بازدید 58190
علم الهدی:

می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس شلوغ نیست؟

امام جمعه مشهد گفت: امروز با وجود ویروس منحوس، رعایت نکردن پروتکل‌ها منکر و حرام است چرا که کارشناسان می‌گویند به دیگران ضرر می‌زند، شهامت ماسک نزدن، شهامت گناه مقابل امام رضا(ع) است و باید نهی از منکر کنید.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 13 August 2021

به گزارش تابناک، حجت الاسلام و السملین سید احمد علم الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) که در فضای باز صحن پیامبر اعظم (ص) و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: هفته اول محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر است و دلیل قیام امام حسین (ع) هم همین بود، امر به معروف و نهی از منکری که سید الشهدا انجام دادند مرز آن را برای ما مشخص می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر مردم و آزاری و مزاحمت دیگران نیست، وظیفه‌مندی است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مرز اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا جایی است که امام حسین(ع) رعایت کردند، ادامه داد: تا جایی که امام حسین(ع) مقابل تیر زهرآلود دشمن، علی اصغر خود را پر پر دید! و واکنش امام این بود که فرمود: بر من گواراست بچه‌ام را روی دستم سر بریدند چرا که خدا آگاه است و می‌بیند.

وی افزود: منکر یک ناهنجاری اجتماعی است و باید از ناهنجاری اجتماعی جلوگیری کرد، کسی که در جامعه معصیت خدا را انجام می‌دهد، خدایی را که دوستش داری را به خشم آورده و شما باید در مقابل این منکر، نهی از منکر کنید، اگر نمی‌توانید جلو آن را بگیرید اعلام ناخوشایندی کن.

علم الهدی با بیان اینکه هر بار منکر به شکل خاصی است و بر حسب شرایط روز به‌وجود می‌آید، تکمیل کرد: امروز با وجود ویروس منحوس، رعایت نکردن پروتکل‌ها منکر و حرام است چرا که کارشناسان می‌گویند به دیگران ضرر می‌زند، شهامت ماسک نزدن شهامت گناه مقابل امام رضا(ع) است و باید نهی از منکر کنید.

بر فاصله‌گذاری در مترو و اتوبوس نظارت کنید
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: نهاد و ارگان‌های مختلف در کشور باید در بحث رعایت شیوه‌نامه‌ها ورود پیدا کنند، می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس و مترو و ون شلوغ نیست؟ مگر این‌ها قابل کنترل نیست؟ قطار شهری و اتوبوس به وفور داریم، مسئول هستید که ناظر بگذارید و مراقبت و دقت کنید.

وی با بیان اینکه از سه مقام تشکر داریم، ادامه داد: اول از قشر کادر درمان و پرستارانی که اینطور با همت در ارتباط با ویروس دارند خدمت می‌کنند و در کنار این عزیزان، بسیج قهرمان جامعه پزشکی که قرارگاه‌ای ورود کرده و ۱۵۰ تخت برای بیماران سر پایی بوجود آورده‌اند، مسأله بعدی واکسن است، عزیزان از زدن واکسن وحشت نکنید.

علم الهدی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی در حال واکسن زدن تمام حاشیه شهر است، ادامه داد: تشکر دوم بنده از آستان قدس رضوی و تولیت این آستان است و ثابت کردند حفظ جان مردم از اولویت‌های امام هشتم است و حدود ۱۵ میلیارد تومان برای کرونا هزینه کردند، بیمارستان در اختیار گذاشتند و در امر واکسیناسیون کمک می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: تشکر سوم بنده از هیأت‌ها و اصناف است که رعایت فاصله‌گذاری کردند، چند هیأت هم در روز اول محرم غافلگیر شدند و نتوانستند کنترل کنند اما اکنون در فضای باز با اصول بهداشتی عزای سیدالشهدا را اقامه می‌کنند، برگزاری هیأت‌های سیدالشهدا در این شرایط یک امتحان الهی است و هنر این است که با اصول بهداشتی اکنون عزای حسینی را برپا نگه داریم.

زندگی اسلامی بر تعهد و مسئولیت استوار است
علم الهدی در خطبه‌ی عبادی، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول در رابطه با تقوای عملی در ارتباطات بود و البته موضوعیت تقوای عملی در رفتار با دیگران است چرا که انسان در زندگی فردی خود کمتر گناه می‌کند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه عمده گناهان در برخورد با دیگران صورت می‌گیرد، ادامه داد: چون در اجتماع مردم به یکدیگر نیازمندند، منافع مشترک دارند و عمده‌ی تقوای عملی در رفتار با دیگران موضوعیت پیدا می‌کند؛ زندگی دینی ما بر دو رکن استوار است‌؛ تعهد و مسئولیت در برابر تعهد.

وی افزود: تفاوت انسان و حیوان در خوی درندگی است، هرچند هابز، فیلسوف مدرنیته اعتقاد دارد انسان هم نوعی از درندگان است و تفاوت بین انسان و حیوان این است که درندگی حیوان با چنگ و دندان و درندگی انسان با فکر و تعقل است. هارون ملعون هم می‌گوید اساس در زندگی انسانی درندگی است.

علم الهدی با بیان اینکه اساس زندگی اسلامی درندگی نبوده بلکه تعهد و مسئولیت است، ادامه داد: در اندیشه اسلام، مسئولیت در امور مادی بر اساس تعاون و یاری‌رسانی است، اگر در جامعه فقیر و گرسنه‌ای وجود دارد انسان‌ها مسئول هستند.

خطیب نماز جمعه مشهد تشریح کرد: انسان در امور معنوی وظیفه و مسئولیت آگاهی بخشیدن دارد، ما نمی‌توانیم از زندگانی تقریباً مرفه‌ای برخوردار باشیم اما در جامعه ما کسانی باشند که نیازهای زندگی را نمی‌توانند برطرف کنند، این گناه و بی‌تقوایی است. ما باید جلوی فسق و فساد را بگیریم که اگر این کار را نکنیم خانواده ما هم درگیر فسق و فساد می‌شود.

وی اضافه کرد: حضرت امیر المومنین(ع) فرمودند که اگر دیدید کسی کار خوبی می‌کند کمکش کنید و کسی را اگر دیدید که کار درستی نمی‌کند آن را سرزنش نکنید و به او آگاهی دهید، زندگی شما خوب است تا زمانی که در بندگی خدا کمک یکدیگر کنید و از معصیت خداوند جلوگیری کنید.

علم الهدی با بیان اینکه دوستی با خدا این است که اجازه ندهیم مظاهر خشم خدا در زندگی ما به‌وجود بیاید، تکمیل کرد: اگر مظاهر خشم خدا را به‌وجود آوریم یعنی خدا را دوست نداریم، تقوای عملی در جامعه این است که جلو معصیت خدا را بگیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳۰
انتشار یافته: ۴۹
خوب پدر من اتوبوس شلوغ هم غلط باید تعطیل شود
بی کفایتی مدیران توجیه بی درایتی شما نیست
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
خوب عزیزان علم الهدی که کسی رو بزور نمی‌بره حرم مردم شعورشون پایینه ایشون هم بدرستی تشخيص دادند
مقایسه اتوبوس و حرم چرند است.
بهش بگین بیاد بین مردم مثل مردم ببینم باز این حرفو میزنه
دوست عزیز، رفتن حرم در شرایط کرونابی واجب نیست و هر چند که باید شرایط مترو و اتوبوس هم مناسب باشد، ولی مردم مجبورند برای رفت و آمدشان با آنها سرکار داشته باشند و مقایسه این دو از اساس علت است...
از مدیریت داغون شماهاست که مترو و اتوبوسها شلوغه. بعدشم تجمع توو اتوبوس و عزاداری جفتش غلطه، شما میگی چون اون هست اینم باشه؟ بخاطر همین طرز تفکر شماهاست که اوضاعمون اینجوریه
مسوول وضعیت امروز مشهد کیست؟
اینکه دیگران رعایت نمی کنند دلیل بر عدم رعایت تو و هواداران تو نباید باشد . اینکه دشمن درخواب است دلیل بر خواب بودن شما نیست !
سلام این دیگر چه جور استدلال غیر منطقی است که بگوییم چون اتوبوس شلوغ است پس شلوغی حرم هم مجاز و مباه است؟ خوب اتوبوس ها را هم آستان قدس کمک کند فراوانتر بشوند تا از شلوغی آن ها کاسته شود. مردم فوج فوج می میرند ولی متاسفانه عده ای برای جیب یا مقام و منصب خودشون، ائمه اطهار را وسیله قرار می دهند. فکر کنم که اگر خود حضرت امام رضا ع هم بفرماید که زوار الان نیایند اینها باز گوش نداده بهانه دیگری می تراشند. تعجب می کنم که حضرات در حد آیت الله این نکته ساده را که هرچه تجمع بیشتر باشد میزان ابتلا بیشتر می شود را نمی فهمند و مرتب دلیل شش من یک غاز می آورند که تجمع اشکالی ندارد. اصلا به این حضرات چه که در امور تخصصی پزشکی مداخله می کنند؟ آیا حاضرند مسئولیت حرفشان را که مساوی مرگ عده ای است را به گردن بگیرند؟
ای کاش حرفه ای تر سخن می گفتند آقایان
(امام)!!! جمعه ای که فرق اتوبوس و مجلس عزاداری را تشخیص نمی دهد چه ارشادی میخاد به مردم بدهد!!
اتوبوس یعنی وسیله ایاذ و ذهاب و آمد و شد شهروندی که برای لقمه نانی مجبور است از این سر شهر به نقاط محل کارش برود و(مثل امام جمعه خودرو شخصی و محافظی و .....) ندارد و مجبور است با شلوغی اتوبوس هم بسازه و حتی اگر به قیمن جانش هم باشه باید سر کارش برود.
و اما ایا مجالس عزاداری شلوغ هم همین حکم را دارد. سر و جانمان و پدر ومادرمان به فدای حسین علیه السلام. اما این هم نشد روشنگری مردم آن هم در خطبه نماز جمعه که جزو نماز محسوب میشه. خدا را در نظر بگیرید و حرف بزنید. چرا امام جمعه مشد متوجه نیست در روز نزدیک 600 نفر در مملکت مردن یعنی چی؟؟؟
حفظ جان این مردم واجبتر است یا برقرار بودن نماز جمعه ایشون؟؟؟ و مجلس عزای شلوغ؟؟؟ مگه کسی قصد تعطیلی عزای حسین را داره که شما جبهه گرفته اید و مردم را به کشتن دارید میدید؟؟؟ مگه عزاداری فقط تو این مجالس شلوغه اگه اینجوریه خوب همینم یه تحریفی است که شما دردین دارید میزاید به خدا شما را به خدا دست بردارید از این قرائت های نادرست از دینداری
امروز توی مشهد نماز جمعه بوده؟!!!
واقعا کجایم ما این بنده خدا نمیدونه اونکه سوار اتوبوس میشه از انجا که ماشین شخصی نداره برای رفتن به سر کارش و برای ی لقمه نون که خودش و خانوادش از کشنگی نمیرن مجبور سوار اتوبوس شه
مردم در اتوبوس و مترو و .... دنیال نیم سیر کردن شکم خود و خانواده شان هستند و ......
آقای علم الهدی کسی مخالف حضور مردم در مجالس عزاداری نیست ولی تفاوت قائل شدن بین تجمع عزاداری و تجمع در مراکز کسب و کار هست که داد همه را در آورده اگر تجمع و حضور مردم در کوچه و خیابان ممنوع هست باید برای همه باشد اگر هم ممنوع نیست پس چرا جلوی کسب و کار مردم را می گیرید؟
اقای علم الهدی خودت جرات داری بین مردم عزدار باشی؟ چرا حتی یک نفر از شماها در مراسم مداحان دیده نمیشه؟ مگر مردم را دعوت به عزاداری در مراسم های مذهبی نمی کنید چرا خودتان پیداتان نیست
جمله معروف ما ایرانی ها
مگه بقیه رعایت می کنن که من رعایت کنم
مردن ادمها در دولت قبلی و فعلی فرق می کرد که تا به حال چنین حرفهایی در مورد کرونا نمی فرمودید
مرده شور تیتر زدنت رو ببرن . تو و امثال تو با علم الهدا مشکل ندارین کلا با اسلام و شیعه مشکل دارین . لقمه حرام شکمهاتون رو پر کرده وگرنه نمیگشتی وسط اونهمه حرف خوب یک قسمت از چند جمله رو بیاری . مادرت شیر پاک بهت داده اما تو با لقمه حروم اون رو از بین بردی
پاسخ ها
ملت مظلوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
عجبا واقعا حیف نام انسان که بر چون تویی بنهند. مردک خوب اگه امام قراره شفا بده تو خونه هم شفا میده تو حالا برای چه میسوزی
این طرز استدلال برای کرونا درست نیست. مثل اینکه می گن مشکل از مسافرانیست که به یک منطقه (مشهد، شمال،...) می روند، یک عده جواب دهند نه مشکل از خود ساکنین و افراد بومیست...یا بلعکس.

اینکه درجایی مشکلی می بینید، قرارنیست آنرا نگه دارید چون در جای دیگر هم مشکل دیگری (مشابه - مانند ازدحام، - یا غیرمشابه) وجود دارد. هرکسی باید بپذیرد اول مشکل خودش (بخصوص ازدحام در درجه اول، و در درجه بعد لوازم پیشگیری مانند ماسک و غیره) را حل کند، و بعد به دیگران بپردازد.
نه اینکه کار خودش را ادامه دهد تا اول دیگران مشکلشان را حل کنند. مثل اینکه مسافران بگویند ما همچنان هرهفته می رویم شمال (یا هرجای دیگر...) تا زمانیکه ابتدا بومیها خودشان رعایت کنند و مثلا عروسی نگیرند و غیره.. تا آن زمان ما کار خودمان را می کنیم!!! درحالیکه مسئله لجبازی اینجوری که نیست.. هر کس ابتدا باید کار اشتباه خودش را متوقف کند... بعد تازه بخودش اجازه بدهد که درباره رفتار دیگران حرف بزند.
مثلا دراینجا، اصلا گیرم کسی هیچوقت نخواست مشکل ازدحام در اتوبوسها را حل کند... آیا این دلیل براین می شود که مثلا در جای دیگر (مانند داخل حرم) اشکالی ندارد که ازدحام شود؟
ولی متاسفانه اینجور منطق خیلی در ما جا افتاده و همه بلافاصله منتظرند که اول اعتراضشان به دیگران مؤثر واقع شود، یا اول دیگران پیشقدم در تغییرشوند، تا بعد خودشان حاضر به انجام کاری شوند. حاضر نیستند که پیشقدم شوند، شاید چون فکر می کنند سرشان کلاه می رود! درصورتیکه در زمان کرونا و آنهم درشرایط اضطراری مانند حالا، رعایت کردن هرکس، درواقع به نفع همه است.
باید پذیرفت چنین منطقی غلط است، و تنها باعث تعویق مشکلات بوده و اصلا نباید ذکرشود.
اتوبوس شلوغه چون مردم بدنبال معاش خود هستند ولی حرم شلوغه چون شما می خواهید به دنیا القا کنید که زایران در اصل حامیان حکومت هستند.
خو ملت از سر ناچاری برای رفت و آمد سوار اتوبوس میشن و راه دیگه ای وجود نداره. این وسط حتما یه عده هم مبتلا میشن . حالا حرم رفتن هم از سر ناچاریه ؟ نمیشه از دور سلام داد و زیارت خوند؟ حتما باید اونجا هم ازدحام بشه که مبتلاها بازم بیشتر بشن ؟ اینه منطق شما ؟ واویلا بر ما ...
همه که مثل تو نیستن.بخورن و بخوابن و حقوق بگیرن.
ملتی که تو اتوبوسن جزو قشر ضعیفن که باید برن سر کار وگرنه زندگیشون لنگ میمونه اما ارادت به امام و امامزادگان از داخل خونه هم امکانپذیره و واجب نیست...
خداييش حق گفته
پاسخ ها
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
تو دیگه چقدر احمقی که فرق بین حق و باطل نمی‌فهمی
رقابت منفی
اتوبوس سوار میشن میرن سر کار که شب سر گرسنه رو بالش نگذارن در و دیوار اتوبوس رو نمی بوسن و لمس نمی کنن بمالن به خودشون. تو حرم رو سر و کول هم سوارن تا دستشون برسه به حرم بعد که رسیدن می بوسن و می لیسن. تا قبل کرونا کسی می گفت نرین حرم ؟ الان وضعیت اضطراریه حاج اقا.
بروید حرم. هر چقدر دلتان خواست بروید مگر کسی در این کشور جرأت دارد جلوی مراسم مذهبی را بگیرد کنسرت و دوچرخه سواری و حجاب که نیست ادم هایتان را بفرستید سر وقتشان که شاید هم با ماشین زیر بگیرند.
این شد جواب؟
اقای علم الهدا تفاوت استفاده از مترو و اتوبوس با حرم در ضروررت استفاده است همه مثل شما در خانه ننشسته اند که ماهیانه حقوق بگیرند و خدم و حشم هم اماده سرویس دهی باشند ما مردم که شما ذره ای از دردشان خبر نداری هر روز باید برای لقمه ای نان به سرکار برویم با اتوبوس و مترو
ولی حرم رفتن ضروررتی ندارد
ارزش جواب دادن نداره
می شود حرم نرفت؛ اما نمی توان سر کار نرفت!
این را شما متوجه نخواهی شد!
از باب اطلاع شما، سوار اتوبوس و مترو می شویم به اجبار و کرونا می گیریم و می میریم!
ایول .
اگه اتوبوس شلوغ چیز خوبیه و ویروس تو این سیستم های حمل و نقل شلوغ جابجا نمیشه اشکال نداره بزارید حرم هم شلوغ بشه. اون بدبختی که از ناچاری میره تو این سیستم حمل و نقل شلوغ از جانش گذشته برای سیر کردن شکم زن و بچه اش و برای شرمنده نبودن جلوی آنها و هیچ علت و اجباری نیست که در حرم شلوغ حضور پیدا کنیم چون خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است.
آخه این چه توجیه مسخره ایست؟ افراد مجبورند با مترو و اتوبوس تردد کنند اما آیا مجبورند در دستجات عزاداری شلوغ حضور یابند؟ الان همسایه ما هرشب در خانه برنامه دارد! این صحیح است؟ دین باید بر مبنای عقلانیت باشد نه احساس
حاجی / اگه مردم با اتوبوس جابجا میشن بخاطر گرانی کرایه هاست با این شرایط بد اقتصادی و مجبورن مرگ را بچشم خود ببینند چون مجبورند ولی سوگواری سالار شهیدان تو این شرایط بد کرونایی جایز نیست
ببخشید رئیس
شما حرص نخور اذیت میشی
آقایی که خودت جات راحته مردم بدبخت برای کار مجبورن بروند بیرون ولی حرم که واجب نیست
خودت واکسن فایزر زدی عین خیالت نیست. هزاران جوان ایرانی به خاطر عقاید امثال شما از بین رفتن. اونی که سوار اتوبوس میشه مجبوره ولی حرم رفتن و به سر و سینه کوبیدن واجب نیست آقای علم الهدی
ترخدا مشکلاتو حل نمیکنید چرتم نگید بابا قلبمون وایساد خود خدا به مثالی که زندید خندید
از ماست که بر ماست
اتوبوس شلوغه چون مردم واسه هزارتا بدبختی میرن تا یه لقمه نون بیارن سر سفره زنو بچشون واسه دلخوشی که نمیرن تو اتوبوس که کرونا بگیرن اگه جیب مردم هم مث جیب شماها پر بود مث شما تو خونه میموندن پا رو پا. اگه غم مردمو میفهمیدین این حرفو نمیزدید اماما محتاج گریه های دروغ شما نیستن راه امام حسین یعنی کمک به مردم نه اینکه گریه و بوسیدن درو تخته
سلام دوستان. دقت کنید آقا ی علم الهدی چی گفتن بعد جواب بدید ایشون دارن میگن تعدا اتوبوس ومتروها رو زیاد کنید که اینقدر در اتوبوس ومترو شلوغ نشه به نفع شمای کارگر داره حرف میزنه حواستون کجاس.؟!! ضمنا مردم مجبور نیستن حرم برن شما خودت شاید چند ماهه حرم تنری کسی در خونه شما رو زده که چرا نمیایید حرم.؟
خوب بنده ی خداهم اتوبوس باید خلوت بشه هم حرم .
حاجی مردم اگر با اتوبوس نرن سر کار نمی توانند نیم کیلو گوشت در ماه بخرند مردم عادی که نمیشه برای سر کار رفتن ماشین های اسپرت سوار بشن حاجی خوش بحالت بخدا من پنجاه سال دارم نمیتونم راه برم یکم انرژی هم به ما بده
چه ربطی داره ، اتوبوس شلوغه و مردم ناچار هستند تا برای حضور در محل کارشون از اتوبوس استفاده کنند ، ولی حرم رفتن اجبار نیست ، میتونن فعلا تو منزلشون زیارت نامه. بخونن و فعلا به خاطر همه گیری کرونا حرم نروند ، واقعا شما فرق این دو مسئله را تشخیص نمی‌دهید
مردم به سرکار میروند تا از گرسنگی نمیرن.اتوبوس ومترو هم از بی کفایتی مسولین است.حرم مطهر میتواند شلوغ نباشد تا مردم واکسینه شوند انوقت مردم میتوانند با خیال راحت به پا بوس امام معصوم ع بروند.
عزاداری درخانه وازطریق تلوزیون باشه فاصله گذاری وماسک اگرچاره کاربودکه اینقدرمرگ ومییرنداشتیم کشوربرای یک ماه تعطیل شودوهمه واکسینه شوندراه حل سومی وجودندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها