بازدید 13032
۳
آخرین تحولات خاورمیانه

هشدار مقتدا صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

هشدار مقتدا صدر به کشور‌های همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق، مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین، اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی، شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس و تحرکات جدید آلمان برای ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 03 October 2021

هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: هشدار مقتدا صدر به کشور‌های همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق، مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین، اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی، شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس و تحرکات جدید آلمان برای ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار مقتدا صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق

پس از آنکه مرجعیت عالی قدر شیعیان حفظ حاکمیت ملی این کشور را خواستار شد، رهبر جریان صدر عراق نیز به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات این کشور هشدار داد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، هشت روز مانده به انتخابات پارلمانی عراق (دهم اکتبر جاری)، جنجال سیاسی و انتخاباتی میان بزرگترین گروه‌ها و فراکسیون‌های شیعه نه تنها برای کسب بیشترین کرسی بلکه برای رسیدن به مساله بزرگتری یعنی نخست‌وزیری شدت گرفته است. در حالی که بیانیه آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان که مردم این کشور را به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات دعوت کرد، در حمایت از این انتخابات بود، موضعگیری‌ها و اقدامات پس از این بیانیه به ویژه میان رقبای بزرگ احزاب شیعه (جریان صدر به رهبری مقتدا صدر از یک سو و ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری از سوی دیگر) نشان می‌دهند که این انتخابات (زودهنگام) چه در سطح آماده باش و چه درگیری بی‌نهایت در مورد تمامی احتمال‌های پس از اعلام نتایج، هرگز با صلح و آرامش همراه نخواهد بود.

اگر همه چیز در دو جبهه غربی احزاب اهل تسنن و شمالی احزاب کرد آرام باشد، نگاه‌ها به سمت جبهه شیعه شروع به حرکت می‌کنند، جبهه‌ای که بار دیگر رقابت و نزاع در آن از دایره کسب بیشترین و یا کمترین تعداد کرسی که شیوه مدیریت کشور در مرحله آتی را با به دست گرفتن کرسی نخست وزیری نشان دهد، خارج می‌شود.

در همین راستا، در سه روز گذشته در سطح کیفیت برگزاری انتخابات مطابق با آنچه بیشتر کارشناسان آن را نقشه راهی از سوی مرجعیت دینی عالی قدر در نجف و یا شیوه بیان مرحله پس از انتخابات می‌دانند، نشانه‌هایی نمایان شدند.

از این زاویه، شهروندان عادی و ناظران سیاسی نیز نگرانی‌هایی دارند که نمی‌توانند بر خطرات احتمالی آنها غلبه کنند. در شرایطی که در متن قانون اساسی عراق آمده که نخست وزیر کاندیدای فراکسیون بزرگتر است، جنجال بر سر این مساله همچنان وجود دارد، به این شکل که هنوز مشخص نیست این لیست برنده در انتخابات با بیشترین آراست که کاندیدایش نخست وزیر می‌شود و یا آنکه پس از اعلام نتایج در داخل پارلمان با ائتلاف‌هایی تشکیل می‌شود، صرف نظر از این جنجال که دو بُعد حقوقی و سیاسی دارد، رقابت برای کسب بیشترین کرسی‌ها تقریبا منحصر به جریان صدر و ائتلاف عامری شده است؛ هرچند نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون بارها و در مصاحبه‌های تلویزیونی اعلام کرده که حزب اول شیعه خواهد شد.

بنابراین، سه گروه شیعه (جریان صدر، فتح و دولت قانون) بر این باورند که آنها کابینه را تشکیل خواهند داد، زیرا بیشترین آراء را کسب خواهند کرد و نگرانی‌ها از آنجا آغاز می‌شود که نتایج انتخابات بر خلاف انتظارات، یکی از این سه فراکسیون شود. در حالی که اگر نتایج انتخابات نشان دهد که ائتلاف نوری مالکی اول نشده، او قدرت نفوذی با اسلحه ندارد، اگر نتایج انتخابات حاکی از افول دو ائتلاف صدر و فتح باشد، نگرانی‌ها بیشتر می‌شوند. صدر در اشاره به فراخوان آیت الله سیستانی، تنها با عبارت "حق نمایان شد" از آن حمایت و همچنین فتح حمایت خود را از آن اعلام کرد.

هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

اما آنچه در بیانیه آیت‌الله سیستانی مورد توجه است، تاکید بر مجموعه کارهایی است که به نظر می‌رسد به خواسته‌های جریان صدر و رهبر آن مقتدی صدر نزدیک‌تر باشند؛ از جمله آنها عدم حمایت از هر گونه لیست انتخاباتی، دور کردن مفسدان از مدیریت کشور، تاکید بر حاکمیت عراق و منافع عالی آن، عدم توانمندسازی افرادی که به اصول مردم عراق باور نداشته و یا خارج از چارچوب قانون اساسی عمل می‌کنند و تلاش برای برگزاری انتخابات بدون اسلحه و تاثیرات خارجی. این اصولی که مرجعیت عراق پس از دو سال سکوت و ده روز مانده به انتخابات اعلام کرد، همان‌هایی است که صدر درباره آنها گفت که حق ظاهر شد و همین‌ها باعث شدند که او جمعه اعلام کند که انتخابات عراق مساله‌ای داخلی است و کشورهای همسایه و دیگر طرف‌ها نباید نه با تشویق و نه تهدید در این موضوع داخلی دخالت کنند و در غیر این صورت در آینده با آنها مقابله به مثل خواهیم کرد.

همچنین جریان صدر روز پنج‌شنبه برنامه انتخاباتی خود را در صورت تصدی ریاست کابینه آتی اعلام کرد و این برنامه‌ شامل راه‌حل‌هایی برای مشکلات مختلف خدماتی، اجتماعی و سیاسی عراقی‌ها بود، العامری، رهبر ائتلاف فتح نیز در سخنرانی در استان دیالی، پایگاه انتخاباتی خود را اعلام کرد که ائتلافش با چین تعامل خواهد داشت، این همان رویکرد کابینه عادل عبدالمهدی پیش از برکناری‌اش است. العامری تاکید کرد این آمریکاست که نمی‌خواهد مشکل برق حل شود و عراق برای اجتناب از تعامل با شرکت‌های آمریکایی، با شرکت زیمنس آلمان همکاری خواهد کرد.

هرچند این وعده‌ها زودهنگام هستند به ویژه تاکید بر واژگانی که به نظر می‌رسد کابینه‌ای در دست تشکیل است و نه ارائه برنامه انتخاباتی هشت روز مانده به تاریخ انتخابات، این مسائل نشان دهنده سطح بالایی از اختلاف‌نظرها میان گروه‌ها و فراکسیون‌های شیعه‌ای است که حضور و نفوذ خود را نه فقط به تعداد کرسی‌هایی که در پارلمان آتی کسب کنند، بلکه به پست اول کابینه یعنی نخست وزیری مرتبط می‌دانند.

مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین

هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح و دبیر کل سازمان بدر عراق تأکید کرد که این کشور با فتوای مرجعیت موفق شد پیروزی بزرگی در برابر تروریسم به دست آورد.

شبکه خبری الغدیر به نقل از العامری گزارش داد، انتخابات، سال مترین مسیر برای رساندن عراق به امنیت و جلوگیری از بازگشت دیکتاتوری و انسداد سیاسی است.

وی تصریح کرد، عراق هیچ راه دیگری جز حرکت به سمت انتخابات ندارد و مرجعیت نیز تأکید کرد که باید برای تغییر مسیر کشور، از انتخابات استفاده کرد و افراد فاسد را به حاشیه راند.

رئیس الفتح به ملت عراق قول داد، در صورت پیروزی در انتخابات، این کشور را عاری از تروریسم، فرقه‌گرایی و حضور خارجی خواهد کرد.

العامری در بخش دیگر اظهارات خود به مانع‌تراشی های آمریکا پرداخت و گفت: «آمریکا مانع اجرای توافق با چین، توسعه، بازسازی زیرساختها و تأمین برق است.» 

وی خاطرنشان کرد: «اگر بتوان با توطئه‌ها و نفوذ آمریکا مقابله کرد، حل مشکل برق، کار آسانی است... قصد داریم با استفاده از چین و آلمان، بحران برق را حل کنیم.»

العامری همچنین تأکید کرد که تظاهرات علیه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق، به خاطر توافقی بود که با چین و آلمان منعقد کرده بود.

هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

رئیس سازمان بدر در پایان، با بیان اینکه هیچ عادی‌سازی در روابط عراق با رژیم صهیونیستی صورت نخواهد گرفت، گفت:  «در این زمینه عقب‌نشینی نخواهیم کرد و تسلیم دشمنان نخواهیم شد.»

دولت پیشین عراق طی سفری که سال گذشته به چین داشت تفاهم‌نامه‌ زیادی با این کشور در زمینه‌های اجرای پروژه‌های اقتصادی و حمل و نقل و غیره امضا کرد.

برخی احزاب سیاسی از دولت الکاظمی به دلیل اینکه تحت فشار آمریکایی‌ها مجبور به لغو این توافق‌ها شده، انتقاد کرده‌اند. او تابستان گذشته در رأس هیأتی بزرگ به آمریکا رفت و توافق‌هایی را با مقامات این کشور امضا کرد.

اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در پی سیاست محدودیت جهانی روادید با عنوان خاشقجی اقدامی را به منظور محدودیت روادید برای ۷۶ فرد سعودی اعمال کرده که گمان می رود در خارج از کشور در تهدید مخالفان از جمله قتل این نویسنده منتقد عرب نقش داشته اند.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه به مناسبت سومین سالگرد قتل فجیع جمال خاشقجی نویسنده منتقد عرب آورده است، سیاست محدودیت جهانی روادید با عنوان خاشقجی توسعه یافته که بر اساس آن، آمریکا می تواند روادید افرادی را که در هدف قرار دادن روزنامه نگاران، فعالان یا مخالفان در هر نقطه از جهان نقش داشته اند، محدود یا لغو کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد عرب را در سومین سالگرد وی محکوم کرد؛ اما به عاملان قتل او اشاره ای نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: ما به جمال خاشقجی احترام می گذاریم و بار دیگر قتل فجیع وی را محکوم می کنیم.
بلینکن تصریح کرد، ما در کنار مدافعانی هستیم که برای حفاظت از حقوق بشر در سطح جهانی تلاش می کنند و از ممنوعیت خاشقجی و سایر ابزارها برای جلوگیری از سرکوب فراملی در هر نقطه برای جلوگیری از تکرار چنین جنایت وحشتناکی استفاده خواهیم کرد.

هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

همسر جمال خاشقجی نویسنده منتقد عرب از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته است دولت عربستان را به خاطر قتل بی رحمانه این نویسنده پاسخگو بداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست همسر خاشقجی روز جمعه و سه سال بعد از قتل این نویسنده مطرح شده است.

خدیجه چنگیز در سومین سالگرد قتل همسرش به واشنگتن سفر کرده تا در مقابل سفارت عربستان اعتراض کند و در یک مراسم اعتراضی شبانه در مقابل کنگره آمریکا حاضر شود؛ جایی که او پرتره ای از خاشقجی را رونمایی کرده که در روزنامه ها منتشر شده است.

وی نارضایتی خود را از دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در آستانه سالگرد همسرش با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ابراز کرد؛ فردی که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور قتل خاشقجی را داده بود.

همسر خاشقجی در مراسم شبانه ای که توسط گروه های مدافع حقوق بشر سازمان دهی شده بود پرسید: آیا این همان پاسخگویی است که دولت بایدن وعده آن را داده بود؟ ولیعهد عربستان جمال را از من و همه جهان گرفت. آیا او را پاسخگو می دانید یا به چنین قاتلانی پاداش می دهید؟

خاشقجی نویسنده مشهور عرب در یک تبعید خودخواسته در آمریکا بسر می برد. وی نویسنده منتقد ولیعهد عربستان در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود.

این نویسنده مشهور عرب در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به منظور پر کردن اسناد ازدواج با همسرش که تبعه ترکیه است وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. مقامات ترکیه و آمریکایی گفته اند تیمی از سعودی ها در آنجا منتظر او بودند و بدنش را مثله کردند که هرگز هم بقایای آن پیدا نشد.

روابط عربستان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خوبی پیش رفت اما جو بایدن پس از به قدرت رسیدن به شدت بخاطر پرونده قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به ریاض اعتراض کرد و به دنبال اعتراضات صورت گرفته در آمریکا به نقض حقوق بشر در عربستان روابط فیمابین آنها به سردی گرایید.

شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

پنج افسر از فرماندهی جنوب ارتش رژیم صهیونیستی از شکست طرح این رژیم برای از بین بردن شبکه تونل‌های وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان درگیری اخیر در ماه می گذشته خبر داد.

این پنج افسر صهیونیستی که با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کردند، از شکست عملیات فریبی صحبت کردند که ارتش رژیم صهیونیستی آن را به کار گرفت. بر اساس این عملیات فریب، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی آغاز عملیات زمینی علیه نوار غزه شد تا بدین ترتیب مبارزان گردان‌های عزالدین القسام (بخش نظامی جنبش حماس) از تونل‌ها خارج شده و به کمک این فریب، تونل‌های آنها رصد و نابود شده و حداکثر تعداد ممکن از این مبارزان نیز کشته شوند.

اما این عملیات فریب رژیم صهیونیستی نتوانست گردان‌های القسام را در تله بیندازد و در پایان، ارتش رژیم صهیونیستی تنها توانست بخش کوچکی از شبکه تونل‌های وابسته به این گردان‌ها را تخریب کرده و همچنین فقط تعداد اندکی از مبارزان جنبش حماس را به شهادت رساند.

این پنج افسر صهیونیست در مصاحبه با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتند که در جریان عملیات فریب گردان‌های القسام، ادعا شد که حمله زمینی به نوار غزه آغاز شده و ارتش اسرائیل حمله هوایی گسترده‌ای را به کمک ۱۶۰ هواپیما به همراه بمباران توپخانه‌ای گسترده انجام داد.

با وجود ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر نابودی کیلومترها از شبکه تونل‌های داخلی حماس، اما سران ارتش این رژیم از نتیجه  ناراضی بودند که همین موضوع زمینه را برای انتقاد از آنها به دلیل این عملیات فراهم کرد.

این پنج افسر صهیونیست گفتند که شبکه تونل‌های وابسته به گردان‌های القسام که صهیونیست‌ها از آن با عنوان «متروی حماس» یاد می‌کنند طی سالیان گذشته به طور گسترده حفاری شده‌اند.

هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه درباره دخالت در انتخابات عراق/ مخالفت آمریکا با اجرای توافق عراق با چین/ اعمال محدودیت روادید آمریکا برای ۷۶ سعودی/ شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

در همین ارتباط «امین حطیط» تحلیگر نظامی و سرشناس لبنانی به آناتولی گفت، رژیم اسرائیل از نظر هوایی بر غزه مسلط است و مقاومت در برابر دو گزینه قرار داشت؛ یکی تسلیم شدن و دیگری روی آوردن به شیوه‌های ابتکاری. مقاومت فلسطین با حفر تونل‌ها، خلأ‌های مهمی را از نظر دفاعی حل کرد.

وی افزود، شبکه تونل‌ها در غزه یک شهر کامل در زیر زمین است که تمام عناصر لازم برای یک عملیات جنگی را دارد. روند مدیریت زرادخانه سلاح و مهمات، کارگاه‌های تولید آن، سکوهای پرتاب موشک و غیره، همه و همه از طریق شبکه تونل‌ها صورت می‌گیرد و علاوه بر این شبکه ارتباطی ویژه‌ای نیز برای اداره عملیات وجود دارد که رژیم اسرائیل قادر به رهگیری آن نیست. این شبکه تونل‌ها باعث شده اسرائیل نتواند از سلاح خود به صورت موثر استفاده کند.

در جنگ یازده روزه در ماه می «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، با هدف گرفته شدن متروی حماس، بخش اعظمی از توان موشکی این جنبش گرفته شده است.

«یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس این اظهارات را تکذیب کرد و گفت، حماس پانصد کیلومتر تونل زیرزمینی دارد و رژیم صهیونیستی تنها به چند درصد آنها آسیب زده است.

در همین ارتباط، امین حطیط ضمن اعلام اینکه رژیم اسرائیل دلیلی برای این ادعای خود در آن زمان نیاورده است، گفت، این رژیم راه‌حلی مناسبی برای پایان دادن به خطر تونل‌ها در غزه ندارد.

حطیط تأکید کرد، رژیم صهیونیستی تنها زمانی می‌‌تواند به خطر تونل‌ها پایان داد که تصمیم به ورود زمینی به غزه و اشغال آن بگیرد یا اینکه هر از چند گاهی دست به یک یورش زمینی گسترده و تخریب تونل‌ها بزند.

وی ادامه داد، اما اشغال زمینی غزه در حال حاضر غیرممکن است زیرا ارتش رژیم صهیونیستی باید بهایی گزاف بپردازد و بر اساس برآوردهای اسرائیلی حداقل دو هزار کشته خواهند داد.

تحرکات جدید آلمان برای ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه

سفیر آلمان در اردن از تحرک جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن"پترا"، برنهارد کامبمان، سفیر آلمان در اردن به مناسبت روز ملی این کشور گفت: به رغم عدم وجود نشانه‌های مثبتی در زمان کنونی درباره ازسرگیری فوری مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسرائیل و عدم توانایی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه یا بالاتر اما ما به پایان رکود و بازگشت مذاکرات امید داریم. آلمان معتقد است که اشغال، اشغال است و شهرک‌های اسرائیلی در اراضی فلسطین اشغالی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی هستند و هرگونه تغییراتی در خطوط چهارم ژوئن ۱۹۶۷ باید نتیجه توافق و مذاکره میان دو طرف باشد.

وی گزارشی را درباره تلاش‌های آلمان در این راستا ارائه کرد و گفت: آلمان کانال‌های ارتباطی با طرف اسرائیلی دارد و برای امکان ازسرگیری مذاکرات تلاش می‌کند. کشور ما بیش از ۲۰۰ میلیون یورو کمک انسانی به مردم فلسطین ارائه کرده است.

این سفیر بر اهمیت نقش گروه مونیخ شامل اردن، مصر، فرانسه و آلمان برای پیگیری تحولات مسئله فلسطین و تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات جدی برای تحقق صلح عادلانه و دائمی تأکید کرد و گفت: گروه مونیخ ایمان دارد که صلح گزینه استراتژیک و ضرورتی برای امنیت منطقه و جهان است. امید از دست نرفته و جامعه بین المللی همچنان برای ازسرگیری مذاکرات که به تحقق صلح بینجامد تلاش می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
امان از دخالت
شما خودت منشأ اختلاف افکنی هستی وبیشتر گوش به زنگ آل سعود هستی بابا خجالت بکش مکران را بردید قبور ائمه اطهار را ببیند صدات در نیومد آمریکا وانگلیس نفوذ کردند از دخالت کدام کشور ها دم میزنی.
ای کاش مردم عراق دوست ودشمن را می شناختند
هشدار ما به مقتدا صدر....آقای صدر اگر ایران نباشد داعش شما را می خورد ایران محور اتحاد در عراق است اتحاد اقوام و مذاهب در جریان جنگ داعش ایران با محوریت سردار سپهبد شهیدمان حاج قاسم عزیز مانع از پیوستن پخش کورد نشین سنی به داعش شد و با حمایت های مختلف مانع از پیش روی داعش به بخش مرکزی(بغداد) و جنوب عراق و شهرهای آن شد ..از سرگذشت افغانستان درس بگیرید اشرف غنی بجای دوستی با ایران نفاق و دشمنی را در پیش گرفت و دیدیم که چگونه از افغانستان با چمدان دلار فرار کرد ...آقای صدر مطمن باش نتیجه عدم حمایت ایران از عراق تشکیل امارت اسلامی عراق توسط داعش(تفاله های حکومت صدام و بحثی ها) را بدنبال داشت و شما در خوشبینانه ترین حالت مثل عبدلله عبدلله و حامد کرزای در خانه محبوس می شوید هر چند صد البته داعش حتما شما را به دار خواهند آویخت و مثله خواهند کرد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان