بازدید 21738
آخرین تحولات خاورمیانه

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان / آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان / حمله هوایی اسرائیل به سوریه / آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان، آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان، حمله هوایی اسرائیل به سوریه، آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان و امضای توافق حمل و نقل دریایی بین عراق و عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 03 September 2021

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان، آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان، حمله هوایی اسرائیل به سوریه، آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان و امضای توافق حمل و نقل دریایی بین عراق و عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه بوده اند.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان

درگیری و جنگ شدید در استان پنجشیر بین افراد گروه طالبان و نیروهای جببه مقاومت به رهبری احمد مسعود ادامه دارد و هر دو طرف مدعی پیشروی شده‌اند.

جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمدمسعود اعلام کرده است که شب گذشته در منطقه خاواک در شمال استان پنجشیر و هم مرز با استان بغلان چندین سنگر طالبان را تصرف و تلفات سنگین به آنها وارد کرده اند.

این جبهه همچنین اعلام کرده است که شب گذشته شهر چاریکار مرکز استان پروان در شمال کابل را نیز از گروه طالبان باز پس گرفته و صدها تن از افراد این گروه در این جنگ کشته و یا زخمی شده اند.

منابع وابسته به جبهه مقاومت گفته اند به بزرگان محلی اجازه داده اند که اجساد گروه طالبان را از کوه ها پایین آورده و به این گروه تحویل دهند.

علی میثم نظری، سخنگوی جببه مقاومت امروز (جمعه) به رسانه ها گفت که در درگیری های چند شب گذشته ۳۰۰ تن از افراد گروه طالبان کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی و همچنین دها تن از آنها هم دستگیر شده اند.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

وی گفت که افراد جبهه مقاومت موفق به پیشروی شده اند و گروه طالبان هیچ شانسی برای پیروزی در پنجشیر ندارد.

برخی منابع دیگر گفته اند، حال که گروه طالبان جنگ را انتخاب کرده اند، به زودی مقاومت در چندین شهرستان و استان دیگر نیز فعال خواهد شد و مقاومت در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

اما در مقابل، سخنگویان گروه طالبان هم مدعی شده اند که از مسیرهای استانهای نورستان، بغلان، پروان و بدخشان به طرف چهار شهرستان در پنجشیر پیشروی داشته و تلفاتی هم به افراد جبهه مقاومت وارد کرده اند.

دو روز پیش امیرخان متقی، مسئول کمیته تبلیغ گروه طالبان اعلام کرد که گفت وگو با بزرگان پنجشیر به شکست انجامیده و اکنون نیروهای آنها برای تصرف نظامی آماده شده و در اطراف پنجشیر تجمع کرده اند.

اکنون ویدئوهایی که در صفحات اجتماعی منتشر شده است، نشان می دهد درگیری شدیدی در این منطقه ادامه دارد.

براساس گزارش ها گروه طالبان، اینترنت استان پنجشیر را قطع کرده تا افراد جبهه مقاومت نتوانند به مردم در سراسر این کشور وصل و وضعیت را به بیرون گزارش دهند اما برخی سخنگویان آن از طریق تلفن با رسانه ها در ارتباط هستند.

آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان

در تماس تلفنی جبران باسیل، وزیر امور خارجه سابق و رئیس بزرگترین فراکسیون مسیحی پارلمان لبنان با حسین امیرعبداللهیان، وی ضمن تبریک انتخاب امیرعبداللهیان به سمت وزیر امور خارجه کشورمان، از فروش و ارسال محموله سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به مقصد لبنان تشکر و قدردانی کرد.

جبران باسیل با انتقاد از سیاست های آنهایی که میخواهند به مردم‌ لبنان گرسنگی بدهند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه جانبه روابط فیمابین شد و ضمن انتقال پیام میشل عون برای رئیس جمهور کشورمان، در خصوص تحولات منطقه با وزیر امور خارجه کشورمان به بحث تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفتگوی تلفنی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را داشته و تدبیری که رهبر پرافتخار حزب الله برای پایان دادن به این بحران دست ساخته صهیونیست ها ضد مردم لبنان انجام داد، مؤید این واقعیت است که مسیر سرافرازی لبنان تنها از اتکا به خود و استفاده از سرمایه‌ها و منابع خود می گذرد.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

امیرعبداللهیان با اعلام اینکه در حوزه گسترش روابط دوجانبه با لبنان هیچ ‌محدودیتی وجود ندارد، دفاع همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش و مقاومت لبنان را مورد تأکید قرار داد.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه هشتم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ارسال محموله‌های سوخت ایران به لبنان نیز اظهار داشت: چندین بار گفته‌ام. این یک تصمیم حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم. نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فراقانونی نیستند که بخواهند جلوی تجارت مشروع را بگیرند.

وی افزود: ما در خصوص اعمال حاکمیت خودمان بسیار جدی هستیم و همگان دیدند و فکر می‌کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه، جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است. درباره فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان همین مسیر را رفتیم و مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد، این مسیر و فروش ادامه می‌یابد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: کشورهای دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند، نباید لحظه‌ای تعلل کنند. مردم لبنان مردم ثروتمندی هستند و احتیاج به اعانه ندارند و می‌توانند نیازهای خودشان را با سرمایه خودشان تامین کنند. تنها برخی کشورها که با دسیسه مانع این امر شدند، باید از سیاسی کردن همه چیز دست بردارند و اجازه دهند مردم لبنان نیازهای خود را از طریق منابع خودشان تامین کنند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه 

رسانه‌های سوری گزارش دادند پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم در آسمان دمشق مقابله و آن‌ها را سرنگون کرد.

به گزارش سانا، یک منبع نظامی سوری گفت که حدود ساعت ۱:۲۶ بامداد امروز جمعه ، "دشمن اسرائیلی از جنوب شرقی بیروت حمله هوایی انجام داد و برخی نقاط در مجاورت شهر دمشق را هدف قرار داد."

تلویزیون سوریه نیز تصاویر و ویدئوهایی از مقابله ارتش با اهداف متخاصم را پخش کرد.

حومه دمشق، پایتخت سوریه ماه گذشته نیز هدف حمله قرار گرفت و شهرهای حلب و حمص نیز به طور مشابه هدف قرار گرفتند.

یک منبع نظامی در آن زمان گفت که پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک‌های اسرائیلی را که منطقه الصفیره در جنوب شرقی حلب را هدف قرار داده بود سرنگون کرد.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

از سوی دیگر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای درباره گزارش روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست مبنی بر شنیده شدن صدای انفجارهایی همزمان با حمله به دمشق، احتمال داد که صدای این انفجارها ناشی از یک موشک شلیک شده از سوی پدافند هوایی سوریه بوده که وارد اراضی اشغالی شده و در نزدیکی سواحل تل‌آویو سقوط کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی گفته در حال تحقیق روی این موضوع است.

آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

با گذشت دو روز از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان اعلام کرده به‌زودی دولت جدید افغانستان را اعلام می‌کند.

این در حالی است که تصاویر منتشره از ارگ ریاست جمهوری افغانستان نشان از آمادگی طالبان برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد.

احمدالله متقی، یک عضو گروه طالبان، گفته که مراسم اعلام این حکومت در ارگ برگزار می‌شود، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رویترز گفت که تاریخ دقیق اعلام این حکومت مشخص نیست، اما در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

به گفته وی مشروعیت این حکومت جدید برای جهانیان بسیار مهم است، زیرا افغانستان با مشکلات جدی از قبیل خشکسالی و ویرانی ناشی از درگیری‌ها مبارزه می‌کند.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

در همین حال، شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر، گفته که کشورش با همکاری ترکیه با طالبان در حال گفت‌وگوست تا فرودگاه کابل دوباره فعال و زمینه برای ادامه کمک‌های بشردوستانه و خروج افغان‌ها فراهم شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست مشترک خبری با همتای قطری خود گفته که همراه با کشورهای منطقه‌ای درباره نحوه خروج افغان‌ها گفت‌وگو می‌کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت: ”چشم انداز و راه‌اندازی فرودگاه کابل و خروج مصون برای اتباع خارجی و افغان‌ها از طریق مرزهای زمینی در اولویت قرار دارد.»

یک مقام ارشد طالبان، ماه گذشته به رویترز گفته‌ بود که ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، بر شورای حکمرانی افغانستان که رییس جمهور در راس آن باشد، قدرت نهایی خواهد داشت.

همچنین علی‌رغم تاکید طالبان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، «شیرمحمد استانکزی» از مقامات ارشد طالبان گفته است که از اعضای دولت قبلی در کابینه جدید حضور نخواهند داشت.

روز سه‌شنبه تنها پس از گذشت چندین ساعت از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از افغانستان برخی منابع از سفر «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان از قندهار به کابل خبر دادند.

همچنین روز سه‌شنبه برخی منابع از عزیمت «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان از قندهار به کابل خبر دادند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام طالبان اعلام کرد، رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید در افغانستان پایان یافته و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

پیش از این یک رسانه نزدیک به طالبان از آغاز دیدارهای «ملاهبت‌الله آخوندزاده» با سایر رهبران این گروه در قندهار خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، طالبان اعلام کرده که رهبر این گروه و معاون او در حال انجام مشورت‌هایی در قندهار با رهبران و سران قبایل هستند.

به گفته سخنگوی طالبان در نشست رهبری طالبان که از روز شنبه با حضور «ملاهبت‌الله آخوندزاده» آغاز شد، مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی فعلی افغانستان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که طی آن وضعیت امنیتی، نظم اداری، شفافیت، حفاظت از کالاها و تسهیلات خزانه‌داری و مردم مورد بحث قرار گرفت.

امضای توافق حمل و نقل دریایی بین عراق و عربستان

عربستان و عراق یک توافق همکاری برای حمل و نقل دریایی امضا کردند که فعالیت کشتی‌های تجاری را بین دو کشور افزایش می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های سعودی، صالح بن ناصر الجاسر وزیر حمل و نقل عربستان و ناصر الشیبلی همتای عراقی او در دیدار روز پنجشنبه با یکدیگر این توافق همکاری حمل و نقل دریایی را امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان، این توافق بخشی از مجموعه اقدام های شورای همکاری سعودی- عراق جهت تقویت روابط بین دو کشور در سطح راهبردی و همچنین گشایش جوانب جدید همکاری در زمینه‌های مختلف است.

ادامه جنگ در پنجشیر با حملات گسترده طالبان/آمادگی ایران برای تداوم فروش سوخت به لبنان/ حمله هوایی اسرائیل به سوریه/ آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

براساس این گزارش، توافق بین دو کشور حوزه خلیج فارس فعالیت کشتی‌های تجاری برای حمل و نقل مسافران و کالاها و تقویت تبادل تجاری از طریق بندر الجدیده- عرعر افزایش خواهد یافت. وزیران حمل و نقل دو کشور بر سر روش‌های دستیابی به بنادر و موضوع حوادث دریایی در آب‌های سرزمینی نیز گفت وگو کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۸
گروهی ملیشیا با شکل و شمایل عجبب . با افراد کم سواد و بی سواد از دنیای علم و سیاست در بی خبری و خیانت از امریکا و پاکستان و امریکا و اشرف غنی مردم این خطه را در دهان گرگان و گرازها رها کردند . بزرگترین خیانت رییس جمهور پشتون این بود که رای اکثریت مردم را داشت اما به اکثریت مردم تا دقیقه نود خیانت گرد . با عریب اجازه نداد مقاکمت محلی مقل پنجشیر شکل گیرد . طالبان از اینترنت در موفع حمله بهره بردند . اما حالا آب و غذا و تلفن و اینرنت را بر مردم این خطه قطع کردند . چون مردم پنجشیر مطالبه بحقی داشتند و ان هم سهم ۲۰ درصد در تصیمات اینده کشور برای فارسی زبان و شبعیان این کشور هستند . تا این ساعت پرونده طالبان نشان‌میدهد که مشروعیت خود را از دست داده اند . انها دنبال حکومتی مقل الگوی عربستان هستند ‌. در صورتی مردم افعانستان جمهوریت نیم بند را مدت ۲۰ سال تجربه کرده بودند. هر چه بود بهتر از امارتی هست که گروهی بیسواد با ادعای خلافت بر مردم چیره گی یابند . سلاح های که امریکا در افغانستان له جای گذاشته برای دول دیکر خوب نیست . افغانستان با بودن زالبتن و قدرت گرفتن انها و خروج نخبگان و روشنفکران جایگزین انها پخمگان که دنبال ارمانهای با سلاح و خشونت هستند . آرمانهایی که واقعا تحمل ان برای مردم کشورش سخت و مشمیز کننده خواهد بود . علت ابنکه طالبان دوباره قدرت یافتند خیانت های پشت پرده و بخشی از باورهای مردم این کشور دخیل هستند . چرا طالبان در تروپا لا انتحاری رشد نکردند ؟ چون خریداری ندارد . دولت های اروپا به مردمش خیانت نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
طالبان فعلا در شروع کارشان وعده های شیک و زیبا میدهند !!؟؟؟

ولی وقتی خرشان از پل عبور کرد

خیلی راحت زیرش میزنند و می گویند خدعه و فریب و

نیرنگ و مکر سیاسی بود
و چهره واقعی و خشن و ضد

انسانی خودشان را نشان میدهند

ایکاش مردمشان اشتباه ما را نکنند
واقعا ایا باید از صادرات سوخت به لبنان و سوریه ، مردم خوشحال بشوند ؟
و جشن بگیرند ؟
لطفا صادر کنید و اصلا در اخبار نگویید ، بهتر است !!!!
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
اشکالش چیست وقتی پولش را می گیریم والبته پول
فروش سوخت به لبنان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پولش چی میشه ؟؟؟!
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
خود شما کامنت کردی" فروش"!...در ثانی پول آنرا باید نشان شما دهند تا قابل باور باشد؟
طالبان = داعش = القاعده

مرگ بر طالبان و طالبانیسم
منتظر روابط گسترده با همسایه های ایران و استفاده از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی هستیم. هنوز یادمان نرفته که این دارو دسته قبل از اینکه قدرت را بدست بگیرند چه وعده ها دادند. منتظریم!!×!
تمام نفت و بنزین لبنان رو تامین کنید اونم مجانی.
تورم در کشور بیداد می کنه.
کرونا قتل عام
انشااله که به یاری خدا همه طالبان و دوستانشان توسط احمد مسعود به درک واصل خواهند شد
لعنت خداوند بر طالبان.
درود بر پنجشیر

ای کاش حامی مستضعفان جهان از ظالم حمایت نمیکرد
ترکیه نخود هرآش شده فرودگاه افغانستان به ترکیه چه مربوط است . ترکیه ادای آمریکا را در می آورد هر کشوری که ضعیف میشود به آن کشور لشکر کشی میکند.
فروش سوخت یا اهدای سوخت؟؟؟ لبنان که پولی برای پرداخت ندارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
به جاش لبنانی ها در جشنهاشون در کاباره ها و دیسکو

هاشون ، برامون دعا میکنند !!؟؟
طالبان بازدوبند با آمریکا واشرف غنی وانداختن جنگ روانی افغانستان را گرفت حالا همان جنگ روانی را بر علیه دره پنجشیر شروع کرده است احمد مسعود ویارانش باید گول جنگ روانی ودروغهای آنهارا نخورد با عزم راسخ مقاومت کند
فروش سوخت؟
فروش سوخت؟؟؟؟؟
فرووووششش سووختتتت؟؟؟؟؟؟
قفقاز،کردستان،افغانستان،تاجیکستان و آسیای میانه باید اولویت سیاست خارجی ایران باشد.نه کشورهای عربی.فرصت سوزی تا کی؟
به زودی پنجشیر همه شمال افغانستان پس خواهد گرفت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر