بازدید 5023

افغانستان، چین و روسیه محور مذاکرات بلینکن و بورل

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره موضوعات مختلف از روابط با این اتحادیه تا افغانستان، روسیه و چین دیدار و گفتگو کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰ 15 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت: آنتونی بلینکن بر اهمیت مشارکت پایدار آمریکا و اتحادیه اروپا و تعهد ایالات متحده برای همکاری با این اتحادیه جهت مقابله با چالش‌های مشترک تاکید کرد.
بر اساس این بیانیه، بلینکن و بورل درباره تحولات مربوط به افغانستان گفتگو کردند و نسبت به برگزاری گفت وگوی سطح بالای آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد روسیه و نشست بعدی آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد چین که اواخر امسال برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کردند.
در این بیانیه آمده است:وزیر امور خارجه آمریکا از استراتژی هند و اقیانوسیه اتحادیه اروپا استقبال کرد و دو طرف توافق کردند که در اواخر سال ۲۰۲۱ گفتگو‌ها در سطح بالا در مورد منطقه هند و اقیانوسیه را آغاز کنند.
بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا همچنین بر حمایت قوی خود از تلاش‌ها برای بازگرداندن نظم دموکراتیک در ونزوئلا تأکید کردند.
بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، طرفین نگرانی‌های مشترک خود را در مورد افزایش قیمت انرژی و تأثیر آن‌ها بر بهبود اقتصاد جهانی مورد بحث قرار داده و توافق کردند که جلسه وزیران شورای انرژی آمریکا و اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار شود.
بلینکن همچنین بر حمایت این کشور از توانایی دفاعی قوی‌تر اروپا که به امنیت فراتر از منطقه آتلانتیک و جهان کمک می‌کند و با ناتو سازگار است، تاکید کرد.
وی و نماینده عالی اروپا بر قصد خود برای آغاز گفتگوی اختصاصی در زمینه امنیت و دفاع تاکید کردند.
بلینکن دیدار خود با جوسپ بورل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما گفت و گوی خوبی در مورد همکاری مهم میان آمریکا و اتحادیه اروپا جهت مقابله با چالش‌های جهانی و هماهنگی نزدیک در ارتباط با مسائل حیاتی از جمله آب و هوا، کرونا، امنیت و دفاع، داشتیم.
رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا ۱۵ سپتامبر در یک کنفرانس خبری مجازی شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) را اعلام کردند.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است.

اسکات موریس نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی‌های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.
اعلام پیمان نظامی میان این سه کشور بدون اطلاع قبلی به اتحادیه اروپا انجام شد. مقامات اتحادیه در بروکسل از تصمیم دیگری مبنی بر دور زدن دوباره آن‌ها در مسائل استراتژیک خشمگین هستند.
اروپا و آمریکا ۴۲ درصد از کل تولید ناخالص جهانی و به همین میزان از تجارت دنیا را در اختیار دارند. این دو مجموعاً ۶۰ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی در جهان را جذب می‌کنند.
اتحادیه اروپا معتقد است که در سال‌های گذشته، جهان شاهد افت و خیز‌های متاثر از جابجایی ژئوپلیتیک قدرت در عرصه جهانی بوده و این تنش‌ها جهان را از چند جانبه گرایی به سمت یک جانبه گرایی برده اند.
اروپا از یک جانبه گرایی دوران ترامپ خرسند نبود و در انتقاد از روسیه و چین نیز معمولاً از عدم پایبندی آن‌ها به مقررات و هنجار‌های جهانی گلایه می‌کند و اکنون نیز در دولت بایدن با رویکرد کاخ سفید با مشکل مواجه شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار