کدام خبرها در چند روز اخیر بر بازار سرمایه تاثیرگذار بودند؟

چند روزی است که بازار سرمایه حال و روز چندان خوبی ندارد و شاخص ها با اُفت مواجه شده اند. خبرنگار نبض بورس در گفتگو با طاهره جهانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و بازارهای جهانی به بررسی اخباری که در چند وقت اخیر بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده اند پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵ 19 September 2021

طاهره جهانی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و بازارهای جهانی در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: شاخص کل بورس از اوایل خرداد ماه سال ۱۴۰۰ حرکت صعودی رو آغاز کرد و تقریبا ۳۵ درصد از سیکل نزولی سیکل قبلی را پوشش داد؛ اما با نزدیک شدن به مقاومت‌های ماژور محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با توجه به تضعیف روند و طبق بحث موج شماری در حوزه مباحث الیوت در پایان موج سه،  شاخص یک افتی را تجربه  کرد و ما برای مدتی شاهد حالت ساید یا رنج در بازار بودیم و مجددا این افت به دلیل پالس‌هایی  که از حوزه مذاکرات برجام  مخابره شد و احتمال ریزش دلار، وارد فاز اصلاحی شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازار سرمایه به دلیل افزایش ریسک سیستماتیک حوزه اخبار فضای بین الملل، در نوعی بی تصمیمی به سر می‌برد و این مساله یک قدم خریداران را به عقب نشانده است، عاملی که منجر به خروج پول از بازار به صورت موقت و کاهش ارزش معاملات در روز‌های اخیر بازار بوده است و یک چرخش نقدینگی به سمت سهام کوچک و متوسط اتفاق افتاده است و شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل از سیکل رشد عقب تر است. اگر نگاهی موشکافانه به اخبار دو هفته اخیر که در فضای بین المللی منتشر شده بیندازیم، می‌توان گفت چند فاکتور در شرایط فعلی بازار ما در این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد.

پیوستن ایران به پیمان شانگهای

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان چند هفته پیش از رفع موانع سیاسی پیوستن ایران به پیمان شانگهای خبر داد و اعلام کرد که عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پس از طی تشریفات فنی نهایی خواهد شد.

این مساله کمک کننده و ترمیم کننده ارتباط و لایه‌های مبادلات بین المللی در حوزه چند کشور آسیایی خواهد بود و نباید این خبر را دست کم گرفت.  اینکه بتوانیم متحدان و هم پیمانان بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم قطعا تاثیر مثبتی دارد و چقدر خوب است که این همکاری‌ها در حوزه جغرافیایی خودمان باشد و قطعا بازار‌های هدف خوبی را خواهیم داشت.

بحث واردات خودرو

در جلسات اخیر مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. مجلس طرحی را تصویب کرد که به صورت مشروط واردات خودرو آزاد شود. حال به توجه به اینکه صنعت خودرو در بورس از صنایع شاخص ساز و به نوعی از لیدر‌های باسابقه بازار محسوب می‌شود، گمانه زنی‌ها در خصوص اینکه آیا این مصوبه می‌تواند قیمت بازار خودرو را بشکند ادامه دارد. طرح ساماندهی واردات خودرو اثر روانی بازار خودرو را تعدیل می‌کند. با وضعیت فعلی، برخی از خودرو‌های خارجی بعضاً تا هشت برابر نرخ جهانی در حال معامله است.

از سوی دیگر  قطع به یقین می‌توان گفت در هیچ اقتصادی خودرو کالایی سرمایه‌ای محسوب نشده و به عنوان رقیب بازار آن در موازنه با بازار‌های دیگر حرکت نمی‌کند این در حالی است که در اقتصاد ما این مساله سالهاست به یک بیماری بدل شده و روز به روز با رانت‌هایی که به گروهی خاص فروخته می‌شود  به آن دامن زده  خواهد شد.

بحث دلار و توافقات برجام

هفته گذشته اخباری در راستای از سرگیری مذاکرات برجام و بازگشت به توافقات انجام گرفت. با توجه به اثرگذاری این اخبار بر نرخ دلار این اخبار بسیار بر صنایع دلاری بورسی ما می‌تواند اثرگذار باشد. به نظر می‌رسد بازار ارز در چند روز آتی، شاهد نوسانات بیشتری باشد و اعتقادم بر این است که نرخ ارز می‌تواند برای مدتی وارد فاز اصلاحی شود؛ نخست آن که رئیس‌جمهور به تیم اقتصادی ماموریت داده است که در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام شود.

دلار از نظر تکنیکالی به محدوده مقاومتی نزدیک شده که می‌توان آن را پایان موج صعودی فعلی در نظر گرفت. در این شرایط امکان اصلاح دلار وجود دارد. اگر دلار در محدوده ۲۵۵۰۰ تومان حمایت نشود، این اصلاح می‌تواند پرقدرت‌تر و طولانی‌تر شود.

در حال حاضر ابهامات در حوزه توافقات برجام بسیار بالاست و باید دید در صورت بازگشت به توافق چه امتیازاتی  در حوزه‌های رفع موانع تحریم خصوصا در حوزه صادرات و مبادلات بانکی نصیب ایران می‌گردد.

به گزارش بورس تابناک، بازگشت به توافقات برجام در صورت وقوع دو اثر کوتاه مدت و بلندمدت می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد:

الف) اثر کوتاه مدت: مستحضر هستید که همبستگی بالای مثبتی میان نرخ دلار و شاخص کل بورس ایران وجود دارد. در کوتاه مدت اثرات بازگشت به برجام موجبات کاهش موقتی نرخ دلار را فراهم خواهد کرد و دولت با ارزپاشی سعی در کاهش نرخ دلار در حد توان خود به منظور اعلام آن به عنوان دستاورد سال‌های اولیه فعالیت خود خواهد کرد که می‌تواند در کوتاه مدت اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد خصوصا در صنایع دلاری محور.

اما به شخصه محدوده ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان را محدوده تثبیتی تحت شرایط بازگشت به توافقات می‌دانم و معتقدم دلار ۱۸۰۰۰ تومانی شاید به صورت لحظه‌ای در بازار دیده شود، اما در کوتاه مدت دوام نخواهد آورد و به شخصه نرخ‌های پایین قیمتی را با  توجه به شرایط کلیت اقتصاد ایران بسیار کم ثبات می‌بینم.

ب) اثر میان مدت و بلند مدت: که موجبات افزایش صادرات و افزایش فروش شرکت‌ها و دسترسی سهل الوصول‌تر شرکت‌ها به مواد اولیه و خام تولیدی را فراهم می‌آورد و می‌تواند پالس مثبتی برای بازار تلقی شده و انعکاس آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها در دور بعد دیده خواهد شد خصوصا در حوزه کامودیتی ها، که از نگاه بنده این اثر قوی‌تر از اثر کوتاه مدت است؛ بنابراین در مجموع اثر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

بحث واکسیناسیون و کنترل شیوع کرونا در عرصه جهانی:

با دستاورد‌های خوبی که در حوزه واکسیناسیون خصوصا در دو ماه گذشته در فضای بین المللی تجربه شده و بازگشت دوباره بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات به سیکل تولید، مجددا شاهد تقاضا در حوزه صادرات مواد اولیه و خصوصا کامودیتی‌ها به ویژه کامودیتی سخت، می‌باشیم که اثرات مثبت  این آیتم به طور مستقیم بر صورت مالی این دست شرکت‌ها که بیش از ۵۰ درصد صنایع بورسی اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند نمود پیدا خواهد کرد و یک فاکتور بنیادی مثبت در وضعیت سوداوری و فروش شرکت‌ها محسوب می‌گردد.

 

وی در انتها گفت: به شخصه در شرایط فعلی بازار سرمایه را ارزنده می‌بینم و با این نرخ تورم انتظاری برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ حتی شاید سهام ارزان تر هم باشد.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار