بازدید 11222
پیمانه اقتصادی

افزایش معنادار نرخ اجاره بها به روایت مرکز آمار/ دو عامل کاهشی در بازار دلار/ خریداران طلا صبور باشند/ کاهش شاخص کل بورس در شروع هفته!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری، افت سهام آمریکا پس از گزارش ناامیدکننده اشتغال، آغاز ترخیص ۱۵ هزار تن برنج از امروز، درخشش هفتگی طلای سیاه/ نفت آمریکا به مرز ۸۰ دلار رسید، عملکرد بازار کار آمریکا بسیار ناامیدکننده بود و واردات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار شکر را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹ 09 October 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری، افت سهام آمریکا پس از گزارش ناامیدکننده اشتغال، آغاز ترخیص ۱۵ هزار تن برنج از امروز، درخشش هفتگی طلای سیاه/ نفت آمریکا به مرز ۸۰ دلار رسید، عملکرد بازار کار آمریکا بسیار ناامیدکننده بود و واردات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار شکر را در بر دارد.

کاهش شاخص کل بورس در شروع هفته!

در حالی که هفته گذشته، شاخص کل بورس با رشد بیش از ۵۱ هزار واحدی همراه شد، امروز در شروع هفته، شاهد روند نزولی آن هستیم، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۵۳۲۵ واحدی مواجه شده است.

پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی و خاطرنشان کرد: گزارش های کدال، یکی از مهمترین مسائل قابل توجه سهامداران است، طبق پیش بینی های صورت گرفته گزارش شش ماهه و ماهیانه شرکت ها منتشر می شود که این اتفاق می تواند تا حدودی کمک کننده به روند صعودی بازار باشد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می رسد، در هفته های پیشرو بازار روندی متعادل را در پیش بگیرد و فشار تقاضا به بدنه بازار بازگردد، گفت: اتفاقاتی مثبت در انتظار بازار سرمایه است و بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت به عنوان گزینه نخست سرمایه گذاری در کشور تلقی خواهد شد؛ اما لازمه این امر انتخاب درست سهام توسط سرمایه گذاران و نگاه میان مدت و بلندمدت آنها به این بازار برای سرمایه گذاری است.

افت سهام آمریکا پس از گزارش ناامیدکننده اشتغال

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب وال استریت (بامداد شنبه به وقت تهران) پس از انتشار گزارش ناامیدکننده اشتغال این کشور افت کردند؛ با این حال شاخص‌ها توانستند به رشد هفتگی دست یابند. میانگین صنعتی داو جونز سود اولیه خود را از دست داد و با افت اندک ۰.۰۳ درصدی در ۳۴٫۷۴۶.۲۵ واحد بسته شد. اس‌اندپی ۰.۱۹ درصد افت کرد و به ۴٫۳۹۱.۳۴ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک با از دست دادن ۰.۵۱ درصد از ارزش خود در ۱۴٫۵۷۹.۵۴ واحد بسته شد. سهام آمریکا در ابتدای معاملات دیشب با خوش‌بینی به توافق در مورد افزایش سقف بدهی دولتی رشد کرده بودند اما انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که بسیاری از فعالان بازار منتظر آن بودند، باعث شد شاخص‌های سهام افت کنند. وزارت کار آمریکا اعلام کرد میزان مشاغل جدیدی که اقتصاد این کشور در ماه سپتامبر ایجاد کرده از آن‌چه انتظار می‌رفت، بسیار کمتر بوده است. حالا پس از این گزارش انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا دیگر عجله‌ای برای بالا بردن نرخ بهره خود نداشته باشد. داو جونز این هفته را با سود ۱.۲ درصدی به پایان برد. اس‌اندپی ۰.۸ درصد و نزدک ۰.۱ درصد رشد کردند.

افزایش معنادار نرخ اجاره بها به روایت مرکز آمار

مرکر آمار در گزارشی اعلام کرد: در فصل تابستان ١٤٠٠ متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٤٦,٩ درصد بوده است.

آغاز ترخیص ۱۵ هزار تن برنج از امروز

معاون فنی گمرک گفت: ترخیص ۱۵ هزار تن برنج روز شنبه آغاز می‌شود و همچنین مرغ و تخم مرغ هم به اندازه کافی وارد کشور شده و در انبارها و سردخانه‌های مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی موجود است.

دو عامل کاهشی در بازار دلار

در آخرین روز کاری هفته، شرایط در بازار ارز و سکه تغییر کرد. دلار و فلز گران‌بهای داخلی که در روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته بودند، روز چهارشنبه با فشار فروش مواجه شدند و حمایت‌های مهمی را از دست دادند. در این روز دلار مرز ۲۸ هزار تومانی را حفظ نکرد و با ۲۴۰ تومان کاهش به بهای ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به واسطه افت قیمت دلار، سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت رساند و با از دست دادن حمایت مرز ۱۲ میلیون تومانی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، افت بازارها در آخرین روز کاری هفته ناشی از اثرگذاری دو متغیر بود؛ اولی، سیگنال ایران مبنی بر احتمال شروع مذاکرات در آینده نزدیک و دومی، انتخاب رئیس کل جدید برای بانک مرکزی. /دنیای اقتصاد

درخشش هفتگی طلای سیاه/ نفت آمریکا به مرز ۸۰ دلار رسید

قیمت نفت روز جمعه صعود کرد و تحت تاثیر کمبود جهانی انرژی که قیمت گاز را به رکورد بالایی رساند و چین را واداشت تا خواستار افزایش تولید زغال سنگ شود، هفته را با حدود چهار درصد افزایش به پایان برد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۴۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۸۲ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد، این شاخص اوایل هفته گذشته تا مرز ۸۳ دلار و ۴۷ سنت صعود کرد که بالاترین قیمت در سه سال گذشته بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، یک دلار و پنج سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و در ۷۹ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت نهایی این شاخص از ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۴ بود. بهای معاملات بنزین آمریکا هم روز جمعه به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ افزایش یافت.

خریداران طلا صبور باشند

خوش بینی در بازار طلا با وجود این که این فلز ارزشمند پس از انتشار یک گزارش اشتغال ماهانه مایوس کننده دیگر در آمریکا نتوانست رشد پایداری پیدا کند، بهبود یافته است. نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد، هر دو گروه تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای، خوش بینی قوی به قیمت طلا در کوتاه مدت دارند. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالای ساکسو بانک اظهار کرد: با وجود این که انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا سیاست های پولی خود را تغییر دهد و کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه را پیش از پایان امسال آغاز کند، طلا همچنان روی خط باریکی حرکت می‌کند. گزارش اشتغال غیرکشاورزی سپتامبر به حد کافی سرد بود تا از قیمت طلا پشتیبانی کند و با این حال به حد کافی قوی بود تا از تعدیل خرید اوراق قرضه حمایت کند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، چهارده نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۵۷ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. پنج نفر معادل ۳۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و یک نفر معادل هفت درصد نظر خنثی داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای، ۸۴۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۴۲ نفر معادل ۵۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۶۵ نفر معادل ۳۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۳۴ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند. خوش بینی در میان سرمایه گذاران کوچک پس از این که ماه گذشته به پایین‌ترین حد چند ماهه سقوط کرد، به طور پیوسته بهبود پیدا کرده است؛ اما خوش بینی آنها در حالی بهبود یافته که طلا همچنان به حمایت در سطح ۱۷۵۰ دلار تکیه کرده است. آمار اشتغال ناامیدکننده سپتامبر کمک کرد، قیمت طلا به بالاترین حد دو هفته اخیر صعود کند اما موفق نشد مقاومت در بالای ۱۷۸۰ دلار را بشکند.

عملکرد بازار کار آمریکا بسیار ناامیدکننده بود

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: بازار کار آمریکا در ماه سپتامبر نتوانست انتظارات را برآورده کند و تعداد مشاغل جدید ایجاد شده در اقتصاد این کشور بسیار ناامیدکننده بود. وزارت کار آمریکا گزارش داد در ماه سپتامبر، تنها ۱۹۴ شغل جدید غیرکشاورزی در بازار کار این کشور ایجاد شده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند با ریکاوری اقتصاد پس از کرونا، اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر حداقل ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد. خبر خوب برای آمریکایی‌ها اینکه داده‌های ماه قبل (آگوست) اصلاح و مشخص شد در آن ماه به جای ۲۳۵ هزار شغل، ۳۶۶ هزار شغل ایجاد شده است. نرخ بیکاری آمریکا هم کاهش یافت و به ۴.۸ درصد رسید که کمترین سطح از اواخر ۲۰۱۶ تا کنون است. گزارش اشتغال ناامیدکننده این ماه آمریکا می‌تواند برنامه بانک مرکزی این کشور برای کاهش خرید اوراق قرضه و تزریق پول به اقتصاد این کشور را متوقف کرده و افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد.

خروج اقتصاد ایران از رکود دوساله

سایت بانک جهانی: اقتصاد ایران پس از بیشتر از دو سال رکود اقتصادی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بهبودی متوسطی یافته است. این بهبود تدریجی، تقاضای جهانی و محدودیت های قرنطینه COVID-۱۹ به رشد قوی تر بخش نفت و تولید آن و رشد ۳.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در این دو سال منجر شد. آخرین داده های تولید صنعتی، نشان دهنده کاهش فعالیت اقتصادی پس از گسترش نوع دلتا در آگوست ۲۰۲۱ است. نسبت جمعیت شاغل در ماه آوریل تا ماه ژوئن ۲۰۲۱، ۲.۱ درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری با تاثیر منفی نامتناسب آن بر زنان می ماند. چشم انداز اقتصادی ایران با انتظارات درباره روند همه گیری، بهبود تقاضا از شرکای صادراتی و تحولات ژئوپلیتیک شکل می گیرد. پیش بینی می شود رشد متوسط ‌تولید ناخالص داخلی در میان مدت، کمتر از ۳ درصد در سال بماند. در داخل کشور، ایمن سازی آهسته در برابر نوع دلتای کووید و قرنطینه های احتمالی در کنار نرخ سرمایه گذاری پایین محرک های اصلی این چشم انداز هستند.

دست رد شرکت تایوانی به سینه کاخ سفید

رویترز: شرکت TSMC تایوان که بزرگ‌ترین شرکت تولید تراشه‌های الکترونیکی در جهان به شمار می‌رود، اعلام کرده که به درخواست کاخ سفید برای افشای اطلاعات حساسش عمل نخواهد کرد. ماه گذشته میلادی بود که کاخ سفید از خودروسازان و شرکت‌های تولید قطعات و تراشه‌های الکترونیکی خواسته بود تا جزئیات اطلاعات مربوط به فعالیت‌های خود را افشا کنند. نبود قطعات الکترونیکی به میزان کافی باعث شده تا صنعت خودروسازی آمریکا با مشکل در تامین قطعات یدکی مواجه شده و تولید خود را پایین بیاورد. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، گفته بود که ارائه داوطلبانه اطلاعات از سوی شرکت‌ها باعث خواهد شد تا شاهد شفافیت بیشتری در  زنجیره عرضه تراشه‌های الکترونیکی باشیم و اگر شرکت‌ها داوطلبانه این اطلاعات را ارائه ندهند، ما ابزارهای دیگری را برای اجبار آنها به دادن اطلاعات داریم. این مساله باعث نگرانی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی از جمله TSMC شده بود. سیلیوا فانگ، دبیر کل TSMC گفته است که جای نگرانی وجود ندارد، ما قطعا اطلاعات حساس‌مان را افشا نخواهیم کرد. وی گفته که اعتماد مشتریان برای موفقیت این شرکت بسیار ضروری است و اگر مساله فقط حل مشکل زنجیره تامین است، ما تلاش خواهیم کرد، به بهترین نحو به حل مشکل کمک کنیم. 

واردات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار شکر

علیرضا مهاجر، سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: واردات سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار شکر در شرایطی رخ می‌دهد که ایران ظرفیت خودکفایی در تولید این محصول را دارد. وی افزود: ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندر قند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد. وی اضافه کرد: مصرف شکر کشور در حال حاضر سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و از این میزان حدود ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ تن در ایران تولید می‌شود که این کمبود را می‌توان با ایجاد کارخانه‌های جدید و افزایش راندمان تولید حل کرد. /صداوسیما

قیمت جهانی مواد غذایی رکورد زد

فائو: قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود در ده سال اخیر رسیده و این به مسأله‌ای نگران‌کننده برای مصرف‌کنندگان جهانی تبدیل شده است. میانگین شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه سپتامبر به ۱۳۰ واحد رسید که این بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ تا کنون است. در سال ۲۰۱۱ این شاخص تا ۱۳۱.۹ واحد بالا رفته بود. زنجیره تأمین جهان نتوانسته است با وجود پاندمی کرونا به وضعیت نرمال بازگردد. اختلالات به وجود آمده در زنجیره‌های تأمین کالاهای مختلف از شیشه گرفته تا تراشه‌های کامپیوتری در کنار تقاضای رو به رشد منابع طبیعی، اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده و در این میان به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های مواد غذایی هم در این میان به مشکلات مصرف‌کنندگان افزوده است. افزایش قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر بیشتر تحت تأثیر جهش قیمت‌های روغن‌های گیاهی و غلات و همچنین تقویت قیمت‌های شکر و لبنیات بوده است. زیرشاخص قیمت غلات فائو به ۱۳۲.۵ واحد رسید که این بالاترین سطح از ۲۰۱۱ تا کنون است، در حالی که زیرشاخص قیمت روغن‌های گیاهی تا ۱۶۸.۶ واحد بالا رفت که این بالاترین سطح از ۲۰۰۳ تا کنون است.

نمایشگاه خودروی ژنو باز هم به تعویق افتاد

رویترز: مقامات سوئیس اعلام کردند، نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو، که یکی از مهم‌ترین رویداد‌ها در صنعت خودروسازی در حوزه بین‌الملل به شمار می‌رود، سال آینده هم به خاطر مسائل مرتبط با شیوع ویروس کرونا سال آینده برگزار نخواهد شد. آن‌ها می‌گویند که تداوم اعمال محدودیت در ورود مسافران و گردشگران و همچنین خبرنگاران در کنار بحران کمبود قطعات الکترونیکی که باعث شده تا خودروسازان درگیر مشکلات جدی شوند، از جمله دلایلی بوده که باعث شده امکان برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو نباشد. این نمایشگاه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود. مائوریس تورِتینی، دبیر کمیته برگزار کننده این نمایشگاه گفت: علی رغم همه تلاش‌ها، باید با واقعیت روبه رو شویم. وی می‌گوید: شرایط شیوع ویروس کرونا تحت کنترل درنیامده و تهدید بزرگی برای برگزاری مراسم‌ در فضای بسته است. می‌گوید: من مطمئن هستم نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو در سال ۲۰۲۳ به شکلی قوی‌تر برگزار خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
سقوط بورس
اقای صالح ابادی چه کردن که نیامده بورس منفجر شد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
بورس چند سال است به کمک دولت خودشو نگه داشته حالا باید دید دولت تا کی می‌تونه به کمک به بورس ادامه دهد
اون موقعی که دولت سیب زمینی و مسکن مهر به جای رفع ایراد مسخره میکردید باید فکر میکردید
پس اقای رئیسی بورس چی شد؟ تو که بدتر نابود کردی بورسو و بدبخت کردی مردمو. هیچ امیدی نیست خدا به داد مردم برسه.فقط حرف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
دولت همه بخش ها را به کمک خودش عادت داد حالا هیچ بخشی بدون کمک دولت دوام ندارد
بورس منفی ۲۰۰۰۰
خسته نباشند اقای صالح ابادی
علت کاملا معلوم است افزایش 70 درصدی زدستمزدها در سال گذشته بلاخص دولتی ها
باتوجه به شروع قریب الوقوع مذاکرات وچراغ سبز امریکا از طریق حذف تحریم برخی شرکتهای ایرانی سقوط بورس حتمی خواهدبود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
خواب نما شدی عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
صادرات نفت یک تیغ ۲ دم است هم میتواند مفید باشد و هم مضر ، در یک اقتصاد سالم نباید پول نفت وارد اقتصادشود
صاحب خونه ی ما افزایش صد درصدی اجاره داشت ، یعنی دو برابر کرد نسبت به پارسال و ما مجبور شدیم که در بیایم و جای ضعیف تری بریم
همه بايد تصويب «قانون هاي تمام شده ي مسكن» را مطالبه كنند.
اگر اين قانون تصويب شود، نسل فعلي و نسلهاي آينده چالشي بنام مسكن نخواهند داشت و قيمت مسكن بين 40 تا 80 درصد كاهش خواهد داشت.
الان سازندگان 5 تا 7 ميليون مي سازند (البته در طرح جهش توليد مسكن قرار است بهاي تمام شده 2/7 ميليون تومان باشد) و 31 تا 180 ميليون مي فروشند.
اكنون بي قانون ترين بخش جامعه مسكن است.
مسكن مثل درمان يك نياز ضروري است و بايد كنترل شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر