بازدید 9938
وزیر خارجه عربستان می‌گوید ایران وضعیت خطرناکی ایجاد کرده است

اتهام عربستان به ایران

ایران و عربستان سعودی تاکنون چهار دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 16 October 2021

به گزارش تابناک، عربستان سعودی با وجود اینکه در حال مذاکره با ایران برای بهبود روابط است اما همچنان به فضاسازی سیاسی علیه ایران ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز جمعه مدعی شد که ایران در حال سرعت بخشیدن به فعالیت‌های هسته‌ای خود است، و منطقه را به جای خیلی خطرناکی می‌کشاند.

فیصل بن فرحان در نشست خبری خود در واشنگتن این مطلب را مطرح کرد.

او گفت که مذاکرات اخیر میان عربستان سعودی و ایران «صمیمانه» بوده، اما پیشرفت چشمگیری به دست نیامده‌ است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم در نشست خبری مشترک خود با شاهزاده بن فرحان پس از دیدارشان گفت که آمریکا متعهد به دفاع از امنیت عربستان سعودی است.

بلینکن با تاکید دوباره بر تعهد آمریکا به کمک به عربستان در دفاع از خاک خود، حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران را محکوم کرد.

مذاکرات ایران و عربستان در ماه‌های اخیر با میانجیگری بغداد در جریان است. هفته گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفته بود مذاکرات میان تهران و ریاض در مسیر درست پیش می‌رود و تاکنون نتایجی حاصل شده که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

امیرعبداللهیان در یک نشست خبری در بیروت گفت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای حل و فصل اختلافات خود نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستند.

چند روز پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که تهران و ریاض به حصول توافق جهت کاهش تنش‌ها نزدیک شده‌اند.

ایران و عربستان سعودی تاکنون چهار دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند. آخرین دور مذاکرات در تاریخ ۲۱ سپتامبر برگزار شده و دور آتی مذاکرات نیز به زودی برگزار خواهد شد.

بحث اصلی در مذاکرات ایران و عربستان موضوع یمن است.

پس از آن بلومبرگ گزارش داد «دو شخص مطلع از مذاکرات تهران و ریاض به این خبرگزاری گفته‌اند که ایران از عربستان سعودی خواسته است تا کنسولگری‌ها را بازگشایی کنند و روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.»

وضعیت مبهم مذاکرات وین
عربستان در حالی ایران را متهم به ایجاد وضعیت خطرناک در منطقه کرده است که آغاز مذاکرات وین نیز در ابهام قرار دارد.

روز پنج شنبه انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپات برای گفت و گو با علی باقری معاون وزیر خارجه ایران به تهران سفر کرد. این سفر برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین انجام شد اما به نتیجه مشخصی نرسید.

پس از این سفر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که باقری و مورا توافق کرده اند که مذاکرات خود را در بروکسل ادامه دهند.

براساس گزارش منابع غربی، ایران به مقام‌های اروپایی گفته است برای بازگشت به مذاکرات وین آمادگی ندارد، اما می‌خواهد درباره متنی که قرار است در دستور کار مذاکرات هسته‌ای باشد، در بروکسل مذاکره کند.

در همین حال جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به واشنگتن گفت مذاکرات در بروکسل را چندان ضروری نمی‌بیند و ایران برای آماده شدن جهت مذاکرات وین وقت کافی داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی