بازدید 26334
با حضور ابراهیم رئیسی در تاجیکستان

موافقت سران هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت ایران/نگاهی به عضویت ایران در شانگهای و اهمیت آن

سران هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در پایان بیست‌ویکمین نشست سران، که امروز (جمعه، ۲۶ شهریورماه) در تاجیکستان برگزار شد، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 17 September 2021

موافقت سران هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت ایران/نگاهی به عضویت ایران در شانگهای و اهمیت آن

بین الملل تابناک: سران هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در پایان بیست‌ویکمین نشست سران، که امروز (جمعه، ۲۶ شهریورماه) در تاجیکستان برگزار شد، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای که با حضور رهبران دوازده کشور عضو و ناظر برگزار شد، با موافقت اعضا به عضویت کامل و دائم این سازمان مهم منطقه‌ای درآمد.

اجلاس رهبران کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای، از روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد و در حاشیه این اجلاس، رهبران شرکت کننده، دیدارهای دو جانبه و چندجانبه با یکدیگر برگزار کردند.

در این اجلاس با موافقت تمام اعضا، جمهوری اسلامی ایران، رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت و از امروز (جمعه) و در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای همچنین امروز اسناد همکاری از جمله سند آغاز روند عضویت ایران در این سازمان را امضا کردند.

خبرگزاری تاس روز جمعه در خبری فوری اعلام کرد، شرکت کنندگان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، بیانیه پایانی این اجلاس را امضا کردند که در آن به آغاز مراحل پذیرفتن ایران در سازمان شانگهای اشاره شده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز امروز در جریان سخنرانی در این سازمان با قدردانی از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای عضویت دائمی ایران در این سازمان ابراز امیدواری کرد که سازمان شانگهای، در ادامه مسیر بالنده خود را که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه ای و بین المللی ممتازی را کسب کند، تداوم بخشد.

موافقت سران هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت ایران/نگاهی به عضویت ایران در شانگهای و اهمیت آن

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در جریان سخنرانی مجازی خود در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از پذیرش عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای گفت: عضویت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، تاثیر مهمی بر روند همکاری‌های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

«حسین امیرعبداللهیان» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اکنون با کمال خرسندی، سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهوری به تایید سران رسید. این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

نگاهی به عضویت ایران در شانگهای و اهمیت آن

از سال ۲۰۰۵ تا امروز، یعنی چهار سال پس از تشکیل این سازمان، ایران درخواست خود را برای اینکه عضو دائمی کشور‌های شانگهای باشد ارسال کرده بود؛ اما تا امروز این تقاضا از سوی اعضای دائم پذیرفته نشده است.

سازمان همکاری شانگهای، نمادی از زنجیره همگرایی منطقه‌ای در آسیا به شمار می‌رود که بدون عضویت دائم ایران، با موقعیت ژئو استراتژیک و ژئو اکونومیک منحصربفردی که در آسیا دارد، حلقه‌های آن کامل نمی شد.

ایران حدود ۱۵ سال بود که به عنوان ناظر در این سازمان حضور داشت، اما عضویت دائم آن تا به حال به رغم درخواست رسمی میسر نشده بود.

سازمان همکاری‌ شانگهای با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای با نام گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت.

بنابراین، این سازمان ادامه سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به شش کشور (سایر کشورهای عضو عبارتند از چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان) ارتقا و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر یافت.

پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۲، رهبران کشورهای عضو این سازمان در دیداری در سن‌پیترزبورگ روسیه، منشور SCO را که به تفصیل اهداف، اصول، ساختار و نحوه عملکرد آن را نشان می‌دهد به امضا رساندند و بدین ترتیب، سازمان همکاری شانگهای رسما و بر اساس قوانین و حقوق بین‌الملل تأسیس شد.

در سال ۲۰۰۵ سه کشور ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند. ایران نیز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ درخواست عضویت دائم را ارائه کرد.

افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند. از ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ کشورهای ارمنستان، آذربایجان، نپال، کامبوج، ترکیه و سریلانکا نیز به صف متقاضیان عضویت در این سازمان پیوسته‌اند.

محدوده جغرافیایی سازمان شانگهای، حدود ۶۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود سه میلیارد است؛ یعنی حدود یک سوم مساحت و جمعیت جهان را در بر گرفته است. زبان‌های کاری آن چینی و روسی است. افزایش تعداد اعضا، بر این وسعت جغرافیایی و جمعیتی خواهد افزود.

هرچند در عمل سازمان همکاری شانگهای، سازمان منطقه‌ای باز به شمار می‌رود که از عضویت سایر کشورها در آن استقبال می‌شود، رویکردهای متفاوت اعضای کنونی، مانع از عضویت برخی کشورها مثل ایران شده است.

سازمان همکاری شانگهای سیاست داخلی خود را بر اساس اصول اعتماد متقابل، منافع متقابل، برابری، مشورت‌های متقابل، احترام به تنوع فرهنگی و تمایل به توسعه مشترک تعیین کرده و اصول سیاست خارجی آن نیز مطابق با اصول عدم تعهد، عدم هدف قرار دادن هر کشور ثالث است.

اهداف امسال نشست شانگهای 

«امام علی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان هم در گفت و گو با خبرگزاری ملی این کشور در مورد محورهای اصلی نشست دوشنبه گفت: محور اصلی این نشست، تقویت موقعیت بالقوه و بین المللی سازمان همکاری شانگهای است. در بحبوحه همه گیری کووید -۱۹ توسعه تجارت و همکاری اقتصادی در فضای سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است. موضوع دیگر که به نظر می رسد اولویت کشورها باشد، ماجرای افغانستان است. یکی از دلایلی که پالس های مثبتی در جهت حضور ایران در شانگهای ارسال می شود، همین است که کشورهای عضو دائم در شرایطی که طالبان به دنبال بر هم زدن معادلات منطقه هستند، می خواهند با همه همسایه های افغانستان پشت میزی جدی برای گفتگو و یافتن بهترین راه حل ها بنشینند.

هدف اصلی شانگهای، ایجاد توازن در جهان است، تا از قدرت یکجانبه امنیتی و نظامی و اقتصادی ایالات متحده کاسته شود. اما همواره کشورهای عربی، کمترین اقبال را نشان داده و همیشه چنین اتحادی را نادیده گرفته اند، چون به عنوان متحدان امریکا در منطقه، قصد عصبانی کردن واشنگتن را ندارند؛ اما کاهش حضور ایالات متحده در منطقه در پی تصمیماتی که بایدن گرفته، احتمالا پیوند شانگهای را وارد مرحله تازه ای می کند و به اهمیتش می افزاید. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۲
این عضویت تاثیری هم در زندگی مردم و اقتصادشون داره؟
خدا رو شکر دولت تدبیر و امید به پایان رسید والااااا
خدا رو شکر دولت تدبیر و امید به پایان رسید والااااا
در سال ۲۰۰۵ سه کشور ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند.
محدوده جغرافیایی سازمان شانگهای حدو ۶۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی آن حدود سه میلیارد نفر است. یعنی حدود یک سوم مساحت و جعیت جهان را در بر گرفته است.

1- در دوران دولت روحانی بدلیل اینکه تمام هم و غم خود را بر روی مذاکره با غربیها گذاشته بودند، از این سازمان بزرگ غافل ماندند بطوریکه هند و پاکستان که با ایران از سال 2005 به عنوان عضو ناظر در آمدند؛ در سال 2017 عضو دائم شدند و ما مشغول مذاکره با غربیها.
حداقل میتوانستند با نشان دادن فعالیت در این سازمان اهرم قدرتی در دست داشته باشند برای چانه زنی با غربیها که همینقدر هم سیاست نداشتند. علی برکت الله
مطابق مقررات شانگهای ما بدون برجام نمی تونستیم عضو بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
عجججپپپپپ
مطابق مقررات شانگهای ما بدون برجام نمی تونستیم عضو بشیم.
ظرف چند قرن گذشته، غرب مرکز قدرت دنیا بوده اما ظرف چند دهه، داره قدرت به شرق برمیگرده. حتی خیلی از اندیشمندان ما، ذهنشون توان سازگاری با این تغییرات سریع رو نداره!
بعد از جنگ جهانی دوم، حدود نیم قرن، جنگ سرد در جریان بود، بعدش حدود ربع قرن، آمریکا تنها ابرقدرت جهان شد و الان دوباره داره نظم جهان جدیدی شکل میگیره. تا حدی نظام دو قطبی در عین اینکه تمرکز قدرت داره کمتر میشه و دیگر کشورها هم اهمیت پیدا میکنن.
خبر بدی برای محوریت دلاری بازاره اونم به صورت واقعی نه نمایشی
هر عضویتی شرایط هایی دارد و الزامات قوانینی هم بدنبال ان چرا بدون اینکه این اسناد به رای و نظر مردم گذاشته شود امضا شد ؟!!! انوقت مجلسی که در دوران روحانی برای معمولی ترین چیزها دولت را سین جیم میکرد چرا ساکته ؟! چرا قوانینی مثل اف ای تی اف همچنان مشغول زیر و بالا شدن و کسب مجوز از این و اونه اما به چشم بر هم زدنی این سند امضا میشه ؟!!
پیمان شانگهای مانند پیمان کشورهای عدم تعهد کوچکترین کارکرد عملی ندارد. فقط تصور کنید که هند و چین از اعضای اصلی هستند ولی در طی سه سال اخیر هند و چین بارها درگیری مرزی داشتند و تا استانه جنگ هم پیش رفتند و هند الان عملا متحد بسیار نزدیک امریکا و غرب در مهار چین است و اصلا بعید ندانید که عضو بعدی پیمان لوکاس که همان ناتو جدید علیه چین یعنی امریکا و استرالیا و انگلیس هند باسد
مبارک است این گام بزرگی در جهت شکستن تحریم های ظالمانه آمریکاست از جهتی اتصال به یک بازار بزرگ برای مبادلات اقتصادی و همچنین بازاری بزرگ جهت فروش محصولات نفتی و پتروشیمی است .
جای وزیر امور خارجه خالی است که خودشو به صف اول برسونه و جایگاه خودشو نشون بده
باعث امنیت و برکت بشه انشالله برای کشور
اگه این پیمان قیمت یک کیلو گوشت رو پایین نیاره واسیه مردم بدبخت ایران هیچ پشیزی ارزس تداره
قیمت تخم مرغ افزایشی بوده تو این دو ماه قیمت شیر ماستو.. اینا نیز افزایشی بوده تو این دو ماه.یه سوال کسی هست الان که این پیامو میخونه بگه چیزی بوده که تو این دو ماه افزایشی نبوده باشه؟؟؟
پس یه سواللللللللللللللل:جناب رییسی اون همه قول و قرار چی شد؟؟؟؟یعنی واقعااا این یکی رییس جمهورم مثل قبلیاست؟؟؟؟یعنی همه امیدهااااا نامید شد دوباره؟؟؟؟یعنی هرچی که اون منوتو و اینترنشنال خدانشناس می گفتن راست بود که می گفتن هیچی عوض نمیشه و همه چی بدتر میشه؟؟؟؟
سوزش دوم غرب گداها در یک روز. بازم پیام منفی بدین‌.
نفع آمریکا در ناامنی خاورمیانه است اما نفع کشورهای عضو شانگهای در امنیت خاورمیانه.
کشورهای عضو شانگهای نه از ما خواستن برنامه موشکیمون رو کنار بگذاریم نه نفوذ منطقه ای! فقط میخوان با ما رابطه خوبی داشته باشن. اما آمریکا میخواد اهرمهای قدرتمون رو از بین ببریم! اونوقت فکر میکنید آمریکا دنبال رابطه خوب با ماست؟
مردم ایران بدبخت شدن زیرا از نظر اقتصادی سودی برای ایران ندارد تنها شاید از نظر دفاعی و عدم تهاجم کشورهای دیگر تاثیری داشته باشد
با غروب آفتاب دولت امیدوار به غرب در ایران و اطمینان به جدی بودن نگاه ایران به شرق، موجب شد تا بعد از ۱۵ سال اطمینان به ایران حاصل شده و مورد پذیرش اعضای دیگر قرار گیرد
حالا چی میشه؟ اجناس ارزون میشه؟ تورم کم میشه؟ دلار چطور؟
بعد از ۱۵ سال تلاش برای عضویت؟؟؟
در دوره ای اقایون ذوق عضویت در اوراسیا را میکردند و اقای روحانی چه تبلیغی برای ان میکرد
الان هم همین طور
این کشورها تماما با امریکا رابطه خوبی دارند
نه شرقی نه غربی جمهموری اسلامی
چین و روسیه هم که عضو پیمان شانگهای نیستن. اگر هم هستن احتمالا رئیس جمهور چین و پوتین درباره عضویت ایران صحبتی نکردن. اگرم کردن احتمالا زیاد مهم نبوده. بجاش تاریخجه 20 ساله رو مفصل توضیح میدیم.ِ
با این عضویت ابراهیم خان می تونه قیمت هویج رو کنترل کنه؟؟!!!!!!
عضويت ايران در سازمان همكاري هاي شانگهاي اتفاق بسيار مبارك وتحول بسيار ارزشمندي است. شرط مروت وانصاف اين است كه دولت سيزدهم دستاوردهاي مهمي چون سرازير شدن واكسن وعضويت در اين سازمان را به نام خود ثبت نكرده وسپاسگزار تلاش دولتمردان گذشته هم باشد. آنچنان كه اين دولت هم كارهاي مهمي را آغاز خواهد كرد كه چه بسا زمان اجازه اتمام آن ها را ندهد ودولت هاي بعد ميوه اين تلاش ها را بچينند. اگر چه خدمت به مردم وكشوريك وظيفه براي همه مسئولان است اما انسان منصف خير رفتار جوانمردانه را در زندگي خود دريافت خواهد كرد.
با سلام، خيلي جالب است. وزيران امور خارجه چين و روسيه که مي توان گفت پايه گذار و اصلي ترين اعضاي سازمان شانگهاي هستند طبق عرف ديپلماتيک در رديف دوم اين عکس و پشت سر روساي ساير کشورها ايستاده اند و اعتراضي هم نداشتند.
ياد وزير امور خارجه خودمان در دو سه هفته پيش در شرايط مشابه در عراق افتادم که آن کار غير معمول را انجام داد.
این پیمان چیزی جز بدبختی برای ایران نخواهد داشت
چه عجب یک کار مثبت انجام شد
از این کشور ها چیز جدیدی عاید ایران نمی شود یعنی روابط ما در همین سطح که قبلا بود می ماند بقیه هم که هیچ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها