بازدید 9259

شرکت وزرای خارجه ریاض و کویت در اجلاس بغداد

ریاض و کویت سطح مشارکت خود را در اجلاس کشور‌های همسایه عراق مشخص کردند؛ نشستی که کویتی‌ها در سطح نخست وزیر و سعودی‌ها در حد وزیر خارجه در آن شرکت خواهند کرد و قرار است روز شنبه پیش رو برگزار شود.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵ 25 August 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، کویت در جریان سفر یک روزه «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به این کشور همسایه جنوبی در ۲۲ اوت گذشته (۳۱ مرداد۱۴۰۰) اعلام کرد که در سطح نخست وزیر در اجلاس بغداد شرکت می‌کند.

گرچه در دعوتنامه رسمی نخست وزیر عراق از «نواف الاحمد الصباح» امیر کویت برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده بود، اما در جریان سفر الکاظمی، کویت اعلام کرد که «صباح خالد الحمد الصباح» نخست وزیر را مکلف به حضور در اجلاس بغداد به نمایندگی از کشور کویت کرده است.

براساس گزارش‌ها قرار است یک هیات بلندپایه نخست وزیر کویت را در این اجلاس همراهی کند.
از طرفی خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک امروز اعلام کرد که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به نمایندگی از پادشاه این کشور در راس هیاتی در اجلاس بغداد شرکت می‌کند.
این درحالی است که دعوتنامه رسمی دولت عراق از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آورده بود.

وزیر امور خارجه عراق در هشتم اوت گذشته (۱۷ مرداد۱۴۰۰) در جریان تسلیم دعوتنامه رسمی به ریاض، نتوانست با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار کند.
ریاض تاکنون در خصوص علت عدم حضور ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و یا «محمد بن سلمان» ولیعهد در این اجلاس توضیحی نداده است.
از طرفی شبکه تلویزیونی «المیادین» دیروز سه شنبه از قول وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که تهران در اجلاس بغداد شرکت می‌کند، اما هنوز در خصوص سطح حضور تصمیم نهایی گرفته نشده است.
براساس گزارش ها، تاکنون تنها، حضور «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «عبدالله دوم» شاه اردن به عنوان عالی‌ترین مقامات حاضر در اجلاس قطعی شده است.
دست اندرکاران برگزاری اجلاس در بغداد می‌گویند که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز در اجلاس حاضر خواهد بود، اما تاکنون آنکارا این خبر را تایید نهایی نکرده است.
«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در اظهاراتی گفت که از کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده و قرار است در سطح سفیران در اجلاس شرکت کنند.
«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه یکی از غایبان بزرگ اجلاس خواهد بود که وزیر خارجه عراق علت عدم دعوت از سوریه در این اجلاس را بحث برانگیز و دارای اختلاف بودن مساله سوریه عنوان کرده است.
فؤاد حسین ادامه داده است که مساله سوریه مساله‌ای دارای اختلاف است و دست ما نیست، ما روابط خوبی با سوریه داریم و هیچ وقت روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرده ایم.
به گفته وی، ما در طرح مساله سوریه چه در سطح کشور‌های عربی و چه در سطح بین المللی ذینفع و خواستار بازگرداندن نقش سوریه در همه زمینه‌ها هستیم، اما مساله بازگشت دمشق هنوز مساله‌ای دارای اختلاف است و به نظر من برادران سوری ما این مساله را درک می‌کنند.
وی در عین حال تاکید کرد که اجلاس همسایگان عراق روز شنبه ۲۸ اوت برگزار می‌شود و توضیح داد که کشورش پاسخ مثبتی از همه کشور‌های دعوت شده ریافت کرده است.
علاوه بر همسایگان عراق (به استثنای رییس جمهوری سوریه)، قطر، امارات و مصر به علاوه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و ژاپن نیز به این اجلاس دعوت شده اند.
عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات فی بین کشور‌های همسایه عراق برگزار شده است.
قرار است اجلاس در برگیرنده پاره‌ای نشست‌های حاشیه‌ای بین کشور‌های طرف اختلاف باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی