مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی رییسی را چگونه بررسی می‌کند

فردا بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد تا در نهایت ترکیب کابینه «ابراهیم رییسی» تعیین شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵ 20 August 2021

فردا بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد تا در نهایت ترکیب کابینه «ابراهیم رییسی» تعیین شود.

به گزارش تابناک؛ دولت سیزدهم پس از تنفیذ رای ملت توسط رهبر معظم انقلاب و برگزاری مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی در مجلس شورای اسلامی رسما آغاز به کار کرد.

یک هفته پس از مراسم تحلیف، رییسی به عنوان رییس جمهور دولت سیزدهم، گزینه‌های پیشنهادی خود برای نوزده وزرات خانه دولت را تقدیم مجلس کرد تا نمایندگان مجلس بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی درباره آن نظر داده و ترکیب کابینه سیزدهم مشخص شود.

رییس جمهوری در ظهر چهارشنبه بیستم مرداد و بعد از پایان جلسه علنی، لیست وزاری پیشنهادی را تقدیم مجلس کرد که در نشست روز شنبه ۲۳ مرداد در صحن علنی پارلمان اعلام وصول شد؛ از آن زمان کمیسیون‌های تخصصی، یک هفته برنامه‌های وزرا را بررسی کردند. با پایان این مهلت، جلسات رای اعتماد از فردا (۳۰ مرداد) در دو شیفت صبح و بعدازظهر در مجلس تشکیل می‌شود تا در نهایت بعد از رای گیری تکلیف کابینه سیزدهم تعیین شود.

روال بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در زیر آمده است؛

** فرصت دوهفته‌ای رییسی برای معرفی وزرای پیشنهادی

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، نام وزرای پیشنهادی به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد را به مجلس تقدیم می‌کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند و سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن‌ها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود.

گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود. فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ده دقیقه است. در صورتی که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

**مهلت یک‌هفته‌ای مجلس برای برگزاری جلسات رای ‌اعتماد

همچنین براساس ماده ۲۰۳، یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به طور متوالى تشکیل مى‏ شود. طبق این ماده با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.

در ماده ۲۰۴ آیین‌نامه هم آمده که قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‏ کنند.

همچنین هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا بخشى از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزرا، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نماینده مخالف و پنج نماینده موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد کرد، به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر، دو ساعت و نیم خواهد بود. در پى اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏ها و صلاحیت هر ‌یک از وزیران را جداگانه آغاز خواهد نمود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

**بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی براساس ترتیب الفبای وزارت‌خانه‌ها

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏ شود، رئیس جمهور می‏ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأی‏ گیری به عمل می‏ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‏ گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

** اگر مجلس به برخی وزاری پیشنهادی را ندهد، چه اتفاقی می‌افتد

طبق تبصره ماده ۲۰۴ آیین نامه، چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
کاری نداره سی چهل تا فامیل رو میدی برا شغل خوب تو اون وزارتخونه اگه داد که وزیر خوبیه و کارافرین نداد هم ردش میکنی
آخه از مجلسی که ۲۲۰ نماینده ی آن از حضرت آیت الله دکتر رئیسی دعوت کردند که بیاید رییس جمهور شود چه انتظاری دارید؟
نمایندگان مجلس را به خون شهدا قسم می دهم بعضی این وزرائی را که اقای رئیسی معرفی کرده به درد مدیریت یک مدرسه ابتدائی نمی خورند ترا به خدا نشر دهید
ازدکترعین الهی وزیرپیشنهادی بهداشت که ازاولین امضاکنندگان ممنوعیت واردات واکسنهای امریکا وانگلیسی بود دو
سئوال داریم: 1.اگر این واکسنها برای آزمایش روی ملتها ساخته شده بود چرا اول درخودامریکا وانگلیس مصرف شد؟ 2. آیا واکسنهای ساخته شده درشعب خارج از امریکا وانگلیس این کمپانیها واکسن رابا فرمول دیگری میسازند که واردات واکسنهای این کمپانیها به شرط ساخت (درحقیقت بسته بندی) درخارج خاک امریکا وانگلیس آزاد است؟
مگه بررسی هم می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودشان نامه نوشتن اقای ریسی بیا ریس جمهور بشو بعد دفتر های نمایندگی شان تبدیل شد به ستاد تبلیغات و ....
امیدواریم کارآموزان خوبی باشند وتو این 4 سال فوت وفن مدیریت رو یادبگیرن تا انشالله در دوره بعدی ریاست جمهوری آقای ابراهیم رییسی بخوبی بتوانند وزارت تحت مدیریتشان را اداره کنند.
به نظز نمیرسد در گرفتن رای اعتماد مشکل خاصی بوجود بیاد. آقای جنتی با توجه به تجربیات گرانبار مجالس قبلی اینبار بچه های خوب وحرف گوش کنی برای مجلس انتخاب کرد تا برای نیروهای انقلابی وکارهای ارزشی مثل انتخاب وزرایی ازین دست مشکلی ایجادنکنند ورییس دولت سیزدهم راحتترین فرایند همدلی با نمایندگان این مجلس خواهدداشت.
بهتراست سازمان محیط زیست هم به وزارت تبدیل شود. تبدیل سازمانهای تربیت بدنی وگردشگری به وزارت نتایج مفیدی داشت. ریاست جمهوری کارش کارهای ستادی است.
باتوجه به اینکه صلاحیت افرادپیشنهادی کاملا مشابه نمایندگان مجلس یازدهم است به نظرنمیرسد مشکلی باشد
مجلس هم مثل دولت در مورد وزرا هیچکاره است .
همه وزرا فله ای رای اعتماد می گیرند. انتخابات نمایشی و رای اعتماد نمایشی و ملت بی پناه سر در گم
خیلی راحت و ساده و در کمال همکاری دستورات صادره از بالا را مو به مو اجرا خواهند کرد
فقط ۳ یا ۴ نامزد را شاید با گرفتن امتیازات خاص !؟ و یا شاید تغییر انها بپدیرند

مثل اموزش و پرورش و صنایع و فرهنگ را ، البته احتمالا !!؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل