بازدید 6824

نقش‌ احتمالی یک پایگاه انگلیس در ترور سردار سلیمانی

فعالان اجتماعی پس از انتشار یک گزارش مبنی بر دخالت انگلیس در عملیات آمریکا برای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی از وزیران دولت انگلیس خواستند تا نقش یک پایگاه مخفی در شهر یورک‌شایر را در این عملیات بررسی کنند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷ 02 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در گزارش منتشر شده اخیر احتمال این وجود دارد که سردار سلیمانی سال گذشته با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پایگاه منویث هیل نیروی هوایی انگلیس ترور شده باشد.

بارنبی پیس یک روزنامه نگار محقق در این گزارش بیان می‌کند که نیرو‌های آمریکا و انگلیس در پایگاه منویس هیل به دور از انظار و پاسخگویی فعالیت می‌کنند و احتمالا این پایگاه در ترور سردار سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ نقش داشته است.

بر این اساس گزارش اخیر که در نشست ویژه "پاسخگو کردن منویث هیل " مطرح شد، می‌خواهد هر گونه فعالیت نظامی آمریکا یا فعالیت آژانس امنیتی آمریکا در این پایگاه به گونه‌ای انجام شود که آن‌ها را به صورت کامل به دولت انگلیس پاسخگو کند.

پایگاه مزبور در هشت مایلی غرب هاروگیت در حومه یورکشایر دیلس واقع شده که بخاطر داشتن گنبد‌های توپی شکل بزرگ و محل استقرار تجهیزات راداری معروف است. این پایگاه نیروی هوایی انگلیس در واقع بزرگترین سایت شناخته شده آژانس امنیت ملی آمریکا با ۶۰۰ پرسنل آمریکایی و ۵۰۰ غیرنظامی انگلیسی در خارج از کشور به حساب می‌آید.

اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن یکی از کارکنان سابق سیا نشان می‌دهد پایگاه منویث هیل بخشی از یک شبکه استراق سمع است که می‌تواند روزانه صد‌ها میلیون ایمیل و تماس تلفنی را جمع آوری کرده و تلفن‌های روی زمین را ردگیری کند.

پیس با اعتقاد به اینکه مخفی کاری این پایگاه سوالات جدی را بر می‌انگیزد، نوشت: دخالت انگلیس و منویث هیل در یک ترور که تهدیدی برای شروع یک جنگ بود باید باعث نگرانی شدید باشد. شکست دولت انگلیس در اطمینان دادن به عموم مبنی بر اینکه این پایگاه (در ترور) نقش نداشته سوالات عمیقی را درباره مسئولیت پذیری برای اقدامات در این پایگاه به وجود می‌آورد.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز برغم تایید اینکه پایگاه مذکور بخشی از شبکه ارتباطات دفاعی آمریکا است، به دلایل امنیتی و سیاسی از توضیح در مورد جزئیات عملیات نظامی یا ارتباطات طبقه بندی شده خودداری کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر