بازدید 15797
کارشناس حوزه سلامت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

پشت پرده قاچاق معکوس و کمبود دارویی/ سوءاستفاده از دلار ۴۲۰۰ به داروخانه‌ها هم رسید/ مجوز‌های میلیاردی داروخانه‌ها از دست سرمایه‌داران خارج می‌شود؟

به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ به انسولین، قیمت آن یک پنجم قیمت واقعی می‌شود و حتی کمتر و چون نظارت به طور احسن وجود ندارد و اصلاً سیستم نظارتی نمی‌تواند روی تمام اجزای زنجیره‌ی تأمین نظارت بسیار دقیقی داشته باشد، لذا در بازار شاهد قاچاق معکوس و کمبود دارویی هستیم.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 08 August 2021
پشت پرده قاچاق معکوس و کمبود دارویی/ سوءاستفاده از دلار ۴۲۰۰ به داروخانه‌ها هم رسید/ مجوز‌های میلیاردی داروخانه‌ها از دست سرمایه‌داران خارج می‌شود؟
 
مساله خرید و فروش مجوز داروخانه‌ها در سطح استان‌های مختلف و هزینه‌های سر به فلک کشیده آن، مشکلات بسیاری برای داروسازان جوان ایجاد کرده است. یکی از نشانه‌های اصلی وجود انحصار در مشاغل مختلف، سختی ورود به آن و قیمت میلیاردی مجوز‌هاست. مجوز داروخانه نیز به قیمت‌های بسیار بالایی خریدوفروش می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ انحصار و مجوز‌های میلیاردی داروخانه‌ها سبب شده است که بسیاری از داروخانه‌های موجود به دست سرمایه‌داران بیفتد و داروسازان جوان نیز عملا آرزوی تاسیس داروخانه را داشته باشند. با وجود این، با تلاش‌های داروسازان جوان و حکم دیوان عدالت اداری، بالاخره پس از مدت‌ها، آیین‌نامه مجوز تاسیس داروخانه اصلاح و انحصار آن برداشته شد. در همین مورد با دکتر موسوی، کارشناس حوزه سلامت به گفت‌وگو نشستیم.

موسوی در آغاز سخنان خود، با اشاره به آثار مخرب بالا بودن هزینه اخذ مجوزها، عنوان کرد: از گذشته تاکنون با وجود قوانین انحصارگرانه در کسب مجوز تاسیس داروخانه‌ها، خرید و فروش مجوز داروخانه‌ها بعضاً تا چند میلیارد تومان می‌رسد که قیمت مجوز به تنهایی بخشی از هزینه‌های تاسیس داروخانه محسوب می‌شود که باید این هزینه را از محل درآمد‌های داروخانه تامین کند و وقتی این هزینه مجوز حذف شود، از هزینه‌ی تاسیس داروخانه کم خواهد شد.

نکته‌ی بعدی هزینه‌-فرصت افرادی است که سال‌ها در صف انتظار گرفتن مجوز داروخانه نشسته اند تا بتوانند داروخانه تأسیس کنند، بنابراین این افراد همتشان رسیدن هرچه زودتر به درآمد است، که قاعدتا به هزینه‌ی داروخانه اضافه می‌شود، به این شکل که دارو‌هایی که قیمت آن‌ها دقیق توسط سازمان غذا و دارو تعیین نمی‌شود و در بسیاری از مکمل‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی که عملاً نظارتی روی فروش آن‌ها نیست، به قیمت بالاتر فروخته می شود و دارو‌هایی که باید با نسخه داده شود، آزاد به فروش می‌رسد، یا در برخی از دارو‌ها مثل انسولین که به یک میزانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و با هزینه‌ی پایین به دست داروخانه رسیده که به دست مصرف‌کننده برسد، ولی این دارو از شبکه‌ی توزیع خارج شده و در بازار سیاه با قیمت چندین برابر فروخته می‌شود.

پشت پرده قاچاق معکوس و کمبود دارویی

وی در ادامه افزود: از آنجا که ارز ۴۲۰۰ به واردات تعلق می‌گیرد، واردات انسولین از سال قبل بیشتر شده، در حالی که کمبود آن نیز بیشتر شده است. به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ به انسولین، قیمت آن یک پنجم قیمت واقعی می‌شود و حتی کمتر و چون نظارت به طور احسن وجود ندارد و اصلاً سیستم نظارتی نمی‌تواند روی تمام اجزای زنجیره‌ی تأمین نظارت بسیار دقیقی داشته باشد، لذا در بازار شاهد قاچاق معکوس و کمبود دارویی هستیم. یکی از ریشه مشکلات تأمین دارو همین داروخانه‌ها هستند. وقتی تاسیس داروخانه بسیار سخت و باهزینه زیاد انجام شود، مطمئناً انگیزه‌ی او برای سوءاستفاده از این ارز ۴۲۰۰ و دارو‌های ارزان و بحث خروج از زنجیره و فروش آزاد آن بیشتر است.

دکتر موسوی ادامه داد: این‌که ما گفته شود که داروخانه‌ها زیان‌ده هستند و به داروخانه‌ی جدید مجوز داده نشود، حرف انحصارطلبانه‌ای است. شبیه این است که برای بقالی‌ها مجوز داده و گفته شود که سوپرمارکت‌ها باید این قدر فاصله داشته باشند و تا حاشیه‌ی سود آن‌ها به خطر نیفتد، در حالی که کسی حاشیه‌ی سود او کم است تعطیل کرده و کار دیگری شروع می‌کند و آنکه حاشیه‌ی سود او مناسب است و می‌تواند به مردم خدمات بهتری ارائه کند باقی می‌ماند.

اساسا این‌که ما بخواهیم حاشیه‌ی سود افراد را ملاک مجوز قرار دهیم حرف انحصار‌طلبانه‌ای است و دسترسی مردم است که مهم است. اصلی‌ترین اتفاقی که با آیین‌نامه جدید داروخانه برای داروسازان رخ می‌دهد؛ خروج مجوز‌ها از دست سرمایه‌داران، دسترسی بهتر مردم به خدمات دارویی و رقابت داروخانه‌ها در ارائه خدمت به مردم است. بدون آیین نامه جدید، انحصار و مجوز‌های میلیاردی داروخانه‌ها سبب شده بود که بسیاری از داروخانه‌های موجود به دست سرمایه‌داران بیفتد و داروسازان جوان نیز عملا آرزوی تاسیس داروخانه را داشته باشند.

کارشناس حوزه سلامت درباره منطق ایجاد حاشیه‌ی سود ایمن برای بعضی از کسب و کار‌ها گفت: بازار خودرو نمونه‌ی کاملی از انحصار و عدم رقابت بازار است؟ ایجاد حاشیه‌ی سود ایمن، یک بازار انحصاری ایجاد می‌کند که باعث کاهش کیفیت شده و عملاً رقابت از بین می‌رود. در حالی که وقتی اقتصاد ارتقا کیفیت پیدا می‌کند که ما مجوز ورود را تسهیل کنیم تا بالتبع بنگاه‌های بی‌کیفیت از بازار خارج شوند و آن کسی در بازار بماند که کیفیت داشته باشد. سوپرمارکت‌ها تا موقعی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نبودند بسیار بی‌کیفیت بودند و جواب مشتری را بدرستی نمی‌دادند و همه محصولات در پشت ویترین قرار داشت و وقتی محصولی میخواستی؛ مجبورت می‌کرد که محصول دیگری نیز خریداری کنی، در حالی که هم اکنون با ورود فروشگاه‌های بزرگ، رفتار سوپرمارکت‌ها به کلی تغییر کرده و همه چیز را جلو ویترین قرار داده و با سلیقه خودت هرچه لازم داری انتخاب می کنی و خریدت را انجام می‌دهی و الان آن رفتار گذشته به کل از بین رفته است.

وی در ادامه با اشاره به داروخانه‌های زنجیره ای، افزود: داروخانه‌های زنجیره‌ای نیز باید به زودی ایجاد شوند. در حال حاضر یک سری مخالف داروخانه‌های زنجیره‌ای هستند، حال اینکه داروخانه‌های زنجیره‌ای برند ایجاد کرده و فرد کیفیت خود را در برند خود می‌آورد. اما اگر بخواهیم کیفیت خدمات را با حفظ انحصار ارتقا دهیم، این عملی نشدنی است و در نتیجه کیفیت در سطح پایین مانده و تغییر چندانی نخواهد کرد.

موسوی در پاسخ به اهمیت درگاه واحد صدور مجوز‌ها، اظهار داشت: درگاه ملی مجوز‌ها با این شرط خوب است که شفاف همه‌ی مراحل صدور مجوز‌ها اعلام شود، یعنی در واقع کسی که بخواهد کسب و کاری راه بیندازد، بیاید مجوز خود را آن‌جا ببیند که این پنج تا مجوز را لازم دارد و این هم روند آن است و برود و بگیرد. این طور نباشد که بخواهد با یک سیستم غیر شفافی سروکله بزند تا بعد از دو سال به او مجوز‌های او را بدهند. از این نظر، این خیلی اتفاق خوب و مثبت و رو به جلویی است.

وی در پایان با بررسی اهمیت ارسال داروی بیماران خاص درب منزل ایشان، تشریح کرد: دارویی که از تأمین کننده می‌خواهد به دست مصرف کننده برسد، از یک یا دو واسطه همچون شرکت پخش و خود داروخانه، عبور می‌کند. گاهی برای برخی از این دارو‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی یا یارانه‌ی دیگری مثل بیمه‌ها داده شده است، لذا در این سری از دارو‌ها انگیزه‌ی خروج وجود دارد، تا با فروش در بازار آزاد، آن یارانه‌ای که به آن تخصیص داده شده است، برای خود بردارند؛ بنابراین باید یک سیستم ثبتی تشکیل شود و بیماران خاص و بیماران با دارو‌های گران قیمت در آن ثبت شده باشند و این دارو‌ها درب خانه‌ی آن‌ها ارسال شود. هم اکنون، خرید و تحویل دارو حضوری برای بیماران خاصی که در معرض کرونا هستند، ضرورت و توجیهی ندارد و باید برایشان ارسال شود، درحال حاضر اسنپ آمادگی آن را دارد و این سیاست ارسال دارو هم به رفاه حال بیماران و هم به کاهش خروج دارو از زنجیره کمک می‌کند و اقدام رو به پیشرفتی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
یک خبر خوش توی این مملکت برای مردم وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
در کشور ایران مشکل اصلی که در قوانین وجود دارد این هست که اصل رو بر صداقت و مسلمانی می گذارند در صورتیکه در عمل اینطور نیست و همه صادق و درست کار نیستند باید قوانین مانند کشورهای موفق محکم و بدون ایراد باشد تا نتوان از آن سوء استفاده کرد و اگر سوء استفاده ای هم قرار باشد بشود بسیار سخت برخورد شود تا کسی سمت آن نرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
یک عده دارند خوراک دام و طیور و که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده را در بازار ازاد و صادرات با دلار ازاد می فروشند

یک عده هم داروی کشور را که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده را صادر میکنند

یکی هست و بگوید که ایا این ارزهای ۴۲۰۰ را به افراد
عادی داده اند ؟

و یا به یک عده خواص خودی شناخته شده حکومت و دولت داده اند !!!!؟؟؟؟؟
باز هم فساد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
نتیجه دهها سال بی عدالتی محض در رانتی و سهمیه ای کردن اموزش عالی و در نتیجه بدنه کارشناسی کشور بر اساس ظاهر سالاری و فامیل سالاری بحران در تمام جوانب زندگی ایران و ایرانیان هست. متاسفانه تازه اولشه. حتی اندونزی و هند کنترل کردند ولی مدیران ادعا سالار بهداشت یا میگن از ما بهتر نیست یا فحش می دن...
تمامی راهکارهای مسئولان برای مشکلات اقتصادی افزایش قیمت ها و افزایش مالیات ها و مالیات های جدید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
جای رابین هود خالیه
ارز 4200 تومني تو هر جا وارد شد فساد و سوء استفاده به همراه داشت. بايد قيمتها آزاد بشه و اونهايي كه نياز مند واقعي هستند بهشون بصورتهاي ديگه كمك بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
قبل از ان هم‌فساد وجود داشت. برگرد‌ به زمان‌احمدی نژاد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
چرا ارز بالا رفت که دچار این حجم از فساد بشیم که تا سالها برای حل مشکلاتی که بواسطه افزایش ارز پیش آمده بخواهیم حل کنیم.معمولا پیشگیری هزینه کمتری داره...مثال اگر واکسن کرونا زودتر بدستمان برسد هزینه های سنگین بعدی نظیر اشغال ظرفیت تختهای بیمارستان و استهلاک کادر درمان و هزینه خرید انواع و اقسامی دارویی که برای درمان کرونا هزینه می شود به گردن دولت نمی افتاد...ما هم پیاز و هم چوب را می خوریم...
سعیدنمکی به محض وزیرشدن درزمستان 97 دردستوری عجیب وتحت عنوان حمایت ازتولیدداخل واردات داروهای دارای مثلا مشابه داخلی راحتی با ارزآزاد وبدون هرگونه کمک دولتی ممنوع کرد.با توجه به حجم فیزیکی دارو این داروهای ممنوع الورود به راحتی به کشورواردشده ومیشوندولی بیماران بدبخت به جای اینکه آنهارا بصورت رسمی وطبیعی ازداروخانه های مجازخریداری کنندازقاچاقچیان خریداری میکنند که نگرانی جدی از تقلبی بودن هم دارند.سوال مطرح ازجناب نمکی این است که اگرقصدشماحمایت ازتولیدداخل بودآیا صرف حذف دلاردولتی وکمک بیمه که 70 تا95 درصد قیمت داروهارا پرداخت میکندکافی نبود.؟اگرصرفا اینکاررا میکردید قیمت داروهای وارداتی بین 20الی100برابر افزایش میافت آیا این تفاوت قیمت برای حمایت ازتولیدداخل کافی نبود؟دستورسعیدنمکی برای ممنوعیت اکیدواردات دارو فقط باعث سرگردانی مردم وبیماران ورونق کارقاچاقچیان شد.بگذریم که اساساحمایت ازتولیدداخلی جزوشرح وظایف وزیربهداشت نیست...
پاسخ ها
نویسنده پیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
هموطنان عزیز بقیه پیام بدلیل اشکال فنی چاپ نشد.
با توجه به اینکه علت اصلی قاچاق دارو اختصاص ارز4200 که یک ششم قیمت واقعی است میباشد حل مشکل قاچاق داروبسیارساده ودرگرو یک دستورالعمل 2 ماده ای است :1.دارو ومواداولیه وارداتی باهمان ارزآزاد واردشود درنتیجه قیمت دارو6 برابرافزایش یابددرنتیجه قاچاق دیگربه صرفه نخواهدبود ومنابع کشورهدرنمیرود. 2.فرانشیز بیماران ایرانی طوری تنظیم شود که همان قیمت قبلی رابپردازند یعنی دیگربرای بیمارایرانی اصلا فرقی نمیکند که قیمت آزاد دارو چقدرافزایش یافته. به همین راحتی........ولی دکترها وفوق دکترهای نشسته دروزارت بهداشت وشورای بیمه مسئله به این سادگی را متوجه نیستند
دلیل همه‌ی فسادها وباندبازیها دولته.دولت یعنی سیستم.وقتی سیستم معیوب باشه همه چی بهم میریزه
یکی ازوعده های آقای رییسی مبارزه با فسادبود با توجه به اینکه همکاران قبلیش هم درقوه قضاییه هستندراحتتر میتوانداین کاررا انجام دهد.پس آقای رییسی به وعده خودعمل نموده وبه مفاسد باقاطعیت رسیدگی کنید.خودتان بارهاگفتید هیچکس خطقرمزنیست پس مبادا دوستی شمارا از رسیدگی به جرایم این افراد که دروزارت 2/5 ساله شان مردم را جان به لب کردند باز دارد.
پاسخ ها
لطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
تابی عزیز چاپ نمیکردی بهتر بودتااینجوری پیاموسانسورکنی.
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
عجب شعار قشنگیه این مبارزه با فساد
تو تاریخ کمتر وزیری رو میشه پیدا کرد مثل نمکی
امروز پونصد نفر فوت شدن در اثر کرونا یعنی حداقل پنج هزار نفر داغ دار شدن
خدا نگذره از کسایی که باعث بوجود اومدن این وضع شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
امین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
به نمکی چه ربطی داره. وقتی مردم رعایت نمیکنن حالا نمکی نه هرکس دیگه هم بود همین تعداد کشته میدادیم.
اگه به صورت سیستمی داروها و اجناس ارز 4200 تا به لحظه ی رسیدن به دست مشتری نهایی ، بارکدش مثل مرسوله ی پستی چک بشه، تا آخرین نفر مصرف کننده ی واقعی مشخص میشه و به دست مصرف کننده ی واقعی میرسه، و در آخر انسولین رو هم فقط کد ملی که در انجمن دیابت ثبت شده و معاینات دوره ای خودش رو در سامانه ثبت کرده بهش تعلق بگیره، ببینیم با این روش کوچک ترین انحراف از زنجیره ی توزیع صورت میگیره یا نه!
اگر برای تمام اجناس سامانه ی جامع نظارت بر تجارت و توزیع اقلام و اجناس، ثبت اجباری باشه و در تمام مراحل توزیع محصولات، تماما رصد بشه، دلال و واسطه ای نخواهد بود و قیمت که به دست مصرف کننده میرسه هم مشخصه و میزان مالیاتی که از فروشندگان قرار باشه وصول بشه هم کاملا مشخص و مبرهن خواهد بود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
خیلی ساده بارکد فروشی راه میفته کما اینکه الان کالاهای وارداتی بارکد اصالت کالا دارن که با پیامک جوابت رو میده. بارکد درسته ولی رو کالای تقلبی چسبیده. اینجا ایرانه جانم. چیزایی اتفاق میفته که تو فیلمای سینمایی اروپا هم نیست. تصور کن تو کشوری که مدعی هستیم یه پهباد 50 کیلویی یا یه قایق چند متری نمیتونه از مرزامون رد بشه کامیون دارو و گوجه فرنگی و.... میره عراق و اونجا کشف میشه، یا خودرو سواری از انواع مازراتی و پورش تو کانتینر میرسه به تهران و جالب‌تر اینکه پلاک هم میشه بعد که میاد تو خیابون میگن قاچاقه، بخندیم یا گریه کنیم به این اوضاع؟نون یه عده قاچاقچی همیشه چرب و نرمه، مردمم باید بمیرن بخاطر یه انسولین قلمی
...همه می دانند که مشکل دارو در کمبود و قیمت غیر منطقی آن است وگرنه اگر دارو به اندازه لازم باشد با توجه به قیمت مصوب و یکسان آن ، کسی به دنبال ناصرخسرو و قاچاق و بازار سیاه نیست. مشکل تعداد داروخانه ها نیست. مشکل نبود داروست.
با این طرحها داروخانه ها از مناطق محروم جمع میشوند و به سوی مناطق مرفه شهرهای بزرگ جابجا میشوند.
سلام

بحث بسیار بجایی است ولی این بنده خدایی که مورد مصاحبه واقع شده اند مشخصه که بیشتر از ۱۰ ساعت در عمرشان داروخانه نبوده اند.
از تابناک انتظار میرود در کارهایش دقیقتر عمل کند.
به خدا چنین رفتاری با این ملت انصاف نیست
پاسخ ها
تورج
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
چرا؟
معلومه یه عده سرمایه دار دنبال خارج کردن حق تاسیس داروخانه از دست داروسازان هستند.
آب و نان دارو هم نمیتونید تامین کنید پس مسئول چی هستین ؟
یعنی باور کنیم سیستم فاسد نیست وقتی به اذعان خودتان از پیاز تا دارو بازار دست دلالان است؟!
کاری کرده اند که بازار تولید که اساس اشتغال است از رونق افتاده است و سود در دلالی و واردات است که مجوز آن در دست عده ای است که متصل به دولتی ها و وکلا هستند و کشور بعد از جنگ ضربان سنگینی از این طیف خورده است بخصوص اینکه آنرا با احتکار ترکیب کرده و مشکلات آنرا دوبرابر کرده اند
چاره کار این است که دست این افراد قطع و کالاهایی که در داخل تولید می شود در حد معقول در مقابل کالاهای خارجی حمایت شوند که نه سیخ و نه کباب بسوزد
همه چیز خوبه و همه چیز تو کشور فراوان هستش و هیچ کم و کسری نداره فقط چیزی که کشور کمبود داره مسئول باسواد و دلسوز هستش
وقتی من کارگر ماهی ۱۰۰ دلار حقوق می گیرم
قیمت انسولین یک پنجم قیمت واقعی است یعنی چی!!!؟؟
یعنی شما انتظار دارید من هر ماه همه ۱۰۰ دلار دریافتی را بدم برای خرید انسولین
پس چطور زندگی کنم
تابی پیام بنده درمورد دستورغیرقانونی نمکی مبنی برمنع واردات دارو حتی با ارز ازاد نه توهینی توش بود نه غیرواقعی بود. خودنمکی بارها خودش به صراحت ازدستورش درین زمینه دفاع کرده والبته نگفته که حتی اگه دولت مشکل ارزی داره وقتی کسی با ارزخودش دارو تهیه میکنه به اون چه مربوطه؟.پس برای چی غیرقابل انتشارشده؟ چون با این دستور بیماران مجبورشده اند به جای داروخانه های رسمی ازقاچاقچیا دارو بخرند؟ خودبنده خونه ام راسال 97 500 فروختم خرج سرطان همسرم بکنم الان اون خونه 3 میلیارد شده منم بعضی داروهامو 30-40 میلیون ازقاچاقچیا میخرم .تابی تو معروفی که حرف دل مردمو بزنی
چه موقع وکالت از انحصار خارج شده و وکلا میز مثل یابرین مالیات واقعی خواهند داد؟
فروشگاه های زنجیره ای بلای جان کسب و کارهای کوچک هستند و سود این فروشگاه های زنجیره ای در جیب چند نفر مولتی میلیاردر میره
...اساسا علت العلل فساد قیمت دستوری دولت برای کالا ها و خدمات هست و اگر قیمت اصلاح بشه و بینه ها از بیماران حمایت کنند یا یارانه مستقیما و به صورت نقدی به مردم داده بشه، مشکلات برطرف و فساد به صورت ریشه ای و همیشگی ریشه کن میشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل