بازدید 3252

فرمانده ارتش میانمار به اجلاس آسه آن دعوت نشد

کشور‌های اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن) یک نماینده غیر سیاسی از میانمار را برای شرکت در اجلاس این سازمان در ماه جاری (اکتبر) دعوت خواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۱ 17 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "الجزیره"، این تصمیم که شب گذشته توسط وزرای خارجه اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در طی نشست اضطراری گرفته شد، گامی نادر از سوی این سازمان اجماع محور است که به طور سنتی از سیاست تعامل و عدم مداخله حمایت می‌کرده است.
وزیر خارجه سنگاپور روز شنبه اعلام کرد تصمیم برای عدم دعوت از مین آنگ لانگ فرمانده ارتش میانمار یک "تصمیم مشکل، اما ضروری برای حفظ اعتبار آسه آن بود. "
وی در ادامه گفت پیشرفت کم در اجرایی کردن طرح پنج نکته‌ای آسه آن با هدف پایان دادن به بحران پس از کودتای ارتش میانمار، در این تصمیم تاثیر داشته است.
زا مین تون سخنگوی ارتش میانمار "دخالت خارجی" را دلیل دعوت نشدن فرمانده ارتش این کشور به اجلاس آسه آن دانست و مدعی شد اتحادیه اروپا بر سازمان آسه آن تاثیر گذاشته است.
به گزارش ایرنا، میانمار از زمان کودتا تا کنون درگیر تنش و ناآرامی بوده است؛ کودتایی که به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داد. در خشونت‌های ماه‌های اخیر در این کشور بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن کشته شده‌اند.
طرح نقشه راه مصوب آ. سه. آن شامل تعهدی به گفتگو با همه طرف‌ها و اجازه دسترسی‌های انسان‌دوستانه و توقف خشونت‌ها بود.
تاریخ طولانی دیکتاتوری نظامی و نقض حقوق بشر در میانمار یکی از مسائل دشوار مورد بحث در اتحادیه آ. سه. آن بوده که وحدت این سازمان و سیاست عدم مداخله را به آزمایش گذاشته است.
میانمار از آغاز کودتا در این کشور با سرکوب مرگبار معترضان، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت دسته جمعی پناهجویان رو به رو شده است.
همچنین افزایش گسترش ویروس کرونا در این کشور، سیستم بهداشت را مختل کرده و در ماه‌های گذشته منجر به وقوع فاجعه انسانی در این کشور شده است.
از ماه آوریل تلاش برای انتصاب فرستاده ویژه آ. سه. آن در قالب " اجماعِ پنج مساله " که از سوی رهبرانِ اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا برای رویارویی با آشوب در میانمار پیشنهاد شده بود ادامه دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل