بازدید 6875
صرافی‌های ارز دیجیتال و توسعه دانش و فناوری بلاکچین در ایران

نقش پلتفرم‌های خدمات رمزارز در توسعه فناوری‌های پیشرفته در کشور

پلتفرم‌های معاملات و خدمات رمز ارز ایرانی نقش قابل توجهی در توسعه دانش و فناوری بلاکچین و تربیت نیروی انسانی نخبه در این حوزه داشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 14 August 2021

کارشناسان معتقدند که در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط خاص کشور، بستر فناورانه و توانمندی‌های زمینه‌ای کافی در ایران برای توسعه فناوری بلاکچین وجود دارد. با این حال کمبود آگاهی عمومی و حاکمیتی و همچنین نوظهور بودن این حوزه چالش‌هایی را هم به دنبال داشته است.

در حال حاضر تنوع کسب و کارهای فعال در حوزه بلاکچین در ایران کم است و هنوز تعداد استارتاپ‌های دانش‌بنیان وفناوری‌محور در زمینه ارزهای دیجیتال به اندازه قابل قبول نرسیده است. در این شرایط پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز ایرانی به عنوان مهمترین استارتاپ‌های این حوزه به شمار می‌روند. یعنی پلتفرم‌های معتبر و بومی مثل اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی دیگر و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال و فناوری بلاکچین با تاثیرگذاری روی چند فاکتور اصلی، نقش ویژه‌ای در توسعه دانش و فناوری بومی بلاکچین در ایران دارند.


به همین دلیل کارشناسان و فعالان برجسته فناوری اطلاعات در ایران توصیه می‌کنند این پلتفرم‌ها همزمان با فعالیت برای توسعه کسب و کار روی نقش توسعه دانش و فناوری و تربیت نیروی انسانی نخبه حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین هم تمرکز کافی داشته باشند.

همکاری با دانشگاه

در شرایط کنونی که کشور با بحران بیکاری دانش‌آموختگان مواجه است، طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند. در این بین یکی از محورهای اصلی تمرکز‌ پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز در ایران می‌تواند بر اشتغال دانش‌آموختگان و متقابلا بهره‌مندی از منابع دانشگاهی باشد. در واقع این پلتفرم‌هاها می‌توانند از ایده‌های کارآفرینانه‌ دانشگاهی و اطلاعات علمی وابسته به آن به بهترین شکل بهره‌مند شوند. اساسا حمایت از ایده‌های علمی نوپای برآمده از حوزه دانشگاهی کشور، از اهداف همه استارتاپ‌های حوزه فناوری از جمله بلاکچین است.

چندی پیش نشست هم‌اندیشی برای توسعه صنعت بلاکچین و رمز ارزها در ایران، بین مجموعه اکسکوینو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به میزبانی این دانشگاه برگزار شد. در این جلسه که اساتید، اعضای هیئت علمی و مدیران و نخبگان بلاک‌چین ایران حضور داشتند، طرفین بر لزوم پیوند محیط دانشگاهی و صنعت بلاک‌چین در کشور تاکید کردند تا بتوان هرچه سریعتر از ظرفیت‌های بالای این بخش برای اقتصاد کشور بهره برد.

همکاری مشترک سامانه اکسکوینو با دانشگاه امیرکبیر برای هم‌افزایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه بلاک‌چین و رمز ارز خواهد بود. در این مسیر، پایان‌‌نامه‌های مشترک، انعقاد پروژه‌های تحقیقاتی ، برگزاری کلاس‌های آموزشی ، بورسیه دانشجویان توسط این هلدینگ انجام می‌شود.

بلاکچین مهم ترین نشانه انقلاب چهارم

بلاکچین یک فناوری جدید در دنیای دیجیتال و بخشی از تحولی است که از آن با انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود. این فناوری می‌تواند به تغییر نقش یا حذف بسیاری از نهادها و سازمان‌ها بینجامد. بلاکچین به عنوان فناوری زیرساخت در دامنه وسیعی از برنامه‌های کاربردی مالی و غیرمالی به کار می‌رود. این فناوری در ایران نیز نفوذ پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود اثرگذاری بسیاری بر فضای اقتصاد ایران و دیگر بستر‌های فناورانه داشته باشد.

کارشناسان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند پیش از ورود و توسعه فناوری بلاکچین، صنعت بانکداری شفافیت لازم را نداشت؛ اما یکی از مهمترین مزایای بلاکچین شفافیت است. در بلاکچین همزمان با حفظ امنیت اطلاعات صاحبان حساب‌ها، همه تراکنش‌ها با شفافیت کامل قابل مشاهده است.

این فناوری در حالی از سال ۱۹۹۱ میلادی در دنیا مطرح شد که مبنای اصلی آن بر ریاضیات و برنامه‌نویسی است.

کارشناسان این حوزه می‌گویند: «بلاکچین به تمام معنا فناوری است و مهندسی موضوع در آن خیلی جدی اتفاق افتاده است. فناوری مورد نیاز تمام کشورها از جمله ایران که صنعت کهنه چندصد‌ساله بانکداری را دچار تغییرات جدی می‌کند.»

اما بدون شک یکی از مهمترین و شاید مهمترین عنصر توسعه فناوری بلاکچین در ایران پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارزها هستند. خوشبختانه با وجود تمامی چالش‌ها و نواقص، شکل‌گیری و توسعه این صرافی‌های ارز دیجیتال یا پلتفرم‌ها و کسب و کارهای خدمات فناوری‌محور حوزه رمز ارز، فناوری بلاکچین در کشور به رشد قابل توجهی رسیده است؛ دستاوردی ارزشمند و حیاتی که به عنوان پیشران یا هم‌نیاز توسعه فناوری‌های مهم دیگر در کشور مثل هوش مصنوعی یا اینترنت اشیا هم هست. پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی با بومی‌سازی فناوری بلاکچین، انتقال فناوری‌های مرتبط به داخل کشور و افزایش سطح دانش فنی در ایران، دستاوردهای بزرگی رقم زده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست