بازدید 40290
اتفاقی که تعجب جهانیان را به دنبال داشته

واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک از کار افتادند؛ آیا پای هکرها در میان است؟!/ عذرخواهی فیسبوک از کاربران/ همه چیز زیر سر یک آپدیت است / رفع موقتی و ناپایدار مشکلات/ «خانواده فیسبوک» به کار بازگشت

اما واقعیت از چه قرار است و چه عاملی موجب شده که این غول‌های جهانی دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شوند؟ پاسخی که در ساعات اخیر به گوش بسیاری از ایرانیان رسیده است، هک شدن سرور‌های فیسبوک توسط یک هکر سیزده ساله چینی است! ادعایی که گفته می‌شود منبع آن «رویترز» است!
کد خبر: ۱۰۸۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ 04 October 2021
تابناک اجتماعی
از ساعاتی پیش، گزارش‌هایی از نقاط مختلف کشورمان مخابره می‌شد که حکایت از قطع دسترسی کاربران به برخی پیام رسان های واتس‌اپ داشت؛ اختلالی که حالا مشخص شده ابعادش جهانی است و موجبات شگفتی جهانیان را فراهم آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس گزارش‌های منابع جهانی، «واتس‌اپ»، «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» از عصر امروز دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شده‌اند؛ اسامی نام آشنایی در دنیای مجازی که همه در زیرمجموعه فیسبوک قرار دارند، در قسمت‌هایی از زیرساخت هایشان مشترک هستند و ظاهرا این موضوع حکم پاشنه آشیلشان را یافته و موجب شده که زنجیری دچار مشکل شوند.

این البته فرضیه‌ای تایید نشده است؛ اما از آنجایی که با بروز مشکل، برخی دیگر از خدمات برخط فیسبوک که در قالب نرم افزار‌های دیگر ارائه می‌شوند، در دسترس بود و بعد، آن‌ها هم از خدمت بازایستاده و متوقف شدند، به نظر می‌رسد که دور از واقعیت نیست و چه بسا به تصمیم گیری هایی در آینده این شرکت‌ها منجر شود.
 
واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک از کار افتادند؛ آیا پای هکرها در میان است؟!
 

کار هکر ۱۳ ساله چینی است؟!


اما واقعیت از چه قرار است و چه عاملی موجب شده که این غول‌های جهانی دچار اختلال شده و از دسترس کاربران خارج شوند؟ پاسخی که در ساعات اخیر به گوش بسیاری از ایرانیان رسیده است، هک شدن سرورهای فیسبوک توسط یک هکر ۱۳ ساله چینی است! ادعایی که گفته می‌شود منبع آن «رویترز» است!
 
این البته صحت ندارد و با یک بررسی ساده می‌شود دریافت که رویترز چنین خبری منتشر نکرده و اساسا چنین چیزی واقعیت ندارد که رسانه‌ای منتشرش کند؛ شایعه‌ای که با سرعتی شگفت آور در ایران منتشر شده و می‌شود و بعید نیست تا مدت‌ها به عنوان واقعیت از زبان بسیاری به گوش‌مان برسد، در حالی که هیچ سند و مدرکی در تایید آن در دست نیست.
 

عذرخواهی فیسبوک از کاربران

 
در پی از کار افتادن فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ در سرتاسر دنیا، اکانت رسمی فیسبوک در توییتر ضمن عذرخواهی اعلام کرد: ما از مشکل دستیابی به برنامه‌هایمان آگاهیم و تلاش می‌کنیم تا اوضاع را به حالت عادی برگردانیم. هنوز جزئیاتی درباره این اختلال بزرگ و کم‌سابقه منتشر نشده است.

این در حالی است که اکانت رسمی واتس اپ در توییتی تاکید کرد: «ما می‌دانیم در حال حاضر برخی افراد در دسترسی به واتس اپ مشکل دارند و در تلاشیم تا همه چیز به حالی عادی بازگردد... تشکر از صبوری شما»؛ جملاتی که حاوی عذرخواهی از کاربران نیست و از آن مهم تر، تلویحا ادعا دارد که مشکلات به وجود آمده، فراگیر نیست و تنها برخی کاربران با آن دست به گریبان هستند.
 
واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک از کار افتادند؛ آیا پای هکرها در میان است؟!/ عذرخواهی فیسبوک از کاربران/ همه چیز زیر سر یک آپدیت است!
 

همه چیز زیر سر یک آپدیت است!

 
از جمله روایاتی که برای علت این اختلال مطرح می‌شود، آپدیت اشتباه شبکه است که منجر به قطع DNS و سرور شده و به مدد اشکالی دیگر، بیخ پیدا کرده است؛ به این صورت که بعد از بروز اشتباه، اتصال مهندسان فیسبوک با سرورها هم از دست رفته و در اصطاح اشتباه و بازگرداندن شبکه به وضعیت قبل، ناتوان شده اند؛ وضعیتی که ظاهرا مسبوق به سابقه است اما نه برای فیسبوک.
 
نکته قابل تامل در این روایت، ابعاد وسیع مشکل به وجود آمده است که ظاهرا موجب شده حتی ارتباط پرسنل فیسبوک با یکدیگر هم دچار مشکل شده است! رویدادی که از جمله نتایج آن، طولانی شدن وقفه به وجود آمده در فعالیت اینستاگرام، فیسبوک، واتس اپ و دیگر زیرمجموعه های آنها بوده و به وارد آمدن خسارات مالی سنگینی به فیسبوک منجر شده است.
 

ضرر هنگفت جهانیان و فیسبوک با هم!


البته برای اظهار نظر در خصوص تبعات اقتصادی این رویداد کمی زود است؛ اما برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که افزون بر زیان اقتصادی جهان، شرکت فسیبوک که مالکیت این رسانه‌ها را دارد، متحمل ضرر ۱۶۰ میلیون دلاری شده و ارزش سهام آن نیز ۵. ۵ درصد سقوط کرده که مورد دوم، خسارت به مراتب سنگین‌تری است و البته قابلیت برگشت به وضعیت سابق را هم دارد.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها مانند راشا تودی (روسیه ای) مدعی شده‌اند که زیان امروز فیسبوک، تا به اینجا ۶ میلیارد دلار و حتی بیشتر بوده است؛ خسارتی که به مارک زوکربرگ، مالک و بنیانگذار فیسبوک وارد شده و آنقدر هنگفت بوده که موجب شده جایگاه وی در رتبه بندی افراد ثروتمند جهان دچار نزول شود!
 

رفع تدریجی اختلال در مناطقی از کشورمان

 
آن گونه که خبر می‌رسد، با درست شدن BGP فیسبوک، سرویس‌های زیرمجموعه آن در حال بازگشت به مدار خدمت هستند. روندی که ظاهرا به آرامی در حال سپری شدن است و به آغاز فعالیت اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک در برخی مناطق جهان منجر شده و البته هنوز کاملا پایدار نیست؛ درست مانند وضعیتی که بر کشورمان حاکم است؛ اتصال واتس‌اپ و بعدتر، اینستاگرام در برخی مناطق کشور که البته به قطع و وصل های مدام منجر شده و معلوم نیست چه زمانی پایدار خواهد شد.
 

«خانواده فیسبوک» به کار بازگشت

 
با گذشت شش ساعت از توقف فعالیت «خانواده فیسبوک»، ایرادات به وجود آمده رفع شد و نرم افزارهای این مجموعه فعالیت خود را از سر گرفتند؛ پایان غائله ای که احتمالا تا مدت‌ها از آن خواهیم شنید و بعید نیست به شکل گیری تغییرات فنی زیادی در شبکه ارتباطی این شرکت و حتی دیگر شرکت‌های فعال در فضای مجازی منجر شود.
 
البته ابعاد این ماجرا می‌تواند بسیار وسیع تر از اینها باشد، چون بیش از ۳. ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس آپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، توزیع پیام‌های سیاسی و توسعه کسب و کار‌های خود از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌کنند و اهمیت این محصولات برای برخی کشورها آنقدر زیاد است که به عنوان مثال در هند، فیس بوک تا حدی مترادف با اینترنت است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
کار بچه های بالاس
من فکر کردم اینستاگرام فیلتر شده که باز نمیشه
یاد تیتر روزنامه های زرد ورزشی افتادم.
امیدوارم هرگز وصل نشه و کل گوشی های همراه هم از کار بیفته زندگی فقط سبک دهه شصتی
اگر فیلتر کرده اید شفاف بگویید
طررررررررررررررررح صیانت ازمسئولان اجرا شد درودبرروحانی که میگفت اگر برشماها مسلط شوند خیابان را دیوار میکشند وزنانه مردانه میکنند درود بررئیسی که نگذاشت تفکرش سه ماه تحمل کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
حرف بیخود نزن
وصل شده
جالبه! الانی که دارم این کامنت رو مینویسم، هنوز این مشکل رفع نشده!
عجیبه واقعا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
مشکل الان حل شده
پیام رسان مسنجر هم که متعلق به فیسبوک است، قطع شده.
دو
ره د

رمجلس نماینده معتاد تزریقی بود....خوب الان چه ربطی به گذشته داره.اگه راست میگید که نمگید ..چرا به مشکلات کشور رسیدگی نمکنید.چرا واقعا‌چرا .مجلس الان چه تهفه ای است جایگاه مجلس مملکت ما بیشتر از یک .....نیست
یک کانال تلگرامی که احتمالا ادمین خودش هم 13 ساله بوده برداشته یه چرندی از خودش نوشته که یک بچه 13 ساله فیس بوک رو هک کرده و ربطش داده به رویترز! خبرگزاری های ایران به این خبر استناد کردن و دارن پخش میکنن که رویترز گفته یک بچه 13 ساله چینی از تو اتاقش نشسته و شرکت فیس بوک رو هک کرده. سطح سواد رسانه ای در حد فاجعه . یعنی حقیقتش از فاجعه هم مقداری اونورتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
بابا دکتری سواد رسانه ای
عمق فاجعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
بابا دکتری سواد رسانه ای
عمق فاجعه از نوع اونورترش
گیریم سایت های ایرانی خبر رو از کانال تلگرامی گرفتن
خبرگزاری دولیچه فارسی هم خبرهاشو از همون کانال میگیره
https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/fa-ir/%25D8%25A7%25D8%25AE%25D8%25AA%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2584-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D8%25AF%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25B1%25D8%25B3%25DB%258C-%25D8%25AC%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%2586%25DB%258C-%25D8%25A8%25D9%2587-%25D8%25B1%25D8%25B3%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2587%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C-%25D9%2581%25DB%258C%25D8%25B3%25D8%25A8%25D9%2588%25DA%25A9/a-59404916
ببینید من یه چیزی بهتون میگم ولی قول بدید به کسی نگید. حقیقتش فیس بوک رو من هک کردم. سیب اپلم من گاز زدم. وقتی استیو جابز حواسش نبود یه گاز ازش زدم آخرم کسی نفهمید کار کی بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
این دیگه چ سمیههه
دیتاشو من دانلود کردم 2 میلیارد اطلاعات
وزیر ارتباطات باید در اعتراض به قطع چندساعته این خدمات، کلا این سرویس ها را مسدود کند و کاربران ایرانی را جریمه کند، تا بفهمند استفاده از سرویس خارجی چه عواقبی دارد!!!
فیلتر تلگرام رو بردارید خسته شدیم از واست آپ عقب افتاده! جالبه واتس آپ آمریکایی فیلتر نیست اما تلگرام روسی فیلتره تو این مملکت!!!
من که سر در نمیارم
اینستاگرام و واتس آپ برای ما باز است
ولی فیس بوک فیلرتر شده
همگی هم مال یک شرکته
:)))))
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار