بازدید 12059
۵
کیوسک بین الملل تابناک

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه، بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده، مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین، گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی و دیدار روسای ستاد ارتش‌های ترکیه و لبنان در آنکارا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹ 24 September 2021

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

کیوسک بین الملل تابناک: اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه، بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده، مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین، گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی و دیدار روسای ستاد ارتش‌های ترکیه و لبنان در آنکارا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه

ذبیح الله مجاهد، سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی طالبان روز جمعه اعلام کرد، این گروه به دنبال برقراری روابط قوی با ایران و روسیه است.

مجاهد که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سخن می‌گفت، تاکید کرد: طالبان در حال حاضر هیچ اختلافی با تهران ندارند و به دنبال این هستند که روابط قوی با ایران داشته باشند.

وی افزود: طالبان به دنبال استرداد اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیستند، اما می‌خواهند وجوهات مالی را که وی با خود از کشور خارج کرده به افغانستان بازگردانده شود.

مجاهد ادامه داد: ما می‌خواهیم این مبالغ به بانک افغانستان عودت داده شود زیرا به مردم و بانک‌های افغانستان تعلق دارد.

سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی طالبان در بخش دیگری از سخنانش به روابط این گروه و روسیه پرداخت و گفت: دولت جدید افغانستان می‌خواهد روابط در سطح عالی را با روسیه ایجاد کرده و به مسکو سفر کند.

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

وی افزود: ما منتظر دعوت برای سفر به مسکو هستیم و مشکلی نداریم و خواهان روابط در سطح عالی با دولت مسکو هستیم. روسیه یک همسایه مهم است و اگر خدا بخواهد یک روز ما شاهد روابط قوی بین افغانستان و روسیه خواهیم بود.

مجاهد خاطرنشان کرد: روسیه می تواند به عنوان میانجی میان سازمان ملل و افغانستان در کاهش فشار تحریم‌ها عمل کند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه می‌تواند در بازسازی این کشور کمک کند. همچنین روسیه می‌تواند یک میانجی جدید میان ما و سازمان ملل از جمله در مورد کاهش فشار تحریم‌ها باشد. ما از روسیه برای صلح در منطقه و به ویژه در افغانستان کمک می‌خواهیم.

مجاهد در بخش دیگری از سخنان خود، به مسأله گروهک تروریستی داعش پرداخت و افزود: حضور داعش در کشورمان ناچیز است و طالبان در حال اجرای اقداماتی برای کشف و شناسایی محل استقرار آنان هستند.

مجاهد اضافه کرد: ایالات متحده متعهد شده است که هیچ حمله‌ای در آینده به خاک افغانستان انجام ندهد.

بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده

شبکه خبری المیادین خبر داد که یک مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است که بازگشت به مذاکرات وین به زودی و طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده و بار دیگر تهدید کرد که امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای آمریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه نباشد.

المیادین که سخنان این مقام ارشد ایرانی را به صورت زیرنویس در برنامه خود منتشر می کرد، نوشت: این مقام ایرانی تاکید کرده است: «منتظر اقداماتی از دولت بایدن در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن اموال بلوکه شدن ایران هستیم.»

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

با آن که دولت جو بایدن مدعی است، قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش، زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، تاکنون شش دور مذاکره به دلیل اصرار واشنگتن بر حفظ برخی تحریم‌ها و همچنین زیاده‌خواهی و مداخله در مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران باعث شده این گفت‌وگوها به توافق منتهی نشود.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات، اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام علیه ایران اعمال کرده است؛ مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده نمی‌تواند هیچ گونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از توافق بدهد.

المیادین در ادامه نوشت: این مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است: «درباره تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای به دلیل نبود نشانه‌های واقعی که سخنان دولت بایدن را تایید کند، تردید داریم.»

وی تاکید کرد،  «ایران هرگز آینده خود را به توافق هسته‌ای مرتبط نخواهد کرد و و هرگز تا ابد منتظر باقی نخواهیم ماند.»

این مقام ارشد ایرانی در ادامه سخنانش اضافه کرد: «گفت‌وگوها با کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی، به صورت طبیعی در حال انجام است.»

مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد امروز نسخه‌ای از لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ را به تصویب رساند. برخی از مفاد این طرح به دنبال ملزم کردن دولت به اقداماتی ضد ایران است.

یکی از بندهای این مصوبه به «گزارش‌دهی درباره روابط نظامی ایران و چین» اختصاص یافته است. در این بند آمده است: «حداکثر ۱۸۰ روز بعد از تاریخ اجرایی شدن این قانون و طی ۴ سال آینده به صورت سالانه، وزیر دفاع بایستی گزارشی مشتمل بر ارزیابی‌هایی مفصل از موارد زیر به کمیته‌های نیرهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا ارائه دهد؛

۱) روابط نظامی میان ایران و چین، از زمان منقضی شدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۰؛

۲) تأثیرات مستقیم یا غیرمستقیمی که فسخ مجوزها و معافیت‌های تحریمی یا تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ممکن است بر استفاده از چنین ابزارهایی یا اثربخشی آنها به جای بگذارد.

در یکی دیگر از بندهای این مصوبه از دولت آمریکا خواسته شده حداکثر ۱۸۰ روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر شش ماه یک بار گزارشی درباره توانمندی‌های نظامی ایران و پیشرفت‌های آن تقدیم کمیته‌های مقتضی مجلس سنا و مجلس نمایندگان کند.

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

پیش از این پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داده بود، «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» به عنوان بزرگترین فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در کنگره که از ماه‌ها پیش تحقیقات درباره دیپلماسی دولت بایدن با ایران را شروع کرده در تدوین این طرح‌های ضد ایرانی نقش داشته است.

یکی از این طرح‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند در صورت صدور معافیت تحریمی برای ایران، فوراً کنگره را از این موضوع مطلع کند. هدف از این طرح، جلوگیری از کنار گذاشتن کنگره از وضعیت مذاکرات دولت بایدن با ایران عنوان شده است.

در طرح دیگر، از دولت بایدن خواسته شده گزارشی با موضوع «عملیات‌ محرب ایران در خاک آمریکا» به کنگره ارائه دهد. فری‌بیکن مدعی شده هدف از ارائه این طرح، رسیدگی به افزایش فعالیت ایران در خاک آمریکاست.

طبق گزارش فری‌بیکن در سومین طرح از وزیر دفاع آمریکا خواسته شده کنگره را از «تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق» مطلع کند.

«نیکول مالیوتکیس»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه در توییتر نوشت، مجلس نمایندگان آمریکا الحاق متمم پیشنهادی او درباره ایران به لایحه بودجه دفاعی آمریکا را پذیرفته است. این قانونگذار آمریکایی مدعی شده طرح او خواستار «شفافیت کامل» دولت بایدن در هر گونه توافق با ایران است.

کلاودیا تنی، دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در توییترش نوشته، سه طرح او که خواستار افزایش نظارت بر ایران هستند در قالب لایحه بودجه به تصویب رسیده است.

تصویب این طرح‌ها به معنی تبدیل شدن آنها به قانون نیست. این طرح‌ها تنها در صورتی به قانون تبدیل می‌شوند که در متن لایحه بودجه دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا (یعنی مجلس سنا) نیز به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسند.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش، زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات همچنان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات، اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ گونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

همچنین مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

حساب توییتری وزارت خارجه عربستان سعودی، با انتشار تصاویری، از دیدار شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد اما اشاره‌ای به گفت‌وگوهای این دو نکرد.

پیشتر گزارش شد، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، پنجشنبه در نیویورک نشستی ۹۰ دقیقه‌ای را با همتایان خود در کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار کرد که طبق گزارش روزنامه «نشنال»، ایران و برنامه هسته‌ای آن محور اصلی رایزنی‌های آن‌ها بود.

بر اساس گزارش روزنامه «نشنال»، بلینکن بعد از این جلسه در جمع خبرنگاران مدعی شد، پنجره مذاکرات به زودی بسته می‌شود و افزود: هر روز که ایران به انجام اقدامات غیرمنطبق با توافق ادامه می‌دهد ... به نقطه‌ای می‌رسیم که بازگشت به برجام منافع این توافق را بازیابی نمی‌کند.

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

طبق این گزارش، این ملاقات که در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، اولین باری بود که نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس با هم با بلینکن که در ماه فوریه کار خود را به عنوان وزیر خارجه آمریکا آغاز کرد، ملاقات کردند.

وزرای خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و «یوسف العتیبه» وزیر مشاور امارات متحده عربی در این نشست شرکت داشتند.

یک منبع گفت، شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی از بلینکن پرسیده: «در صورتی که تلاش‌ها برای بازگشت هر دو طرف به برجام متزلزل و رفتار منطقه‌ای ایران بدتر شود، برنامه چه خواهد بود؟» این منبع گفت، بلینکن به وزرای خارجه این کشورها اطمینان داد که آمریکا به امنیت خلیج فارس متعهد است، اما هیچ پاسخ روشنی نداد.

شورای همکاری خیلج فارس اخیراً در بیانیه پایانی صد و چهل و نهمین نشست خود در سطح وزرای خارجه به اتهام‌زنی علیه ایران در بحث مذاکرات مربوط به احیای برجام پرداخت و مدعی شد، «هر مذاکراتی در آینده باید رفتار تنش‌زای ایران در منطقه، حمایت آن از تروریسم و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا، برنامه موشکی ایران، تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی و تاسیسات نفتی را حل کند و کشورهای شورای همکاری باید در تمام این مذاکرات و دیگر نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این باره حضور داشته باشند زیرا این پرونده به امنیت و ثبات منطقه‌ای مربوط می‌شود.»

شورای همکاری بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در توافق هسته‌ای، آنچه «عدم پایبندی ایران به تعهدات و نیز افزایش نسبت غنی سازی اورانیوم» خواند، محکوم کرد و از ایران خواست این اقدام را کنار بگذارد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل داشته باشد.

دیدار روسای ستاد ارتش‌های ترکیه و لبنان در آنکارا

روسای ستاد ارتش‌های ترکیه و لبنان امروز جمعه در آنکارا دیدار کردند.

به گزارش دیلی صباح، یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش ترکیه امروز با ژنرال جوزف عون، همتای لبنانی خود در آنکارا دیدار کرد. گولر طی مراسمی نظامی در مقر ستاد کل از عون استقبال کرد.

اعلام آمادگی طالبان برای برقراری روابط قوی با ایران و روسیه/ بازگشت ایران به مذاکرات وین طی چند روز آینده/ مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای گزارش‌دهی درباره روابط ایران-چین/ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

پس از پایان مراسم، دو طرف یک دیدار دوجانبه برگزار کردند. روز پنجشنبه، ارتش لبنان اعلام کرد که ژنرال عون به منظور تقویت وسایل همکاری بین ارتش های دو کشور، به دعوت همتای ترک خود لبنان را به مقصد ترکیه ترک کرده است.

ترکیه در جریان کنفرانس "رم ۲" در مارس ۲۰۱۸ متعهد شد، از نیروهای مسلح لبنان با گسترش کمک‌های نظامی خود به نهادهای امنیتی لبنان حمایت کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
دوستی ایران و عربستان خار چشم روسیه و ترکیه خواهد بود

امیدواریم بزودی شاهد این دوستی و نابودی دو دشمن سنتی ایران یعنی روسیه و ترکیه باشیم
طالبان بخشی از ملت افغانستان است ولی متاسفانه
این بخش هیچ نشانه ای از انسانیت و آدمیت ندارد

به رسمیت شناختن طالبان موجب شرمندگی است
یک نظرخواهی از مردم بکنید.... چند نفر موافق برجام هستند، چند نفر موافق روابط دوستانه با همه کشورهای دنیا هستند... چند نفر مخالف حضور نظامی در سایر کشورها هستند و .....!!! جمهوریت یعنی نظر و خواست اکثریت مردم...
یعنی نمایندگان آمریکا کاری غیر از مبارزه با ایران ندارند!!!
طالبان اول باید ظلم به مردم افغان را متوقف کند!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی