بازدید 9368
کیوسک بین الملل تابناک

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناو‌های آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-۵۰۰ روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند در قبال چین/ امضای هشت سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناو‌های آمریکایی، اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-۵۰۰ روسیه، عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین، امضای هشت سند همکاری میان ایران و تاجیکستان و نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سومالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱ 18 September 2021

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-500 روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین/ امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

کیوسک بین الملل تابناک: آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناو‌های آمریکایی، اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-۵۰۰ روسیه، عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین، امضای هشت سند همکاری میان ایران و تاجیکستان و نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سومالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی 

فرماندهی شرقی ارتش چین روز شنبه با «مزاحم» خواندن تردد یک ناو جنگی آمریکایی در تنگه‌های تایوان، گفت که نیروهای چین در آماده باش بالا هستند.

به گزارش وبگاه «سی جی تی ان» «شی یی» سخنگوی فرمانده شرق چین گفت که نیروهای نظامی چین حرکات ناوشکن «یو‌اس اس باری» را در در تنگه تایوان در روز جمعه ردیابی و نظارت کردند.

این مقام نظامی چین افزود: «ایالات متحده بارها چنین اقدامات تحریک آمیز را انجام داده است.»

سخنگوی ارتش چین گفت که ارتش قاطعانه از حاکمیت و امنیت کشور و همچنین از صلح و ثبات منطقه محافظت می‌کند. به گفته وی، ارتش چین تمرینات رزمی را در اطراف دریا و حریم هوایی در منطقه جنوب غربی جزیره تایوان انجام داد و اقدامی برای بهبود توانایی‌های رزمی نیروهای مسلح بود.

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-500 روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین/ امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

شی یی گفت: «تمرینات مشابه، منظم بر اساس نیاز به حفظ امنیت تنگه‌های تایوان و حاکمیت چین انجام می شود.»

«جان هایتن» نایب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که چین خطرناک‌ترین تهدید برای آمریکاست.

هایتن در راستای رویکرد تقابلی واشنگتن با پکن، اظهار داشت: «استراتژی نظامی ما باید به‌ سرعت برای مقابله با تهدیدهای چین حرکت کند.»

روابط چین و دولت بایدن از زمان روی کار آمدن وی در کاخ سفید، به دلیل اختلافات بر سر مسائلی از جمله تایوان، هنگ‌کنگ و تجارت جهانی، به تنش گرویده است.

نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان رسما با تایوان روابط دیپلماتیک دارند؛ اما بسیاری از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-۵۰۰ روسیه

روسیه از تکمیل آزمایش سامانه دفاع هوایی جدید خود با قابلیت رهگیری با موشک‌های بالستیک قاره پیما، کروز، ابرفراصوت خبر داده است.

به گزارش «رویترز»، «یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه گفت که روسیه آزمایش سامانه موشکی زمین به هوای «اس-۵۰۰» خود را تکمیل کرده و عرضه آن به نیروهای مسلح شروع شده است.

اس-۵۰۰، سلاحی است که مسکو امیدوار است قدرت دفاعی خود را تقویت کرده و به پرفروش‌ترین محصول صادراتی تبدیل شود. اس-۵۰۰ به عنوان یک سامانه دفاع فضایی توصیف شده است و می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره پیما، موشک‌های کروز مافوق صوت و هواپیماها را رهگیری کند.

روسیه سال گذشته آزمایش این سامانه را آغاز و ارتش روسیه اعلام کرده که اولین آتشبار اس-۵۰۰ در اطراف شهر مسکو مستقر خواهد شد.

یک مقام ارشد نظامی روس گفت که سامانه اس-۵۰۰ هرگونه جنگ افزار ابرفراصوت را شناسایی و منهدم می‌کند.

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-500 روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین/ امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

گفته می‌شود این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-۴۰۰ برتر است و برد عملیاتی آن ۶۰۰ کیلومتر بوده و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-۴۰۰ عمل می‌کند. موشک‌های اس-۵۰۰ قادرند موشک‌های کروز و قاره پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند. شرکت آلماز آنتی سازنده این سامانه مدعی است که اس-۵۰۰ می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.

«پاول سوزینوف» مدیر شرکت آلماز آنتی گفته است که اس -۵۰۰ ضربه‌ای به حیثیت نظامی آمریکا وارد می‌کند و تمامی سلاح‌های هجومی آمریکا را از کار انداخته و از تمام لایه‌های دفاع هوایی و موشکی آمریکا رد می‌شود.

وزارت دفاع روسیه سفارش این تعداد سامانه اس-۵۰۰ را به شرکت «آلماز آنتی» داده است. یک مقام نظامی دولت روسیه نیز گفته که وزارت دفاع قراردادی برای ارسال بیش از ۱۰ سامانه اس-۵۰۰ به نیروهای هوافضا امضا کرد.

«سرگئی باباکوف»، فرمانده نیروهای دفاع موشکی نیروهای هوافضای روسیه در مصاحبه با روزنامه «کراسنایا زوزدا» متعلق به وزارت دفاع روسیه گفت: «در حال حاضر تعدادی آزمایش با پرتاب‌های رزمی انجام شده است. موشک های هدایت شونده این سامانه با موفقیت به اهداف هوایی برخورد کردند.»

نوع فعلی این سامانه سطح محور است و در صورت لزوم، می‌تواند برای نیروی دریایی نیز کاربرد داشته باشد. نسخه دریایی اس-۵۰۰ می‌تواند از الگوی توسعه مشابه اس-۳۰۰ و اس- ۴۰۰ برخوردار باشد.

عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند در قبال چین

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پیامی توئیتری را که در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی منتشر کرده بود، پس از دقایقی حذف کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز»، بلینکن در این پیام توئیتری نوشته بود: «پکن باید اجازه دهد صدای هنگ‌کنگی‌ها شنیده شود. رد صلاحیت نمایندگان شورای محلی توسط جمهوری خلق چین، فقط ثبات درازمدت سیاسی و اجتماعی هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما در کنار مردم هنگ‌کنگ می‌ایستیم و به حمایت از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی آن‌ها ادامه می‌دهیم.»

بلینکن این پیام را پس از آن منتشر کرد که صلاحیت هفت نماینده شورای هنگ‌کنگ به خاطر عدم اعتبار سوگند آن‌ها رد شد. پارلمان چین سال گذشته قانونی را تصویب کرده که طبق آن افرادی که تفکرات ضد ملی‌گرایی داشته باشند، از حضور در مقامات دولتی در هنگ‌کنگ محروم می‌شوند.

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-500 روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین/ امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ‌کنگ با تحریک دولت‌های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از پاک کردن توئیت خود در پیامی ملایم‌تر نوشت: «رد صلاحیت هفت نماینده شورای محلی توسط جمهوری خلق چین، توانایی مردم هنگ‌کنگ در مشارکت در اداره امورشان را تضعیف می‌کند. دولت‌ها باید به مردمی که نماینده آن‌ها هستند خدمت کنند. کاهش این نمایندگی برخلاف روح قانون اساسی هنگ‌کنگ است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توضیحی به فاکس نیوز مدعی شد، بلینکن پیام توئیتری خود را به‌ این دلیل حذف کرده است که قرار بود، توسط صفحه رسمی این وزارتخانه منتشر شود.

پیشتر نیز صفحه توئیتری وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی، تایوان را در لیست «کشورهای» دریافت کننده واکسن کرونای آمریکایی قرار داده بود.

این وزارتخانه ساعتی بعد، این پیام توئیتری را حذف کرد. این اقدام واکنش تایوان به عنوان متحد آمریکا را در پی داشت. تایوانی‌ها هشدار دادند چنین رفتارهایی پیامی غلط به چین منتقل می‌کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مساله اعتراض کرده است، در حالی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

ورود دولت «دونالد ترامپ» به جنگ تجاری با چین، روابط این دو کشور را بیش از پیش تیره کرده و در این مدت، مداخله واشنگتن در امور مناطقی همچون هنگ‌کنگ و تایوان، یکی از اهرم‌های فشار علیه پکن بوده است.

از یک سو کشتی‌های جنگی آمریکایی به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، بارها از تنگه تایوان عبور کرده‌اند و از سوی دیگر، چینی‌ها در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، هواپیماهای جنگی خود را از فراز حریم هوایی آسمان تایوان عبور داده‌اند.

اکنون امضای توافق همکاری میان آمریکا، انگلیس و استرالیا برای افزایش حضور در حوزه اقیانوس هند و آرام، به موضوع جدید برای تنش میان چین و آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. بر اساس این توافق، لندن و واشنگتن به استرالیا کمک خواهند کرد به فناوری ساخت زیردریایی‌های اتمی دست پیدا کند.

امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

وزیر امور خارجه از امضای ۸ سند همکاری میان مقامات ایران و تاجیکستان در سومین روز سفر آیت الله رییسی به دوشنبه خبر داد.

 حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در گفت وگویی با تشریح برنامه‌های امروز آیت الله سیدابراهیم رییسی و دیدار وی با رییس جمهوری تاجیکستان گفت: امروز روسای دو کشور ملاقات خصوصی دارند و سپس با حضور همه وزرا، ملاقات رسمی انجام می‌شود و در پایان هم هشت سند امضا خواهد شد.

به گفته وزیر امور خارجه، این اسناد در زمینه‌های گردشگری، کار، تعاون، تبادل محکومین خواهد بود. دو سند دیگر بین وزیران نیرو و کار مبادله خواهد شد.

وی همچنین از سفر رییس جمهوری به شهر کولاب خبر داد و گفت: یکی از عرفای بزرگ ایرانی در این شهر مدفون است که چهره مقدسی برای مردم تاجیکستان محسوب می‌شود. در آنجا برنامه مردمی برای استقبال از رییس جمهوری و همچنین احترام به این عارف بزرگ تدارک دیده شده است.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سومالی

شورای امنیت سازمان ملل جمعه درباره بحران سیاسی رو به وخامت سومالی که می‌تواند برگزاری انتخابات در این کشور را متوقف کرده و به افزایش بی‌ثباتی در منطقه شرق آفریقا منجر شود، رایزنی‌های فوق‌العاده‌ای انجام داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، باربارا وودوارد، نماینده انگلیس در سازمان ملل که خواستار نشستی غیرعلنی درباره سومالی شده بود، درباره تنش‌های روبه‌فزونی میان نخست‌وزیر و رئیس جمهور سومالی به شدت ابراز نگرانی کرد.

آماده باش کامل ارتش چین با تردد ناوهای آمریکایی/ اتمام آزمایش سامانه موشکی فوق پیشرفته اس-500 روسیه/ عقب‌نشینی بلینکن از موضع‌گیری تند درقبال چین/ امضای ۸ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

این نشست پس از بیانیه روز پنج‌شنبه محمد عبدالله محمد، رئیس جمهور سومالی که اختیارات محمد حسین روبل، نخست وزیر این کشور در عزل و نصب مسئولان را لغو کرده بود، برگزار شد.

وودوارد تاکید کرد: این تنش‌های روبه‌فزونی پیامدهایی برای روند انتخاباتی در سومالی دارند و ممکن است به بحران قانون اساسی منجر شده و به چالش‌های دیگری که در این کشور وجود دارند از جمله افراطی‌های جنبش الشباب، قحطی و گرسنگی افزوده شوند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل افزود: شورای امنیت باید به فشارهای خود ادامه دهد تا روند انتخاباتی در سومالی به مسیر درستش بازگشته و نخست‌وزیر و رئیس جمهور این کشور به سرعت اختلافات خود را کنار بگذارند تا امنیت، صلح و ثباتی که سومالی نیاز دارد، محقق شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر