلان بازار و پتانسیل های موجود در آن، خوشبختانه علیرغم نکات گفته شده، شرایط بازار به گونه ای است که امکان اتمام روند اصلاحی وجود دارد. وجود نمادهای بنیادین و ارزنده به ویژه در صنایع پر پتانسیل کشور مثل پتروشیمی ها (گاز بیس)، فرآورده های نفتی، فلزات، معادن و … و سطوح مناسب قیمت های جهانی کامودیتی ها به ویژه در شرایط بحران جهانی گاز، تثبیت نرخ ارز، اصلاح مناسب قیمت های برخی سهام و … شرایط رشد در نمادهای پرپتانسیل در صورت همراهی دولت را در بازار سرمایه فراهم‌ کرده است.

دولت برای برگشت اعتماد به بازار چه کند؟

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: آنچه که به بازار سرمایه کمک می کند تا شرایط فعلی را پشت سر بگذارد و بسیار هم‌ مهم است، برگرداندن اعتماد سرمایه گذاران است. مهم ترین اقدامات دولت در این راستا می تواند حذف قیمت گذاری دستوری، عدم فشار جهت فروش اوراق، جلوگیری از رشد نرخ بهره اوراق، رفع ابهامات و … باشد تا بازار سرمایه با برگشت جریانات نقدی مواجه شود. بدون شک‌ رشد بازار سرمایه علاوه بر اینکه می تواند به تامین مالی شرکت های در حال رشد کمک کند، با ایجاد بستر مناسب جهت عرضه دارایی های دولت در بازار سرمایه به منظور تامین مالی و استفاده از مالیات های ناشی از رشد حجم معاملات نیز، می تواند باعث افزایش درآمدهای دولت شود. رشد بازار سرمایه علاوه بر تامین منافع طیف وسیع سهامداران، لازمه رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و کم هزینه ترین روش برای تامین‌ مالی و پوشش کسری بودجه دولت خواهد بود.

 

منبع: نبض بورس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان