بازدید 10508

دو عملکرد مغز که با افزایش سن تقویت می‌شوند

نویسندگان این مقاله نوشته‌اند: «مردم به طور گسترده‌ای تصور می‌کنند که جهت‌گیری و عملکردهای اجرایی با افزایش سن کاهش می‌یابد، علیرغم نکات جالب از برخی مطالعات در مقیاس کوچک‌تر که سوالات مربوط به این مفروضات را ایجاد کرده است.»
کد خبر: ۱۰۷۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ 17 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مغز انسان ماهیچه نیست اما بسیار شبیه به آن عمل می‌کند. هر چه بیشتر درگیر کارهایی شویم که به توجه آن نیاز دارد، قوی‌تر می‌شود.

 فرادید نوشت: «یکی از بدترین و ترسناک‌ترین قسمت‌های پیری، زوال عقل است اما یک مطالعه جدید نشان داده است که برخی از عملکردهای مغز حتی با رسیدن به ۷۰ و ۸۰ سالگی شروع به بهبود می‌کنند. بر اساس یافته‌های منتشرشده در مجله Nature Human Behavior، بازداری اجرایی (توانایی تمرکز و استدلال برای تصمیم‌گیری موثر) و جهت‌گیری (آگاهی از زمان، مکان و خود) در واقع با افزایش سن بهتر می‌شود.

نویسندگان این مقاله نوشته‌اند: «مردم به طور گسترده‌ای تصور می‌کنند که جهت‌گیری و عملکردهای اجرایی با افزایش سن کاهش می‌یابد، علیرغم نکات جالب از برخی مطالعات در مقیاس کوچک‌تر که سوالات مربوط به این مفروضات را ایجاد کرده است.»

هر دوی این عملکردهای مغزی اغلب برای پیش‌بینی وجود بیماری‌های شناختی جدی مانند زوال عقل استفاده می‌شوند.

چرا با افزایش سن، مهار و جهت گیری اجرایی بهبود می‌یابد؟

مغز انسان ماهیچه نیست اما بسیار شبیه به آن عمل می‌کند. هر چه بیشتر درگیر کارهایی شویم که به توجه آن نیاز دارد، قوی‌تر می‌شود. زندگی حکم می‌کند که با افزایش سن در بسیاری از زمینه‌های زندگی خود سرعت خود را کاهش دهیم اما برخی از عملکردهای مغز وجود دارد که هرگز از آنها به طور روزانه استفاده نمی‌کنیم. بازداری و جهت‌گیری اجرایی از جمله آنهاست. به گفته محققان هرگونه فعالیتی که از حافظه، کنترل خود، ناوبری، ریاضی، زبان یا خواندن استفاده می‌کند، یک یا هر دو عملکرد را تقویت می‌کند.

شرکت‌کنندگان که همگی بین ۵۸ تا ۹۸ بودند، علائم عصبی وخامت را در تمام نواحی مغزی مورد مطالعه نشان دادند اما اکثریت آن قدر مکرر اشکال مهار و جهت‌گیری اجرایی را تمرین می‌کردند که هنوز قادر به بهبود آنها بودند.

به عنوان مثال هنگامی که شما در حال رانندگی با ماشین هستید. جهت‌گیری زمانی ایجاد می‌شود که توجه خود را به یک حرکت غیر منتظره مانند عابر پیاده معطوف کنید. یک عملکرد اجرایی به شما امکان می‌دهد از حواس‌پرتی مانند پرندگان یا تابلوهای تبلیغاتی جلوگیری کنید تا بتوانید بر رانندگی تمرکز کنید.

از سوی دیگر، هوشیاری، که به ما اجازه می‌دهد به سرعت به اطلاعات و محرک‌های جدید واکنش نشان دهیم، قابل تمرین نیست و سلامت آن عمدتاً متکی به ژنتیک و فرآیندهای عصبی است.

یک رویکرد رفتاری برای درمان زوال عقل

به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگان می‌توانند با مشارکت در فعالیت‌هایی که مغز را تحریک می‌کند، شروع زوال شناختی را به تأخیر بیندازند. بسیاری از این فعالیت‌ها کارهای عادی بودند که همه ما هر روز انجام می‌دهیم.

این واقعیت که این وظایف پیش پا افتاده به عملکرد مغز سالم‌تر کمک می‌کند، نشان می‌دهد که انجام وظایف شناختی بیشتر می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری کند.

اولمان می‌گوید: «یافته‌ها نه تنها دیدگاه ما را در مورد تأثیر پیری بر ذهن تغییر می‌دهد، بلکه ممکن است منجر به پیشرفت‌های بالینی شود، از جمله در بیماران مبتلا به اختلالات پیری مانند بیماری آلزایمر.»

آن چه می‌توانید برای تحریک مغز خود انجام دهید

به گفته انجمن آلزایمر، یادگیری یک زبان جدید، نواختن یک ساز موسیقی، یا شرکت در فعالیت‌های تفریحی مانند ورزش، باغبانی، گروه‌ها و بازی‌های رومیزی می‌تواند به کاهش خطر زوال شناختی شما کمک کند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی