بازدید 7303

افغانستان، محور اصلی نشست پیمان امنیت جمعی

نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) در حالی پشت در‌های بسته در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد که بر اساس اعلام رسانه‌ها وضعیت افغانستان موضوع اصلی این نشست بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۹ 17 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از پایگاه خبری «آسیا پلاس» تاجیکستان، نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) امروز (پنجشنبه) پشت در‌های بسته در دوشنبه برگزار شد و گرچه روزنامه نگاران در این نشست حضور نداشتند، اما گزارش دفاتر مطبوعاتی کشور‌های عضو از جزئیات این نشست مشخص شد که وضعیت افغانستان موضوع اصلی این نشست بوده است.

زاس: موضوع اصلی وضعیت افغانستان بود

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی امروز در بیانیه مطبوعاتی گفت که یکی از موضوعات اصلی امروز نشست سران این سازمان، وضعیت افغانستان است که پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

«استانیسلاو زاس» افزود: ما عمیقا نگران حمله سریع طالبان و سیطره آن‌ها بر تقریباً تمام افغانستان از جمله مرز‌ها و کابل پایتخت آن و تغییر قدرت در این کشور هستیم که تأثیر قابل توجهی بر امنیت جمعی کشور‌های عضو «سستو» در آسیای مرکزی داشته است.

به گفته وی، سازمان پیمان امنیت جمعی مجموعه اقدامات عملی را با هدف تضمین امنیت تاجیکستان در صورت تشدید وضعیت مرزی ایجاد کرده است و به همین منظور، همه کشور‌های عضو با برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک در مرز تاجیکستان و افغانستان در نیمه دوم اکتبر موافقت کردند.

قرقیزستان خواستار گفتگو با طالبان شد

در همین حال، سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور قرقیزستان گزارش داد که «سدیر جپاروف» در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که باید با مقامات جدید افغانستان صحبت کند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی افغانستان بدون شک تاثیر منفی بر وضعیت کنونی کشور‌های عضو این سازمان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن امکان همکاری با افغانستان در موضوعات مختلف به منظور ایجاد ثبات در اسرع وقت در این کشور مهم است.

وی همچنین خواستار توسعه مکانیزم عمل در صورت حمله مسلحانه یک کشور عضو به کشور دیگر شد.

جپاروف همچنین به اختلافات مرزی اخیر بین تاجیکستان و قرقیزستان در اواخر آوریل اشاره کرد و گفت که وضعیت در مرز‌های دولتی همچنان نگران کننده است و توجه سایر اعضای سازمان را می‌طلبد.

وی گفت که قرقیزستان همیشه طرفدار حل دیپلماتیک اختلافات با کشور‌های همسایه است.

تاجیکستان، طالبان را به تشکیل دولت فراگیر دعوت کرد

بر اساس اعلام پایگاه خبری آسیا پلاس، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان برخلاف «جپاروف»، طالبان را مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را به نقض وعده‌های تشکیل دولت فراگیر با حضور گسترده دیگر نیرو‌های سیاسی و گروه‌های قومی در این کشور متهم کرد.

وی گفت: ترکیب اعلام شده از سوی طالبان برای دولت موقت، تنوع سیاسی، قومی، زبانی و برابری جنسیتی را در نظر نگرفته است.

رئیس جمهور تاجیکستان با ابراز نگرانی از اینکه طالبان دسترسی به غذا و سایر ملزومات را در این منطقه را به طور کامل ممنوع کرده و سازمان ملل متحد، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر سازمان‌های بشردوستانه بین المللی از فرصت انجام ماموریت‌های خود محروم شده‌اند، افزود: وضعیت دشوار و خطرناکی که در این کشور به وجود آمده است نه تنها مشکل مردم افغانستان بلکه یکی از حادترین مشکلات منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: راه حل نظامی برای مشکل افغانستان وجود ندارد و برای حل مشکلات امنیتی سیاسی کشور همسایه لازم است که بدون تاخیر یک دولت فراگیر با مشارکت عموم مردم و نمایندگان همه قومیت‌ها تشکیل شود.

وی اظهار داشت: سیستم سیاسی این کشور همسایه (افغانستان) باید با در نظر گرفتن اراده و موقعیت همه شهروندان کشور و بدون دخالت خارجی تعیین شود.

امامعلی رحمان افزود: بی‌طرفی جامعه بین المللی نسبت به وضعیت کنونی افغانستان نه تنها می‌تواند منجر به یک جنگ داخلی طولانی در این کشور شود بلکه منجر به حوادث غم انگیزی در مقیاس حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ خواهد شد.

وی همچنین به وضعیت تنگه پنجشیر اشاره و ادعا کرد که وضعیت آنجا بدتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها گزارش می‌شود.

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که ما هر روز از مناطق مختلف افغانستان دریافت می‌کنیم با وضعیت واقعی کاملا متفاوت است. این وضعیت چندین برابر بدتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها گزارش می‌شود. ما می‌توانیم این را در مورد پنجشیر به وضوح ببینیم.

موضع مبهم روسیه درباره طالبان

پایگاه خبری آسیا پلاس در ادامه گزارش خود نوشت: در همین حال، موضع روسیه در مورد به رسمیت شناختن طالبان هنوز مبهم است.

این پایگاه خبری اضافه کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که به صورت آنلاین در اجلاس سران سازمان امنیت جمعی (CSTO) شرکت کرد، خطرات را به طور کلی بیان کرد و از کشور‌های عضو خواست برای حفظ ثبات در سرزمین‌های خود آماده باشند.

رئیس جمهور روسیه گفت: اوضاع در محدوده مسئولیت سازمان امنیت جمعی و مرز‌های آن نه فقط بی‌ثبات است، بلکه مشکلی جدی ایجاد کرده و امنیت کشور‌های ما را تهدید می‌کند.

وی همچنین از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان و تاثیر آن بر امنیت منطقه صحبت کرد و گفت که خروج نیرو‌های آمریکایی و متحدانش، اوضاع افغانستان را بطور اساسی تغییر داده است.

نشست سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان ساعتی پیش در شهر دوشنبه آغاز شد.

تغییرات در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی در نشست امروز سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه اعلام شده است.
روز گذشته نیز اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشور‌های سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرز‌های جنوبی این سازمان" اعلام کردند.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. اگرچه نمایندگان آن گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشور‌های سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرز‌های جنوبی آن‌ها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشور‌های عضو" تأسیس شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس