بازدید 10401

دلیل احساس خستگی دایمی و روش برطرف نمودن آن

خستگی یکی از علامت های شایع چندین بیماری جدی است ، اما در بیشتر موارد ناشی از اشتباهات ساده در شیوه زندگی است که می توان به راحتی آنها را برطرف کرد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 22 August 2021

احساس خستگی دایمی یکی از مشکلات بسیار شایع در تمام گروه های سنی علی الخصوص سالمندان می باشد . در حقیقت براساس آمار معتبر ، حدود یک سوم نوجوانان ، بزرگسالان و افراد سالمند به صورت دایمی احساس خواب آلودگی یا خستگی دارند .

دلیل احساس خستگی دایمی و روش برطرف نمودن آن

خستگی یکی از علامت های شایع چندین بیماری جدی است ، اما در بیشتر موارد ناشی از اشتباهات ساده در شیوه زندگی است که می توان به راحتی آنها را برطرف کرد.

در این مقاله به 5 دلیل احتمالی بروز خستگی دایمی اشاره میکنیم که  پرستار سالمند باید با آن آشنا باشد و راه هایی برای بازگرداندن انرژی بیشتر ارائه خواهیم داد .

  1. مصرف بیش از حد کربوهیدراتهای تصفیه شده

کربوهیدرات ها می توانند منبع سریع برای تولید انرژی باشند. وقتی کربوهیدرات را می خورید ، بدن آنها را به قند تجزیه می کند ، که می تواند برای سوخت استفاده شود.

با این حال ، خوردن بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده در واقع باعث می شود در طول روز احساس خستگی کنید.

وقتی قند و کربوهیدراتهای فرآوری شده مصرف می شوند ، باعث افزایش سریع قند خون می گردند و این وضعیت به پانکراس  سیگنال می دهد که مقدار زیادی انسولین تولید کند تا قند از خون  خارج شده و به سلول های  بدن برسد.

این افزایش سطح قند خون - و افت بعدی - می تواند منجر به احساس خستگی گردد. قطعا به دنبال این احساس خستگی ، به طور غریزی به دنبال خوردن یک وعده دیگر کربوهیدرات تصفیه شده خواهید بود که می تواند به یک چرخه معیوب منجر شود.

بنابراین به حداقل رساندن قند و کربوهیدراتهای فرآوری شده در وعده های غذایی و میان وعده ها به میزان بیشتری منجر به تولید انرژی می شود.

لازم است برای حفظ سطح انرژی بدن ، شکر و کربوهیدراتهای تصفیه شده را با غذاهای کامل غنی از فیبر مانند سبزیجات و حبوبات جایگزین کنید.

  1. زندگی بدون تحرک

بی تحرکی می تواند علت اصلی کمبود انرژی باشد. اما بسیاری از مردم براین باورند که ورزش سبب خستگی آنها می شود .

در واقع ، در یکی از مطالعات اخیر ، احساس خستگی شایع ترین دلیلی بود که افراد میانسال و سالمند برای ورزش نکردن ارائه کردند.

یکی از علل می تواند سندرم خستگی مزمن CFS) باشد که با خستگی شدید و بدون دلیل به صورت روزانه شناخته می شود .

تحقیقات نشان می دهد افراد سالمند مبتلا به خستگی مزمن ، قدرت و استقامت پایینی دارند که این امر توانایی ورزش را در آنها محدود می کند.

با این حال ، بررسی محققان بر روی 1500 نفر نشان داد که ورزش ممکن است  احساس خستگی را در مبتلایان به سندرم خستگی مزمن کاهش دهد.

دلیل احساس خستگی دایمی و روش برطرف نمودن آن

همچنین مشخص شده است که ورزش می تواند میزان خستگی را در افراد سالم و کسانی که بیماری هایی مانند سرطان دارند،  کاهش دهد.

برای افزایش سطح انرژی ، رفتارهای کم تحرک را جایگزین رفتارهای فعال کنید. به عنوان مثال ، تا جای ممکن ننشینید ، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید و به جای رانندگی در مسافت های کوتاه راه بروید.

  1. نداشتن خواب کافی

نداشتن خواب کافی یکی از بارزترین علل خستگی است. بدن  کارهای زیادی را در هنگام خواب انجام می دهد ، از جمله ذخیره حافظه و ترشح هورمون هایی که متابولیسم و ​​سطح انرژی  را تنظیم می کنند.

معمولا افراد بعد از گذراندن یک شب با خواب عمیق ، احساس طراوت و هوشیاری بیشتری دارند و با انرژی زیادی از خواب بیدار می شوند.

طبق نظر دانشمندان ، افراد بزرگسال برای برخورداری از سلامت مطلوب به طور متوسط ​​به هفت ساعت خواب نیاز دارند .

نکته مهم این است که خواب باید آرام و بدون وقفه باشد تا مغز  بتواند هر پنج مرحله از هر چرخه خواب را طی کند. به نظر می رسد علاوه بر داشتن خواب کافی ، داشتن یک برنامه منظم خواب نیز از خستگی جلوگیری می کند.

داشتن فعالیت بدنی در طول روز ممکن است به برخورداری از خواب بهتر در طول شب کمک کند. یک مطالعه در افراد سالمند نشان داد که ورزش به بهبود کیفیت خواب آنها و کاهش سطح خستگی کمک می کند.

دلیل احساس خستگی دایمی و روش برطرف نمودن آن

علاوه بر این ، چرت زدن نیز ممکن است به افزایش سطح انرژی افراد کمک کند. مشخص شده است که چرت زدن باعث کاهش خستگی در خلبانان می شود که اغلب به دلیل ساعات کار طولانی و جت لگ دچار خستگی می شوند.

لازم است یک پرستار سالمند همواره این موضوع را مد نظر داشته باشد که برای بهبود میزان و کیفیت خواب سالمند بهتر است او هر شب تقریباً ساعت معینی بخوابد ، قبل از خواب فضا را آرام نماید و در طول روز فعالیت زیادی داشته باشد.

با این حال ، اگر همچنان برای به خواب رفتن دچار مشکل باشید، احتمالا مشکوک به اختلال خواب هستید و باید با پزشک در مورد ارزیابی وضعیت خواب مشورت کنید.

  1. حساسیت های غذایی

حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذایی معمولاً باعث علائمی مانند بثورات ، مشکلات گوارشی ، آبریزش بینی یا سردرد می شود. اما خستگی یکی دیگر از علائم این مشکل است که اغلب نادیده گرفته می شود.

همچنین ، تحقیقات نشان می دهد که در افرادی که دچار حساسیت غذایی هستند احساس خستگی بیشتر بر کیفیت زندگی تاثیر منفی دارد .

حساسیت غذایی شایع شامل  حساسیت به گلوتن ، لبنیات ، تخم مرغ ، سویا و ذرت است. اگر به این مشکوک هستید که برخی غذاها ممکن است باعث احساس خستگی شما گردد بهتر است در این مورد با یک متخصص آلرژی یا متخصص تغذیه مشورت نمایید .

متخصصان می توانند  احتمال وجود حساسیت های غذایی را آزمایش و بررسی کنند یا از روش رژیم حذف استفاده کنند تا مشخص شود کدام غذاها برای آنها  مشکل ساز هستند.

5- عدم دریافت کالری کافی

مصرف کالری بسیار کم می تواند باعث بروز احساس خستگی شود. کالری واحد انرژی موجود در غذا است. بدن  از انرژی برای حرکت و سوخت رسانی به فرایندهایی مانند تنفس و حفظ دمای ثابت بدن استفاده می کند.

هنگامی که به هردلیلی بدن کالری بسیار کمی دریافت نماید ، متابولیسم  به منظور حفظ انرژی کاهش می یابد و به طور بالقوه باعث بروز خستگی می شود.

بدن بسته به وزن ، قد ، سن و سایر عوامل معمولا به محدوده ای مشخص از کالری نیاز دارد . با این حال ، اکثر افراد برای جلوگیری از کاهش متابولیسم به حداقل 1200 کالری در روز احتیاج دارند.

متخصصان حوزه سالمندان بر این باورند که اگرچه متابولیسم با افزایش سن کاهش می یابد ، اما افراد سالمند ممکن است برای انجام عملکردهای طبیعی و بدون خستگی،  نیاز به دریافت کالری بیشتر از محدوده کالری مورد نیاز خود داشته باشند ولازم است پرستار سالمند و مراقبان او این موضوع را مد نظر داشته باشند .

علاوه بر این ، تأمین نیازهای ویتامینی و مواد معدنی  در هنگام عدم دریافت کالری کافی ، دشوار است. عدم دریافت کافی ویتامین D ، آهن و سایر مواد مغذی مهم نیز می تواند منجر به بروز خستگی شود.

بنابراین لازم است به منظور حفظ سطح انرژی ، از کاهش میزان کالری دریافتی خودداری کنید ، حتی اگر هدف  کاهش وزن باشد.

بنابراین بدن برای انجام کارهای روزانه به حداقل تعداد کالری نیاز دارد. مصرف کالری بسیار کم می تواند منجر به خستگی شود و تامین نیازهای غذایی را با مشکل مواجه کند.

مرکز ارائه خدمات بالینی در منزل سلامت اول  با داشتن مجوز از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب نگهداری از سالمند، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز با شماره 1572 تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار