بازدید 4764
شورای امنیت روسیه:

۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان یک شبه خاک شد

دمیتری مدودیف معاون شورای امنیت روسیه به مناسبت سالگرد حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر گفت که تمام تلاش‌های ارتش آمریکا بعد از ۲۰ سال حضور ناکام در افغانستان یک شبه به معنای واقعی کلمه به خاک تبدیل شد.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸ 11 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از  ایرنا مدودیف روز شنبه در مقاله‌ای نوشت: ماموریت امریکا در افغانستان بیش از ۲۰ سال طول کشید. در این دوره، ایالات متحده ۱.۵ تریلیون دلار در افغانستان دفن کرد، اما این هزینه‌ها کاملاً بی معنی بود.

در این مقاله آمده است: آمریکایی‌ها عادت دارند ارزش‌های خود را به جهان تحمیل کنندو قرار بود در اینجا نیز اساس سیستم سیاسی جدیدی شود زمانی که واشنگتن سعی کرد همه شرایط را برای توسعه ایالت جدیدی مطابق مدل غربی ایجاد کند با این حال، افغان‌ها بار دیگر طرح‌های تحمیل شده به کشور خود را نپذیرفتند.

مدودیف گفت: با وجود میلیارد‌ها دلار، سطح زندگی مردم افغانستان تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. اکثر مردم در فقر به زندگی خود ادامه می‌دهند و فساد در دستگاه‌های دولتی مانند سرطان رشد می‌کند.

معاون شورای امنیت روسیه در مقاله خود ادامه داد که ایالات متحده نیز دچار همین فروپاشی شد، چون تلاش کرد از رژیم مستقر حمایت نظامی کند. تقریباً از ابتدا، پنتاگون نیرو‌های امنیتی ملی افغانستان را ایجاد، آموزش و مسلح کرد. اما، همانطور که حوادث ماه‌های اخیر نشان داده است، آن‌ها بدون تکیه زدن به آمریکا نتوانستند وجود داشته باشند. پس از خروج نیرو‌های خارجی، نیرو‌های مسلح کشور نمی‌خواستند بدون حامیان و پول آن‌ها بجنگند. آن‌ها با استعفای خود ولایات افغانستان را تسلیم کردند و سپس مرکز جنگ خود را به طور کامل ترک کردند.

در همان زمان، عملیات مختلف جان تقریبا دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی را گرفت. تلفات غیرنظامیان بیش از ۴۰ هزار نفر و بیش از ۷۵ هزار نفر زخمی شدند. بسیاری از آن‌ها در حملات بی رویه نیرو‌های ناتو جان باختند. ده‌ها هزار نفر مجبور شدند وطن خود را در جستجوی یک زندگی آرام ترک کنند. تاکنون، شهروندان افغان یکی از بزرگترین گروه‌های پناهجویانی هستند که به دنبال نجات در اروپا هستند. دور جدیدی از بحران مهاجرت نیز روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی را تهدید می‌کند. علاوه بر این، ایالات متحده و متحدانش ده‌ها هزار افغان را به رحمت سرنوشت سپرده اند که در این ۲۰، با اعتقاد صادقانه به "آینده غربی"، با ناتو همکاری نزدیک داشته اند.

آمریکایی‌ها همچنین نتوانستند به هدف اصلی که رئیس جمهور جورج دبلیو بوش پس از حملات ۱۱ سپتامبر اعلام کرد - شکست تروریسم در افغانستان - دست یابند. به دلیل اشتباهات محاسباتی متعدد ایالات متحده، از جمله در سیاست خاورمیانه، تروریست‌ها به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند جلوی شبه نظامیان داعش که به طور گسترده از سوریه به افغانستان نقل مکان کردند، را بگیرند. به گفته سرویس‌های اطلاعاتی، در حال حاضر ده‌ها هزار جنگجوی داعش و پیروان آن‌ها در منطقه وجود دارند که بخش قابل توجهی از آن‌ها در استان‌های شمالی و شرقی هم مرز با کشور‌های آسیای مرکزی متمرکز شده اند.

مشکل حل نشده دیگر مربوط به تولید غیرمجاز مواد افیونی است که در حال حاضر ۴۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۰۱ افزایش یافته است. در حال حاضر افغانستان حدود ۸۵ درصد از موار مخدر در جهان را به خود اختصاص داده است.

مدودیف ادامه داد همه این مثال‌ها بار دیگر این نظریه را تأیید می‌کند که انجام معجزه دموکراتیک از خارج غیرممکن است و در عین حال جهان را از تروریسم و مواد مخدر پاک نمی‌کند. واشنگتن هرگز نتوانست وضعیت را در یک کشور فقیر و فرسوده از جنگ تثبیت کند و آن را به یک دولت مدرن تبدیل کند.

معاون شورای امنیت روسیه در پایان نوشت: تروریسم بعد از ۲۰ سال هیچ جا ناپدید نشده و بدیهی است که این مشکل یک منطقه واحد نیست، بلکه کل بشریت است. تروریست‌ها می‌توانند در هر زمان کمتری نسبت به سپتامبر ۲۰۰۱ اقدامات تروریستی خونین انجام دهند. این بدان معناست که لازم است تلاش‌های کل جامعه بین المللی برای مبارزه با شروری که ایالات متحده و متحدانش نتوانسته اند آن را ریشه کن کنند، هدایت شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر