بازدید 4024

با تسریع واکسیناسیون از موج ششم کرونا غافل نشویم

میزان واکسن های وارداتی با ورود محموله ۳۵۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا به کشور، از مرز ۷۹ میلیون دز گذشت و به تحقق وعده وزیر بهداشت در دولت سیزدهم مبنی بر واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشور علیه کرونا نزدیک هستیم، اما نباید از موج ششم کرونا غفلت کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳ 05 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، تا کنون ۴۰ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۷۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۵۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۶ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دُز رسید.

واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون اولویت دولت سیزدهم برای مهار کرونا قرار گرفته است؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهوری ۱۸ شهریور ماه از واردات حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تا پایان آبان امسال خبر داد و گفته است: واکسیناسیون گسترده و مهار اپیدمی کرونا اولویت مهم دولت سیزدهم است.

در حال حاضر مراکز تزریق واکسن کرونا در کشور گسترش یافته و حتی به ایستگاههای مترو نیز رسیده است و افراد بالای ۱۲ سال مجاز به انجام واکسیناسیون هستند و این در حالیست که موج پنجم کرونا در کشور به پایان رسیده و ممکن است بر اساس هشدارهای برخی از کارشناسان، موج ششم نیز از آبان ماه آغاز شود.

با این حال، با انجام واکسیناسیون عمومی و سرعت در افزایش واردات واکسن، باید همچنان مردم شیوه های نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، دریافت واکسن کرونا خطر مرگ و میر را بسیار کاهش داده بطوریکه روز شنبه ۱۰ مهر، ۲۱۷ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری از دست دادند، اما نباید از ویروس چموش کرونا غفلت کنیم.

مراقبت های دیگر در دستور کار

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست در این زمینه می گوید: باید توجه داشته باشیم که با وجود انجام مداخلات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، مراقبت‌های دیگری باید در دستور کار وجود داشته‌باشد چون در غیر این صورت وقوع پیک‌های دیگر مانند موج ششم دور از انتظار نیست.

وی ادامه می دهد: از جمله این اقدامات پیشگیرانه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، مخصوصا این که فصل پاییز نزدیک است و به زودی مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند. این اتفاقات، برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای کاهش آلام ناشی از مرگ‌ومیرهای کرونایی را می‌طلبد.

تاثیرات واکسیناسیون مشهود است

مصطفوی تصریح می کند: برای این که تاثیرات واکسیناسیون در جامعه مشهود شود و باید این روند استمرار پیدا کند. البته واکسیناسیون باعث نمی‌شود افراد صددرصد در برابر ویروس کرونا ایمن شوند. ویروس کرونا در کشور همچنان در گردش است و افراد با وجود واکسینه‌شدن می‌توانند باز هم بیمار شوند اما با واکسیناسیون تا اندازه مطلوبی می‌توان از مرگ و میر ناشی از کرونا کاست.

وی اظهار می دارد: این درحالی است که واکسیناسیون نمی‌تواند جامعه را به‌طور کامل در برابر سایر جهش‌های ویروسی ایمن کند و ممکن است جهش ویروسی تازه‌ای شکل بگیرد که در برابر تزریق واکسن مقاوم باشد. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌خصوص پرهیز از تجمعات می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند. تشویق عمومی و آموزش سراسری می‌تواند بهترین راه برای ترغیب افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

علی اکبر حقدوست متخصص اپیدمیولوژی نیز در این زمینه معتقد است : تزریق واکسن، رعایت پروتکل های بهداشتی و دارو مهم ترین راهکار مقابله با بیماری کرونا است در حالی که داروی موثری برای مهار این بیماری نداریم و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز محدودیتهای زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

وی می افزاید: لذا تنها راهکار مناسب برای مقابله با این بیماری زدن واکسن است تا زندگی مردم راحت شود، همانطوری که هم اکنون در برخی کشورهای جهان توانسته اند با تزریق واکسن این بیماری را کنترل کنند.

اعتماد سازی و اطلاع رسانی دو مقوله مهم برای تشویق دریافت واکسن

این متخصص اپیدمیولوژیست ادامه می دهد: هم اکنون درصدی از جمعیت ایران و جمعیت کشور های مختلف جهان واکسن نمی زنند و اگرچه با اجبار نمی شود واکسن تزریق کرد، اما با اعتماد سازی و اطلاع رسانی مناسب باید این افراد را برای زدن واکسن قانع کرد.

وی افزود: برخی افراد تزریق واکسن را سخت می پذیرند و باید به سوالات این افراد پاسخگو باشیم و با جواب علمی قانع کنیم که برای کنترل این بیماری باید واکسن کرونا تزریق شود.

آنچه مسلم است سرعت در امر واکسیناسیون باعث می شود روند مرگ و میر و ابتلا به کرونا کمتر و در عین حال سرعت چرخش و جهش ویروس نیز کاهش یابد، بنابراین تثبیت شرایط و کنترل وضعیت کمک می‌کند که واکسن‌ها برای زمان طولانی‌تری قابل استفاده باشند و کارایی خود برای ایجاد مصونیت را نیز حفظ کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس