بازدید 5655

اردوغان:باخوش‌بینی‌محتاطانه‌با‌‌"طالبان"‌برخورد‌می‌کنیم

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه چهارشنبه شب در خصوص تحولات افغانستان گفت که کشورش با پیام‌های طالبان با خوش بینی محتاطانه‌ای برخورد خواهد کرد، در عین حال با آنکارا با تمام طرف‌ها گفتگو می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳ 26 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از خبرگزاری آناتولی، اردوغان در ضیافت شام با سفرای ترکیه گفت: آنچه که شکل آینده افغانستان را تعیین خواهد کرد، نه حرف بلکه عمل و رفتار طالبان خواهد بود.

وی اضافه کرد: ترکیه گفتگو‌های نزدیک را با تمام طرف‌ها در افغانستان و در راستای استقرار و ثبات در این کشور ادامه می‌دهد.

اردوغان بار دیگر به مسأله شکل گرفتن موج جدید مهاجرت از افغانستان اشاره کرد و گفت: ترکیه اکنون میزبان بیش از ۵ میلیون آواره است و دیگر توان تحمل بار سنگین موج مهاجرت جدید که منشأ آن سوریه یا افغانستان باشد، ندارد.

اردوغان یکشنبه شب گذشته نیز در تماس تلفنی با با چارلز میشل رییس شورای اروپا نیز این سخنان را تکرار کرده بود که کشورش نمی‌تواند بار موج جدید مهاجران را به دوش بکشد.

وی بر ضرورت ارائه کمک به مردم افغانستان در خاک آن‌ها و کشور‌های همسایه تأکید کرد و گفت که این کار برای آن صورت می‌گیرد که مهاجرت از افغانستان به بحران انسانی جدیدی ختم نشود.

وی همچنین اظهار کرد: پیش از آن که مهاجرت غیرقانونی از افغانستان به بحران جدیدی منجر شود، همکاری همه کشور‌ها و نیز جامعه جهانی بویژه اتحادیه اروپا برای مسؤولیت پذیری در قبال این مسأله ضرورت دارد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت که نمی‌توان از فشار مهاجرت را با افزایش مشارکت مالی نهاد‌های سازمان ملل متحد ذیربط بویژه کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد کاهش داد.

سخنان اردوغان در مورد طالبان را شاید بتوان واکنش به اظهارات سخنگوی این گروه دانست.

«سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان چندی پیش اعلام کرد که این گروه ترکیه را «مهم‌ترین شریک» خود می‌داند.

شاهین طی مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی چین گفته بود که طالبان چین و ترکیه را مهم‌ترین شرکای خود در زمینه بازسازی افغانستان می‌داند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر