بازدید 12752
یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

بهترین راهکار برای عادلانه کردن یارانه‌های انرژی، تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف است

تفضلی با اشاره به اینکه برق یارانه‌ای باید عادلانه بین همه مردم تقسیم شود، گفت: اگر قرار است استفاده از برق یارانه‌ای و یارانه پنهان انرژی، عادلانه باشد نه اینکه عده‌ای مشترک پرمصرف از برق یارانه‌ای سوءاستفاده کنند، بهترین راهکار در این خصوص، استفاده از مدل صحیح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف است.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 16 October 2021
بهترین راهکار برای عادلانه کردن یارانه‌های انرژی، تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف است
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ به تازگی دیوان محاسبات کشور گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش به جزئیات یارانه پنهان در سال ۹۹ اشاره شده است، به گونه‌ای که نشان می‌دهد، در سال گذشته، حدود یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در حوزه گاز، کالا‌های اساسی و پنج فرآورده نفتی ... هزینه شده است.
 
این در حالی است که در سال گذشته، یارانه پنهان حدود دو و نیم برابر عملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ و ۴۶ درصد حجم نقدینگی در این سال بوده است. در این میان؛ آمار منتشره نشان می‌دهد، در سال ۹۹ بیش از ۹۹۲ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای گاز و برق از سوی دولت پرداحت شده است؛ رقمی که به گفته کارشناسان می‌تواند با اعمال تغییراتی در نحوه محاسبه رقم قبوض برق و گاز، منجر به عادلانه شدن در استفاده از این یارانه پنهان انرژی در قشرهای کم درآمد و دهک‌های پایین هزینه‌ای شود.

در این باره، مهدی تفضلی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، درباره دلایل قطعی برق در سمت عرضه و تقاضا طی تابستان امسال بیان کرد: برق روزآمد تولید می‌شود و مانند سایر حامل‌های انرژی امکان ذخیره سازی ندارد؛ بنابراین، باید عرضه و تقاضا با یکدیگر در تعادل باشند. امسال در بخش تولید، سهم زیادی از نیروگاه‌های آبی کشور به علت کم آبی خارج از مدار تولید قرار گرفتند و به همین علت، عدم توازن میان تولید و مصرف بیشتر احساس شد. در سمت تقاضا استفاده زیاد از دستگاه‌های ماینر و وسایل سرمایشی و فعال شدن بعضی از صنایع تولیدی، باعث استفاده بیشتر برق از سوی مصرف کننده‌ها بود.  

وی با اشاره به فعالیت دستگاه‌های استخراج کننده رمزارز و مصرف بالای برق توسط آن‌ها گفت: مشکل اصلی صنعت برق، نظام قیمت‌گذاری آن است که این صنعت را غیربهینه کرده است. از طرفی تقاضای ماینر با تقاضی یک مصرف‌کننده عادی متفاوت است و اگر دستگاه‌های ماینر تحت کنترل باشند و میزان مصرف برق آن‌ها قابل پیش بینی شود، می‌تواند برای وزارت نیرو سوددهی هم داشته باشد. مشکل این دستگاه‌ها، استفاده از برق در ساعات پیک مصرف است، زیرا بیشتر دستگاه‌ها مجوزدار نیستند و زیر نظر شرکت‌های برق منطقه‌ای قرار ندارند و زیرزمینی از برق بسیار ارزان استفاده می‌کنند و به همین علت برای کشور مشکل ساز شده‌اند.

تفضلی با اشاره به تعرفه گذاری پلکانی برای مشترکان پرمصرف برق به عنوان راهکاری در جهت مدیریت مصرف برق گفت: در سال‌های قبل، قدم‌هایی در وزارت نیرو در این خصوص برداشته شد، مبنی بر اینکه اگر قرار است برق یارانه‌ای در کشور داده شود، به دست کسانی که نیازمند واقعی آن هستند، برسد و از همه مهم‌تر اینکه استفاده از این یارانه پنهان انرژی، عادلانه باشد نه اینکه عده‌ای مشترک پرمصرف از برق یارانه‌ای سوء استفاده کنند؛ بنابراین، بهترین راهکار در زمینه عادلانه کردن یارانه‌های انرژی در زمینه برق مصرفی خانوار، استفاده از مدل صحیح تعرفه‌گذاری پلکانی است.

تفضلی از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا در بازار برق را منجر به گران شدن بعضی از ساعات قیمت برق عنوان کرد و افزود: چنین روش‌هایی در محاسبه قیمت برق هم باید در کشور ما انجام بگیرد. مصرف کنندگان خانگی باید متقاعد شوند، پس از استفاده از سطح مشخصی از برق، منابع مالی زیادی برای تولید آن صرف می‌گردد، بنابراین به سمت استفاده از پله‌های بالاتر نروند، چون قیمت برق در پله‌های بالاتر با برقی که از طریق توربین‌های گازی تولید می‌شود، گرانتر می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف کنندگان باید توجیه شوند که مصرف بیش از اندازه برق برای کشور گران تمام می‌شود و در صورت استفاده باید قیمت تمام شده آن را بپردازند. در کشور‌های با اقتصاد آزاد برای مجموعه‌های صنعتی و کشاورزی یارانه‌هایی را برای میزان معینی از مصرف انرژی در نظر می‌گیرند که در صورت استفاده بیشتر، برق با قیمت آزاد برای آن‌ها محاسبه می‌شود. دولت در این کشور‌ها هم یارانه به صنایع اختصاص می‌دهد و هم در صورت مصرف بالاتر با تعرفه آزاد برق مصرفی را محاسبه می‌کند.

تفضلی با اشاره به تاثیر تراز سطح مصرف برق در بلندمدت با تعرفه گذاری پلکانی مشترکان گفت: در صورتی که این روش کامل اجرا شود، می‌تواند منجر به مدیریت مصرف شود. برای مصارف خانگی باید تعرفه‌های پلکانی به گونه‌ای تنظیم شوند که افراد را ترغیب به استفاده کمتر از وسایل برقی کند و به تدریج به سوی مدیریت مصرف پیش رود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به هوشمندسازی در مصرف انرژی بیان کرد: یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف برق، هوشمندسازی است که زیرساخت پیشرفته‌ای را می‌طلبد و فرآیندی زمان بر است تا به این واسطه افراد از طریق سیستم‌های هوشمند مصرف انرژی را کاهش دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
اگر درست پلکان رادرنظربگیرید باز میشود گفت از سردلسوزی دارید کار می کنید ولی الان برای برق مشاهده میشود که آنقدر پلکان را تنگ گرفتید که هرکس فقط یک یخچال فریزر وتلویزیون وسه تا لامپ کم مصرف روشن کنه میشه مشترک پرمصرف که باید برق را باهزینه تصاعدی خریداری کند . کافی است خودتان براساس وات محاسبه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
هدفمندی یارانه ها ۲
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
کواهی صرفه جوئی انرژی چرا فعال نمی کنید همه ساز کار آن که اماده هست چرا زمان تلف می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
باید رسیدگی کنند و علت مصرف زیاد را پیدا کنند .شاید دو خانواده یک اشتراک دارند .
عزیزم پلکان خوب است اما باید قیمت گزاری به گونه ای باشد که مصرف 60 درصد کاهش یابد و دوستان ادم این کار نیستند مثلا 60 لیتر بنزین 1500 تومانی در کنار بنزین ازاد لیتری 25000 تومانی کارایی دارد.بنزین سهمیه ای هم به خودروهای بالای 20 سال نباید تعلق بگیرد تا صاحبانشان انها را اوراق کنند
بگین بودجه نداریم کالا هم می فروشیم پولشو نمی تونیم بگیریم بهترین راه کندن از مردم است ...
وقتی در ساخت ساختمان اصول فنی صرفه جویی انرژی رعایت نمی شود و سازمان های نظارتی خواب هستند، مصرف کننده بیچاره چه تقصیری دارد؟. وقتی لوازم خانگی تولیدی غیر استاندارد بوده و مصرف زیادی دارند، مصرف کننده بیچاره چه تقصیری دارد؟ وقتی که انرژی را به راحتی و با استفاده از روش های مختلف سرقت می کنند، مصرف کننده بیچاره چه تقصیری دارد؟ وقتی که خود سازمان های دولتی و خصولتی به شکل سازمان یافته صرفه جویی را رعایت نمی کنند، مصرف کننده بیچاره چه تقصیری دارد؟
وقتی که دولتی ها و غیر دولتی ها به شکل غیر مجاز به استخراج بیت کویین و سرقت و مصرف انرژی مشغولند و سازمان های نظارتی خوابند، مصرف کننده چه تقصیری دارد؟
وقتی که ارزش پول ملی سقوط می کند و مصرف کننده بیچاره چه تقصیری دارد؟
.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
تنها گناه مصرف کننده این است که در ایران به دنیا آمده است
همان گران کردن خودمان؟!!!!!!!
بهترین کاراین است که کل یارانه های اشکار و پنهان کشور در همه بخش ها محاسبه شود سپس سهم هر ایرانی از کل یارانه ها مشخص شود و کارت بانکی یارانه هر فرد غنی و فقیر شارژ شود و همه چیز به صورت غیر یارانه ای آزاد به مردم عرضه شود حال مصرف کننده خود تصمیم بگیرد که یارانه خود را در بخش انرژی یا اب یا شیر یا گوشت مصرف کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
در این صورت، همه به دنبال مصرف از طریق همان کارت خواهند بود! بعد می بینید که مردگان و پیرزنان، مصرف میلیاردی داشته اند. بهترین راه، حذف دولت از قیمت گذاری است.
حقوق واقعي بدهيد نميخواد يارانه دهيد با هزارتا منت
اجازه دهيد مردم از لوازم كم مصرف و كارآمد خارجي استفاده كنند نه لوازم پرمصرف و كم بازده داخلي پلكاني مال خودتون
پاسخ ها
رضا
| Italy |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
عزیز اخر من نفهمیدم این حقوقی که یکی میگه دلاری بشه یکی میگه واقعی باشه یعنی چی؟حقوق المان،پاکستان،اتیوپی یا قطر؟هر کدوم را انتخاب کردی مشابهت اقتصاد کشور ما با ان کشور را هم ذکر کنید
یارانه ( برق ، گاز ، آب و .... ) را برای شرکتهای خصولتی و دولتی نیز خذف کنید.
میخواهند گران کنند و برای اینکار همیشه از طبقات ضعیف تر اقتصادی در مقابل طبقات مرفه تر استفاده میکنند که طرح عوام پسند شود وبعد گرانی را به کل جامعه تحمیل میکنند و طبقاب آسیب پذیر بیشتر از دهک های مرفه تر از آن آسیب خواهند دید
مگه الان پلکانی نیست؟ مگه امسال برای یک عده برق آزاد محاسبه نشد؟ برق را صادر میکنید نمیتوانید پولش را بگیرید از مردم میخواهید بگیرید چرا راهکار هر مشکلی را در گران کردن میدانید ؟پدر مردم در آمده. هم مصرف کننده هم تولید کننده مگر جمعیت زیاد شده که مصرف بالا رفته تست؟ خوب مردم رفاه و آسایش می خواهند مرتب منت میگذارید و ادعای نفت بودن خدمات را میکنید
بدلیل اندک بودن ثروتمندان جامعه براحتی قابل شناسایی هستند. تمام یارانه ها ( انرژی و غیرع ذلک ) همه به حساب این عزیزان دلسوز از خود گذشته واریز بشه تا خود ایشان بطور عادلانه بین فقرای زیر دست خودشان تقسیم کنند.
این شکلی زحمت دولت هم بسیار کم میشود
اول دستمزد عادلانه بدید ، دست دلال ها را که باعث میشن قیمت اجناس دولا پهنا میشه قطع کنید ، جلوی پول چاپ کردن دولت و بانک ها را بگیرید ، خودروی خارجی کم مصرف با تعرفه گمرکی 20 درصد و سود بازرگانی 10 درصد وارد کنید

بعدااااااااااااااااااااا حرررررررررررررررف از عاااااااااااااااادلانه کررررررردن نرخ حامل انرژی بزنید
وقتی عقلی و تدبیری باشد یارانه معنائی ندارد!
وقتی آن دو نباشد یارانه هم میشود معضل بی پایان!
خودروهای بالای 20 سال از خودروهای صفر کیلومتر داخلی بهتر کار میکنند.
باید نرخ مصرف با تصاعد هندسی محاسبه بشه یعنی روی منحنی اکسپوننشیال ..
نه اینکه بصورت خطی بره بالا
یارانه های ۱۰ سال پیش دیگه کفاف این حجم از گرونیو نمیده میخوان فاز دوم گرونیا رو شروع کنن.
چرا یارانه هاش پله ای افزایش پیدا نمیکنه؟ فقط قیمتا پله ای میره بالا؟
مگه درامد ما مردم ایران مشابه درامد کشورهای اروپاییه که پول حاملهای انرژی جهانی حساب کنید.اخه این چه منطقیه
بهترین کار ور داشتن کامل یارانه ها و واقعی سازی دستمزد ها هستش! پول ملت رو بدید به خودشون، ملت خودشون می‌دونم چطور خرجش کنند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر