بازدید 15398
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

جهان در نظاره تحولات افغانستان و فعالیت‌های طالبان/ نگرانی کاربران از سلامتی رحیم پور ازغدی و شهره لرستانی/ بازگشت فرزاد جمشیدی به تلویزیون او را ترند گوگل کرد/ علی احمد جلالی کیست و چرا سئو شده است؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون « طالبان چه کسانی هستند؟»، « ناتو چیست؟»، « حال شهره لرستانی چطور است؟»، « بسم الله محمدی»، « رحیم پور ازغدی»، « فرزاد جمشیدی مجری تلویزیون»، «علی احمد جلالی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 18 August 2021

جهان در شوک؛ طالبان افغانستان را تصرف کرد/ کاربران در پی لیست مشاغل مجاز به فعالیت در تعطیلات سراسری/ نگرانی جدید؛ شیوع قارچ سیاه بین بیماران کرونایی/ قاسم جعفری کیست و چرا ترند گوگل شده است؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون « طالبان چه کسانی هستند؟»، « ناتو چیست؟»، « حال شهره لرستانی چطور است؟»، « بسم الله محمدی»، « رحیم پور ازغدی»، « فرزاد جمشیدی مجری تلویزیون»، «علی احمد جلالی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

طالبان چه کسانی هستند؟

گروه طالبان در روزهای اخیر با گسترش قلمروهای تحت تصرف خود در خاک افغانستان، پایتخت این کشور یعنی کابل را نیز به تصرف خود درآورد و عملاً حکومت قانونی این کشور را کنار زد.

وقوع این رخداد و نیز پیامدهای انسانی و اجتماعی غم انگیزی که بر جای گذاشته است، ذهن و فکر مردم بسیاری از کشورهای جهان را به سمت افغانستان و طالبان جلب کرده است.

درخواست آمریکا از طالبان: به سفارت‌خانه ما حمله نکن - تابناک | TABNAK

برای بسیاری از انسان ها به ویژه کسانی که سابق بر این دوران حکومت داری و فعالیت های نظامی طالبان را ندیده بودند، حالا این سئوال که طالبان چه کسانی هستند؟ ایجاد شده است.

در پاسخ به این سئوال می توان گفت طالبان (به معنای طلبه‌ها) گروهی از شبه نظامیان روحانی اسلامگرای مخالف دولت‌های افغانستان وپاکستان است که عقاید  مذهبی با ریشه‌هایی در مکتب حنفی دیوبندی،  مذهب وهابیت و دیدگاه‌های جهادگرایی سلفی ابن تیمیه دارد.

 این گروه از زمان پیدایش در سال ۱۹۹۴ تاکنون از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان بوده‌است و پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام امارت اسلامی افغانستان بر این کشور حکومت کرده‌است.

بیشتر افراد گروه طالبان پشتون‌هایی هستند که در مناطق شمال غربی پاکستان و دو سوی خط دیورند، زندگی می‌کنند. طالبان از آغاز حمله آمریکا به افغانستان که موجب برکناری آنان از قدرت شد، با نیرو‌های آمریکا و ناتو نیز در جنگ هستند. رهبر کنونی طالبان پس از کشته شدن ملا اختر منصور،  هبت‌الله آخوندزاده است.

طالبان بیشتر از اینکه دیوبندی عمل کند، قشری و قبیله‌ای برخورد می‌کند. آن‌ها حتی با اخوانی‌ها و جماعتی‌ها و مودودی‌ها سر سازش ندارند.

بیشتر بخوانید

ناتو چیست؟

پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو یم پیمان نظامی – امنیتی میان گروهی از کشورهای غربی و آمریکاست که بر اساس آن کشورهای عضو متحد هستند در صورت هر گونه تهدید سیاسی، نظامی و امنیتی علیه منافع هر کدام از کشورها به یاری همدیگر بشتابند.

پیمان آتلانتیک شمالی پس از مذاکراتی که از ژوئیه ۱۹۴۸ در واشینگتن آغاز شده بود در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میان ایالات متحده آمریکا، اعضای پیمان بروکسل (بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ) و دیگر کشورهای بلوک سرمایه‌داری که به این پیمان دعوت شده بودند (کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ و پرتغال) به امضا رسید.

ناتو علیه ایران بیانیه صادر کرد - تابناک | TABNAK

پس از آغاز جنگ افغانستان و جنگ عراق نیروهای ناتو حوزه فعالیت‌های خود را به داخل مرزهای این دو کشور نیز گسترش دادند.

فعالیت ناتو در عراق منحصر به آموزش نظامی می‌شد، اما در افغانستان و در سال ۲۰۰۶ پس از درخواست هلند و آلمان نیروهای ناتو جایگزین نیروهای ایساف متعلق به سازمان ملل شدند. ناتو در سال ۲۰۰۸ رهبری ۴۷ هزار نیرو از ۴۰ کشور جهان را در افغانستان بر عهده داشت.

این پیمان در ماه و سال های اخیر حجم نیرو و فعالیت های خود را در خاک افغانستان به شدت کاهش داد.

در جریان بحرانی که در افغانستان روی داد و عملاً دولت مرکزی این کشور قدرت را به گروه طالبان واگذار کرد، برای بسیاری از شهروندان افغانستان و نیز دیگر جوامع جهانی این سئوال مهم به وجود آمد که چرا ناتو حمایت های خود را از دولت مرکزی دریغ کرد و علی رغم خسارت های سنگین جانی و مالی که به شهروندان افغانستانی تحمیل شد، به یاری مردم این کشور نشتافت؟

بیشتر بخوانید

اشرف غنی

اشرف غنی- رئیس جمهور قانونی افغانستان بود که در جریان حمله طالبان به کابل و تصرف این شهر، با یک پرواز اختصاصی خاک افغانستان را ترک کرد و به کشور تاجیکستان گریخت.

اشرف غنی احمدزی در انتخابات ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شد.

 او از ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ تا زمان فرار از افغانستان در روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ چهاردهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی افغانستان بود.

اشرف غنی در عمان است - تابناک | TABNAK

قبلاً از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت می‌کرد. وی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ هم نامزد بود.

فرار او از افغانستان و نیز برخی حواشی مبنی بر عدم هدایت و ساماندهی ارتش افغانستان برای مقابله قاطع با طالبان، او را در کانون توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار داد و انتقادات فراوانی متوجه او شد.

بیشتر بخوانید

حال شهره لرستانی چطور است؟

شهره لرستانی یکی از بازیگران مشهور سینما و تلویزیون ایران است که اخیراً و به واسطه ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

شهره لرستانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد - تابناک | TABNAK

بخاطر همین بیماری شهره لرستان در کانون توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است.

آخرین خبرها در مورد وضعیت سلامتی شهره لرستانی- حکایت از آن دارد که حال جسمانی او رو به بهبودی است و از بیمارستان نیز مرخص شده است.

بسم الله محمدی

بسم الله محمدی- وزیر دفاع دولت افغانستان بود که چندماه پیش به صورت مکرر وعده می داد که اجازه تصرف کشور افغانستان توسط طالبان را نخواهد داد.

پس از تصرف کشور افغانستان توسط طالبان، عملکرد او و نیروهای تحت امرش در مقاومت در برابر طالبان به شدت مورد انتقاد شهروندان افغانستانی و دیگر مردم جهان قرار گرفته است.

جهان در نظاره تحولات افغانستان و فعالیت‌های طالبان/ نگرانی کاربران از سلامتی رحیم پور ازغدی و شهره لرستانی/ بازگشت فرزاد جمشیدی به تلویزیون او را ترند گوگل کرد/ علی احمد جلالی کیست و چرا سئو شده است؟

همچنین ژنرال بسم الله با خروج اشرف غنی و دیگر مقامات ارشد دولت کابل از افغانستان در پیامی توییتری به این نوع رفتار واکنش نشان داد. محمدی در پیام توییتری نوشت: "آنها دستان ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به این مرد ثروتمند و گروهش.

بیشتر بخوانید

رحیم پور ازغدی

حسن رحیم پور ازغدی- یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز اندیشمندان ایرانی است که مجموعه سخنرانی های او در حوزه معرفت و اندیشه علاقمندان و طرفداران بسیاری دارد.

                                                   رحیم‌پور ازغدی در بیمارستان بستری شد

رحیم پور ازغدی در روزهای اخیر به واسطه ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود. 

در کنار بستری شدن در بیمارستان و نگرانی طرفداران, یکی دیگر از دلایلی که در روزهای اخیر رحیم پور ازغدی را به ترند شبکه های اجتماعی و گوگل تبدیل کرد, رشته توئیتی بود که او در روزهای بستری نوشت و در آن ضمن اشاره به ناراحتی از زنده ماندن همچنین کنایه ای به وضعیت بیماری و واکسن کرونا در آمریکا زد.  

از آنجا که استدلال رحیم پور در مورد آمار کرونا در آمریکا و نیز آثار واکسن کرونا در آمریکا در قیاس جمعیتی و نیز نرخ مرگ و میر و نرخ بهبودی نادرست بود, منتقدان زیادی نیز به نقد اظهار نظر او پرداخته و این مسئله نیز در داغ شدن نامش در شبکه های اجتماعی موثر افتاد.

آخرین خبرها در مورد وضعیت سلامتی رحیم پور ازغدی حکایت از آن دارد که وی از بیمارستان مرخص شده و حال او رو به بهبودی است.

فرزاد جمشیدی مجری تلویزیون

فرزاد جمشیدی یکی از مجریان مشهور صدا و سیما در دهه 80 شمسی است که اوایل دهه 90 با حواشی فراوانی و شاکیان عمومی و خصوصی رو به رو شد و در نهایت نیز برای همیشه از مجری گری خداحافطی کرد.

جمشیدی پس از 5 سال دوری از صدا و سیما در دهه محرم امسال دوباره به تلویزیون برگشته است و به مناسبت دهه محرم یک برنامه دینی را به روی آنتن می برد.

حضور تازه مسلمان‌ها در برنامه تازه فرزاد جمشیدی

همین مسئله سبب شده است تا دوباره نام او به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید 

علی احمد جلالی

علی احمد جلالی یکی از چهره های سیاسی و رسانه ای کشور افغانستان است که گفته می شود رهبری جریان دولت انتقالی را در کشور افغانستان بر عهده خواهد گرفت.

تسلط طالبان بر افغانستان/ اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/رویترز: علی احمد  جلالی، ریاست دولت موقت افغانستان را برعهده می گیرد - تابناک | TABNAK

جلالی در سال ۱۳۲۳هجری خورشیدی در ولایت غزنی متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۳هجری خورشیدی از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتی بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکتری خود تحت عنوان "سیاست جهانی آمریکا" دفاع کرد.

جلالی بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست های مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسی در وزارت کشور به عنوان استاد کار کرد.

جلالی در سال ۱۳۶۰هجری خورشیدی بعد از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجرت کرد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان کار خود را آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱هجری خورشیدی به عنوان خبرنگار در رادیو صدای آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسی و پشتو این رادیو انتخاب شد.

جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر کشور افغانستان بود.

علی احمد جلالی در این سال ها در یکی از مصاحبه های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.

او پس از مدتی، در مصاحبه هایش با رسانه ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزای در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.

همانطور که اشاره شد و بر اساس ادعای برخی رسانه ها علی احمد جلالی، وزیر پیشین کشور افغانستان، به عنوان گزینه احتمالی ریاست دولت موقت افغانستان و جانشینی احمد اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان معرفی شده است.

همین مسئله نام او را به یکی از ترندهای مهم گوگل در میان فارسی زبانان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
یک مهره دیگر امریکا آماده می شود جهت نشستن بر صندلی قدرت افعانستان
برگ برنده عربستان
البته اشتباه نکنید ....کاربران به دو دلیل کاملا متضاد هم فضای مجازی را به دنبال اخبار مربوط به خانم شهره لرستانی و کریم پور ازغندی گشته اند. من خودم دنبال خبر سلامتی خانم شهره لرستانی بودم و...
اگرگفتیدچه شده که طالبان نه ماسک میزنندونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت میکنندولی کاملاًسالمندونشنیده اب که خبرگزاری
خاصی آماری ازکرونادربین آنها ذکرکند ؟ اگرمتوجه موضوع نشدید بایدگفت که به احتمال قوی چون آنهادرکوه هاومکانهای خاص بدون ارتباط بادنیای خارج زندگی میکردندهنوزبیماری ازچین ویاکشورهای دیگرهدیه نگرفته اند واکنون که بدبختانه واردشهرهاشدندومسلماًبابیماران کرونائی ساکن افغانستان
درتماس خواهندبودپدری ازآنها درخواهدآمدکه ازاشغال افغانستان وشهرنشینی پشیمان شوند. البته شایدهم اینقدر
باهوش باشندکه‌ مدتهاقبل ازدوستانشان همچون امارات وقطر وپاکسنان ویاخودآمریکا بمیزان کافی ازواکسنهای مدرناوقایزرگرفته وتزریق کرده اندکه حالاحالاهامصنونیت خواهند
داشت بلاخره چندوقت دیگرمعماکشف میشود
کمترین نگرانی برای پورازغدی ندارم حالاشهره لرستانی را بگویی البته نگرانش هستم
بعید می دونم کسی جویا یا نگران حال ازغدی خان شده باشد!!!!!!!!!!!!!!
واژه سئو معنی دیگه ای دارد و شما اشتباها به جای سرچ به کار می برید.
حسن رحیم پور ازغدی- یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز اندیشمندان ایرانی است که مجموعه سخنرانی های او در حوزه معرفت و اندیشه علاقمندان و طرفداران بسیاری دارد.
با توجه به نتیجه کدام نظر سنجی تشخیص دادید که ایشان علاقمند و طرفدار بسیار دارد؟چنین افرادی با نگرش های قشری طرفداران نآآگاه انگشت شماری دارند که آن هم در سایه حذف اندیشمندان واقعی حاصل شده است و گرنه در مقابل اندیشه اصیل و علمی موهومات من در آوردی بازاری نخواهد داشت.
از سلامتی نگران بودند یا از بیماری!
میگن ازغدی ازبس حرف زده گلودردگرفته بستری شده!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها