بازدید 43264
دو هزار و پانصد و نود و چهارمین بسته ویژه خبری «تابناک»

کنایه سنگین چمران به یک حزب اصلاح طلب / پرسش احمدی‌نژاد از پوتین درباره طالبان / مقدم: بعد از این، مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود / اظهارات جنجالی یک نماینده مجلس علیه آژانس

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند بایدن: اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد، به برجام برمی‎گردیم / واکنش شریعتمداری به خبر تاسیس شبکه «آذربایجان اینترنشنال» / نامه سلیمی‌نمین به امین‌زاده درباره تحولات افغانستان و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹ 21 September 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

اظهارات جنجالی یک نماینده مجلس علیه آژانس/ماموران «گروسی» جاسوسان سیا و موساد هستند

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس: جاسوسان هسته‌ای در قالب بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتب به ایران رفت و آمد دارند و اطلاعات ما را برده‌اند و دیگر چیز محرمانه‌ای برای ما نگذاشته‌اند. چرا باید آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل به مامور جاسوسی تبدیل شود، در حالی که نگاه افکار عمومی دنیا به جاسوسان نگاهی نفرت آمیز است و آژانس اکنون به این عنصر تبدیل شده است؟ امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی به نحوی رفتار کرده که در دنیا به آنها به عنوان عنصر سیا و موساد نگاه می‌شود./فارس

یک سوم دانشجویان عضوی از خانواده خود را در ایام کرونا از دست داده‌اند

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه یک سوم دانشجویان در ایام کرونا، تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، گفت: بازگشایی محدود و تدریجی دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم است. دکتر مجید صفاری نیا در شصت و هشتمین اجلاس سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه ها، اظهار داشت: پروتکل های بهداشتی محیط های آموزشی باید توسط وزارت بهداشت و درمان بازنگری شود و شرایط حضور در کلاس، خوابگاه، سالن های ورزشی و رستوران ها مشخص شود. وی ادامه داد: از آنجا که بازگشایی محدود و تدریجی دانشگاه ها در دستور کار وزارت علوم بود، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بهره گیری از نظر متخصصان، نکات مهم بهداشتی را به دانشگاه ها ابلاغ کرد ولی بازنگری اساسی توسط مراجع ذیصلاح یک ضرورت است.

رئیس جمهور برزیل را به دلیل واکسن نزدن، در نیویورک به رستوران راه ندادند

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که واکسینه نشده است، مجبور شد در خارج از رستوران و در کنار خیابان شام (پیتزا) بخورد، زیرا از ورود او به رستوران در نیویورک جلوگیری شد. پوپولیست راست افراطی که به عدم واکسیناسیون خود می‌بالد قبل از عزیمت به نیویورک گفت که سیستم دفاعی بدن او به اندازه کافی قوی است و می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. عکسی از بولسانارو به همراه دو وزیر کابینه دولت او منتشر شده که در حال خوردن پیتزا در یکی از پیاده رو‌های نیویورک هستند. بیل دی بلازیو شهردار نیویورک از رهبران جهان از جمله رئیس جمهور برزیل خواسته بود که قبل از حضور در گردهمایی سازمان ملل خود را واکسینه کنند. او در یک کنفرانس خبری گفت که اگر نمی‌خواهید واکسینه شوید، زحمت آمدن به خود ندهید.

مجتهد شبستری: زننده است در جمهوری اسلامی، افرادی ماشین خارجی سوار شوند

«آیت‌الله محسن مجتهد شبستری»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر «صدور مجوز برای واردات خودروهای خارجی» گفت: باید تولیدات داخلی را افزایش داد و از واردات خودروهای خارجی جلوگیری کرد. ایران کشوری است که نباید از ماشین‌های خارجی استفاده کند. برای جمهوری اسلامی زننده است افرادی سوار ماشین‌های خارجی شوند و از ماشین‌های تولید داخلی استفاده نکنند، این دون شان جمهوری اسلامی است. او ادامه داد: ماشین‌های وارداتی مُفت که نیستند، گمرک و مسائلی از این قبیل دارند که قیمتش گران تمام می‌شود. باید سعی شود از منظر صرفه‌جویی و حیثیت نظام از وارد کردن ماشین‌های خارجی خودداری شود. به قدر کافی ماشین داخلی داریم و باید به تولیدات داخلی اهمیت داد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وارد کردن ماشین‌های خارجی موافق نیستم. باید تولیدات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی‌الامکان از استفاده ماشین‌های خارجی ممانعت شود. مجتهد شبستری بیان کرد: وزارت صمت باید در صنعت خودروسازی کنترل داشته باشد تا بهانه از دست خودروسازان گرفته شود. باید تولید داخلی انبوه شوند و کیفیت خودروها مرغوب، بی‌نقص و قیمت‌ها متناسب شود. مردم تا جایی که می شود از خودروهای داخلی استفاده کنند. حتی در کشور چین اکثریت مردم سوار دوچرخه می‌شوند و این فرهنگ باید در کشور ایران هم رایج شود.

شهرداری تهران: "مخازن زباله" قفل‌دار می‌شوند

علیپور، مدیر عامل سازمان پسماند در پاسخ به این که این مخازن چه تفاوتی با مخازن فعلی دارند، گفت: کاوری دارند که مخزن داخل آن کاور می‌رود و قفل می‌شود و فقط توسط کلید و یا ابزاری که توسط کارگر و یا نیروی خدماتی شهرداری وجود دارد باز می‌شوند و مخزن دائما باز نیست که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. او افزود: در نتیجه در جاهایی که امکان‌پذیر است مخازن تفکیکی می‌گذاریم و به موازات آن مقداری می‌توان مخازن فعلی را جمع کرد. سال گذشته نزدیک به دو هزار مخزن را کم کردیم. اما این کاری زمانبر است و مردم باید از آن حمایت و با ما همراهی کنند. بنابراین منافاتی وجود ندارد و تا زمانی که این طرح جا بیفتد مخازن را خواهیم داشت. اما مخازن فعلی موجود باید تعمیر یا مجددا به صورت نو خریداری شوند تا سیمای خوبی نیز در سطح شهر در زمینه مبلمان شهری داشته باشیم.

پرسش احمدی‌نژاد از پوتین درباره طالبان

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم در توئیتی از رییس جمهور روسیه درباره طالبان سوال کرد.وی در این باره نوشت:

آقای پوتین!

گزارش شده است که شما خواستار فرصت دادن به گروه تروریستی طالبان شده اید.

اگر گروهی مشابه طالبان مشکل مشابهی را برای روسیه ایجاد کنند و یک مقام سیاسی جهانی خواستار دادن فرصتی به آنها شود، آیا این امر قابل قبول است؟

ابطحی: ایران در دولت اصلاحات درخواست عضویت در سازمان شانگهای را داد

محمدعلی ابطحی گفت: اصل پیشنهاد عضویت در سازمان شانگهای در دولت آقای خاتمی ارائه شد و دولت‌های بعدی پیگیری لازم را انجام دادند.معاون پارلمانی رییس جمهور اسبق در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع عضویت در شانگهای چه منافعی برای ایران دارد، گفت: پیش از این توجه به شرق خیلی جدی نبود و این که امروز از شرق برای مقابله با غرب استفاده می شود، قابل توجه است.وی با تاکید بر اینکه ما محکوم به عدم ارتباط با آمریکا هستیم، اضافه کرد: اتفاقا کشورهای شرق همیشه دلخور بودند، چرا ما موقع بحران‌ها به آنها توجه می کنیم. وی با اشاره به اینکه سر و صداهای ایجاد شده بر سر عضویت ایران در سازمان شانگهای یک مساله داخلی است، گفت: این اتفاق در حوزه بین المللی چندان مهم نیست و اگر قرار بود با عضویت ایران در این سازمان نزدیکی به چین اتفاق بیفتد، با همان قرارداد ۲۵ ساله شکل می گرفت.وی گفت: در ضمن باید توجه داشت کشورهای دیگر روابطشان با ما را بر اساس روابط ما با چین تنظیم نمی کنند، بلکه بر اساس روابط ایران با آمریکا محدوده روابط خود را مشخص می‎نمایند. ابطحی گفت: اصل این اتفاق خوب است چرا که ما را به جامعه جهانی متصل می‌کند ولی عضویت در پیمان شانگهای اثری بر اقتصاد ایران نمی گذارد.

توصیه یک اصلاح‌طلب: اصلاحات از تعارف و رفیق بازی فاصله بگیرد

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر قرار است دوباره اصلاح‌طلبان در قدرت متمرکز شوند باید روش تقسیم قدرت را اجرا کنند چراکه عده‌ای از قدرت‌طلبان و افراد پشت پرده همیشه نان اصلاح‌طلبی را می‌خورند و به نوایی می رسند اما اصلیت جریانی خود را فراموش می‌کنند.«جلال جلالی‌زاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با عدم حضور بزرگان اصلاح‌طلب در اداره احزاب گفت: در اداره احزاب باید تعارفات خانوادگی و رفیق بازی کنار گذاشته شود. کسانی که از نظر جسارت و شهامت و مهارت و توانمندی قابلیت و مشروعیت و محبوبیت در میان حزب بالاترین رای را دارند، باید اداره امور را در دست داشته باشند، اما اگر قرار باشد افرادی در راس امور و در مدیریت و دبیرکلی احزاب قرار داشته باشند که محافظه کار، ناتوان و نان به نرخ روز خور باشند اشتباه است و موجب درجا زدن و رکود و کند شدن و توقف در حرکت و فعالیت خواهند شد. قطعا عدم حرکت و یا عدم پیشرفت موجب ضربه زدن، تشتت، تفرقه و پسماندگی در کل جریان و یا در کل فعالیت‌های یک حزب می‌شود.او در رابطه با استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1402 ادامه داد: اصلاح‌طلبان همیشه استراتژی درست، جامع و کاملی ندارند؛ یعنی نمی‌توانند در درون خودشان به توافق برسند و یک تصمیم واحد اتخاذ کنند. انتخابات اخیر هم این موضوع و نقد بر جریان را به خوبی نشان داد. در چند انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان چندین دسته شدند و نتوانستند روی یک نفر اجماع کنند.جلالی‌زاده تاکید کرد: متاسفانه همیشه اصلاح‌طلبان نیروی یکدیگر را خنثی می‌کنند تا زمانی که به اجماع واقعی نرسند و دل مردم را به دست نیاورند و به جوان‌ها اهمیت ندهند و بعد از به دست گرفتن قدرت، قدرت را بین همه تقسیم نکنند، من فکر نمی کنم که به جایی برسند.

پیشنهاد خباز به بزرگان اصلاحات

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: لازم است نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دست به آسیب‌شناسی و خود‌انتقادی بزند، بنابراین ضروری است هرچه زودتر بزرگان اصلاحات با محوریت آقای خاتمی جلساتی را تشکیل دهند.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که عده‌ای از بدنه جریان اصلاحات بیان می‌کنند اصلاح‌طلبان ابتدا باید آسیب‌شناسی در خودشان انجام دهند و سپس در یک حزب فراگیر گرد هم بیایند، گفت: آسیب‌شناسی اصلاحات کاری واجب، لازم و ضروری است و هرچه زودتر باید بزرگان اصلاحات با محوریت آقای خاتمی جلساتی را تشکیل دهند، مانند آنچه در گذشته تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری داشتند و آنچه در انتخابات چند ماه قبل به ریاست آقای نبوی و ۳۰ حزب اصلاح‌طلب به اسم نهاد اجماع‌ساز تشکیل شد که علاوه بر احزاب، تعدادی هم شخصیت‌های حقیقی غیرحزبی موثر در جریان اصلاح‌طلب هم در آن بودند که تحت عنوان نهاد اجماع‌ساز جلساتی را داشتند.این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: معتقدم آقایان در جریان اصلاحات قبل از تشکیل حزب فراگیر، باید بنشینند و آسیب‌شناسی کنند تا بفهمند ایراد کار کجا بوده تا به قول معروف پوست‌اندازی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که افراد در جریان اصلاحات باید بدون کینه‌توزی از خود انتقاد کنند، عنوان کرد: همه باید بپذیریم عدم موفقیت ناشی از چه چیزی بوده است؟ هر کسی به نوبه خودش در پیروزی و شکست نقش دارد. پذیرش این مهم مانند ممکلت‌داری است. هیچکس از مسئوالان را نباید در ناکامی‌های کشور مبرا بدانیم. هر کسی به اندازه خودش نقش داشته؛ البته هر که بامش بیش برفش بیشتر؛ جبهه اصلاحات یک جبهه قوی و ریشه‌دار در کشور است. ما هم نقش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که باید آسیب‌شناسی انجام دهیم.خباز با اشاره به این‌که جریان اصلاحات برای تشکیل حزب جدید نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند، ادامه داد: یک زمانی حزب کارگزاران زمانی که مرحوم هاشمی رئیس‌جمهور بود، حزب قدرتمند این کشور بود. یا در یک زمان دیگر جبهه مشارکت در زمان آقای خاتمی قوی‌ترین حزب ایران بود و افراد این حزب در دولت و مجلس موثر بودند و نقش‌آفرینی می‌کردند و یا آن زمانی که هنوز آقای کروبی محصور نشده بودند، حزب اعتماد ملی حزب قوی و فراگیری بود و در مراکز در استان‌ها شعب خودش را داشت و روزنامه اعتماد ملی روزنامه رسمی این حزب شناخته می‌شد.

مقدم: بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود

بیژن مقدم گفت: آمریکا و اروپایی‌ها اصرار دارند دارند مذاکرات هرچه سریع‌تر برگزار شود. البته این اصرارشان معقول هم نبوده است زیرا در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد.حسین امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد تا ببینیم آیا مذاکرات برجامی هم در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود یا نه؟ دور تازه مذاکرات 1+4 در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان ایران با عضویت دائم در پیمان شانگهای موقعیتی متفاوت از گذشته دارد که شاید این موقعیت جدید موضع ایران را در مذاکرات با غربی‌ها هم تقویت کند.

بیژن مقدم درباره این موضوع گفت: «عضویت در پیمان شانگهای برای غربی‌ها سنگین تمام شد. قابل پیش‌بینی بود که عضویت ایران در این پیمان و البته توافق راهبردی ایران با چین و همکاری با روسیه باعث می‌شود که غربی‌ها با محوریت آمریکا به هول‌وولا بیفتند».او ادامه داد: «حتما پیمان شانگهای یک ظرفیت بزرگ برای ایران است؛ مشروط به آنکه بتواند از این ظرفیت استفاده کند. یعنی بتواند با کشورهای عضو در این پیمان ارتباط سازنده بگیرد و در ابعاد اقتصادی فعالیت کند.»

این فعال سیاسی درباره اینکه احتمال برگزاری زودهنگام مذاکرات برجامی در نیویورک چه‌قدر بالاست، بیان کرد: «آمریکا و اروپایی‌ها اصرار دارند مذاکرات هرچه سریع‌تر برگزار شود. البته این اصرارشان معقول هم نبوده است، زیرا در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد. البته هیچ‌وقت اولویت دولت آقای رئیسی مذاکرات نبوده است زیرا اولویت‌های مهم‌تری مثل مهار ویروس کرونا وجود داشته است که منطقی هم هست و دیدیم که دولت در کنترل کرونا از طریق واردات واکسن موفق عمل کرد».او همچنین اظهار کرد: «بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود و حتما دولت آقای رئیسی می‌کوشد که به نتیجه‌ای معقول که ضمانت اجرا داشته باشد، برسد».

«هاشم امانی» از مبارزان دوران انقلاب درگذشت

حاج هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب و از اعضای با سابقه حزب موتلفه دار فانی را وداع گفت.مرحوم هاشم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور، نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد اما رژیم شاه سپس حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد.

نامه سلیمی‌نمین به امین‌زاده درباره تحولات افغانستان

سلیمی‌نمین در نامه‌ای به محسن امین‌زاده از وی خواست تا بحث‌های قلمی دو سال گذشته درباره افغانستان را یک‌ بار دیگر تجدید کنند تا از فضای احساسی که اصلاح‌طلبان به آن دامن می‌زنند دور شده و به تقویت فضای تحلیلی کمک کنند.عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در نامه‌ای به محسن امین‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات، به بررسی تحولات اخیر در افغانستان و نقد مواضع دوگانه و متناقض اصلاح‌طلبان در قبال این اتفاقات و ماجرای داعش در عراق و سوریه پرداخته است.وی در این نامه از وی خواست تا بحث‌های قلمی دو سال گذشته را یک‌ بار دیگر تجدید کنند تا از یک سو از فضای احساسی که اصلاح‌طلبان به آن دامن می‌زنند دور شده و به تقویت فضای تحلیلی کمک کنند.

کنایه سنگین چمران به یک حزب اصلاح طلب

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به بیانیه حزب اتحاد ملت و ابراز نگرانی آنها از شرایط آتی مدیریت شهری گفت: کاشکی این نگرانی را ۴ سال پیش می‌کرد. البته ما سعی نمی‌کنیم برخلاف گذشته، اشتباهات را گردن گذشته بیندازیم.مهدی چمران پیش از شروع جلسه امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز به مساله صدور پروانه ساختمانی و کاهش مدت زمان آن با فوریت پرداخته می‌شود.وی ادامه داد: مطالعات مفصلی را شهرداری در این زمینه انجام داده است و در جلسه با معاونت شهرسازی قرار شد این کاهش زمان صدور پروانه در دستور کار قرار بگیرد.چمران درباره نقش دفاتر الکترونیک گفت: بخشی از این کار در گلوگاه مناطق شهرداری و دفاتر الکترونیک و بخشی نظام مهندسی گیر است.رئیس شورای شهر تهران ابراز داشت: موضوع دیگری که امروز در دستور کار قرار گرفته، این است که پیشنهاد کرده‌ایم، دفتر خدمات راهنما تشکیل شود تا فردی مسلط مردم را راهنمایی کند تا برای گرفتن خدمات به دست دلالان نیفتند.وی پاسخ به اینکه به برخی از زنان فعال در شهرداری گفته شده استعفا دهند تا در بخش اداره امور زنان سمت بگیرند، گفت: چنین چیزی نیست و روال و قانونی در این زمینه نداریم.

 وی درباره روند انتصابات در شهرداری و بروز نوعی بلاتکلیفی در میان مدیران دوره گذشته اظهار داشت: هر کسی مسئول است تا آخرین لحظه باید مسئولیتش را انجام دهد اینکه در حال دگرگونی هستیم تا آخرین لحظه هم باید بنشیند و کارشان را انجام دهند و انتصابات دیر نشده است. و نگران نباشید.

واکنش شریعتمداری به خبر تاسیس شبکه «آذربایجان اینترنشنال»

مدیر مسئول کیهان گفت: در خبرها آمده که رژیم آل سعود با همکاری رژیم صهیونیستی درپی راه اندازی شبکه ای با عنوان « آذربایجان ــ اینترنشنال “ است. شبکه ای مشابه « ایران ــ اینترنشنال “ که از چند سال قبل علیه جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است.حسین شریعتمداری افزود: راه اندازی این شبکه را یکی دیگر از مجموعه حماقت های آل سعود می‌دانم .شریعتمداری درباره انگیزه مشترک سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از راه اندازی این شبکه اظهار داشت: ایجاد شکاف‌ها و گسل‌های قومیتی و ترویج افکار تجزیه طلبانه، اصلی ترین برنامه هایی است که برای شبکه « آذربایجان ــ اینترنشنال» تعریف شده و این دقیقاً همان پاشنه آشیل یا به قول خودمان چشم اسفندیار شبکه مورد اشاره است که آل سعود با حماقت و اسرائیل با خباثت از آن غفلت کرده اند.

مدیر مسئول کیهان افزود: شنیده شده یکی از کارشناسان ایرانی تبار رژیم صهیونیستی که برای کار در این شبکه دعوت شده بود، به شدت با راه اندازی آن مخالفت کرده و هشدار داده است که فعالیت این شبکه به نفع ایران خواهد بود.
شریعتمداری گفت: درباره علت مخالفت این کارشناس اسرائیلی اطلاعی در دست نیست ولی به احتمال بسیار زیاد اعتقادات شیعی و علاقه شدید آذری‌های ساکن جمهوری آذربایجان علت مخالفت وی با راه اندازی این شبکه بوده است.مدیر مسئول کیهان تصریح کرد: مردم در جمهوری آذربایجان با آذری‌های ساکن استان‌های آذری زبان ایران روابط دوستانه و عمیقی دارند و جمهوری آذربایجان را با استناد به شواهد تاریخی، بخش جدا شده‌ای از ایران می دانند. قاطبه مردم در جمهوری آذربایجان، جدائی خود از وطن اصلی را حاصل خیانت پادشاهان قاجار و عهدنامه استعماری « گلستان “ می دانند که توسط سر گور اوزلی (Sir Gore Ouseley) سفیر وقت انگلسیس در ایران تهیه و تنظیم شده و میان دولت های وقت قاجار و روسیه تزاری به امضاء رسیده بود.

بایدن: اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به برجام برمی‎گردیم

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به پایبندی کامل برجام برگردیم.بایدن در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم. وی گفت: ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.او تصریح کرد: « قدرت نظامی آمریکا بایستی آخرین راهکار ما باشد نه نخستین راهکار و ما نباید از آن به عنوان پاسخی برای تمامی مشکلات استفاده کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنان دهه آتی را سرنوشت ساز خواند که نیازمند اراده جمعی برای مقابله با مشکلات است.او در سخنان خود گفت که نشست امسال در شرایط درد عظیم به خاطر شیوع کرونا و آثار منفی آن و همزمان، فرصت‌های بزرگ برگزار می‌شود.بایدن گفت که جهان در آستانه دهه‌ای حساس قرار دارد که آینده را تعیین می‌کند و افزود که اگر در جهان با هم همکاری شود، جهان به سوی پیشرفت خواهد رفت.رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه استفاده از قدرت نظامی باید آخرین گزینه باشد، تاکید کرد باید از نهادهای چند ملیتی برای مقابله با چالش‌ها استفاده کرد.بایدن گفت که با خاتمه جنگ بیست ساله در افغانستان، کشورش در نظر دارد همکاری با متحدانش در مناطق مختلف جهان و تعامل با تمامی جهانیان را گسترش دهد.او گفت که طی هشت ماه گذشته به گسترش همکاری با شرکا از جمله تقویت ناتو پرداخته است و به تعامل با اتحادیه اروپا بازگشته است.

هادی خانیکی: روز گفت‌وگوی تمدن‌ها از حافظه تاریخی ما نمی‌رود

هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات نوشت: سی ام شهریور؛ روز گفت‌وگوی تمدن‌ها از حافظه تاریخی ما نمی‌رود، اگرچه سیاست آن را از تقویم بردارد. سی ام شهریورماه ۱۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنان سید محمد خاتمی را به کمال شنید و پیشنهاد او را در باب گفت‌وگوی تمدن‌ها به اتفاق آرا تصویب کرد.کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بعدها در گزارش رسمی خود به اجلاس پنجاه و پنجم مجموع عمومی بعد از رخداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با ستودن نقش خاتمی گفت: «گفت‌وگوی تمدن‌ها رکن اساسی واکنش جهانی به درگیری و خشونت از هر نوع است، به خصوص وقتی که این خشونت‌ها بر تعصب و تحجر و عدم تسامح مبتنی باشد... گفت‌وگوی میان تمدن‌ها بهترین پاسخ به بدترین دشمنان بشریت است.

طرح ایده گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و اقبال جهانی در ورود به پارادایم گفت‌وگو، برای ایران اعتبار آورد و سرمایه ملی خلق کرد. این ظرفیت نو می‌توانست سرآغازی برای تقویت اندیشه و فرهنگ و ساختارهای گفت‌وگویی در جامعه باشد و گره‌های فروبسته در اقتصاد و اجتماع را نیز باز کند. متأسفانه سیاست نگذاشت که این راه گشوده بماند و فرصت‌ها فراخ‌تر شود.حال که در مقیاس‌های خرد و کلان، جامعه و جهان پیرامون خویش را سرشار از ناهم‌پذیری‌ها و فروبستگی‌ها و ستیزه‌جویی‌ها می‌بینیم، نیاز به گفت‌وگو و گفت‌و‌گوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را بیشتر می‌فهمیم.

گفت‌وگو در مفهوم وسیع آن چگونگی رویارویی با تفاوت‌ها در جهان واقعی است، منطق گفت‌وگویی بر فهم گفت‌وشنودی و فهم ارتباطی متکی است، ما برای رسیدن به فهم گفت‌وگویی،‌ باید بیشتر به توانش ارتباطی تکیه کنیم. توانش ارتباطی یعنی داشتن قدرت فرهنگی، حتی در عرصه سیاست و اقتصاد و در ارتباط با جهانی که در آن به سر می‌بریم و در مواجهه با اذهان و مقاصد و آرزوهای دیگر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵۶
دقیقا غربی ها و برخی داخلی ها که سرنخ هار را دارند بدنبال عدم حل مسئله هستند. برای اسراییل و روسیه و حتی چین ادامه وضع موجود بهترین وضعیت است. اقتصاد ایران هر روز بیشتر تحلیل می رود. سیستم دیپلماسی ایران در انزوای کامل است. مشکلات ساختاری و ابر چالش ها هر روز بیشتر روی هم تلنبار می شود و قدرت نرم و سخت ایران هر روز بیشتر از بین می رود. چرا و به چه دلیل و با چه منطقی انها باید از ادامه این وضع ناراحت باشند و تغییر دهند. تنها بدلیل غنی سازی 60 درصد؟ می بینید که وضع اقتصاد را طوری کردند که ایران از هر دولتی چاره ای جز تمدید نظارات اژانس ندارد. از انطرف برای روسیه هم بیرون بودن نفت و گاز ایران و ونزویلا و سوریه بهترین خبر ممکن است. چین هم نصف قیمت از ایران و ونزویلا نفت می خرد و حتی برای پر کردن انبارهای استراتژیک خود از نفت ایران استفاده می کند بدون انکه مجبور به خرید ان شود و تازه هزینه انبارداری را هم با اجاره این انبارها تامین می کند. چرا دنیا باید این وضعیت را تغییر دهد؟ در خود ایران هم عده ای که تنها به فکر سیاست وادامه فرصت خدمت هستند پشت سیاست غنی سازی پنهان شدند و در این وسط فقط مردم ایران هستند که می بینید هر روز با کوجگ شدن سفره هایشان و از بین رفتن اینده فرزندانشان دارند هزینه می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
احسنت
جناب آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در دین اجباری نیست ! حالا حضرتعالی با استناد به چه قانونی مردم را از سوار شدن خودرو باکیفیت منع می کنید ؟!خودروهای داخلی با تکنولوژی 4 دهه قبل ! ای کاش مسئولین اینقدر که هوای این لگن ساز را دارند کمی به فکر سلامتی مردم بودند ! مسئولین ادعا دارند مصرف سوخت در ایران بالاست ولی اشاره ای به تولید خودروهای بی کیفیت با مصرف بالا نمی کنند !
احمدی نژاد دمت گرم یقه ی همه رو گرفتی اینا هنوز فکر کنایه و این حرفا هستن
برجام در دوره روحانی بد..در دوره رئیسی خوب
مذاکره در دوره روحانی بد...در دوره رییسی خوب
عنوان دکترا برای روحانی بد....برای رئیسی خوب
ورود واکسن در دوره روحانی بد...در دوره رییسی خوب
زیرپاگذاشتن قانون در دوره روحانی بد...در دوره رئیسی خوب(انتصاب زاکانی و...)
توافق با آژانس در دوره روحانی بد...در دوره رئیسی خوب
.......
طی همین مدت کوتاه ضربه ای که با دستِ خودتان شما اصولگرایان به اعتبارتان نزد مردم زدید را دشمن خارجی نمی توانست بزند..
محور شرارت نامیدن ایران نتیجه سیاست گفتگوی تمدن‌ها بود، چه زمانی میخواهید چهره واقعی غرب رو ببینید؟ گاهی فکر میکنم امثال شما غرب رو از فیلم‌های هالیوودی می‌شناسید!
سایتت افتضاح شده تابناک ، موفق باشید با این مملکت داریتون
آقای شبستری زننده نیست حقوق یه کارگر 5میلیون و یک پراید 160میلیون.زننده نیست که نصف مردم دیگر توان خرید گوشت نذارند.زننده نیست مردم توان خرید لبنیا ت و میوه رو ندارند.خرید خونه شده آرزو.خونه نوه و بچه های شما لوازم منزل همه ایرانی هست؟ماشیاناشون چطور؟ زننده نیست که اقتصاد ما روی دلار امریکا می چرخه؟زننده نیست که نصف مردم ایران شدن دلال و ... حالا که یه ذره قیمت خودرو می خواد بیاد پایین دادشما بالا میره؟جرا نمیزارید مردم یه ذره خوش بشن
اقای شبستری
اولا کی گفته که مردم ایران لباقت ندارند ماشین خوب و استاندارد خارجی سوار شوند
دوا ایا وزیران و نمایندگان مجلس حاضرند سوار پراید شوند
بنظر من برخی مردم را فراموش کرده اند و خواسته مردم را نمیبینند. حمایت از مافیای خودروسازان داخلی یعنی عدم توجه آشکار به کشته شدن مردم در جاده ها بعلت عدم ایمنی و کیفیت خودرو های داخلی و جدی نگرفتن آلودگی هوا
ضمنا بنظر من باید کارشناسان خودرو بیایند وسط و برخی را توجیه کنند .
خودرو سازان ایران فعلا خودرو های دهه شصت و هفتاد را تولید و مونتاژ میکنند
اقای بیژن مقدم بهتر است اصلاً مذاکره ای در کار نباشد. برجام‌ بد است اخ است متعفن است…..
تهران به اندازه کافی پتانسیل منابع سرمایه برای افزایش سرمایه درآمد زایی داره کجای دنیا این کارو انجام دادن ما دومی باشیم مردم با راه اندازی مرکز بازیافت استخدام این بنده خداهای زباله گرد موافق هستنددنبال هزینه سازی اضافه نباشیدبی راه نروید این زباله گردها کلی استفاده برای شهرداری دارن نه حقوق میگیرند نه بیمه هستن ازنظر کم کردن حجمی جابجایی زباله ها دارن به نفع شهرداری کارمیکنن شهرداری تهران یکی از ثروتمند ترین شهر های کشوراست سرویس چیزی که مردم میخوان بهشون بدید هزینه اش دریافت کنید ازانحصارطلبی خارج بشید خیر برکت زیاد میشه
اقای شریعتمداری شما خودت رو ناراحت نکن. طبق امار شما ۷۵ درصد مردم سیمای ملی را می بینند. اون بقیه هم که مهم‌ نیستند.
دمت گرم اگه مرد هست فقط خودتی.
آقای هادی خانیکی تو ابرا سیر میکنه.کدوگفتگوی تمدنها؟ ساموئل هانگ تینتون نظریه برخورد تمدنها رو داد اون هم با تکیه بر علم وتحقیق .خاتمی هم اومد بگه آره منهم نظر میدم گفتگوی تمدنها رو علم کرد بدون دانش .فقط وفقط بر اساس حرف
اقای شبستری
موبایلی که شما در دست دارید خارجی است
میکرفونی که شما دران فوت میکنید
دوربینی که تصویر شمارا نمایش میدهد خارجی است
تجهیزات پزشکی خارجی هستند
الان فقط مشکل خودرو است@؟؟
به حرف خود فکر کرده اید
لابد اقای شبستری انتظار دارند مردم با خرید مسافرت کنند دیگه
حاج اقا چرا از واردات خودرو ناراحت هستن، چقدر از دولتی ها و مدیران خودرو ساز از ماشین داخلی استفاده میکنن
گفتگوی کدام تمدنها؟!!! گفتگوی تمدن اصیل اسلامی(اسلام ناب محمدی) با غرب وحشی و صهیونیستها و وهابی های کودک کش؟!!!! خاتمی خودش هم خوب می داند گفتگوی تمدنها در جهان کنونی گلواژه ای بیش نیست!
خطاب به مقدم نماینده مجلس حداقلی:
مردم از اطلاعات سیاسی اقتصادی بالایی برخوردارند

رنگ شون نکن!

مردم میدونن که برای فعالیت اقتصادی در حیطه پیمان شانگهای، نیاز به پذیرش fatf و حذف تحریمهاست
رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که آمریکا همچنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.
ایران الان شاید ۱۵ تا بمب اتمی داشته باشه، این بابا الزایمر داره
اقای مجتهد شبستری.......مدیونید به کل ایران اگر شما یا فرزندان یا بستگانتان سوار ماشین خارجی شوید .....مدیونید اگر فقط توصیه تون برای مردم باشد ولی خود ودیگر مسئولان همچنان ماشین های لوکس وضد گلوله استفاده کنید ......چرا برای مردم خوشی واسایش وایمنی را روا ندارید؟ ایا مرگ خوبه ولی برای همسایه؟
ایت الله شبستری فرمایش شما در مورد لزوم استفاده‌ مردم از تولید خودرو داخلی درست است اما تحمل سالها گرانفروشی و حیف و میل شدن سرمایه مردم ، آلودگی هوا، از بین رفتن جان مردم و.... چه عایدی برای مملکت و حتی خود این صنعت داشته؟
مونتاژ خودروهایی با تکنولوژی پایین و با قطعات غالبا چینی که افتخار نیست!
آقای ابطحی شما اقتصاد نمیفهمید و آقای احمدی نژاد ظاهرا شما دوست دارید همیشه سوال کنید و وقتی مورد سوال شدن قرار میگیرید عصبانی می شوید.
مردم که پراید به زور گیروشون میاد اینو باید به اقازاده و مسئولان بگن اگر راست می گین اول برای اقازاده ها و مسئولا هر گونه استفاده از ماشین خارجی رو ممنوع کنین
آقای شبستری
زننده نیست مردم زنده زنده در ماشین ها کباب شوند
زننده نیست ماشیت از رده خارج را به قیمت ماشین های لوکس خارجی به مردم بدهند
زننده نیست فروش ماشین با تاخیر یکساله ود بهترین حالت ۳ ماهه انجام شود؟

مافیای خودرو خودشان کارشان را بلد هستند
مسئولین ما نصف عمرشون در حال کنایه زدن هستند
چرا اینقدر همه دلواپس واردات خودرو شدن؟
چرا اینهمه دلواپسی برای مشکلات و معضلات جامعه نیست؟
اینهمه دفاع از ارابه های مرگ و ماشین های از رده خارج آخهچرا؟
کیهان شریعتمداری، واقعا خسته نمی شود ؟

از اینهمه نفرت پراکنی و توهین و تهمت زدن و در توهمات سیر کردن !!!!!
چرا یک گزارش تهیه نمی کنید که آقای مجتهد شبستری با چه ماشینی تردد می کنه؟
اگر به مصوبه دقت شود واردات مریوط به خودروهای برقی است.فرق خودروی برقی با خودروی بنزینی مثل موبایل ساده و موبایل اندرویدی یا ios است.به این برادر بفرمایید ایشان از کدام موبایل استفده می کند..اگر قرار بر زشتی باشد یک آمار از لوازم دوروبرش بگیرد .... حتی دوست صمیمیش حاضر نیست مانیتور امریکاییش را با تولید داخل عوض کند.... بالاخره دیر یا زود ایران هم باید خودروی سوخت فسیلی را کنار بگذارد..ما هم یک روز تلویزیون سیاه و سفید داشتیم الان تلویزیون رنگی داریم .....
احمدی نژاد از نامه های بی جواب به توئیت های بی جواب رسیده
بعد از تحميل زاكاني بعنوان شهردار تهران و تمكين چمران و همكارانش ، بهتر است شخص وي كه به كرسي رياست شوراي شهر چسبيده و حرفي نزند
اقاى احمدى نژاد عوض اينكه سر خود را به در و ديوار بكوبند بهتر است با تواضع به خود ايند.
شریعت مداری همش در حال سوختنه . مرد حسابی چند دقیقه بخواب هیشکی به حرف های تو گوش نمیده . خوده منم فقط تیتر رو خوندم. ترجیح میدم وقتم رو با نگاه کردن به دیوار بگذرونم تا با سخنان تو تلفش کنم
احسنت به اقای سلیمی کاملا صحیح است
افتضاح این است که ایرانی ها پراید سوار می شوند بنده خدا
ایا قفل زدن بر سطلهای اشغال مشکل کودکان کار رو حل میکنه یا فقط صورت مسئله رو پاک میکنه چه بخواهیم یا نخواهیم اینها سفره مردم اسیب پذیر از شکاف اقتصادی و تحریم و اعتیاده و بی کفایتی مدیران کشور خیلی تو چشه اذیت میشید اینو کنسل کنید فردا زور گیری و خودکشی و فحشا زیاد میشه چرا نمی خواهید رابطه علت و معلول روابط رو متوجه بشید تصمیمات هیجانی میگیرید اینها نتیجه بکار گیری مدیرانه بی تجربه اس که فقط به فکر اصلاح صورت مسائل هستند
آقای زاکانی به زباله گرد ها هم رحم نمیکند و میخواهد نونی که این بندگان خدا از جمع اوری مواد بازیافتی از سطل های زباله در میآورند را قطع کنند.
آقایان تا مریض میشوند از بیمارستانهای خارج سر در می آورند. گوشی آیفون دارند. با بنز ضدگلوله رفت و آمد میکنند. لوازم منزلشان خارجی است.... نوبت مردم که میشود استفاده از ماشین خارجی زننده میشود....پراید لایق ایرانی است!
اینکه یه نفر تا کمر توی مخزن آشغال برای لقمه نانی فرو برود ، یا کسی که با فروش اعضای بدن خود امرار معاش کند،یا این حجم از اختلاس ها و دزدی ها از بیت المال ،یا فساد آقازاده ایی که در آن سر دنیا مشغول فسق و فجور و عیاشی است ،یا اینکه سالی چندین هزار نفر در اثر استفاده از این وسایل نقلیه بی کیفیت در تصادفات کشته شده و خانوادهایشان بی سرپرست می شوند، کدام یک از این دست موارد زیبنده جمهوری اسلامی است؟ ویا اینکه مسئولین سعی میکنند شهروندان از یک زندگی نرمال برخوردار شوند؟!
جناب آقای شبستری جناب عالی و امثال شما بفرمائید خودرو داخلی 40سال است پدر این مردم را درآورده .مگر اکثر مسئولان خودرو خارجی ندارند .چرا نمی خواهید رقابت بشود .شما کره .ژاپن ،چین،را نبینید .اگر در کشور شان بسته بود امروز دهها نمونه خودرو عالی تولید می کردند؟
راست میگه آقای مجتهد شبستری تویوتا و لندکروز و میتسوبیشی و بنز و ... در شان این مردم نیست همون پراید حلبی را باید سوار بشوند
آمریکائی میخواهیم صد سال سیاه به برجام برنگردید ؟؟!!! زمانیکه در برجام بودید چه گلی سر اعضا کاشتید که حالا دوباره برگردید گلی دیگر میکارید؟؟!! دیگه فریب وعده های پوچ غرب را نخواهیم خورد حالا که این همه سختی کشیدیم ظلم است دست از پیشرفت هسته ای خود به خاطر وعده های سرخرمن غربی ها برداریم؟؟! دیگه اجازه واردات بی حد را نخواهیم داد و تولید داخل را ارج مینهیم چون در سختی ها فقط تولیدات داخلی میتوانند حلال مشکلاتمان باشند.
ما ترکهای آذربایجان عمدتا کانالهای هم زبانهای خود در ترکیه را نگاه میکنیم شما خودتون را ناراحت نکنید.
بهترین دولت بعد از انقلاب از هر جهت دولت خاتمی بود خدا حافظش باشد
چمران که سکته کرده بود !!!!

کی مرخص شد ؟

که دوباره اومد پشت میز ریاست ؟

خدا را شکر که علاقه به خدمت ، سکته را هم شکست میده !
در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد.؟؟؟؟؟؟
چطور واردات واکسن که نیاز به مذاکره داره و کلی مقدمه داره از سفارش تا پرداخت و حمل به ایران رو به نام خودتون تموم کردید و گفتید کار دولت ما بوده اونوقت مذاکره ای رو که کلا خوندن سوابق گذشته اش سه روز زمان میبره و انتخاب معاونین و مذاکره کننده ها که احتمالا حتی از قبل هم مشخص بوده نیاز به زمان داره؟
شما بفرمایید معیشت مردم براتون اولویت اخره وگرنه هیچ توجیه دیگری نداره عقب انداختن مذاکرات
خداییش بایدن خیلی کودن
اول باید تحریم ها رو برداره
دوم بازد برگرده به برجام
سوم اگه ایران بازی دراورد بره سازمان ملل
چهرم تحریم سازمان ملل
وسلام
شطرنج باز خوبی نیست
بعضی ها خودشان تو این دنیا کنایه هستند!
این مدیر مسئول کیهان عجب موجودیه!
خب اگر تاسیس آذربایجان اینترناشنال یک حماقت از طرف حریف است٬ چرا می خواهی به آنها در مورد این حماقتشان زنهار بدی. چرا نمی ذاری چراغ خاموش حماقتشان را مرتکب شوند تا تو برنده بازی شوی؟!

!
حرف حق احمدی نژاد ستودنی هست.
جناب چمران بعد از ۸۰ سال این شغل برای شما سنگین است
نشستن رو صندلی های ریاست به هم تیکه میندازن و‌ حقوق هم می گیرن برای این کار
جناب آقای شبستری بزرگوار . حق با شماست . آه و فغان و فریاد از روز و روزگار ما مردم .
مهدی چمران چند سالشه
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی