بازدید 6558

طالبان:پنجشیر تصرف شد، دولت فراگیر تشکیل می‌شود

سخنگوی طالبان اعلام کرد که برق و اینترنت ولایت پنجشیر که در هفته گذشته قطع شده بود "از امروز" وصل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 06 September 2021

به گزارش تابناک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در کنفرانسی خبری در شهر کابل اعلام کرد که جنگجویان این گروه موفق به تصرف پنجشیر شده‌اند.

مجاهد گفت که "این دره امروز کاملا پاکسازی شده" است.صبح امروز نیز تصاویری از حضور نیروهای طالبان در مرکز ولایت پنجشیر منتشر شد.

با این وجود گروه مقاومت پنجشیر این ادعا را رد کرده و گفته است هنوز درگیری جنگ ادامه دارد. در بیانیه این گروه آمده است: «مردم افغانستان مطمئن باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست.»

در درگیری های شب گذشته طالبان با گروه مقاومت پنجشیر ژنرال عبدالودود خواهرزاده احمد شاه مسعود و فهیم دشتی سخنگوی این گروه کشته شدند. منابع مقاومت می گویند این دو در حمله پهپادی پاکستان کشته شده‌اند.

سخنگوی طالبان در نشست خبری همچنین هر گونه مذاکره با مقاومت پنجشیر را رد کرد و گفت که این گروه پس از مخالفت احمد مسعود با مذاکره نیروهایش را به پنجشیر اعزام کرد تا آخرین باقیمانده‌های "تروریست‌ها" را از بین ببرد.

او گفت که رهبران مقاومت پنجشیر مفقوده شده اند. ذبیح‌الله مجاهد گفت که امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان کشور را ترک کرده و به تاجیکستان فرار کرده است.

صالح دو روز پیش در ویدیویی که منتشر کرد گفت که افغانستان را ترک نکرده است.

سخنگوی طالبان اعلام کرد که برق و اینترنت ولایت پنجشیر که در هفته گذشته قطع شده بود "از امروز" وصل خواهد شد.

او همچنین مدعی شد که هیچ غیرنظامی‌ای در تصرف پنجشیر توسط طالبان کشته نشده است.

مجاهد در پاسخ به سوالی گفت که به زودی دولت فراگیر تشکیل می‎شود او جزییات بیشتری ارائه نکرد.

ذبیح الله مجاهد در بخش دیگری از کنفرانس خبری خواستار ادامه کمک های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان شد. او اعلام کرد که بزودی پروازهای بین‌المللی در افغانستان از سر گرفته می‌شود.

سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی در مورد رفتار طالبان با زنان و سرکوب آنها اظهارات قبلی را تکرار کرد او گفت حقوق زنان در چارچوب شرع یا قوانین اسلامی رعایت می شود اما بازهم توضیح نداد که این در عمل به چه معناست. به گفته مجاهد: "زنان بخش مهمی از جامعه ما هستند."

سخنگوی طالبان همچنین گفت که هیبت الله آخوندزاده، رهبر این گروه زنده است و "به زودی در انظار عمومی ظاهر خواهد شد.

واکنش ایران به تحولات پنجشیر
امروز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به وقایع یکشنبه‌شب در پنجشیر در افغانستان اظهار کرد: «هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تأسف است.»

سعید خطیب‌زاده، روز دوشنبه در جلسه‌ای مجازی با رسانه‌ها، با اشاره به دخالت نظامی پاکستان در افغانستان گفت: "اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است. دخالت خارجی را در دست بررسی داریم. تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند. موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود."

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها