بازدید 67047
تحولات افغانستان

سقوط مرکز پنجشیر با دخالت مستقیم جنگنده ها، بالگردها و پهپادهای پاکستان/ فراخوان عمومی احمد مسعود برای مقابله سراسری با طالبان / وزارت خارجه ایران: حملات به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

پس از مقاومت چند روزه و سخت نیروهای مقاومت پنجشیر، برخی منابع خبری گزارش داده اند که نیروهای طالبان با کمک نیروی هوایی و پهپادی ارتش پاکستان توانسته اند بر مرکز ولایت پنجشیر مسلط شوند.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ 06 September 2021

سقوط مرکز وپنجشیر با دخالت مستقیم جنگنده ها، بالگردها و پهپادهای پاکستان/ احمد مسعود: ما نه با طالبان بلکه با ارتش پاکستان می جنگیم/ وزارت خارجه ایران: حملات به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

بین الملل تابناک: پس از مقاومت چند روزه و سخت نیروهای مقاومت پنجشیر، برخی منابع خبری گزارش داده اند که نیروهای طالبان با کمک نیروی هوایی و پهپادی ارتش پاکستان توانسته اند بر مرکز ولایت پنجشیر مسلط شوند.

فراخوان عمومی احمد مسعود برای مقابله سراسری با طالبان
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۶:۴۸

"احمدمسعود" فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان درپیامی صوتی از همه مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور خواست که از هر طریقی علیه طالبان قیام کنند.

 احمد مسعود در این پیام اضافه کرد با قیام مسلحانه، تظاهرات در داخل و خارج از راه نوشتن و یا هر راه دیگر آغاز کنند و وی در کنار آنها برای آزادی مردم این کشور است.

وی با بیان اینکه برای حفظ استقلال ،عزت ،عدالت و سربلندی کشور مبارزه می کند گفت که گروه طالبان بدون توجه به اعلامیه علما،با آغاز حمله هویت خود را نشان داد.

فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان با بیان اینکه در حمله گسترده طالبان تعدادی از مردم و خانواده اش کشته شده اند.

وی اظهار داشت طالبان می خواهد کشور را در انزوای اقتصادی و سیاسی قرار دهد .

احمدمسعود گفت که تعداد زیادی از نیروهای بیگانه در کنار طالبان علیه مردم جنگیده اند.

وی اظهار داشت جامعه جهانی و برخی از کشورها با ایستادن در کنار طالبان به این گروه جرئت دادند که این حوادث را در افغانستان رقم بزنند.

فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه طالبان افراطی تر و متعصب تر از گذشته اند گفت انهایی که در کنار طالبان قرار گرفته اند از خواب غفلت بیدار شوند.

دو منبع وابسته به جبهه مقاومت اعلام کردند در نبرد اخیر در استان پنجشیر، نیرو‌های ویژه پاکستانی که با این استان آشنا هستند و نقشه این منطقه را دارند، به سنگر‌های نیرو‌های مقاومت از هوا هجوم آوردند.

اسپوتنیک با بیان اینکه نیرو‌های کماندو و ویژه پاکستان به پنجشیر حمله کرده‌اند، افزود عملیات پنجشیر در شرایطی پیگیری می‌شود که ژنرال فیض حمید، رئیس نهاد اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) در کابل حضور دارد.

برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از ضیاء آریانژاد، نماینده سمنگان در پارلمان سابق افغانستان، خبر حمله پهپاد‌ی پاکستان به پنجشیر را تایید کردند و نوشتند، «پنجشیر با پهپاد‌های نیرو‌های هوایی پاکستان و با استفاده از بمب‌های هوشمند بمباران شده است.»

منابعی از جبهه مقاومت پنجشیر گزارش داده‌اند که خلبان‌های پاکستانی با استفاده از جنگنده‌های امریکایی که به‌دست طالبان افتاده است، مواضع جبهه مقاومت را در پنجشیر هدف قرار می‌دهند.

این حملات که دخالت مستقیم یک کشور خارجی در کشوری دیگر محسوب می‌شود، پس از آن شدت گرفت و پنجشیری که نزدیک به یک هفته با محاصره غذایی و قطعی برق و اینترنت روبرو بود، از سوی پاکستان بمباران شد.

نکته آنکه پیش از آن اعلام شده بود نیروهایی که در پنجشیر به نیابت از طالبان وارد میدان شده بودند، اغلب نیروهای داعش و القاعده بودند که عمده آنها پاکستانی، عرب‌زبان با از ایغورهای چین به شمار می‌رفتند. اما پس از عدم موفقیت آنها و محاصره از سوی جبهه مقاومت در پنجشیر و ناکام ماندن تسخیر، ارتش پاکستان به کمک آنها رفت و با حملات هوایی، نیروهای جبهه مقاومت را در کوه مورد هدف قرار داد.

عدم شناخت طالبان به ادوات جنگی هوایی و حتی استفاده از هلیکوپتر، موجب شد که به سهولت دخالت ارتش پاکستان در این حملات روشن شود.

بر اساس اخبار منتشر شده، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر که خبر کشته شدن او در توئیت‌هایی از احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود و ژنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان تایید شده است، به همراه ژنرال ودود، از فرماندهان پنجشیری، در منطقه‌ای امن مورد حمله پهپادهای پاکستانی قرار گرفت که در این حمله هر دو نفر کشته شدند. گفته می‌شود این دو با خودروی احمد مسعود درحال تردد بودند.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

تأکید احمد مسعود بر هدایت طالبان از سوی پاکستان در حمله به پنجشیر

این حملات پی‌درپی موجب شد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی خطاب به جهان، اعتراض خود را به حملات هوایی پاکستان اعلام کند. او در این توییت نوشت: «طالبان با ما نمی‌جنگند، اما ارتش پاکستان و ISI (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان)، آنها را رهبری می‌کنند. طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند، اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند.» او همچنین در هشتک این توییت، خواستار تحریم پاکستان شد.

سقوط مرکز وپنجشیر با دخالت مستقیم جنگنده ها، بالگردها و پهپادهای پاکستان/ احمد مسعود: ما نه با طالبان بلکه با ارتش پاکستان می جنگیم/ وزارت خارجه ایران: حملات به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

درخواست آتش‌بس

احمد مسعود پیش از تحولات روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

در این بیانیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می‌باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای کرام لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

پس از آن سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران وارد میدان شد و در اظهارنظری مستقیم، حملات دیشب به پنجشیر را محکوم کرد.

او با بیان اینکه اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران‌کننده است، گفت: «حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است.» و تاکید کرد که دخالت خارجی را در دست بررسی داریم.

به گفته او، تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند و تاکید کرد که موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: «هیچ‌کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۶۳
انتشار یافته: ۴۷
چقدر منفوره این پاکستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
دخالت ترکیه برای آذربایجان خوبه ولی پاکستان بد؟
دخالت پاکستان در پنجشیر غیر انسانی و وحشیانه است و همه کشورها و قدرت های دنیا که انسانیت برایشان اهمیت دارد باید به یاری احمد مسعود بشتابند.
سالهاست که پاکستان بعنوان مرکز تربیت و اموزش طلاب تندرو
و تروریست های خشونت طلب و انتحاری از طالبان و القاعده و بلوچ های ایرانی و داعش و ووومیباشد

متاسفانه این کشور بقدری خطرناک شده که واقعا دنیا و کشورهای منطقه باید فکر اساسی بکنند
جلوگیری از ورود آب و غذا،جهت غلبه برطرف مقابل در جنگ،فقط از عهده ی ... افراد،بر میاد،کاریست بسیار چندش آور و بدور از هر انسانیتی.
پاکستان نه کثیفستان
چه عجب بیدار شدید بسیار دیر است
آذربایجان قره باغ دخالت ترکیه
طالبان پنجشیر دخالت پاکستان
و ما همچنان سکوت
یکی جلوی پاکستان را بگیره آتیش بیاره معرکه شده
مرگ بر پاکستان مرگ بر خیانتکاران پاکستانی
مار در آستین پرورش دادن نتیجه ای جز این ندارد
پاکستان کشور تروریست
دیگه دیره
ببینید در درک مسایل اطراف چقدر دیر متوجه می شویم. حالا دیدید که افغانستانی که می توانست یک کشور و همسایه دوست و یک شریک اقتصادی در این واویلا باشد چطوری دو دستی تقدیم پاکستان و طالبان کردیم.
بالاخره ماه از پشت ابر بیرون اومد. اینجاست که باید گفت مرگ بر داعش مرگ بر طالبان مرگ بر پاکستان! مواظب این همسایه های چموش و نانجیب باشید.
خدا لعنت کنه پاکستان که مهد پرورش ترویست ها (طالبان، القاعده، داعش و گروهک حقاقی) است.
حداقل دخالت میکردیم به کمکشون میرفتید
ایران به پاکستان هشدار بده در امور افغانستان دخالت نکنه الان دیگه همه بهپاد دارن حتی داعش
موضع گیری ایران (خطیب زاده)‌ بسیار صحیح و بر موازین انسانی استوار است و در میان کلیه نیروهای ضد امپریالیست مورد پذیرش بوده به دل مینشیند.
طالبان خواست 70 درصد مردم افغان است و در حال تشکیل حکومت است و در مقابل یک گروه شورشی که در حال شعله ور کردن جنگ داخلی بوده کمک گرفته تا از کشتار طولانی و زجر کشیدن غیر نظامیان جلوگیری کند چون در این صورت طولانی شدن جنگ و تکه تکه شدن افغانستان نه به صلاح مردم بود و هم از تشکیل دولت و کشور یکپارچه و قوی جلوگیری میکرد.
این لشکر فاطمیون که مدعی مبارزه با ظلم و... هستند الان دقیقا کجا هستند؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اون فاطمیون سال ۷۱ توسط بابای احمد مسعود سلاخی شدند. همه که مثل تو کودن نیستند. این تقاص خون شیعیان افشار هست. ننگ بر جنایتکاران!
خون خواران جهان جمع شده اند تا تروریسم بر افغانستان حاکم شود. پاکستان هم عمله ای بیش نیست.
سرمست از تسلط طالبان نباشید. با حمایت جهانیان و نقش آفرینی طالبان و پاکستان، شاهد درگیری در مرز شرقی خواهیم بود. مانند عراق 57
مرگ بر پاکستان
باز مانده گان استعمار انگلیس در شبه قاره هند با کثیف ترین اعمال در خاور میانه تحت نام پاک ستان این منطقه را دهها ساله صحنه خشونت کرده اند اینها بر خلاف نامشان منفور ترین و کثیف ترین انسانهای روی زمین هستند که از هیچ جنایت و پلیدی رویگردان نیستند
پاکستان! مهد هرچی تروریسم!!!!!!!!!!!!!
احمد مسعود باید درخواست مذاکره با نخست وزیر پاکستان بدهد نه رهبر طالبان
پس طالبان افغانی و پاکستانی نداره، سر و ته یک کرباسن. ذ
با پاکستان و سایر دوستان طالبان
جوانان افغان باید از پنجشیر دفاع کنند با هر عنوانی که دارند .
این کفتارها (گروهک تروریستی طالبان) قدرت بگیرن دستمزد اونایی که حمایتشون کردن رو با دندان تیز خواهند داد
نوش دارو پس از مرگ سهراب آقای خطیب زاده ؟
این پاکستان رو ببین عجب رویی داره!

جامعه جهانی اینجا خفه شده ؛ دیروز یمن 2 تا موشک زده به عربستان امروز وزیر خارجه آمریکا میگه انصارالله باید هرچه سریعتر آتش بس برقرار کنه و حملات به عربستان رو متوقف کنه. ولی وقتی عربستان سعودی مراسم عروسی در یمن رو بمباران میکنه و کودکان یمنی رو تیکه تیکه میکنه آمریکا خفه شده


یک هفته ای افغانستان رو تحویل طالبان دادن و پاکستان رسما به افغانستان و پنجشیر حمله میکنه و آمریکا هم هزاران هزار سلاح سنگین رو یهویی در افغانستان جا میزاره و دو دستی تقدیم طالبان میکنه الانم آمریکا حملات پاکستان رو محکوم نمیکنه و خفه شده

مردشور جامعه جهانی و آمریکا و تمام حامیان آمریکا و غرب گداها که این صحنه هارو میبینن و بازم صداشون درنمیاد
پاکستان و روسیه و چین از اون کشورها هستند راحت از پشت خنجر میزنن اینقدر کثیف هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ببند اونی که کثیف هست آمریکا و غرب هست که نوچه هاش رو تنها گذاشت
از بیانات گوهربار احمد مسعود فرمانده دلاور شیرهای پاکتی پنجشیر : "طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند"

من طرفدار طالبان نیستم ولی آمریکا 20 سال با طالبان جنگید از پسش برنیومد هنوز پاشو از افغانستان نذاشته بیرون طالبان یک هفته ای کل افغانستان رو گرفت این جناب میفرماید طالبان آنقدر قوی نیست که با ما رقابت کند. جوک خنده داری بود مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
امریکا پاشو نذاشت بیرون بلکه طالبان رو تجهیز کرد با تریلیونها دلار تسلیحات که براشون جا گذشت وگرنه طالبان با دمپایی و کلاشینکف یه پاسگاه رو هم نمیتونن بگیرن
باز هم ایران رودست خورد
ای کاش پاکستان از نقشه زمین محو میشد.
صبح بخیر، بخوابید هنوز تا صبح جمعه مونده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
تابناک لطفا در مورد جنایت افشار مطلب بنویس تا بفهمید پسر چه جنایت کاریست این احمد مسعود
مردم افغان نام کشور حمله کننده به پنجشیر را چرکستان گذاشته اند که گندشان همه افغانستان را گرفته است
پاکستان کثیف ترین کشور جهان است
سلام شما را بخدا سوگند به مردم پنجشیر کمک کنید احمد مسعود مرد است
در چند روز اخیر نیروهای پنجشیر تا تونستند دروغ سر هم کردن.چطور شوروی با ان همه امکانات سالها نتونست وارد پنجشیر بشه ولی طالبان در عرض شش روز با کمک نیروی هوایی پاکستان تونست وارد اونجا بشه.همش دروغه. وقتی امریکا با متحدانش از پس طالبان بر نیومدن پسر مسعود هم نمی تونه با طالبان مقابله کنه.نتیجه این جنگ از قبل کاملا مشخص بود.نه پاکستان و نه هیچ کس دیگری به پنجشیر حمله هوایی نکرده.طالبان ان قدر قدرتمند شده که از پس الف بچه مسعود بر بیاد و نگذاره جنگهای داخلی افغانستان بیشتر از اینی که هست ادامه پیدا کنه
حالا کی گفته احمد مسعود خوبه ،کسی از شماهایی که نظر میدید ایشونو میشناسید بجز از طریق فضای مجازی پاکستان خیلی هم خوبه
پاکستان نه، چرکستان!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر