بازدید 6323
۱

حیوانات خانگی خود را واکسینه کنید

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هاری یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوانات به انسان است به همین دلیل صاحبان سگ‌ها و گربه‌های خانگی نسبت به واکسینه کردن آنها اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 06 October 2021

به گزارش «تابناک»، محمد باقر مهبودی روزچهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل ویژگی‌های خاص سگ‌ها و اینکه در بسیاری از جوامع همواره در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند، بیش از ۹۹درصد موارد هاری انسان از طریق سگ‌های مبتلای صاحب‌دار اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از آنجا که بیماری هاری جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است کنترل و پیش‌گیری از آن نیازمند اقدام هماهنگ تمام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با موضوع در بخش مراقبت حیوانی، مراقبت انسانی و مدیریت محیط زیست است.

مهبودی بیان کرد: هدف جهانی در نظر گرفته در مراقبت بیماری هاری، به صفر رساندن مرگ انسانی ناشی از هاری منتقل شده بوسیله سگ تا سال ۲۰۳۰ است و مهمترین اقدام در رسیدن به این هدف، کنترل بیماری هاری در سگها است.

وی یادآورشد: اگر ۷۵ درصد جمعیت سگ‌ها واکسن هاری دریافت کنند ایمنی گروهی ایجاد و شانس انتقال هاری از سگ به انسان به صفر می رسد.

این کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و روستایی از دیگر عوامل کنترل بیماری هاری است.

وی ادمه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متولی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد هستند و بطور طبیعی اینکار از طریق زنده گیری و عقیم سازی آنها انجام می‌شود به نحوی که سگ‌های بدون صاحب جمع آوری شده باید پس از عقیم سازی، دریافت واکسن و قلاده گذاری دوباره رها شوند تا در طول زمان و بدون ایجاد تغییر در نظم طبیعت، تعداد آنها به مرور کاهش یابد.

مهبودی یادآورشد: بر اساس منابع علمی موجود ، از بین بردن سگ‌های ولگرد نمی تواند راهکار مناسبی برای کم کردن تعداد آنها و پیشگیری از بروز بیماری هاری در انسان باشد . چون با کم شدن مقطعی تعداد آنها، منابع غذایی برای بقیه بیشتر شده و این موضوع باعث زاد و ولد بیشتر و افزایش دوباره جمعیت آنها می‌شود.

وی گفت: در بخش مراقبت انسانی هاری، در همه شهرستان‌ها اتاق‌هایی به نام اتاق درمان پیشگیری هاری وجود دارد که بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به افراد دچار حیوان گزیدگی هستند که با اطلاع رسانی صورت گرفته و مراجعه به موقع افراد حیوان گزیده به این اتاق‌ها و انجام اقدامات لازم، در سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی در استان مشاهده نشده است.

مهبودی اضافه کرد: این در حالی است که در چند مورد ، ابتلا به بیماری در حیوانات اهلی در استان اثبات شده که نشان دهنده گردش ویروس در حیات وحش و احتمال انتقال آن به حیوانات اهلی و انسان وجود دارد لذا توصیه می شود هر گونه گزش حتی خراشیدگی و گزش های جزیی بعنوان گزش خطرناک در نظر گرفته و فرد آسیب دیده برای گرفتن خدمات به مراکز بهداشتی و درمانی و در صورت شدید بودن جراحت‌ها به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: برای در امان ماندن از بیماری هاری توصیه می‌شود در صورت تمایل به نگهداری حیوانات، درباره نحوه رفتار با آنها و شناخت واکنش‌های مختلف آنها اطلاعات لازم کسب شود، همچنین در صورت بروز حیوان گزیدگی، حتی بصورت خراشیدگی جزیی، به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌ها مراجعه و خدمات لازم را دریافت شود، در پاکیزه نگه داشتن محیط شهر و روستا تلاش شود تا منابع غذایی که باعث جذب حیوانات به محل سکونت انسانها می شود کاهش یابد.

مهبودی تاکید کرد: جدا بودن محل زیست انسان و حیوانات بدون صاحب ، افزون بر ضامنت سلامت انسان از آسیب ناخواسته به حیوانات نیز جلوگیری می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عنوان جعل نکنید/حیوان خانگی نداریم.جای حیوان طبیعت هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار