بازدید 18841

مزیت‌های عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای؛ از توسعه تجاری تا فرصتی برای خنثی کردن تحریم‌ها

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است، اگر هوشمندانه در این بخش عمل کنیم و وارد پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شویم، می‌توانیم تحریم کنندگان را به جهت رفع تحریم‌ها تحت فشار قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ 18 September 2021

مزیت های عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای؛ از توسعه تجاری تا فرصتی برای خنثی کردن تحریم‌ها

در آغاز دهه ۹۰ بود که ایران اولین تحریم‌های سنگین خود را تجربه کرد. این تحریم‌ها موجب شد تا رهبر انقلاب در بهمن ماه سال ۹۳ جهت جلوگیری از تکرار این تحریم ها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این سیاست‌ها درست زمانی ابلاغ شد که دولت قبلی در تکاپو برای امضای توافقنامه برجام بود و با نهایی شدن این توافق، توجه آنچنانی به این سیاست‌ها نشد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، تهدید‌ها برای خروج آمریکا از برجام شروع شد و در نهایت این تهدید‌ها در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بود که عملی شد و تحریم‌های سنگین علیه کشورمان بازگشتند.

با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، تازه دولت دوازدهم به فکر اجرای برخی از بند‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افتاد. از جمله بند‌هایی که بیشتر دولت قبل به دنبال اجرای آن رفت بند ۱۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. در این بند آمده بود؛

 

افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق؛

 -  توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان،

-  استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی،

-  استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.

به هر صورت و با استناد به همین بند، دولت وقت در ۵ آبان سال ۹۸، تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس را آغاز کند. امضای این توافق توانست راه‌هایی را برای تجارت باز و ایران منافعی را از آن حاصل کند.

روز گذشته ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ دولت سیزدهم، گویا زودتر تجارت با همسایگان و کشور‌های منطقه را درک و توافقنامه شانگ‌های را امضا کرد و پس از سیزده سال عضو ناظر بودن در این سازمان، سرانجام به عنوان عضو دائم آن پذیرفته شد.

سازمان همکاری‌های شانگ‌های، سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسما به "سازمان همکاری شانگهای" تغییر نام داد. نقش اصلی و تعیین‌کننده در سازمان شانگ‌های را دو کشور چین و روسیه بر عهده دارند.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

در دهم ژوئیه ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگ‌های در اجلاس رهبران کشور‌های عضو این سازمان که طی در ژوئیه ۲۰۱۷ در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید.

همان گونه که عنوان شد، ایران نیز روز گذشته در پایان اجلاس بیست‌و‌یکم در دوشنبه تاجیکستان با رای اعضا رسما به عضویت این سازمان درآمد.

 

سهم شانگهای از تجارت جهانی | سهم ایران در تجارت با اعضای شانگهای چقدر است؟

در سال ۲۰۰۱ کل تجارت کالایی کشورهای عضو سازمان معادل ۵۲۸ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۳۲ میلیون دلار صادرات و بیش از ۷۶۷ میلیون دلار واردات از جهان داشته است که به ترتیب سهمی ۶.۱۷ درصدی و ۳.۱۵ درصدی از کل صادرات و واردات جهان برآورد می‌شود.

از نظر تجارت درون گروهی، مجموع ارزش صادرات درون گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۷، در حدود ۳۲۹ میلیارد دلار بوده است. در این رابطه، کشور چین با ۵۲ درصد بالاترین و تاجیکستان با سهم ۱۸ درصد پایین‌ترین سهم را از آن خود کرده‌اند. همچنین مجموع ارزش واردات درون گروهی کشورهای عضو سازمان در سال مزبور نیز در حدود ۹۶۴ میلیون دلار بوده است. لذا کشورهای چین و تاجیکستان به ترتیب بالاترین (۴۶ درصد) و پایین‌ترین (0.46) درصد سهم را از این نظر داشته‌اند.

لازم به ذکر است، در سال مزبور ایران از لحاظ صادرات و واردات درون گروهی سازمان به ترتیب با سهمی حدود ۵ درصد و ۴.۳ درصد در رتبه چهارم و هفتم قرار داشته است. در این میان بیشترین میزان صادرات ایران به شانگهای در سال مزبور به ترتیب به کشورهای چین، افغانستان، هند و پاکستان (حدود ۹۵ درصد از کل صادرات ایران به سازمان) و بیشترین واردات ایران از کشورهای چین، هند، روسیه (حدود ۹۶ درصد از کل واردات ایران از سازمان) بوده است. ایران با ۱۱ عضو اصلی و ناظر پیمان شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس، دارای تجارت فرامرزی است که در این میان بیشترین حجم تجارت ایران با چین در سال ۱۳۹۹ به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۱۸ میلیون و هشت هزار و ۴۹۲ دلار است.

پیوستن به این سازمان چه تاثیرات اقتصادی برای ایران خواهد داشت؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان طی مصاحبه‌ای به تازگی گفت: فکر می‌کنم این را دستاورد خیلی مهم این اجلاس به حساب بیاوریم و مردم عزیزمان حتما آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد؛ البته روند عضویت دائم به گونه ای ‌است که مرحله به مرحله گام‌هایی برداشته می‌شود که در هر مرحله، یکی از حلقه‌ها فعال می‌شود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک ساله تا یک سال و نیمه، همه بخش‌های مرتبط به عضویت دائمی ما به شبکه بزرگی که در میان کشور‌های عضو شانگ‌های قرار دارد، فعال شوند.

همچنین محمد صفائی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه دیگری در روز جاری مورخه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ با اشاره به اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، گفت: اعضای کشور‌های عضو شانگ‌های حدود ۴۲ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌‎اند و بی تردید یک ظرفیت عظیم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است. از طرفی با توجه به اینکه عمده اعضای شانگ‌های نیازمند نفت بوده و ایران نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، این کشور‌ها می‌توانند از فرآورده‌های نفتی کشورمان استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشور‌های آسیای مرکزی قرن‌ها به دنبال دسترسی به دریا‌های آزاد بودند و امروز با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های این بستر فراهم شده است؛ از این روی، باید هر چه سریع‌تر آسیای مرکزی را از طریق ایران به بندر چابهار متصل کنیم، تصریح کرد: این امر، فرصت طلایی برای کشور‌های آسیای مرکزی و کشوری مانند چین بوده تا از این راه، مبادلات تجاری خودشان را انجام دهند. از همه مهمتر ما نیز می‌توانیم در مسیر چابهار به آسیای مرکزی میانگین ۴ تا ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم که برای ایران بسیار حیاتی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با ایجاد مسیر ترانزیتی و اتصال کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به بندر چابهار، شرق کشور از محرومیت خارج می‌شود، از این روی، دولت باید به فوریت خطوط ریلی مرتبط به مسیر ایران به آسیای مرکزی را تکمیل کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی کشور و تکمیل خط راه آهن چابهار به آسیای مرکزی موجب شکوفایی ظرفیت‌های پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های می‌شود، افزود: با تحقق این امر ضمن اینکه کشور‌های آسیای مرکزی به آب‌های گرم متصل می‌شوند، کشور‌های بزرگی مانند چین و هندوستان نیز از مسیر ترانزیتی امن برخوردار خواهند شد.

شناسایی نقاط ضعف و توسعه روابط برای عضویت در دیگر سازمان‌ها

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین روز شنبه در گفت وگویی با بیان اینکه پیمان شانگ‌های در آغاز بر مبنای مبارزه علیه تروریسم تعریف شد، اظهار داشت: این سازمان اهداف امنیتی را در منطقه دنبال می‌کرد، اما همانطور که پیش بینی می‌شد، با توجه به توان کشور‌های عضو، این پیمان، نقش اقتصادی پررنگی را بر عهده گرفت.

حریری اضافه کرد: بعد از گذشت حدود دو دهه، اکنون سازمان همکاری‌های شانگ‌های دارای صندوق کنفرانس برای اعطای وام‌های ارزان و بدون بهره به کشور‌های عضو است که یکی از راه‌های تسهیل گری تجاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از همکاری‌های این سازمان در قالب احیای جاده ابریشم توسعه پیدا کرد، افزود: با استفاده از ظرفیت کشور‌های عضو، برگزاری هر ساله نمایشگاه تجاری در چین برنامه‌ریزی شده تا اعضا بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذرانند که ایران نیز طی سال‌های اخیر مشارکت داشته است.

حریری با بیان اینکه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های، یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: دو اقتصاد بزرگ دنیا شامل چین و هند در کنار ایران و روسیه با بیشترین ذخایر گاز و نفت جهان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که نشان دهنده تجمیع قدرت‌های جهان در یک سازمان است.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان کشور‌های عضو خاطرنشان کرد: با توجه به تمام پتانسیل‌ها برای همکاری، عضویت دائم ایران در این سازمان، فرصتی برای بهره مندی از مزایای یک پیمان منطقه‌ای است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: از دیگر مزیت‌های عضویت ایران در این پیمان چند جانبه‌ای، شناسایی نقاط ضعف و توسعه روابط برای عضویت در دیگر سازمان‌ها از جمله سازمان تجارت جهانی است که می‌تواند تمرینی برای واردات و صادرات بدون تعرفه یا موافقت نامه‌های آزاد و ترجیحی باشد. به گفته حریری، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های، فرصت خوبی است تا نشانه‌های توسعه تجاری و افزایش صادرات تحقق یابد.

آیا تحریم‌ها خنثی می‌شود؟

در بخشی از یادداشت تحلیل حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره آمده است: «.. حال این سؤال پیش می‌آید که با وجود تحریم‌ها، پیوستن به پیمان‌هایی چون شانگ‌های می‌تواند اثرگذار باشد؟ در واقع تحریم همیشه یک مانع بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی بوده است، اما اگر هوشمندانه در این بخش عمل کنیم و وارد پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شویم، می‌توانیم تحریم کنندگان را به جهت رفع تحریم‌ها تحت فشار قرار دهیم، چون تحریم کنندگان متوجه می‌شوند ایران با بخش بزرگی از اقتصاد در ارتباط است. از سویی اگر تحریم کنندگان فشار‌های تحریمی خود را بیشتر کنند، پیمان‌های اینچنینی می‌تواند مفری برای خنثی کردن اثرات تحریم باشد. در سطح نظام دو راه حل در موضوع تحریم‌ها وجود دارد؛ نخست اینکه تحریم‌ها را از طریق مذاکراتی، چون مذاکرات وین که از سال‌های گذشته شروع شده، برداریم و سناریوی دیگر خنثی کردن تحریم‌ها است؛ بنابراین، اگر به درستی از پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بهره‌برداری شود برای هر دو سناریویی که نظام پیش‌بینی کرده، کاربرد دارد.»

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
چین ،هند ،روسیه و پاکستان جمعا یک سوم جمعیت جهان را دارند پس بازار خوبی برای تبادلات تجاری با ایران بخصوص فرآورده های نفتی وپتروشیمی است
و از طرفی فضای جدیدی برای بهره برداری اقتصادی ایران برای ایجاد کریدور جنوب به شمال دریای عمان و خلیج فارس به آسیای میانه و کریدور شرق به غرب تاجیکستان و ترکمنستان و بندر چابهار به ترکیه تا اروپا و عراق تا دریای مدیترانه می باشد در صورت بهره برداری ایران از این مزیت ها چیزی به عنوان تحریم اقتصادی چندان موثر نخواهد بود .
پاسخ ها
نن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
روسيه از ما فراورده نفتي بخره؟؟؟!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
چیز تازه ای نیست چین و روسیه هم مثل غربیها و حتی بدتر در فکر دوشیدن ما هستند
چین اگر همونطور که تو بحث واکسن وورد کرد در بقیه مباحث ورودکنه چون دولت غرب گرا رفته مطمئنی خیلی از مشکلات حل میشه
ببینیم و تعریف کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
مملکت رو 8 سال ویران کردید. مگر چیزی برای دیدن نهم گذاشته اید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
مملکت رو 8 سال ویران کردید. مگر چیزی برای دیدن نهم گذاشته اید؟
دلار امروز ۲۷۵۵۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
میگفتید صد هزار تومن میشه ک
الان استاد پوتین جای خالی نفت ایران را در تمام مجامع هدف نفتی ایران پر کرده و روسیه براحتی ذخایر ارزی اش رد با همین تکنیک پرکرد و سر سوزنی به ما رحم نکرد
چین و هند واردات نفت از ایران را به یک پنجم تا یک دهم با وجود آفرهای تخیف فاجعه امیز کاهش داده اند
همین ۲ فکت را بدانید مابقی داستان شانگهای را خودتان تا پایان قضاوت کنید و اسیر شانتاژ رسانه ای عده ای نشوید.

شانگهای خوبه ولی اغراق امیز ان را نکنید خیلی خیلی موثر باشد ۵ درصد چرا که هند و چین و حتی روسیه با امریکا همین الان روابط تجاری گسترده ای دارند و امکان ندارد بر سر روابط تجاری و اقتصادی محدود با ایران تجارت پرمنفعت با امریکا را رها کنند فقط ما اسیب شعارها را میبینیم.
بد نیست دوستداران چین و روس بفرمایند چرا چین و روسیه روابط اقتصادی شان با امریکای جهانخوار را قطع نمیکند و بیاید با دوستدارانش در خاورمیانه مراوده اقتصادی انجام دهند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
به این سوال میشه چندجور جواب داد.
اولا اینکه؛ بدیهیش اینه که میزان حجم تجارتشان با
آمریکا زیاد است
ثانیا اینکه، می خواهند ازش دلار بگیرند، چون برای مصارف و سرمایه گذاری جهانیشان مثلا برای خود این تاسیسات کمربند جاده در کشورهای همین پیمان نیاز دارند
ثالثا؛ چین وقتی سیستم خود را بسازد، دیگر نیازی به آمریکا ندارد. الان بهمان نسبت که چین در درازمدت بهره می برد، آمریکا فقط دلار چاپ می کند تا مخارج جاریش را بدهد و سطح زندگی فعلیش را حفظ کند. این یعنی که زمانی می رسد که این پولهای بدون پشتوانه به آخر می رسد و چین هم تا آنموقع تاسیساتش جهانیش را باهمین پولها ساخته. آنوقت، دیگر آمریکا بدردش نمی خورد؛ ایران را در وسط شاهراهش نیاز دارد.
درواقع چین مانند یک زالو دارد قطره قطره های آخر خون آمریکا که همان اعتبار اقتصادی است که حدود 60-70 سال قبل بدست آورده را، می مکد.
حالا البته ممکنست که بگویید همه این حرفها توهم
گوینده است، اما خوبیش اینست که خیلی زود صحت و سقمشان مشخص می شود. یعنی آمریکا بزحمت تا زمان دوره ریاست جمهوری بعدی فرصت دارد که نشانه های افول و بلکه سقوطش را آشکار کند.
بطورمستقیم که روی تحریمها اثری ندارد.
اما بطورغیرمستقیم، احتمالا جو را عوض می کند (یا حداقل، قدری تلطیف می کند).
اما باید به آینده نیز توجه داشت. بمحض اینکه چین سیستم پرداخت جهانی خود را راه اندازی کند (حالا تحت هر عنوانی، چه یک سیستم پیام رسان بین بانکی، مانند سوئیفت باشد - که الان هم یک چیز داخلی دارد، مانند ایران که شتاب را دارد، یا هر کشوری برای خودش سیستمی دارد، منظور که این سیستم را بین بانکهای بین المللی برقرارکنند - و چه اینکه یوآن دیجیتال را راه اندازی کند، که منظور ماهیت رمزارزیش البته نیست، منظور همان سیستم پرداخت بین المللی است و یا هر روش دیگر) و بعد ما اگر بتوانیم در اسرع وقت به آن متصل شویم، حتی بصورت نصفه نیمه، تنها آنزمان است که پایان تحریمها خواهد بود. وگرنه آمریکا تحت هیچ صورتی تمام تحریمها را لغو نمی کنه و تا باشه، اوضاع همین آشه و همین کاسه.
رویکرد به شرق خوبه اما نباید سمت شرق غش کنیم همانجوری که دولت قبلی توی دامن غرب غش کرد. رابطه با همسایگان، سایر کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای جنوبی و در آخر اروپا هم باید توجه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
عضویت دستاورد دولت قبلی بوده
بیخودبزک نمیربهارمیادنکنید!تاتحریمهای آمریکاحداقل تعدیل نشوندصدتاازاین نصف پیمانهاهم گره ای نخواهندگشودچین وروسیه هم کاری اگربتوانند بکنند برای خودشان میکنند!
یک نکته دیگر اینکه دو عضو شانگهای عضو ناتو هم هستند که حق رای و وتوی آنها موثر است. اما با تمام این مزیت های فراوان در صورتی که ساختار اقتصاد داخل فشل و فرسوده باشد مثل ضرب کردن یک عدد بزرگ (مزیت های شانگ های) در یک عدد بسیار کوچک نزدیک صفر (ساختار اقتصاد کشور) است.
اقتصادی که متاسفانه دلار زده است و قیمت های مرغ و تخم مرغ را می خواهد با یارانه و قیمت های دستوری حل کند نه با درست کردن اصولی و ساختاری
اقتصادی که نه ساختار مالیاتی آن هوشمند و علمی است و نه گمرک آن و نه توزیع یارانه آن
اقتصادی که در ظاهر طرفدار مستضعفین است ولی در عمل و در طول 40 سال به نفع ثروتمندان بوده و ثروت سرمایه دارانی که از طریق دلالی و رانت و احتکار ثروت خود را تبدیل به املاک و طلا و دلار کرده اند 4000 برابر کرده و فقرا را با یارانه و بسته های معیشتی که هر روز کوچک و کوچکتر می شود دلخوش کرده است
اقتصادی که یارانه می دهد ولی مثل آبی است که در ظرف سوراخ دار ریخته می شود و بیشترین آب در زمین ثروتمندان جاری است و فقیران مشتی از آن آب را می نوشند
موضوع این است که ما با واقعیت های تلخی سر و کار داریم که برخی از افراد در درون حاکمیت بدلیل عدم آگاهی و یا محافظه کاری حاضر به قبول و تغییر آن نیستند و یا منافع شخصی آنها اجازه نمی دهد با وجود نیروهای دلسور حل شود.
همه این داستان ها اولش شیرین است اما حقیقت امر بعد از دو سال معلوم می‌شود که بیشترین سود را چین و روسیه می بردو این کار ما از چاله به چاه افتادن است نه روسیه و نه چین آنقدر قابل اطمینان هستند که ایران بخواد به آنها اطمینان کند شاهنامه آخرش معلوم می‌شود
اگر این پیمان قیمت یک کیلو گوشت رو پایین نیاره برای مردم بدبخت ایران پشیزی ارزش نداره
یعنی هویج با این پیمان قیمتش پایین می آید!!!!!!
عضویت در این سازمان تنها دلیلش قراردادهامون با چینو روسه که پشت پرده دست به دست هم دادن تا ایرانو لای گیره بگذارن برای چپاول داراییهاش چون خیالشون راحته ایران بسمت آمریکا نمیره به همین دلیل نقشه هایی بزرگ برامون کشیدن نباید فراموش کنیم چینو روس خسیسترین کشورها هستن که آب از دستشون نمیچکه و یک دلارم بما نمیدن چون ثروتمندترین افراد چینی سخت به پس انداز معتقدن بدلیل گرسنگیهایی که در تاریخ متحمل شد فقط کافیه به تاریخ روابط بین الملل این دو کشور نگاهی بکنید همین
اره خنثی میشه و به زودی ایران بهشت میشه و چین و روسیه هم تماشا میکنند درصد غنی سازی اورانیوم در ایران بالاتر بره و حتی بمب اتم هم بسازه چون چین و روسیه واقعا عاشق ایران هستند چیزی در حد عشق مولانا به شمس!!!
از جمع قدرت‌های اتمی جهان، چهار قدرت اتمی دنیا یعنی روسیه، چین، هند و پاکستان عضو این پیمان هستند؛ ضمن اینکه چین و روسیه نیز به عنوان دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت نیز ستون‌های اصلی پیمان شانگهای هستند. در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بدلیل رفتن پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل عضویت ایران در سازمان شانگهای ممکن نبود و پس از آن نیز تحریم های ویژه ترامپ علیه ایران مانع این عضویت بود که پرونده ایران در دوران روحانی از شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و کنار رفتن ترامپ از ریاست جمهوری امریکا و سیاست نوین کاخ سفید کمک مهمی در قبول عضویت ایران در شانگهای شد.
تا معاهدات بین المللی رو نپذیریم مثل اف ای تی اف هیشکی رسما با ما دادو ستد نمیکنه!
تعامل و همکاری با همه کشورهای دنیا باید باشد. هر کشوری مزیتی دارد و از این مزیت ها باید استفاده کرد.... فقط و فقط در چارچوب منافع ملی !
به نظر نمایشی بود با کارگردانی چین و روسیه.
صدبار بدی کردی و دیدی ضررش را خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردی . الان زمان آن است که ایران مواضع خصمانه و جنگی خود با آمریکا و اروپا را کنار گذاشته و با موضع صلح و دوستی با آنها تعامل کند چون ۴۳ سال پیش گذشته و شرایط و مناسبتها تغییر کرده و تا ابد نمی توان دشمنی و کینه و انتقام داشت آمریکا واروپا الان نمی توانند مثل ۴۳ سال پیش با ایران رفتار کنند با اولین قدم نرمش قهرمانانه ایران آنها هم کوتاه می آیند و در مسیر گشایش مشکلات قرار میگیرند دشمنی تا کی ماهم آنها هم انسانیم
بعضیا یه جوری دارن انتقاد میکنن انگار ما چقدر گزینه برا انتخاب داریم نسل های ما که به فنا رفت حداقل بذاریم نسل های آینده تو یه ایران صنعتی و پیشرفته زندگی کنن
هر وقت دلار به عضویت واکنش داد می‌توان بر روی آن حساب کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل